بهمن موتورچشم اندازسایپا

مقایسه سایپا 441P / چانگان CS55 مونتاژی با دیگنیتی پرایم و پرستیژ

سایپا به زودی مونتاژ کراس‌اور 441P را براساس چانگان CS55 پلاس آغاز می‌کند. این خودرو از نظر ابعاد و پیشرانه رقیب دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور است.

علاقه‌مندان شاسی‌بلندهای کوچک و اندازه متوسط در ایران، عملا چاره‌ای جز خرید مدل‌های چینی ندارند. از یک طرف، سایپا و ایران خودرو، در گروه عقب‌افتاده‌ترین خودروسازان دنیا هستند و نمی‌توانند شاسی‌بلند قابل قبول تولید کنند؛ از سویی دیگر، مدل‌های ساخت برندهای ژاپنی یا اروپایی به دلیل عوارض و مالیات سنگین مخصوص خودروهای وارداتی، بسیار گران هستند.

امسال، سایپا و ایران خودرو برای مونتاژ کراس‌اورهای چینی در ایران، وارد عمل می‌شوند تا شاید، سهمی از سود بسیار خوبی که مدیران خودرو و کرمان موتور طی سال‌های اخیر گرفته‌اند را به دست آورند. سایپا پروژ‌ه‌ی 441P را شروع کرده و ایران خودرو، هاوال جولیون را مونتاژ خواهد کرد.

چانگان CS55 پلاس

گروه خودروسازی چانگان سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. چانگان طی همکاری‌های مشترکی با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدل‌های متنوع خارجی را مونتاژ کرد و حالا یکی از مهم‌ترین خودروسازان چین محسوب می‌شود. چانگان با فروش سالانه ۲/۳ میلیون دستگاه، یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است.

چانگان cs55 سال ۲۰۱۷ معرفی شد و سال ۲۰۲۱ با نسخه‌ی جدید CS55 پلاس، به بازار چین رسید. این کراس‌اور در ایران، از دیدگاه فنی و کلاس بدنه، رقیب فونیکس تیگو ۷ و لاماری ایما خواهد بود با این تفاوت که، چانگان CS55 پلاس در کشور سازنده، بسیار پرفروش‌تر است.

گروه دانگ فنگ (DFSK) یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خودروسازی چین، بعد از بایک و جیلی و بی‌وای‌دی محسوب می‌شود. دانگ فنگ حدود ۲ دهه سابقه‌ی فعالیت صنعتی دارد و مالک برندهای متنوع سازنده‌ی وسایل نقلیه، مثل فنگون است. چند مدل ون و شاسی‌بلند اسپرت با برند فنگون (چین Fengguang) تولید می‌شوند.

دانگ فنگ iX5 نام دیگنیتی در ایران عرضه شده و دو مدل پرستیژ و پرایم دارد. نسخه‌ی پرایم، ارزان‌تر است و مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو مونتاژ می‌شود اما دیگنیتی پرستیژ، پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربو ارایه می‌کند و طبیعتا قیمت بالاتر دارد. دانگ فنگ iX5 از سال ۲۰۱۸ تاکنون در چین تولید شده است.

مقایسه طراحی سایپا 441P / چانگان CS55 مونتاژی با دیگنیتی

در بحث زیبایی بیرونی، به لطف بازطراحی CS55 مدل ۲۰۲۱، جذابیت کراس‌اور چانگان بهبود یافت و حالا می‌توان حداقل از نمای روبرو، آن‌را جذاب‌تر از دیگنیتی دانست. البته علاقه‌مندان شاسی‌بلندهای کوپه و حس اسپرت، احتمالا دیگنیتی را ترجیح می‌دهند اما انسجام و هماهنگی المان‌های مختلف در CS55 پلاس، بیشتر است.

چانگان CS55 پلاس نمای جلو

سایپا 441P / چانگان CS55 با طول ۴,۵۱۵  و عرض ۱,۸۶۵  و ارتفاع ۱,۶۸۰  میلی‌‌متر، همراه فاصله محوری ۲,۶۵۶  میلی‌متر عرضه می‌شود. این خودرو، ابعاد بسیار نزدیک به چری تیگو ۷ دارد و اندکی بزرگ‌تر است. دیگنیتی پرستیژ با طول ۴,۶۸۵ میلی‌متر، عرض ۱,۸۶۵ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۶۴۵ میلی‌متر با فاصله محورهای ۲,۷۹۰ میلی‌متر، اندکی بزرگ‌تر از  سایپا 441P / چانگان CS55  محسوب می‌شود.

خودرو طول (میلی‌متر) عرض (میلی‌متر) ارتفاع (میلی‌متر) فاصله محوری (میلی‌متر)
چانگان CS55 ۴,۵۱۵ ۱,۸۶۵ ۱,۶۸۰ ۲,۶۵۶
دیگنیتی پرستیژ ۴,۶۸۵ ۱,۸۶۵ ۱,۶۴۵ ۲,۷۹۰

در نمای اصلی چانگان cs55، کشیدگی کاپوت تا لبه‌ی جلوپنجره و چراغ‌ها، ظرافت در طراحی را به خوبی نشان می‌دهند. فاصله خطوط در محل اتصال قطعات بدنه، مثل گلگیرها و درهای ورود به کابین، بسیار نزدیک است و کیفیت مونتاژ چانگان در مقایسه با خودروسازان ایرانی را ثابت می‌کند. از سویی دیگر، برای حجم‌دهی سپرها و جایگاه مخصوص مه‌شکن، برجستگی‌های بیش‌از نیاز دیده نمی‌شود.

چانگان cs55 پلاس نمای پشت

به لطف رینگ‌های ۱۹ اینچ و شیب ملایم سقف که در انتها با بالچه هم‌رنگ بدنه می‌رسد، حس اسپرت چانگان cs55 پلاس تقویت شده است. در عقب، شیب شیشه‌ی پشت به حس کوپه و اسپرت چانگان cs55 پلاس کمک می‌کند. برجستگی چراغ‌ها و عدم پیوستگی در آن‌ها، نکته مثبت و عدم تبعیت از دیگر خودروهای چینی محسوب می‌شود. سپر و درپوش صندوق در CS55 پلاس، حجم‌دهی بسیار خوبی دارند و جایگاه مناسب برای پلاک فراهم می‌کنند. البته حفره‌های طرفین بدنه، ارتباطی با اگزوز ندارند و کاملا تزئینی هستند.

عکس دیگنیتی پرستیژ

نمای جلوی دیگنیتی پرستیژ، تحت تأثیر مزدا CX-7 ساخت ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ به‌نظر می‌رسد. طرح جلوپنجره و حجم‌دهی سپر به‌تنهایی جذابیت‌هایی دارند اما در ترکیب با چراغ‌ها و دیگر اجزا، نسبتا ساده و ناهماهنگ با ادوات موجود در کراس‌اورهای مدرن هستند. نمای جانبی دیگنیتی، اسپرت و کوپه فرم است تا همراه چرخ‌های ۱۸ اینچ آلومینیوم و تایرهایی با پهنای ۲۳۵ میلی‌متر، جوان‌پسند و مد روز جلوه کند.

dongfeng ix5 دانگ فنگ گرینیتی بهمن خودرو

از پشت، می‌توان به دیگنیتی پرستیژ در کلاس کراس‌اورهای چینی اندازه متوسط، نمره قبولی داد. پیوستگی بین چراغ‌های LED عقب با حجم‌دهی چشم‌نواز درپوش صندوق و سپر، هماهنگی بسیار خوبی دارد. اگزوزهای دوقلو در طرفین سپر با کم‌ترین استفاده از پلاستیک سیاه‌رنگ و ارزان‌قیمت، دیگر نکته مثبت در طراحی نمای عقب دیگنیتی پرستیژ است.

مقایسه کابین سایپا 441P / چانگان CS55 مونتاژی با دیگنیتی

همان‌طور که در نمای بیرونی خودروهای مذکور، حس مدرن و پیشرفته‌ی چانگان، بیشتر از دیگنیتی دیده می‌شود؛ داخل کابین هم چنین تفاوتی وجود دارد. نمایشگر ایستاده روی داشبورد و فرمان بیضی شکل، حس خوبی به راننده‌ی سایپا 441P / چانگان CS55 می‌دهد؛ اما دسته دنده‌ی بزرگ و چیدمان عجیب ادوات مختلف داخل اتاق دیگنیتی، به‌هم ریخته و سردرگم دیده می‌شود.

چانگان CS55 پلاس

فرمان کوچک و صفحه آمپر دیجیتال ۱۰ اینچ که از بالای آن دیده می‌شود، سبک طراحی داخلی i-Cockpit پژو را به یاد می‌آورد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم از طریق یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی ارائه می‌شود. صندلی‌های چرم با طراحی اسپرت، برای ۵ سرنشین بلندقد مناسب هستند. فضای صندوق، ۴۷۵ لیتر است و پس از جمع شدن صندلی‌های عقب، ۱۴۱۵ لیتر فراهم می‌کند.

عکس داخل و داشبورد دیگنیتی پرستیژ

در کابین دیگنیتی پرستیژ، نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ و صفحه دیجیتال تمام رنگی برای پنل پشت فرمان وجود دارند. صندلی برقی برای راننده، پوشش چرم برای تودری، سقف پانورامیک برقی، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید و فرمان D شکل اسپرت و استارت دکمه‌ای، مهم‌ترین امکانات دیگنیتی پرستیژ هستند. این کراس‌اور از دسته‌ی دنده‌ی کوچک الکترونیک استفاده نمی‌کند و مدل قدیمی اهرمی دارد. دیگنیتی پرستیژ، فضای بسیار خوب ۷۸۰ لیتر برای صندوق بار فراهم می‌کند که می‌تواند تا ۱۴۲۰ لیتر در حالت صندلی‌های جمع‌شده، اضافه شود.

مقایسه فنی سایپا 441P / چانگان CS55 مونتاژی با دیگنیتی پرستیژ

تنها محرک ارایه شده برای CS55 پلاس، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر است. این محصول بنابر ادعای سایت‌های چینی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت نیز، ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. سایپا 441P با گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ تولید می‌شود. این محصول، فاقد سیستم دو دیفرانسیل است و صرفا به صورت محرک جلو، وارد ایران خواهد شد.

دیگنیتی پرستیژ
پیشرانه اصلی دیگنیتی پرایم ۱/۵ لیتر توربوشارژ است که قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار در ۵ هزار دوربردقیقه و گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دوربردقیقه تولید می‌کند. دیگنیتی پرایم با گیربکس CVT عرضه می‌شود و صرفا دیفرانسیل جلو است. میانگین مصرف سوخت ۷/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (براساس بنزین استاندارد چین) و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه، دیگر مشخصات دیگنیتی پرایم ۱۵۷۰ کیلوگرمی هستند.

برای دیگنیتی پرستیژ، موتور ۲ لیتر توربو با ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور وجود دارد. این کراس‌اور همراه گیربکس ۶ دنده اتوماتیک در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند. وزن این مدل ۱۸۰۰ کیلوگرم است.

مشخصه چانگان CS55 پلاس دیگنیتی پرایم دیگنیتی پرستیژ
حجم موتور ۱.۵ لیتر توربوشارژ ۱.۵ لیتر توربوشارژ ۲.۰ لیتر توربوشارژ
قدرت ۱۸۸ اسب بخار ۱۵۰ اسب بخار ۲۲۸ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر ۲۲۰ نیوتن‌متر ۳۵۵ نیوتن‌متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک CVT ۶ سرعته اتوماتیک
نوع دیفرانسیل محرک جلو محرک جلو محرک جلو
شتاب ۰-۱۰۰ (ثانیه) ۱۰ ۱۰ ۹
حداکثر سرعت (km/h) ۱۸۰ ۱۸۰ ۲۰۰
مصرف سوخت (L/100km) ۶-۷ ۷.۵ ۸
وزن (کیلوگرم) ۱۴۶۰ ۱۵۷۰ ۱۸۰۰

مقایسه قیمت سایپا 441P / چانگان CS55 مونتاژی با دیگنیتی پرایم و پرستیژ

  • چانگان CS55 پلاس مونتاژی: قیمت کارخانه‌ای این خودرو در خرداد ۱۴۰۴ حدود ۲.۲۷۰ میلیارد تومان اعلام شده، که با افزایش ۵۱۰ میلیون تومانی نسبت به دوره‌های قبلی همراه است. قیمت بازار آن نیز بسته به شرایط عرضه و تقاضا بین ۲.۶ تا ۲.۷ میلیارد تومان متغیر است. این خودرو به دلیل مونتاژ داخلی و برند چانگان که در ایران شناخته‌شده، از نظر قیمتی در رده بالاتری نسبت به دیگنیتی پرایم قرار دارد.
  • دیگنیتی پرایم: این مدل به‌عنوان نسخه اقتصادی‌تر دیگنیتی، با قیمت کارخانه‌ای حدود ۲ میلیارد تومان عرضه می‌شود. قیمت بازار آن نیز معمولاً بین ۲ تا ۲.۱ میلیارد تومان است. این خودرو ارزان‌ترین گزینه در میان این سه خودرو است، اما از نظر مشخصات فنی (موتور ۱.۵ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار) و امکانات، ضعیف‌تر از دو مدل دیگر است.
  • دیگنیتی پرستیژ: این نسخه با موتور قوی‌تر (۲ لیتری با ۲۲۸ اسب بخار) و امکانات بیشتر، قیمت کارخانه‌ای حدود ۲.۳۵ میلیارد تومان دارد. در بازار نیز قیمت آن بین ۲.۵ تا ۲.۶ میلیارد تومان است. این خودرو از نظر قیمتی بسیار نزدیک به چانگان CS55 پلاس است، اما امکانات و قدرت بیشتری ارائه می‌دهد.

 

خودرو قیمت کارخانه (تومان) قیمت بازار (تومان)
چانگان CS55 پلاس مونتاژی (سایپا 441P) حدود ۲,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰ (خرداد ۱۴۰۴) حدود ۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
دیگنیتی پرایم حدود ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ (خرداد ۱۴۰۴) حدود ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دیگنیتی پرستیژ حدود ۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ (خرداد ۱۴۰۴) حدود ۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰

کدام کراس اوور مونتاژی را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6404 ديدگاه)

    دیگنیتی دیگه قدیمی شده واقعا چانگان خیلی بهتره من با این پولا میرم توسان میخرم🥰

    موافقم 23
    مخالفم 16
    1. ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6404 ديدگاه)

      البته نظر شخصیم 7x

      موافقم 6
      مخالفم 8
  2. O

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    آقای اشتری وزن چانگان رو اشتباه وارد کردین

    لطفاً اصلاح کنید

    موافقم 12
    مخالفم 1
  3. amir-mr

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (444 ديدگاه)

    دیگنیتی پرستیژ ارزش خرید بیشتری داره.

    موافقم 8
    مخالفم 13
  4. Mostafaaa

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    انصافا طراحی چندتا چینی واقعا قشنگه و عجق وجق نیست.دیگنیتی و لاماری و تیگو ۷ پرو .

    موافقم 11
    مخالفم 5
  5. Ghin baz

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    دیگنیتی پرایم و شتاب ۱۰ ثانیه ای؟
    ۱۳ رو هم به زور میزنه…

    موافقم 14
    مخالفم 2
  6. مهدی

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این دولت دست شیادین سایپا و ایران خودرو بازه و قیمت خودرو را با کمال پررویی و بدون ملاحظه افزایش میدن و همسان قیمت بازار تعیین میکنند در صورتیکه قیمت دلار ثابت و یا کاهشی بوده. متاسفم واسه خودم و مردمی که به امید کاهش تورم دلخوش به مذاکره و وعده‌های پوچ این راهزنان کردیم.☹️

    موافقم 25
    مخالفم 1
  7. رامتین

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (3428 ديدگاه)

    کلا برند چانگان جزء تاپهای چین محسوب میشه

    موافقم 15
    مخالفم 2
  8. مهردادکمال

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2159 ديدگاه)

    سایپا و ایران خودرو اون قدر عقب افتاده و ملول هستن که حتی اعتماد به نفس و جرات ندارن که آرم محصول مونتاژی رو عوض کنن.البته اگر روزی جرات کردن و این کارو بکنن بهش خودروی ملی خواهند گفت.مثل کرمان موتور و جک جی ۴ رو کردن ایگل و اسم خودروی ملی روش گذاشتن.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3439 ديدگاه)

      این تعویض لوگو که مدیران خودرو و کرمان موتور انجام می‌دن، یک دلیل مهمش ترس شرکت چینی از تحریم امریکاست خیلی مسخره به نظر میاد ولی مدیران عالی این شرکت‌ها چند مرتبه در مصاحبه خصوصی با خبرنگاران اعلام کردند که طرف چینی هم به تغییر لوگو اصرار داره

      موافقم 6
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا