سایپا

تفاوت کوییک S و R در چیست؟ مشخصات، قیمت و هرآنچه باید بدانید

گروه خودروسازی سایپا با توقف تولید پراید و تیبا به دنبال تنوع‌بخشی به خانواده کوییک است و به همین خاطر نسخه‌های S و R آن را تولید کرده است اما تفاوت آنها در چیست؟ با همراهی شما عزیزان هر دو خودرو را بررسی خواهیم کرد که تفاوت های آنها با یکدیگر را بشماریم.

پراید یکی از قدیمی‌ترین و البته پرفروش‌ترین خودروهای سایپا در بازار بود که اگرچه همواره به دلیل کیفیت و ایمنی بسیار پایین موردانتقاد قرار می‌گرفت اما همچنان با تمام قدرت در خط تولید قرار داشت. سایپا اما در سال ۸۹ به فکر رونمایی از خودروی جدید تیبا افتاد. این خودرو که در ابتدا نام مینیاتور را بر پیشانی داشت در حقیقت نسخه‌ای ارتقا یافته از پراید به شمار می‌رفت.

تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالی‌که پروژهٔ ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعف‌هایش، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌هایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و به‌سرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب می‌شود که روی پلتفرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً به‌عنوان پایه‌ای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل کوییک مورداستفاده قرار گرفت. کوییک را می‌توان نسخه فیس لیفت و ارتقا یافته از تیبا هاچبک دانست چراکه هر دو خودرو از پلتفرم و قوای محرکه مشترک استفاده می‌کنند. در واقع کوییک بر اساس تیبا هاچبک یا همان تیبا ۲ شکل گرفته است. از آنجایی که تولید تیبا و تیبا ۲ متوقف شده است بنابراین خریداران می‌بایست از بین ساینا یا کوییک انتخاب خود را انجام دهند و ما نیز می‌خواهیم تفاوت کوییک S و R را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

تفاوت کوییک S و R

در همین ابتدای مقاله خدمت شما عزیزان عرض کنیم که این دو خودرو از نظر پلتفرم، قوای محرکه و سایر بخش‌های فنی تفاوتی با یکدیگر ندارند و وجه تمایز آن‌ها به برخی ویژگی‌های ظاهری و تجهیزات و تزئینات داخلی محدود خواهد بود. کوییک به عنوان یک هاچبک جوان‌پسند جزو ارزان‌ترین خودروهای داخلی بوده هرچند با قیمت حدود ۴۰۰ میلیون تومانی از دسترس افراد زیادی خارج شده است. با این وجود افرادی که به دنبال خرید یک خودروی صفرکیلومتر با استهلاک پایین‌تر نسبت به خودروهای کارکرده هستند احتمالاً کوییک S و R را گزینه مطلوبی خواهند یافت.

نمای جلوی کوییک S و R (تفاوت در فرم سپر، جلوپنجره و تریم قطعات رنگی)

کوییک R که پس از نمونه معمولی کوییک معرفی شد تنها در رنگ‌بندی بدنه (آپشن بدنه دو رنگ سفید-مشکی، نقره ای-مشکی، سفید-قرمز، مشکی-قرمز، کرم-مشکی) و همچنین تریم رنگی داخل کابین با کوییک معمولی تفاوت دارد. همچنین این خودرو از رینگ‌اسپرت استفاده می‌کند هرچند به نظر می‌رسد نمونه‌های جدید کوییک R نیز بدون رینگ آلومینیومی تحویل مشتریان شده‌اند. کوییک R از همان پیشرانه تیبا یعنی نمونه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری M15 با ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون متر گشتاور استفاده کرده است. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو فرستاده می‌شود.

کوییک S نیز از همین پیشرانه استفاده می‌کند و بنابراین تفاوتی در این بخش بین کوییک S و R وجود نخواهد داشت هرچند برخی تفاوت‌های جزئی همچون استفاده از دریچه گاز برقی در کوییک S را نیز باید برشمرد. سایپا برای اینکه به خانواده کوییک تنوع ببخشد نسخه S را با برخی تفاوت‌های ظاهری جزئی تولید کرد. این خودرو در نمای جلو از سپر و جلوپنجره متفاوتی استفاده کرده و طراحان سعی داشته‌اند چهره کوییک را به یوزپلنگ شبیه کنند. به این مورد باید وجود دی لایت در کوییک S را نیز اضافه کرد. جدای از این موارد، باقی بخش‌های بدنه مشابه کوییک R است هرچند آپشن بدنه دو رنگ در آن وجود ندارد. اما با ورود به داخل کابین تفاوت کوییک S و R نمایان تر خواهد شد. درحالی‌که کوییک R از پشت آمپرهای معمولی متعلق به تیبا استفاده می‌کند، کوییک R به پشت آمپرهای جدید مشابه ساینا S مجهز شده و فرمان این خودرو نیز از نوع دی کات است. به غیر از این مورد و عدم وجود تریم رنگی برخی قطعات در کوییک R، دو خودروی موردبحث تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

کابین کوییک R (سمت راست) و کابین کوییک S (سمت چپ)

در جداول زیر مشخصات کامل دو خودروی کوییک S و R به همراه امکانات ایمنی و تجهیزات آنها ذکر شده است.

مشخصات کلی کوییک R

تیپ ST پلاس اتوماتیک
ابعاد (mm)
طول ۴۰۰۶
عرض (بدون در نظر گرفتن آینه‌ها) ۱۶۷۸
ارتفاع ۱۵۳۲
فاصله دو محور جلو و عقب ۲۴۱۵
وزن (kg)
وزن خالص ۱۰۶۵ ۱۱۲۰
رینگ و تایر
رینگ ۱۴ اینچی آلومینیومی
سایز تایر ۱۸۵/۶۵-R۱۴
صندوق
حجم صندوق (L) ۲۲۵/۶
تیپ ST پلاس اتوماتیک
نوع موتور
نوع / تعداد سیلندر ۴ سیلندر خطی – M۱۵
حجم موتور ۱۵۰۳ سی‌سی
حداکثر قدرت ۸۷ hp/۵۳۰۰rpm ۸۷ hp/۵۴۰۰rpm
حداکثر گشتاور ۱۲۸ Nm/۴۳۰۰rpm ۱۳۰ Nm/۴۲۵۰rpm
استاندارد آلایندگی یورو ۵
گیربکس
نوع گیربکس دستی اتوماتیک (CVT)
فرمان
نوع فرمان هیدرولیک برقی
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب Torsion Beam
سیستم ترمز
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب کاسه‌ای
مصرف سوخت
مصرف سوخت (۱۰۰Km/L) ۷.۱۴ ۷.۸
ظرفیت باک (L) ۴۲
ایمنی و تجهیزات
تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی
تیپ ST پلاس اتوماتیک
استارت دکمه‌ای ندارد دارد
ورود به خودرو بدون کلید PEPS ندارد دارد
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو دارد دارد
سیستم ترمز ABS+EBD+BAS ABS+EBD+BAS
چراغ رانندگی در روز (Day Light) ندارد دارد
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد دارد
سیستم الکتریکی تنظیم هوای ورودی ندارد دارد
صندلی‌های چرمی (با دوخت قرمز برای خودروهای با سقف قرمز ندارد دارد
مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ مجهز به دوربین دید عقب ندارد دارد
مجهز به رادیو + USB+CD Player دارد ندارد
کف‌پایی و کفی صندوق سه‌بعدی ندارد دارد
روف رگ دارد دارد
دستگیره‌های آسان‌بازشو دارد دارد
شیشه‌های دودی درب‌های جانبی عقب و درب پنجم ندارد دارد
فرمان D TYPE چرمی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی ندارد دارد
قابلیت تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
تنظیم‌کننده ارتفاع نور چراغ جلو دارد دارد
شیشه‌بالابر برقی جلو و عقب دارد دارد
قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور دارد دارد
صندلی‌های عقب با قابلیت تاشو دارد دارد
صندلی‌های عقب مجهز به نگه‌دارنده صندلی کودک دارد دارد
مجهز به سنسور دنده‌عقب دارد دارد
هشداردهنده بسته نبودن کمربند ایمنی دارد دارد
باز شدن خودکار درب‌ها هنگام تصادف ندارد دارد
مه شکن جلو و عقب دارد دارد
دارای رنگ‌بندی تریم داخلی قرمز برای خودروهای با سقف قرمز ندارد دارد

مشخصات کوییک S و G

تیپ S S (۸۵ گانه) S آپشنال GX
ابعاد خودرو
طول (mm) ۴۰۰۵
عرض (بدون در نظر گرفتن آیینه‌ها) (mm) ۱۶۷۸
ارتفاع (mm) ۱۵۳۲
فاصله دو محور جلو و عقب (mm) ۲۴۱۴
حجم صندوق‌عقب (Lit) ۲۲۵
وزن
وزن خالص (kg) ۱۰۶۵
تیپ S S (۸۵ گانه) S آپشنال GX
گیربکس
نوع گیربکس ۵ سرعته معمولی
موتور
تعداد سیلندر / تیپ ۴ عدد / M۱۵
دریچه گاز الکتریکی
حجم موتور ۱۵۰۳ cc
حداکثر قدرت ۸۶.۵hp/5400rpm ۹۰hp/5250rpm
حداکثر گشتاور ۱۳۰Nm/4250rpm ۱۳۷Nm/4000rpm
فرمان
نوع فرمان هیدرولیک
غربیلک فرمان D-TYPE
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب یکپارچه تیر پیچشی
رینگ و تایر
سایز رینگ ۱۴ اینچ فولادی ۱۴ اینچ آلومینیومی
سایز تایر ۱۸۵/۶۵R14
ترمز
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
مصرف سوخت
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۲۲ ۶.۹۳
ظرفیت باک ۴۱ لیتر
استاندارد
استاندارد آلایندگی یورو ۵
تیپ S S (۸۵ گانه) S آپشنال GX
تجهیزات ایمنی
مجهز به سیستم ترمز ABS دارد دارد دارد دارد
قفل مرکزی ضد سرقت دارد دارد دارد دارد
توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD دارد دارد دارد دارد
کیسه هوای راننده و سرنشین دارد دارد دارد دارد
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) دارد دارد دارد دارد
سیستم هشداردهنده امنیتی دارد دارد دارد دارد
امکانات رفاهی
نمایش دمای هوای بیرون دارد دارد دارد دارد
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد دارد دارد دارد
GPS (سیستم ناوبری) دارد دارد دارد دارد
آینه جانبی برقی دارد دارد دارد دارد
سنسور پارک دنده‌عقب دارد دارد دارد دارد
سیستم محاسبه سفر دارد دارد دارد دارد
صندلی راننده ۶ حالت دستی دارد دارد دارد دارد
صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی دارد دارد دارد دارد
صندلی عقب مجهز به نگه‌دارنده صندلی کودک (Iso Fix) دارد دارد دارد دارد
مه‌شکن عقب و جلو دارد دارد دارد دارد
چراغ‌های جلو همراهی‌کننده دارد دارد دارد دارد
چراغ روشنایی روز (Day Light) دارد دارد دارد دارد
روف رک دارد دارد دارد دارد
دستگیره آسان‌بازشو دارد دارد دارد دارد
کلید تاشونده دارد دارد دارد دارد
صندلی عقب تاشو دارد دارد دارد دارد
شیشه‌بالابر برقی دارد دارد دارد دارد
شارژ موبایل USB دارد دارد دارد دارد
هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی دارد دارد دارد دارد
امکانات اختصاصی
کنترل صدا از روی فرمان ندارد ندارد دارد دارد
صندلی با روکش چرم ندارد ندارد دارد دارد
نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) ندارد دارد دارد دارد
مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ ندارد ندارد دارد دارد
چراغ های اتوماتیک (Auto Light) ندارد دارد دارد دارد
دوربین عقب ندارد ندارد دارد دارد
سیستم ناوبری GPS ندارد ندارد دارد دارد
شیشه دودی درب پنجم و درب‌های عقب ندارد ندارد ندارد دارد

تفاوت قیمت کوییک S و R

مدل توضیحات قیمت نمایندگی قیمت بازار
کوییک معمولی ۱۶۸,۰۶۱,۰۰۰ ۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کوییک پلاس اتوماتیک ۲۷۷,۱۵۳,۰۰۰
کوییک R دستی ۱۷۸,۰۲۰,۰۰۰ ۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R اتوماتیک فول پلاس ۲۹۷,۵۱۸,۰۰۰ ۴۹۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S *مدل ۱۴۰۱ ۱۸۴,۵۴۹,۰۰۰ ۴۱۹,۰۰۰,۰۰۰

تفاوت کوییک با کوییک R

همان‌طور که گفته شد کوییک R از نظر قوای محرکه هیچ تفاوتی با کوییک معمولی ندارد و تنها تفاوت این دو خودرو به آپشن بدنه دو رنگ، تریم رنگی قطعات در کابین و وجود رینگ‌اسپرت در کوییک R مربوط می‌شود.

تفاوت کوییک با کوییک S

کوییک S نیز بر پایه کوییک معمولی شکل گرفته اما در نمای ظاهری از سپر و جلوپنجره جدیدی سود می‌برد. همچنین این خودرو دارای دی لایت یا همان چراغ روز روشن است درحالی‌که این مورد در کوییک معمولی وجود ندارد. در داخل کابین نیز تفاوت‌هایی همچون پشت آمپرها و فرمان جدید در کوییک S دیده می‌شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3677 ديدگاه)

    پراید رو هر روز به شکل در میارن

    موافقم 91
    مخالفم 4
  2. Alan.r

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    نوشته باز کردن خودکار در بعد از تصادف
    بعد از تصادف چیزی از ماشین نمی‌مونه که درش باز باشه یا بسته

    موافقم 134
    مخالفم 3
    1. دوستدار خودروی برقی

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (192 ديدگاه)

      فکر کن خدایی نکرده یه تصادف جزیی شده و ماشین به دلایلی اتش می گیره حالا در هم قفله و ماشین خاموشه و برق هم قطع شده توسط سیستم اونموقع هست که دست سایپارو هم بوس می کنیم که با این که ماشین جالبی در سطح جهانی تولید نکرده ولی این اپشن جون رو نجات می ده
      یه سمند داریم سال 96 همین طوری جونمون رو نجات داد (سمند ماشین مظلومیه با اینکه خیلی از ماشین های دیگه قدیمی تره ولی به زمان خودش اپشن های خفنی داشت) البته سمند و این شتر قابل مقایسه نیستن چه از لحاظ ایمنی چه از لحاظ فنی

      موافقم 45
      مخالفم 19
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (10437 ديدگاه)

        در اصل این نباید آپشن باشد !
        بلکه باید جز استاندارد خودرویی باشد !

        در کل ، موضوع اصلی ایمنی بدنه‌ی خودروها هست که باید ابتدا مهندسی روز را پاس کنند و سپس آپشن‌های ایمنی !

        دوست عزیز ، چیزی که میبینیم ، پول در آوردن از واجبات هست نه اینکه دلشان برای یک سرنشین سوخته باشه که قرار باشه یک در هزار جانش نجات پیدا کنه !

        در کشور ما اینقدر مرگ‌های خنده‌دار و تراژیک صورت میگیره که اینی که شما را نگران کرده اصلاً به چشم نمی‌آید و از احتمالات حاشیه‌ای میباشد !

        موافقم 36
        مخالفم 3
        1. دوستدار خودروی برقی

          ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (192 ديدگاه)

          حالا که وضع فعلا همینه و لنگ کفش در بیابان غنیمت
          چشم شون کور ، ماشین ثبت نام نکنن تا این اشغال ساز ها کرکره رو بکشن پایین

          یه روز کسی مواد نخره ؛ یه ماه قاچاقچی ها گشنگی می کشن….

          وقتی میلیونها نفر تو صف خرید اینن هیچی درست نمیشه

          موافقم 33
          مخالفم 5
      2. نویدی

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (350 ديدگاه)

        سمند و ایمنی؟!
        انقد بعد از تصادف فرمونش رفت توی شکم راننده و دل و روده ملتو ریخت روی داشبرد که بالاخره مجبور شدن تولیدشو متوقف کنن…هیکل و وزنش اندازه سراتو بود،امنیتش مثل پراید.

        موافقم 17
        مخالفم 12
        1. دوستدار خودروی برقی

          ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (192 ديدگاه)

          اره سمند و ایمنی! من باش حال می کنم
          شما بنز سوار شو

          موافقم 13
          مخالفم 12
  3. افشار

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (772 ديدگاه)

    تفاوت در دو دکمه روی داشبورد به اسم آپشن !!!

    موافقم 72
    مخالفم 4
  4. Wanted

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    تفاوت در نوع چپوندن
    و دریافت پول اضافه می باشد

    موافقم 59
    مخالفم 3
  5. Python

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    ظاهر کوییک s پخته تر از ظاهر کوییک rمی بلشد

    موافقم 24
    مخالفم 61
    1. KF

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (514 ديدگاه)

      همین ک تونستی بفهمی کدوم s هست کدوم r از خیلی‌ها جلوتری

      موافقم 66
      مخالفم 3
    2. Tesla

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (654 ديدگاه)

      برات متاسفم که از این لگن ها حمایت میکنی !! ( حیف اسم ماشین که روی اینها میزارین ) 😒😒👎

      موافقم 26
      مخالفم 15
      1. Python

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        نخیر از کیا پگاس وسوزوکی دیزایر حمایت میکنیم

        موافقم 6
        مخالفم 11
        1. هادی

          ۲۰ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          بایدهمه ی تولیدات فرغون های ماشینی تابوت ایران بسته بشه .
          چقدر هم گران شدن .وقتی میوه نیست چغندر سالار مرکبات میشه .

          موافقم 1
          مخالفم 0
  6. Saji

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (67 ديدگاه)

    قیمت کارخونه‌ش چنده الان زیر ۳۰۰عهع؟

    موافقم 17
    مخالفم 6
  7. mercedes

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (363 ديدگاه)

    😂😂😂

    موافقم 26
    مخالفم 5
  8. سید علیرضا

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (229 ديدگاه)

    من اصلاً نفهمیدم تفاوت این آشغالا با همدیگه چیه ؟؟

    موافقم 48
    مخالفم 6
  9. فرامرز

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (249 ديدگاه)

    مقایسه و عملکرد فرغون پلاس و لگن فول پلاس

    موافقم 44
    مخالفم 4
    1. حمید

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      توی امکانات رفاهی زده کوییک s سیستم gps داره ،ولی تو امکانات رفاهی زده که gps نداره.اگه کسی کوییک معمولی یا s داره لطف میکنه بگه کدوم درسته

      موافقم 2
      مخالفم 0
  10. aMiRsHaYaN

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (112 ديدگاه)

    اون عکس تیبا رو دیدم یاد تست ترمزش افتادم

    موافقم 18
    مخالفم 1
  11. محمد

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    اوف حضرت اینه لندکروز اداشو در میاره … ما در صنعت خودرو 2500 سال جلوتر از درک بشریت امروزی حرکت میکنیم . اسب های بخارشم حتی بخار شدن دیگه شما ببینید این چیه

    موافقم 20
    مخالفم 4
  12. Aref

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (264 ديدگاه)

    ماشین خوبیه ولی فقط برای داخل شهر

    البته قیمت که خیلی بالاست اونم همه ماشین ها گرون شدن و الان ارزش ندارن

    موافقم 16
    مخالفم 9
  13. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (526 ديدگاه)

    فرق بین اشغال و اشغال تر

    موافقم 29
    مخالفم 7
  14. مجید

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (73 ديدگاه)

    از مقایسه بنز و ب‌ام‌و رسیدیم به انواع مختلف کوییک!!!

    موافقم 25
    مخالفم 3
  15. Mohamad

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کوییک آر دنده ای(تیپ اس با استاندارد 85 گانه)
    این مدل کوییک دقیقا کدومه؟؟؟

    موافقم 14
    مخالفم 3
  16. محمد

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کوییک آر ( تیپ اس استاندارد ۸۵ گانه ) چیه ؟

    موافقم 7
    مخالفم 4
  17. مجید

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا تورو خدا با هر شماره ای که دارید تو سایت فارس من قسمت تعدیل و منطقی سازی قیمت کوییک آر تیپ اس حمایت کنین بلکه کاری کنن
    ممنون
    هر شماره همراه یک بار حمایت اگه چندتا شماره دارید چند بار حمایت کنین به دوست و آشنا هم بگین

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا