بررسی کامل اطلس G؛ مشخصات فنی، امکانات و مزایا معایب
جدیدترین خودروی سایپا که بر پایه کوییک توسعه پیدا کرده، اطلس نام دارد. این بازطراحی نهچندان چشمگیر که در سال 1402 به بازار رسید، در دو تیپ مختلف و با دو جعبهدنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشود. سایپا این محصول تازه را بههمراه مدل سدان سهند روانه بازار کرد تا بعد از مدتها جانی تازه را به سبد محصولاتش ببخشد.
طراحی نسبتا تازه اطلس بر پایه پلتفرم گذشته سایپا، آن را به برادرش سهند نزدیکتر کرده است. فاصله این خودرو از سطح زمین در مقایسه با کوییک کمی افزایش پیدا کرده و حال با تکیهبر طراحی چراغهای جلو LED، جلوپنجره بدون قاب با خطوط عمودی، فرم تازه اجزای سپر در تلاش است تا هویتی تازه را برای خود دستوپا کند؛ هر چند که نگاهی مختصر به نمای جانبی این خودرو، ریشههای تیبا 2 را در آن به نمایش میگذارد.
اطلس G که نسخه دنده دستی تیپ 2 این هاچبک به شمار میرود برای خریدارانش یک پیشرانه M15i را به ارمغان میآورد؛ موتوری که هماکنون در نسخههای آپشنال کوییک هم استفاده میشود. 91 اسب بخار قدرت این پیشرانه از طریق یک جعبهدنده معمولی 5 سرعتی دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
هر چند اطلس G در بخش فنی و در مقایسه با سایر هاچبکهای ردهپایین بازار بهجز 10 اسب بخار قدرت بیشتر چیز دیگری برای ارائهکردن ندارد اما از امکاناتی چون نمایشگر مرکزی، دوربین پارک، آینههای برقی و تودوزی چرمی بهرهمند شده است. اما آیا این امکانات، خرید آن را توجیه میکنند؟ در ادامه به مشخصات فنی، امکانات و مزایاومعایب این خودرو نگاهی مفصل خواهیم داشت.
مشخصات فنی اطلس G
پیشرانه
هاچبک بهروزشده سایپا از پیشرانه M15i استفاده میکند که در اصل به تیبا 2 تعلق دارد؛ اما با ایجاد مجموعهای از تغییرات و 10 اسب فروتن بخار، در خودروهای تازهتر سایپا مانند کوییک GX و ساینا GX استفاده شده است. البته که اطلس هم بهعنوان خودروی تازه سایپا از همین پیشرانه استفاده میکند و بهاینترتیب، 91 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور را برای خریدارانش به ارمغان میآورد.
همانطور که در مقدمه به آن اشاره شد، قدرت ازطریق یک جعبهدنده 5 سرعتی دستی به چرخهای جلو میرسد تا اطلس G شتابی برابر سایر محصولات مجهز به این پیشرانه داشته باشد و درحدود 12.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. این هاچبک برای حرکت به باک بنزین 42 لیتری خود اتکا میکند که به ازای هر صد لیتر، 6.8 لیتر بنزین را در اختیار پیشرانه 4 سیلندر آن قرار میدهد.
ابعاد
در جدول زیر میتوانید ابعاد بدنه اطلس G را بر پایه میلیمتر مشاهده کنید:
طول | 4,020 |
عرض | 1,658 |
ارتفاع | 1,537 |
فاصله محوری | 2,410 |
بهاینترتیب با توجه به وزن 1,065 کیلوگرمی اطلس G، میتوان انتظار داشت که خودرو در رده قیمت خود بهخوبی حرکت کند و بتواند پاسخگوی نیاز خانوادهها باشد اما نمیتوان انتظاری دورازمنطق از آن داشت چون هر چه باشد، با یک خودروی اقتصادی و ردهپایین طرف هستیم. سایپا موتور قدیمی خود را بهروزرسانی کرده اما خودرو همچنان در همان رده محصولات پیشین قرار دارد.
امکانات و تجهیزات اطلس G
امکانات رفاهی اطلس G
سایپا تمام تلاش خود را کرده تا با ارائه امکاناتی بهتر و گستردهتر در اطلس تیپ 2 (G و E) نظر مشتریان را به خود جلب کند. هر چند این دسته از امکانات رفاهی در نسخه پایه هیچ کدام از محصولات این خودروساز ایرانی به چشم نمیخورند اما ویژگیهایی پایه هستند که میتوانند به استفاده راحتتر از خودرو کمک کنند.
تمامی مدلهای اطلس به دستهای امکانات بهصورت استاندارد مجهز میشوند که ازجمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- چراغ نور روز + چراغ خودکار
- چراغ بدرقه
- مهشکنهای جلو و عقب
- چراغ ترمز اضطراری
- سیستم تهویه مطبوع نیمهخودکار
- نشانگر سرویس دورهای خودرو
- صندلیهای ایزوفیکس
- تنظیم 6 و 4 حالتی صندلی راننده و سرنشین جلو
- باربند سقفی
- نمایشگر 7 اینچی لمسی بههمراه سیستم رهیاب و اتصال به موبایل
- خروجی 12 ولتی درون کابین
با این وجود اطلس G که به فرمان هیدرولیکی مجهز شده، از امکانات دیگری هم سود میبرد:
- 4 بلندگو
- دوربین دید عقب
- آینههای برقی تاشو
- طراحی دو رنگ فضای داخلی
- روکش چرمی صندلیها
- صندلیهای تاشو ردیف عقب
- سانروف
- سقف رنگی
متاسفانه با وجود اینکه اطلس G نسخه بالارده این هاچبک به شمار میرود، سایپا از قراردادن امکاناتی چون کروزکنترل، استارت دکمهای و صندلیهای برقی خودداری و آنها را به اطلس E (دنده اتوماتیک) محدود کرده است.
امکانات ایمنی
هر چند امکاناتی چون کروزکنترل به مدل E اختصاص یافتهاند اما اطلس G به کنترل کشش و کنترل پایداری مجهز شده است. این خودرو از کنترل حرکت در سربالایی هم سود میبرد. سایپا برای راضی نگهداشتن مشتریان تازهاش، اطلس G را به سنسور باران و سنسور دنده عقب هم مجهز کرده است.
این هاچبک در بخش ترمز از ترمز ضدقفل و توزیع نیروی ترمز هم سود میبرد اما ترمزهای عقب آن از نوع کاسهای هستند. کیسههای هوای این خودرو به 2 عدد محدود شده که هر دو به سرنشینان جلو اختصاص یافتهاند.
قیمت اطلس G در کارخانه و بازار
با توجه به امکاناتی که از اطلس G بیان شد، میتوان بهخوبی درک کرد که این خودرو در میان خودروهای پایینرده سایپا جایگاه یک میانرده را دارد. عرضه این خودرو با پیشرانه بهبودیافته M15i و بسته محدودی از امکانات داخلی که در بخشهای قبل به آن اشاره کردیم، نسخه 1403 این خودرو در کارخانه با قیمت 505,211,000 تومان به فروش میرسد و در بازار با نرخ 588 تا 620 میلیون تومان معامله میشود.
برای اطلاع از قیمت روز اطلس جی صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
مزایا و معایب و ارزش خرید اطلس G
مزایا
اطلس G به پیشرانه بهبودیافته M15i مجهز شده که در مقایسه با نسخه عادی کمی قدرت بیشتری دارد. این خودرو در مقایسه با تیپ پایینتر خود، امکانات گستردهتری را هم ارائه میکند که امروزه انتظار حضورشان در تمام خودروها را داریم. فضای بار مناسب در کلاس هاچبک و تجهیز آن به سیستمهای کنترل پایداری و کشش باعث میشود بتوان آن را با بهتری معامله کرد. ناگفته نماند که با توجه نو بودن این خودرو، انتظار میرود بازار دستدوم مناسبی را تجربه کند.
معایب
اطلس G هم مانند تمام محصولات سایپا، کیفیت مناسبی ندارد؛ هر چند که مردم با چنین کیفیتی در خودروهای گرانتر از 500 میلیون تومان هم برخورد کردهاند. پیشرانه بهبودیافته سایپا هم باوجود قدرت بیشتر، پا را کلاس خود فراتر نمیبرد. کیفیت پایین باعث افت کیفیت مونتاژ قطعات این خودرو شده و با نگاهی به قدیمی بودن پلتفرم و ساختار کلی آن، ما را به این نتیجه میرساند که خرید آن با توجه به انتخاب بسیار محدود، تنها راه چاره است؛ مگر آنکه به سراغ رقبای آن بروید.
مقایسه با رقبا
با توجه به بازه قیمتی 500 تا 600 میلیونی این خودرو، میتوان مدلهای بالارده کوییک مانند سری GX و R پلاس دانست که با صرف کمی هزینه بیشتر، امکانات بیشتری را در اختیار خریداران قرار میدهند. هر چند نسخه جدید R پلاس قیمتی 625 میلیون تومانی دارد اما نسخههای دستدوم یک یا دو سال کارکرده آن با قیمت برابر نسخه کارخانهای اطلس معامله میشوند. در مقام مقایسه میتوان اشاره کرد که این خودرو موتور عادی و ضعیفتر M15i را دارد اما سطح امکانات داخلی آن کمی بهتر است. نظر شما درباره اطلس چیست؟ آیا آن را به خودروهای دستدوم پژو ترجیح میدهید؟