مقایسه شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین CVT، بررسی مشخصات و قیمت

یک‌شنبه 17 تیر 1403 - 07:30
مطالعه 7 دقیقه
Saipa-Shahin-1
در این مطلب قصد داریم به‌طور کامل به بررسی ویژگی‌ها و تفاوت‌های شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین اتوماتیک CVT قبلی بپردازیم.

بیش از یک سال پیش در اواخر فروردین ۱۴۰۲، سایپا طی مراسمی در محل کارخانهٔ مگا موتور از شاهین پلاس رونمایی کرد و به‌تازگی کاتالوگ رسمی این خودرو را منتشر کرده است تا مشخصات نهایی آن معلوم شود؛ بنابراین، به نظر می‌رسد سرانجام به زمان عرضهٔ شاهین پلاس نزدیک شده‌ایم. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم شاهین پلاس که ابتدا در نسخهٔ اتوماتیک به بازار خواهد آمد را با شاهین اتوماتیک قبلی مقایسه و تفاوت‌های این دو نسخه از سدان سایپا را بررسی کنیم.

همچنین بخوانید: مقایسه تارا و دنا پلاس؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید دانست

کپی لینک

معرفی کلی شاهین

این خودرو برای اولین بار رسماً در تیرماه سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی شد و بعداً به شاهین تغییر نام داد. شاهین که بر اساس پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده، به لطف طراحی و پلت‌فرم مدرن‌تر نسبت به سدان‌های ایران‌خودرو، می‌توانست به محصول موفقی در بازار کشورمان تبدیل شود اما ماجرای پیشرانهٔ این خودرو به یک گره کور تبدیل شد. در ابتدا قرار بود پیشرانهٔ 1.65 لیتری برلیانس در سینهٔ این سدان ایرانی قرار گیرد اما پس از اعمال تحریم‌ها و قطع همکاری برلیانس با سایپا، شاهین بدون موتور ماند و سایپا که با مخالفت ایران‌خودرو برای استفاده از موتور EF7 در سدان جدید خود مواجه شد، چاره کار را در توربوشارژ کردن موتور M15 خانواده تیبا و کوییک دید. بدین ترتیب، نهایتاً در سال 1399 شاهین با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ هشت سوپاپ به بازار آمد.

بااین‌حال، این پیشرانه به دلیل تکنولوژی قدیمی، درحالی‌که دردسرهای توربوشارژر را به خریداران تحمیل می‌کرد، بازدهی بسیار پایینی در حد نمونه‌های تنفس طبیعی مدرن‌تر داشت. به همین دلیل، شاهین نتوانست آن‌طور که باید در بازار موفق عمل کند و هرچند سایپا به‌مرور مشکلات آن را حل کرد ولی پیشرانهٔ نامناسب همچنان پاشنهٔ آشیل این خودرو محسوب می‌شد. ازاین‌رو، سایپا به‌طورجدی به دنبال دست‌وپا کردن موتور جدیدی برای سدان خودرو بود و نهایتاً توانست خط تولید موتور ME16 را راه‌اندازی کند که اساساً نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس ایران‌خودرو یا نسخهٔ ایرانیزهٔ موتور EC5 پژو-سیتروئن محسوب می‌شود که از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسید. شاهینی که به این موتور مجهز شد، شاهین پلاس نام گرفت و احتمالاً به‌زودی به بازار خواهد آمد تا بتواند نقطه‌ضعف اصلی سدان سایپا را برطرف کند.

کپی لینک

تفاوت‌های شاهین معمولی با شاهین پلاس

همان‌طور که توضیح دادیم، اصلی‌ترین تفاوت شاهین پلاس با شاهین معمولی، پیشرانه است اما این نسخهٔ جدید تفاوت‌های دیگری هم با همتای قدیمی خود دارد که در ادامه به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

کپی لینک

پیشرانه

پیشرانهٔ قبلی شاهین با حجم دقیق 1497 سی‌سی و هشت سوپاپ، با توربوشارژر 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که نشان از بازدهی بسیار پایینی دارد. برای مقایسه، پیشرانهٔ فولکس‌واگن گلف دقیقاً با همین‌قدر حجم و توربوشارژر، 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سوی دیگر، پیشرانهٔ شاهین پلاس با حجم دقیق 1578 سی‌سی، به لطف 16 سوپاپ با سیستم زمان‌بندی متغیر، 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که ارقام قابل‌قبولی هستند. این یعنی موتور شاهین پلاس با کمتر از 100 سی‌سی حجم بیشتر و بدون توربو، قدرتی یکسان با موتور توربوشارژ قبلی تولید می‌کند هرچند که گشتاور کمتری دارد. البته گشتاور بالاتر خاصیت موتورهای توربو است و از این لحاظ پیشرانهٔ M15TC برتری دارد.

این در حالی است که گشتاور موتور ME16 سایپا 6 نیوتن متر بیشتر از پیشرانهٔ TU5P ایران‌خودرو اعلام شده است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود. بااین‌حال، با توجه به وزن ۱۳۳۰ کیلوگرمی شاهین پلاس که حتی از تارا اتوماتیک هم حدود ۷۰ کیلوگرم بیشتر است، گشتاور پایین موتور ME16 خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک و زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد می‌تواند مشکل‌ساز شود. از سوی دیگر اما موتور قدیمی شاهین با تمام مشکلاتی که داشت، کشش نسبتاً مناسبی را برای خودرو فراهم می‌کرد؛ بنابراین، با توجه به تجربه‌ای که از عملکرد موتور TU5P روی تارا اتوماتیک داریم، به نظر می‌رسد در شاهین پلاس اتوماتیک با خودروی تنبلی مواجه باشیم.

کپی لینک

گیربکس

شاهین ابتدا با گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به بازار آمد و سایپا چند سال بعد در پاییز 1402 نسخهٔ اتوماتیک آن را با گیربکس CVT عرضه کرد. این همان گیربکس مورداستفاده در کوییک اتوماتیک است که ساخت شرکت بلژیکی پانچ است اما بااین‌حال به نظر می‌رسد گیربکس مورداستفاده در شاهین کمی بروزتر از نمونهٔ کوییک باشد زیرا حالت تیپ ترونیک این گیربکس هفت سرعته است که یعنی یک دندهٔ مجازی بیشتر از کوییک دارد. در شاهین پلاس اما از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده شده که ساخت شرکت چینی DAE است یعنی همان شرکتی که گیربکس‌های اتوماتیک محصولات ایران‌خودرو مثل دنا پلاس و تارا را تأمین می‌کند. هرچند از این گیربکس در محصولات ایران‌خودرو در برخی موارد مکث و ضربه گزارش شده اما انتظار می‌رود به‌طورکلی عملکرد بهتری نسبت به گیربکس CVT قبلی داشته باشد زیرا یکی از مشکلات ذاتی گیربکس‌های CVT، تأخیر واکنش در آغاز حرکت و شتاب گیری است که این مشکل در شاهین CVT هم دیده می‌شد. همچنین با توجه به اینکه شاهین پلاس از موتور تنفس طبیعی استفاده می‌کند، دیگر از تأخیر توربو هم خبری نخواهد بود و بنابراین، انتظار می‌رود شاهین پلاس حداقل در شتاب اولیه نسبت به نسخهٔ قبلی برتری داشته باشد. همچنین بعداً گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم برای شاهین پلاس ارائه خواهد شد اما فعلاً فقط مشخصات نسخهٔ اتوماتیک اعلام شده است.

کپی لینک

داخل

شاهین CVT در داخل با تغییر رنگ‌ تریم داخلی، نمایشگر بزرگ‌تر و تزئینات مشکی پیانو در قسمت‌هایی مثل غربیلک فرمان و اطراف نمایشگر، از نسخهٔ دستی متمایز شده و فضای کمی بهتری پیدا کرده بود و شاهین پلاس هم حالا در داخل تغییراتی را تجربه کرده است. مهم‌ترین تغییر داخلی این خودرو، بهره‌مندی از تریم دورنگ جدید مشکی و کرم است که در کنار تزئینات طرح چوب بجای نمونهٔ مشکی که در شاهین CVT می‌بینیم، فضای لوکس‌تری را ایجاد کرده است. در شاهین پلاس دسته‌دنده هم تغییر کرده و طراحی ظریف‌تری پیدا کرده است. همچنین گفته شده در اینجا کیفیت متریال هم بهتر شده است اما طراحی داخلی بدون تغییر باقیمانده و همچنان رنگ و بوی کهنگی دارد. به‌طورکلی، کابین شاهین پلاس هرچند حالا با تریم دورنگ جدید کمی بهتر به نظر می‌رسد اما خیلی تفاوتی با شاهین CVT ندارد. این نسخهٔ جدید همچنین در نمای بیرونی هم هیچ تفاوتی با شاهین اتوماتیک قبلی ندارد تا شاهد همان ظاهر قبلی باشیم.

کپی لینک

امکانات

شاهین CVT از امکانات بیشتری نسبت به نسخهٔ دستی بهره می‌برد و شاهین پلاس اتوماتیک هم از تمام آن امکانات برخوردار است درحالی‌که سه آپشن جدید هم به آن افزوده شده است. ازجمله امکاناتی که در هردو مدل ارائه می‌شود می‌توان به کنترل کشش و کنترل پایداری، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، دوربین دید عقب، چراغ‌های اتوماتیک، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، نمایشگر ۱۰ اینچی، سانروف، کروز کنترل و…اشاره کرد درحالی‌که در شاهین پلاس اتوماتیک سه مورد جدید شامل تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو و شیشه‌های دودی عقب را می‌بینیم؛ بنابراین، به نظر می‌رسد شاهین پلاس اتوماتیک برای رقابت با سدان‌های ایران‌خودرو مثل تارا V4 و دنا پلاس اتوماتیک از امکانات مناسبی برخوردار باشد هرچند که هنوز هم جای خالی مواردی مثل سنسور باران و ایربگ‌های جانبی احساس می‌شود.

کپی لینک

جمع‌بندی

شاهین پلاس توسط سایپا با قیمت 757 میلیون تومان به مشتریان تحویل داده می‌شود. این در حالی است که رقبای مستقیم شاهین پلاس یعنی تارا V4 و دنا پلاس اتوماتیک در کمپانی قیمت به مراتب پایین‌تری داشته و البته هم‌اکنون در بازار کمی بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند. حال باید ببینیم شاهین با پیشرانه و گیربکس جدید به رقیب جدی‌تری برای سدان‌های ایران‌خودرو تبدیل خواهد شد یا همچنان زیر سایهٔ دنا و تارا خواهد ماند.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی شاهین CVT و شاهین پلاس اتوماتیک

شاهین CVT

شاهین پلاس

پیشرانه

M15TC

ME16

حجم موتور

1.5 لیتر

1.6 لیتر

سوپاپ

8

16

تنفس

توربوشارژ

طبیعی

قدرت

110 اسب بخار

111 اسب بخار

گشتاور

178 نیوتن متر

150 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته CVT

6 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت

7.5 لیتر ترکیبی

7.2 لیتر ترکیبی

وزن

1330 کیلوگرم

1330 کیلوگرم

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.