بنابر تصمیم مدیران شرکت سایپا، آگهی فراخوان شناسایی و بررسی صلاحیت متقاضیان خرید سهام تودلی این شرکت به مدت ۱۵ روز تمدید شد. بنابر شنیدهها تاکنون چهار متقاضی پاکت پیشنهاد خود را برای خرید سهام این شرکت تحویل دادند و احتمالا در روزهای آینده مشتریان مطرح دیگری نیز آمادگی خود را اعلام کنند.
به گزارش پدال، پس از واگذاری پرحاشیه ایران خودرو به کروز، اکنون نوبت واگذاری سایپا رسیده تا تکلیف خصوصیسازی دومین خودروساز دولتی نیز روشن شود. قرار است ۴۲ درصد از سهام تودلی سایپا متعلق به دولت و به مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) به ارزش تقریبی ۵۰ هزار میلیارد تومان به متقاضی اصلح و دارای شرایط واگذار شود.
هنوز اسامی متقاضیان به صورت رسمی اعلام نشده اما براساس شنیدهها تا امروز چهار پاکت وصول شده است؛ جدای از متقاضیان از قبل معلوم، نامهای جدیدی نیز بهعنوان متقاضی خرید سایپا درخواست پیشنهاد خود را اعلام کردهاند.
انتقال قدرت خودروسازی ایران از تهران به کرمان؟
طبق پیشبینیها کرمان موتور بهعنوان اصلیترین متقاضی سایپا تقاضای خود را اعلام کرده است. در عمل نیز این شرکت با ورود به عرصه سهامداری سایپا در سالهای گذشته و تعامل با این شرکت دولتی برای داخلیسازی مشترک محصولات میل واقعی خود را برای توسعه فعالیتهایش نشان داده است.
اگر قرار باشد سایپا به کرمان موتور برسد در واقع استان کرمان قطب خودرویی ایران خواهد شد. در حال حاضر ۶ شرکت خودروسازی در استان کرمان مشغول فعالیتاند و روی هم بیش از ۳۰۰ هزار خودرو در سال تولید میکنند. با اضافه شدن سایپا به جمع این شرکتها میتوان گفت صنعت خودروی ایران به دست کرمانیها خواهد افتاد.
از جاده تا آشپزخانه با اسنوا
دومین متقاضی، گروه انتخاب و برند اسنوا است که تمایل خود را به خرید سایپا اعلام کرده و قصد دارد وارد عرصه خودروسازی شود. البته که تجربه عامل مهمی در تعیین صلاحیت خریدار خواهد بود و این نکته میتواند شانس اسنوا را برای خرید سایپا کاهش دهد.
ب.ز به دنبال خرید سایپا
شنیدههای پدال از نام سومین متقاضی حکایت از آن دارد که هلدینگ دات وان با پشتیبانی و سرمایه گذاری آقای بابک زنجانی فعال مشهور اقتصادی خواهان خرید سایپا است. میلیاردر مشهور ایرانی که سالها به دلیل جرایم مالی در زندان به سر میبرد پس از رفع دیون و بازگرداندن اموال اقدام به تأسیس یک شرکت حمل و نقل با نام “دات وان” کرده است. دات وات که چند روز قبل بزرگترین قرارداد سرمایهگذاری تاریخ حمل و نقل ایران را با دولت امضا کرد، قصد دارد تا با ادامه اقدامات جسورانه و عجیب خود وارد عرصه خودروسازی شود.
در مورد احتمال موافقت با پیشنهاد دات وان چیزی نمیتوان حدس زد؛ اگر اخبار دات وان را دنبال کنید همه چیز در مورد این شرکت عجیب و غریب است، شاید در خواب و یا شاید در واقعیت بابک زنجانی ساینا و کوییک کند!
اول خانه بعدا همسایه
چهارمین پاکت نیز که در اواخر وقت نخست آگهی به سایپا رسیده متعلق به هلدینگ GBG است؛ خانواده گرامی مالک برندهای معروف مواد غذایی گلستان، اطلس خودرو، آسان موتور و فرداموتورز بهعنوان جدیدترین مدعی خرید سایپا وارد گود رقابت شده است.
این هلدینگ بزرگ و معروف در سالهای طولانی فعالیت خود در عرصه خودرو، فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است؛ اکنون نیز وضعیت بازوی خودروسازی این هلدینگ یعنی فردا موتور آنچنان خوب نیست و بنظر میرسد احیای این شرکت به خرید یک خودروسازی جدید اولویت داشته باشد. چند سال قبل هم این شرکت موفق شد صلاحیت خود را برای خرید اموال عظیم خودرو ثابت کند و در نهایت مالک کارخانه خودروسازی بروجرد شود.
پنجمین مشتری با سودای تصاحب کل جاده مخصوص
تمدید زمان آگهی فراخوان سایپا حواشی زیادی داشت؛ اسامی نامبرده نسبت به این موضوع اعتراض داشتند اما بنظر میرسد این تمدید به تقاضای سازمان بورس اتفاق افتاده است.
پیگیریها نشان میدهد شاید متقاضی پنجمی هم وارد رقابت شود؛ شرکت کروز، مالک ایران خودرو و گروه بهمن در ادامه تصاحب صنعت خودروی ایران بدنبال فتح کامل جاده مخصوص است و احتمالا با اسم یکی از این دو شرکت و یا حتی رأسا وارد لیست متقاضیان خرید سایپا شود.
ذات این اتفاق به خودی خود بد نیست، اتفاقا ادغام خودروسازیها به عنوان یک روند جهانی برای کنترل هزینهها امری مطلوب است اما بایستی توجه داشت در فضای بسته اقتصاد ایران، مونوپولی و تک قطبی چه نتیجهای را در پی دارد.
مسئولیت سنگین وزیر صمت و رئیس ایدرو برای واگذاری صحیح بیت المال
محمد اتابک وزیر صمت و فرشاد مقیمی رئیس ایدرو و مدیرعامل سابق ایران خودرو مسئولیت واگذاری صحیح و شفاف سایپا را برعهده دارند؛ شرکتی که سالها با ثروت مردم ایران بزرگ شده و در عین حال با تولیدات قدیمی و از رده خارج خود زخم بزرگی بر پیکره حمل و نقل ایران برجای گذاشته است.
تا اینجای سال جدید، سایپا برخلاف بقیه خودروسازها وضعیت خوبی را تجربه نکرده و با سیل عظیم خودروهای ناقص در پارکینگ روبرو است. به غیر از این، بحران نبود پیشرانه بروز در سبد محصولات و همچنین روند کند توسعه محصولات جدید باعث شده تا مالک آینده با حجم زیادی از مشکلات دست و پنجه نرم کند.
Lyting
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴آقا غلام هم خریداره
ارار
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه دست انتخاب بیافته کوئیک شاهین آپشن یخچال بهش اضافه میشه ال ای دی ماشین میشه اسنوا اگه دست بابک بیافته پراید نفتکش تولید می کته وشاهین پیکاب جهت حمل پول دست کرمان بیفته اطلس fxشاسی بلند میره برای تولیدبا موتور ۱۵۰۰سی سی اگر دست گرامی بیافته تمام خریداران از مزایای یکسال استفاده از برنج چای بصورت رایگان بهره خواهندبرد
Cyber truck punk
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴از وقتی که بابک زنجانی از زندان آزاد شد متوجه شدم تو این بی درو پیکر آباد با پول میتونی تو روز روشن آدم بکشی .
قبلاً ( نه خیلی وقت پیش) اوضاع مملکت به این شکل نبود که جلو چشم مردم آدم بکشی و جنایت های ناجور بکنی ولی حالا این حروم لقمه از زندان آزاد شده و قصد داره سایپا رو تصاحب کنه.
اصلأ تعجب نکنید فردا پس فردا مسئولین مملکت شنبه ها بیان شکار و کشتار آدم تو شهر
froG-driVer
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴«شاید در خواب و یا شاید در واقعیت بابک زنجانی ساینا و کوییک کند!»
😶؟!
amirmohammadja79
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴نمیدونم ولی بنظرم کرمان موتور از باقی صلاحیت بهتری داره، تو این چندسال کرمان موتور خوب کار کرده و پیشرفت کرده
بهرحال امیدوارم بهترین ها برای مردممون اتفاق بیوفته
کیانوش
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ب ز مگه مشکلی تو پولشویی داره؟ که میخواد سایپارو بخره
به نظرم رسانه ها کلا از ب ز حرف نزنید شاید دنیا یادش رفت این آبروریزی رو ک ی شخص میلیارد دلار اختلاس میکنه و پول شویی میکنه تو ی کشور و آزاد میشه خود این خبر بیشتر از همه تحریم ها باعث بی اعتباری اقتصاد ایران میشه
jalal tasooly
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴متاسفانه ایرانی جماعت به صحبت کردن بر اساس ندانسته هاش عادت داره. بابک زنجانی مشکلش این بود که هفت محموله نفت رو فروخت و پولش رو آورد، محموله هشتم تحت تحریم های آمریکا قرار گرفت و انتقال پول به مشکل خورد. خودش مدعی بود جدا از اینکه سرمایه دار هست، پول فروش نفت هم در مالزی بلوکه شده، آقای زنگنه چند سال به دروغ گفت بابک زنجانی هیچی نداره و دروغ میگه. الان که پول ها رو آوردن، تازه جریمه هم ازش گرفتن، مشخص شد بابک زنجانی درست میگفت و بیژن زنگنه سال ها دروغ میگفت. هرچند تحریم آمریکا علیه بابک زنجانی نشون داد ایشون درست میگفت.
احمد
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا کسی که به خاطر مهریه زندانی بوده ظرف چند سال با کار و تلاش چند میلیارد دلار کسب کرده بود و فقط لنگ پول محموله هشتم بود؟ یک محموله نفت تهش ۶۰ تا ۸۰ میلیون دلاره، بدهی اعلامی این بابا ۲ میلیارد یورو بود.
بعد تو کشوری که به خاطر دویست هزارتومان انگشت قطع میکنند این بابا رفت زندان و سالم درآمد . الان شد کارآفرین!
هم نزنید برای اسمش بهتره ، بیشتر هم به شما پول میده.
کیانوش
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا واسم سئوال آیا این قیمت های که میدن به این شرکت های مثلا خصوصی ارزش زمین ها و املاک ایرانخودرو و سایپا توش محاسبه میکنن یا نه نشه شبیه اون واگذاری هپکو که فقط ارزش ضایعات تو شرکت هپکو از مبلغ خریدش بیشتر بود البته عجیب هم نبود همون هفته اول مالک مثلا خصوصی شروع کرد به فضل و بخشش زمین های هپکو به نهاد ها
Gabriel
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴۱- اگر به کرمانموتوری ها بفروشنش اما دولت پا رو خرخره اون نذاره که باید کل سولهها و انبارها و خدم و حشم سایپایی ها یعنی گروه سایپا نه فقط کارخونه سایپا، از اتوبان تهران-کرج بره تو کرمان این یک خیانت بزرگ ملی و نماد اوج بی موالاتی خواهد بود!
۲- بنظر من همون ب_ز ببره بهترین حالته چونکه فقط یه دلهدزد میتونه همکلام رفقاش بشه اصطلاحا راحت از گَل هم درمیان!
هوشنگ بایی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه بابک بگیره عالی میشه شرکت از اساس تغییر مسیر میده و محصولاتی جدید و بروز رو عرضه میکنه
علیرضا جابرصفار
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴بنام حضرت حق : با توجه به سوابق داوطلبین خرید سهام خودروسازی سایپا که مالک سایر نام خودروسازی در ایران از جمله کرمان موتور، فردا موتور و ایران خودرو و سایر اما پیشنهاد مینمایم صاحب شیرین عسل تبریز جناب آقای ژائله شخصا اقدام به خرید سهام سایپا نماید و با توجه به سوابق کاری و پشتکاری قطعا از سایرین موفق تر خواهد شد .
یوسف
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴اوضاع این دوتا شرکت اونقدر داغونه که یک هویجم بگزارن مدیریتش بهتر از اینها عمل میکنه فعلا که در داره بر همین پاشنه میچرخه امیدوارم کمی بهتر بشه اوضاع این دو لاش خ.ور یکم ماشین به روز تر و بهتر بدن مردم ولی چه بگویم که ناگفته هم پیداست که درنهایت همشون به یک راه خواهند رفت
عیسی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴من با کروز بیشتر موافقم…کروز زنجیره خودروسازیش کامل میشه…میتونه از پلتفرم های مشترک بین بهمن، ایرانخودرو و سایپا استفاده کنه که معنیش میشه پلتفرمهای به روز تر و اقتصادی تر..
محسن
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴من با روش استیلانتیس موافق هستم، ولی کروز قطعه ساز است نه خودرو ساز.
باید کل شرکت های خودرو سازی ایران را یکی کنند و به یک هلدینگ بفروشند.
THSH
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴دات وان و زنجانی چه بخوایم چه نخواهیم بهترین گزینست شاید بتونن اینا یه چهار پلتفرم خوب درست کنم واگر نه که کرمان موتور و فردا مونتاژ کار هستند یا کروز که کلا داره صنعت رو می بلعه.
علی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴کرمان موتور که از جایی که من یادمه با دوو همکاری کرد با هیوندای همکاری کرد با جک و بقیه چینی ها همکاری کرد. بعد از این همه تجربه و همکاری با برند های قدر نتیجه ساخت خودروش شد یه ایگل زشتتر و گرونتر از نمونه اصلی. خیلی فاجعه است با این همه تجربه و خصوصی بودن نتونی حداقل یه چیزی مثل محصولات ایران خودرو بزنی
فردا موتور اگه بیل زن بود یه کاری برای اسم و لوگو و فروش کم خودش میکرد.
کروز و بهمن هم که ماجراش مثل کرمان موتوره من نمیدونم این دوتا که با داشتن همه تجهیزات و امکانات مورد نیاز نتونستند برای بازار خودروی ایران کاری بکنند خریدن سایپا میخواد براشون چه معجزه ای رقم بزنه
به نظرم بهترینشون همین دات وان و انتخابه حداقل شانسمون رو امتحان کنیم شاید اینا یه فرجی بکنند
محمدh
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴همون بابک زنجانی بهتره به نظرم، بقیه چیزی جز چینی ساز نیستن و نخواهند بود! قبلا امتحانشون رو پس دادن! حداقل مالک جدید بیاد روی کار یا واقعا پیشرفت میکنه یا در بدترین حالت میشه یه چیزی مثل بقیه!!
محمد
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴مناقصه بزارند.
هرکی که بیشتر پول بده.
البته نه کل سهام سایپا.
بهتره به چندین نفر و گروه عرضه بشه.