سایپا به تازگی اعلام کرده بعد از مدتی نسبتا طولانی از حالت زیانده خارج و سودآور شده است. از سویی دیگر، دومین خودروساز بزرگ ایران برای افزایش قیمت محصولات تلاش میکند.
آبان ۱۴۰۳، زیان انباشته سایپا براساس آمار رسمی تا فصل تابستان ۱۴۰۳ منتشر شد. صورتهای مالی ششماهه که در کدال به اطلاع سازمان بورس و عامهی مردم رسید نشان داد شرکت سایپا در نیمه نخست سال ۱۴۰۳، بیش از ۷ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان زیان خالص تولید کرده است. رقمی که در هر ماه معادل یک هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان و به ازای هر روز نیز معادل ۳۹ میلیارد و ۳۹۳ میلیارد تومان بود. این اعداد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲، چهارده درصد افزایش زیان را ثابت کرد.
زیان انباشته سایپا تا پایان آذر ۱۴۰۳ به رقم ۶۵ هزار میلیارد تومان رسید؛ درحالیکه سرمایه ثبت شده سایپا در بورس ۱۹ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام شد. به زبان ساده، سایپا در آذرماه ۱۴۰۳ معادل سه برابر سرمایه ثبتشده خود، زیان انباشته داشت. این شرکت در ۹ ماه نخست ۱۴۰۳، زیان ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ثبت کرد. زیان انباشته ۳ خودروساز ایران (ایران خودرو سایپا پارس خودرو) پاییز ۱۴۰۳، به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسید.
پایان زیان دهی سایپا؟
طی روزهای گذشته، اخباری در رسانهها اعلام شده مبنی بر خروج سایپا از زیاندهی، که البته باتوجه به سوابق این شرکت، به زحمت میتوان پایان زیانسازی سایپا را باور کرد. شرکتی که محصولاتش را با نرخ سال ۱۴۰۳ میفروشد و حالا با افزایش تورم، در کنار هزینههای جانبی مثل گرانی نرخ ارز فعالیت میکند؛ چگونه ممکن است به زیاندهی خود پایان داده باشد؟
براساس آنچه در سامانه کدال دیده میشود، سایپا از وضعیت زیاندهی خارج شده و خطر ورشکستگی طیق تعریف قانونی ندارد. این شرایط، سایپا را از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج میکند و ممکن است بحث واگذاری مالکیت شرکت را حداقل برای مدتی، متوقف کند. سایپا با نماد «خساپا» در بورس اوراق بهادار تهران فعالیت میکند.
ماده ۱۴۱ قانون تجارت که با عنوان قانون ورشکستگی شناخته میشود؛ به شرکتهایی که نیمی از سرمایه خود را از دست دادهاند، هشدار میدهد که داراییهای خود را ارزیابی مجدد کنند تا اگر ارزش داراییها بیشتر از زیان انباشته باشد؛ شرکت با فروش داراییهای مازاد، بخشی از بدهیهای خود را تسویه کند. نکتهی مهم اینکه، شرکتهای مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت ، اجازه فعالیت در بورس ندارند.
چنانچه یک غول صنعتی مثل سایپا از بورس حذف شود؛ ضربهی سنگینی به تمام شاخصهای اقتصادی کشور، خصوصا سهامداران شرکتهای مختلف، وارد میشود. سقوط شاخص بورس در ایران، معمولا ارزش تمام نمادها را تحت تاثیر قرار میدهد.
PURIYA
۱۹ خرداد ۱۴۰۴تقاص کارایی که میکنین پولایی که از مردم میکشین بالا رو خواهید داد شک ندارم
شهروند ایرانی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴همه جای دنیا میان هزینه رو کم میکنن نیروی مازاد اخراج میکنن مدل های کم فروش حذف میکنن تو دنیا جنگ قیمت و ماشین مخصوصا با قدرت گرفتن چینی ها به صرفه تر شدن اما تو ایران همه مسیر ها برای گرونتر شدن تیبا با چنتا فیس لیفت نیم میلیارد رد کرده اسمش گذاشتن اطلس ۴۰۵ با چندتا فیس لیفت اسمش شده سورن و دنا و پارس بسه دیگه کفگیر خورده ته دیگ مردم چیزی ندارن که به شما بدن بهتر از الان گوشت همدیگر بخورید این همه نیروی که مطمئنم بدون هیچ مهارتی تو سایپا ایرانخودرو هستن اخراج کنید مدیران بی کفایت خاصیت اخراج کنید تا ضرر ده نباشید
ماشین باز
۱۹ خرداد ۱۴۰۴بازارو انحصاری کردن برا خودشون و هر کاری بخوان انجام میدن کسی هم زورش نمیرسه بهشون بگه بالای چشمتون ابرو ، مردم هم که ثبت نام میکنن و میخرن .
Navid Jahromi
۱۹ خرداد ۱۴۰۴یک سؤال دارم ممنون میشم دوستان جواب بدن: اگر این انتخاب به شما داده میشد که ماشینی که میخواین رو بدون تعرفه وارد کنین ولی بنزینش رو به قیمت آزاد فوب خلیج فارس بزنین، این گزینه رو انتخاب میکردین یا خیر؟ چرا؟
SS
۱۹ خرداد ۱۴۰۴حقوق با نرخ جهانی رو انتخاب میکنم
دولتی که میخواد همه چیز رو به نرخ جهانی حساب کنه اول باید دستمزد جهانی پرداخت کنه