تغییر مدیر عامل سایپا؛ چرا توسلی مهر جایگزین تیموری شد؟
در اقدامی عجیب و قبل از آغاز سال نو، مدیرعامل سایپا تغییر کرد. این تصمیم ظاهرا با رای هیئت مدیره انحام شد اما قطعا طبق نظر وزارت صمت و دیگر افراد فعال در دولت به اجرا رسید.
محمدعلی تیموری به مدت 26 ماه در سمت مدیر عاملی سایپا فعال بود. بدون شک، نمیتوان دوران تصدی گری او را تاریخساز و درخشان توصیف کرد؛ چراکه عقب ماندگی سایپا از ایران خودرو طی دو سال اخیر، بیشتر از قبل شده است. سایپا و پارس خودرو، سالها پیش با زانتیا، نیسان رونیز، ماکسیما و تیانا، بخش مهمی از خودروهای باکیفیت بازار ایران را تامین میکردند؛ اما حالا محصولی حجالتآور و ناامید کننده به نام شاهین اتوماتیک، پرچمدار سایپا محسوب میشود.
ظاهرا دلیل برکناری تیموری، عدم تحقق وعدههای دولتمردان در موضوع افزایش تیراژ تولید بود. بر اساس آمار رسمی، سایپا در ۱۱ ماه نخست امسال مجموعاً ۲۶۵ هزار سواری تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 6 درصد کاهش نشان میدهد. میزان تولید محصولات سواری سایپا در 11 ماه سال 1401 به ۲۸۲ هزار دستگاه رسیده بود.
تیموری 27 سال سابقه حضور در ایران خودرو و سایپا دارد، او فعالیت خود را سال 1375 در شرکت ایران خودرو در بخش مدیریت نوین با استقرار سیستمهای بهبود کیفیت با رویکرد کاهش قیمت، تحویل به موقع و بهرهوری آغاز کرد. تیموری دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی در رشته مدیریت صنعتی و کارشناسی ارشد MBA است.
دیگر موضوع جالب، اظهار نظر تیموری در اوایل سال 1402 است که مجموع تولید سایپا را 800 هزار دستگاه پیشبینی کرده بود. ایشان همچنین برای واردات انواع خودروهای دست دوم از ژاپن، ایدههایی داد و تفاوت فرمان راست با ساختار فرمان چپ را مد نظر نداشت. سخنان تیموری، پیرامون مقایسهی مصرف سوخت پیشرانههای تنفس طبیعی و توربوشارژ، فراموش نخواهد شد. مدیر عامل سابق سایپا، به وضوح نشان داد چگونه افرادی در راس خودروسازی ایران هستند.
اما مدیرعامل جدید سایپا، که مستقیما از شرکت ایران خودرو آمده، جواد توسلیمهر است. مدیرعاملی شرکت ایران خودرو دیزل و همچنین معاونت مدیرعامل ایران خودرو دیده میشود، توسلی مهر مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت ایسیکو، مدیرعامل شرکت فرآوردههای ساختمانی، مدیرعامل شرکت لاستیک پارس (زیرمجموعه شرکت سرمایهگذاری آتیه دماوند)، معاونت برنامهریزی پژوهشگاه صنعت نفت و مدیرعامل مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) هم در کارنامه جواد توسلیمهر دیده میشود.
جواد توسلی مهر، کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی در رشته مدیریت فناوری اطلاعات دارد. او به عنوان یک مدیر اقتصاددان و آشنا به بورس اوراق بهادار مشهور شده و توانسته است زیاندهی ایران خودرو دیزل را کاهش دهد. در دوره مدیریت توسلی مهر ، سهم خاور در بورس تهران، رشد نجومی و بازدهی شگفت انگیز ۲۰۰۰ درصدی داشت.