مقایسه آریا و سیتروئن C3 XR، کدام کراساوور سایپا انتخاب بهتری است؟
سایپا پس از سالها تأخیر، سرانجام اولین کراساوور خود یعنی آریا را آمادهٔ عرضه به بازار کرده است. هرچند این خودرو اساساً یک کراس هاچبک محسوب میشود اما بهعنوان اولین تلاش سایپا در این بخش از بازار احتمالاً بتواند خود را مطرح کند. بااینحال، یکی دیگر از کراساوورهای پرماجرای سایپا یعنی سیتروئن C3 XR هم تقریباً همزمان آمادهٔ تولید شده و میتواند به رقیب داخلی آریا تبدیل شود. این خودروها ابعاد یکسانی دارند و هردو دقیقاً در یک سگمنت قرار میگیرند. همچنین آریا و C3 XR از لحاظ قیمت هم احتمالاً به هم نزدیک خواهند بود.
مجموع این عوامل باعث میشود دو کراساوور موردبحث اساساً رقیب مستقیم یکدیگر باشند آنهم درحالیکه هردو توسط یک شرکت عرضه میشوند. درهرحال، این موضوع میتواند انتخاب گزینهٔ بهتر از بین سیتروئن C3 XR و سایپا آریا را دشوار کند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه این دو کراساوور جدید بازار کشور را باهم مقایسه کنیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که بر سر انتخاب یکی از آنها تردید دارند.
طراحی بیرونی
همانطور که گفتیم، آریا که بر پایهٔ پلتفرم شاهین ساخته شده، درواقع یک کراس هاچبک است اما در مقابل، C3 XR هم دقیقاً همین شرایط را دارد زیرا این خودرو هم بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ و سیتروئن C الیزه ساخته شده است یعنی همان پلتفرمی که ایرانخودرو هم برای تارا از آن استفاده میکند؛ بنابراین، آریا و C3 XR هردو اساساً نسخهٔ هاچبک سدانهای جمعوجوری هستند که با ویژگیهایی مثل کمی افزایش ارتفاع و روکشهای پلاستیکی، سعی شده حال و هوای کراساوور پیدا کنند.
یکی دیگر از وجههای اشتراک این دو مدل، زمان طولانی رسیدن به خط تولید است. آریا در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد و حالا سرانجام پس از سه چهار سال قرار است روی خط تولید برود درحالیکه امتیاز C3 XR از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسید و از اواخر دههٔ ۹۰ شمسی زمزمههای تولید آن مطرح بوده است. این پروسهٔ طولانی باعث شده طراحی بیرونی هردو کراساوور برای خودرویی که قرار است در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود، کاملاً کهنه شده باشد. این در حالی است که پیشینهٔ معرفی C3 XR به سال ۲۰۱۴ بازمیگردد و هماکنون بیش از یک دهه از عمرش میگذرد.
البته این کراساوور سیتروئن که برای بازار چین طراحی شده، در طول عمر خود دو بار در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ فیسلیفت شده تا ظاهر مدرنتری پیدا کند ولی بااینوجود، بازهم رنگ و بوی کهنگی گرفته است. در سمت دیگر، آریا هم همین شرایط را دارد. این خودرو در نمای جلو تقریباً با شاهین یکسان است که سالها است در خیابانها میبینیم و در عقب هم نمای چندان بروزی ندارد؛ بنابراین، در طراحی بیرونی نمیتوان هیچکدام از این دو را برتر دانست و انتخاب گزینهٔ بهتر بیشتر سلیقهای خواهد بود هرچند که سیتروئن ظاهر هماهنگتر و منسجمتری دارد. در ابعاد هم C3 XR با ۴,۲۸۸ میلیمتر طول و ۱,۷۴۸ میلیمتر ارتفاع، فقط اندکی از آریا با ۴,۳۶۰ میلیمتر طول و ۱,۷۷۳ میلیمتر عرض کوچکتر است.
داخل
هرچند طراحی بیرونی آریا نسبت به نمونهای که در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد تغییری نکرده اما داستان در داخل متفاوت است زیرا سایپا در طول فرایند توسعهٔ این ماشین، با کمک چینیها اقدام به طراحی داشبورد جدیدی برای آن کرد که کاملاً با شاهین متفاوت است و با ویژگیهایی مثل صفحهنمایش یکپارچه برای صفحه آمپر و نمایشگر مرکزی، فرمان D شکل و کنسول مرکزی بلند و پهن، بهمراتب مدرنتر از سیتروئن به نظر میرسد. البته C3 XR هم در داخل تاکنون دو بار بازطراحی شده اما بااینوجود، سن بالای خود را نشان میدهد و با غربیلک فرمان ساده، کنسول مرکزی قدیمی با دستهدندهٔ سنتی و نمایشگر نهچندان بزرگ در میانهٔ داشبورد، حرف چندانی برای گفتن ندارد.
امکانات
سایپا قصد دارد C3 XR را در سه تیپ با سطح تجهیزات مختلف عرضه کند درحالیکه برای آریا فعلاً فقط یک تیپ اعلام شده است. در جدول زیر امکانات هر سه تیپ سیتروئن را با آریا مقایسه میکنیم:
آپشن | C3 XR تیپ V1 | C3 XR تیپ V2 | C3 XR تیپ V3 | آریا |
---|---|---|---|---|
ایربگ | ۴ عدد | ۶ عدد | ۶ عدد | ۲ عدد |
سیستم کنترل پایداری | دارد | دارد | دارد | دارد |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی | دارد | دارد | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد | دارد | دارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد | دارد | دارد |
سیستم تشخیص نقاط کور | ندارد | ندارد | ندارد | دارد |
نمایشگر مرکزی | ۹ اینچی | ۹ اینچی | ۹ اینچی | ؟ |
صفحه آمپر | دیجیتالی | دیجیتالی | دیجیتالی | دیجیتالی |
رینگ | ۱۶ اینچی آلومینیومی | ۱۶ اینچی آلومینیومی | ۱۶ اینچی آلومینیومی | ۱۷ اینچی آلومینیومی |
کروز کنترل | دارد | دارد | دارد | دارد |
سنسور باران | دارد | دارد | دارد | ندارد |
سنسور نور | دارد | دارد | دارد | دارد |
شیشههای عقب دودی | ندارد | دارد | دارد | دارد |
گرمکن صندلیهای جلو | ندارد | دارد | دارد | دارد |
آینههای جانبی تاشو برقی | ندارد | دارد | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلیها | ندارد | دارد جلو | دارد جلو | دارد راننده |
ورود بدون کلید | ندارد | ندارد | دارد | دارد |
سانروف | ندارد | ندارد | دارد | دارد |
فرمان D شکل | ندارد | ندارد | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | ندارد | ندارد | ندارد | دارد |
شارژر بیسیم گوشی | ندارد | ندارد | ندارد | دارد |
با توجه به جدول فوق، سیتروئن C3 XR در تیپ پایه خودروی فقیری است اما حتی در تیپ V3 هم از برخی امکاناتی که در آریا وجود دارد مثل ترمز پارک برقی و شارژر بیسیم بیبهره است هرچند که آریا هم با وجود تنها دو ایربگ و فقدان سنسور باران و تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو کاستیهایی دارد. درمجموع، از لحاظ امکانات تیپ V3 سیتروئن با آریا قابل قیاس خواهد بود و دو تیپ اول از بسیاری امکانات مهم بیبهره هستند.
مشخصات فنی
تفاوت بزرگ میان دو خودرو در این قسمت دیده میشود زیرا کراساوورهای سایپا از پیشرانههای کاملاً متفاوتی استفاده میکنند. آریا به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخت شرکت DAE چین مجهز شده که ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۹ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه زیر کاپوت C3 XR یک پیشرانهٔ ۱٫۲ لیتری سه سیلندر توربو تولید سیتروئن دانگفنگ قرار گرفته است که ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین، هرچند پیشرانهٔ آریا در قیاس با نمونههای جهانی نسبت به حجم ۲ لیتری خروجی پایینی دارد اما نهتنها قدرت بیشتری نسبت به موتور سه سیلندر سیتروئن تولید میکند بلکه با بنزین ایران هم سازگاری بیشتری خواهد داشت و دردسرهای توربوشارژر را ندارد.
در بخش انتقال نیرو هم تفاوت دیده میشود. در آریا برای انتقال قدرت از همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آشنای DAE استفاده شده که در خودروهای داخلی مختلفی مثل شاهین پلاس و تارا V4 دیدهایم درحالیکه C3 XR از یک گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه تر ساخت گتراگ استفاده میکند؛ بنابراین، هرچند شاید گیربکس سیتروئن در عمل عملکرد بهتری داشته باشد اما از لحاظ هزینههای نگهداری گیربکس آریا به دلیل اشتراک با سایر خودروهای داخلی شرایط بهتری خواهد داشت؛ بنابراین، در بخش قوای محرکه باید برتری را با آریا بدانیم. البته از لحاظ مصرف سوخت برتری با سیتروئن است که در هر صد کیلومتر تنها ۵٫۸ لیتر بنزین مصرف میکند درحالیکه این رقم برای آریا ۷٫۵ لیتر است.
نتیجهگیری
بهطورکلی، این دو کراساوور سایپا از جهات مختلفی مثل ابعاد، امکانات و قوای محرکه به هم نزدیک هستند که انتخاب گزینهٔ بهتر از بین آنها را دشوار میکند. از یک سو، آریا از کابین بروزتر، امکانات بیشتر (نسبت به دو تیپ اول C3 XR) و پیشرانهٔ قویتر بهره میبرد و از سوی دیگر، سیتروئن طراحی هماهنگتر، کیفیت ساخت بهتر و برند معتبرتری دارد؛ بنابراین، اگر به دنبال کراساووری هستید که هرچند اساساً چینی است اما نشان فرانسوی بر پیشانی دارد، سراغ C3 XR بروید ولی اگر با وجود نشان سایپا روی جلوپنجرهٔ آریا مشکلی ندارید، این کراساوور ایرانی را باید با اختلاف اندکی برتر از رقیب بدانیم. البته موضوع مهمی که هنوز مشخص نیست و میتواند معادلات را تغییر دهد، قیمت است ولی انتظار میرود این دو خودرو از لحاظ قیمت هم به یکدیگر نزدیک باشند و با قیمتی در حدود ۱٫۳ میلیارد تومان از سوی سایپا عرضه شوند.
مقایسه مشخصات فنی
سیتروئن C3 XR | سایپا آریا | |
---|---|---|
پیشرانه | ۱٫۲ لیتری ۳ سیلندر توربو | ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۱۶ اسب بخار | ۱۳۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۰ نیوتن متر | ۱۸۹ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
مصرف سوخت | ۵٫۸ لیتر ترکیبی | ۷٫۵ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۴۷ لیتر | ۴۷ لیتر |
طول | ۴۲۸۸ میلیمتر | ۴۳۶۰ میلیمتر |
عرض | ۱۷۴۸ میلیمتر | ۱۷۷۳ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۵۷ میلیمتر | ۱۵۶۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲۶۵۵ میلیمتر | ۲۶۵۰ میلیمتر |