رونمایی از نسخه نهایی کراساوور سایپا آریا در نمایشگاه مشهد
سرانجام پس از سالها توسعه پرفرازونشیب، به نظر میرسد کراساوور سایپا آریا برای تولید و عرضه به بازار آماده شده است زیرا نسخهٔ نهایی و آمادهٔ تولید این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی مشهد رونمایی شده است. آریا در مشهد با پسوند کراس کانتری معرفی شده که نام خودروهای کراس ولوو است! این ماشین که بر پایهٔ پلتفرم شاهین ساخته شده و اساساً نسخهٔ کراس هاچبک شاهین محسوب میشود، در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد اما به دلایل مختلف مثل تغییر پیشرانه و بازطراحی داخلی، تولید آن بارها به تعویق افتاد.
نهایتاً، آریا به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده که با نام N20 شناخته میشود و ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۹ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند خروجی این پیشرانه نسبت به نمونههای مدرن جهانی با همین حجم پایین است اما برای خودرویی در اندازهٔ آریا مناسبتر از پیشرانههای M15 توربو و ME16 شاهین خواهد بود. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. هم پیشرانه و هم گیربکس این کراساوور ایرانی ساخت شرکت چینی DAE هستند.
این پیشرانهٔ ۲ لیتری با وجود خروجی نهچندان چشمگیر، مشکلات موتورهای توربو را ندارد و مصرف سوخت ترکیبی مناسبی در حدود ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. ظرفیت باک خودرو هم ۴۷ لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو ۶ است. رینگها ۱۷ اینچی آلومینیومی با لاستیکهای ۲۰۵ و ترمزها در هر چهارچرخ دیسکی هستند. این کراساوور ایرانی ۴,۳۶۰ میلیمتر طول، ۱,۷۷۳ میلیمتر عرض و ۱,۵۶۱ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۶۵۰ میلیمتر است. ظرفیت صندوق بار آریا هم ۲۸۵ لیتر اعلام شده است.
علاوه بر پیشرانه، یکی دیگر از برتریهای بزرگ آریا نسبت به شاهین، برخورداری از طراحی داخلی بهمراتب مدرنتر و لوکس است زیرا این خودرو از داشبورد کاملاً جدیدی بهره میبرد که با نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، متریال نرم و تریم دورنگ مشکی و قهوهای، نمای بسیار بهتری نسبت به شاهین دارد. بین صندلیها هم کنسول مرکزی پهنی خودنمایی میکند که شیفتر الکترونیکی روی آن دیده میشود. غربیلک فرمان D شکل با طراحی مدرن هم تکمیلکنندهٔ ویژگیهای داخلی آریا هستند.
این محصول جدید سایپا از امکانات قابلتوجهی هم بهره میبرد که ازجملهٔ مهمترین آنها میتوان به سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم تشخیص نقاط کور، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، تنظیم برقی شش جهته صندلی راننده، صندلیهای چرمی، گرمکن صندلیهای جلو، سنسور و دوربین دنده عقب، چراغهای خودکار، شارژر بیسیم گوشی، پورتهای شارژ USB، سیستم ورود بدون کلید، سانروف، کروز کنترل، ترمز پارک برقی با اتوهلد، شیشههای عقب دودی و آنتن کوسهای اشاره کرد. با توجه به این موارد، آریا پرآپشنترین خودروی سایپا محسوب میشود.
هنوز قیمت آریا مشخص نیست ولی اصلیترین رقیب آن در بازار کشورمان ریرای ایرانخودرو خواهد بود. علاوه بر این، خود سایپا نیز رقیبی برای آریا عرضه خواهد کرد! منظور سیتروئن C3 XR است که سایپا بهتازگی خبر از آغاز تولید آن داده و در همین نمایشگاه مشهد هم به نمایش درآمده است.