ساینا وانت در راه است! شاهکار جدید سایپا و خودروسازی ایران

چهارشنبه 23 مهر 1404 - 18:46
مطالعه 3 دقیقه
ساینا وانت
ساینا وانت احتمالا با نام سایپا 252 تولید می‌شود. این مدل، پیشرانه و تجهیزات پراید خواهد داشت تا برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار خودروسازی ایران باشد
تبلیغات

در حالی‌که خودروسازی جهان به سمت تولید وانت‌های قدرتمند با پیشرانه‌های هیبریدی و الکتریکی می‌رود، سایپا همچنان بر موتور قدیمی M13 تاکید دارد و پلتفرم ناخوشایندش را رها نمی‌کند. این سنت خجالت‌آور، حالا با محصولی جدید به نام وانت ساینا ادامه خواهد داشت.

سایپا تصمیم دارد سدان ساینا را با اعمال تغییراتی، به یک وانت سبک وزن و کم‌توان تبدیل کند تا آن را در کنار محصولاتی مانند سایپا ۱۵۱ و آریسان بفروشد. در ابتدا طرح‌هایی برای تولید وانت بر پایه مدل‌های سهند یا اطلس مطرح شده بود، اما در نهایت پلتفرم ساینا به عنوان گزینه اصلی انتخاب شد. حتی در سال ۱۴۰۱ تصاویری از سهند وانت با نام سایپا ۲۵۱ به رسانه‌های رسید، اما این پروژه هیچ‌گاه تولید نداشت.

محصول جدید سایپا فعلاً با نام‌های «ساینا وانت» یا «سایپا ۲۵۲» شناخته می‌شود. انتشار اخبار مربوط به این پروژه پرسش‌هایی را نیز به همراه داشته است؛ از جمله اینکه آیا افزودن نسخه وانت یک سدان قدیمی می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد یا اینکه این پروژه نیز تکرار همان فرمول قدیمی خودروسازی ایران در بازتولید مدل‌های سالخورده است؟

کپی لینک

مشخصات فنی وانت ساینا

ساینا وانت از همان پیشرانه ۱.۳ لیتری M13 با توان ۷۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۱۲ نیوتن‌متر استفاده خواهد کرد؛ موتوری که سال‌هاست در محصولات اقتصادی سایپا به‌کار می‌رود. هرچند صحبت‌هایی از به‌روزرسانی این موتور شده، اما تاکنون جزئیات فنی جدیدی منتشر نشده است.

مهم‌ترین تفاوت وانت ساینا با سایپا ۱۵۱ در ظرفیت حمل بار آن است. این وانت بنابه ادعای واهی، قادر خواهد بود حدود ۶۵۰ کیلوگرم بار جابه‌جا کند؛ یعنی حدود ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر از پراید وانت. البته این افزایش ظرفیت بدون افزایش توان موتور صورت می‌گیرد و همچنان گیربکس ۵ سرعته دستی روی آن نصب خواهد شد. رسانه‌ی پدال، صحت این اطلاعات را تایید نمی‌‌کند و شرایط گفته شده را باتوجه به ساختار فنی ساینا، غیرممکن می‌بیند.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات

طراحی داخلی ساینا وانت نسبت به سایپا ۱۵۱ کمی مدرن‌تر و ارگونومیک‌تر خواهد بود، اما همچنان با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی عرضه می‌شود. از جمله تجهیزات اعلام‌شده می‌توان به دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ایموبلایزر اشاره کرد. این سطح امکانات در مقایسه با استاندارد جهانی وانت‌های کوچک، در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد.

پروژه ساینا وانت بیش از آنکه یک محصول کاملاً جدید باشد، ادامه مسیری آشناست: استفاده از پلتفرم‌های قدیمی برای ارائه ظاهری تازه و حفظ توازن مالی شرکت. هرچند از دید سایپا این اقدام منطقی به نظر می‌رسد، اما واکنش بازار به چنین محصولی همچنان با ابهام همراه است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.