سایپا

کوییک GX R جدید؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

در جدیدترین مقاله راهنمای خرید پدال به بررسی هاچبک کوییک GX R خواهیم پرداخت.

 

شرکت سایپا در سال ۹۷ خودروی هاچبک کوییک را بر اساس تیبا ۲ ساخته و روانه بازار کرد. این خودرو از پلتفرم، شاسی، پیشرانه و گیربکس تیبا استفاده می‌کند و تغییراتی در طراحی ظاهری و داخلی آن رخ داده است. سایپا در طول این سال‌ها نسخه‌های گوناگونی از کوییک از جمله R، S، GX و هم‌اکنون GX R را معرفی کرده و ما نیز می‌خواهیم به بررسی کامل جدیدترین نسخه کوییک یعنی GX R بپردازیم پس همراه ما باشید.

کوییک GX R

  • طراحی ظاهری و داخلی

کوییک در مقایسه با خودروهای روز دنیا حرف چندانی برای گفتن ندارد و در واقع طراحی آن را می‌توان به چند دهه قبل متعلق دانست اما به هر صورت در مقایسه با خودرویی همچون تیبا طراحی بهتری خواهد داشت. طراحان سایپا سعی داشته‌اند با استفاده از عناصری همچون پلاستیک‌های محافظ دور بدنه حس و حال یک کراس اور شهری را به کوییک بدهند که در مقایسه با تیبا تا حد زیادی موفق بوده‌اند.

در نمای جلو شاهد سپری اسپرت تر نسبت به ساینا و همچنین استفاده از عناصر مشکی‌رنگ جدیدی هستیم که مشابه کوییک S است و این خودرو را از نمونه‌های ساده متمایز می‌کند. در بخش پشتی هم چراغ‌های دو قسمت به کار رفته‌اند که اگرچه برای کوییک قابل‌قبول به نظر می‌رسند اما قطعاً می‌توانستند طراحی بهتری داشته باشند. باید دانست استفاده از سپر متفاوت جلو و همچنین بدنه دو رنگ تفاوت اصلی کوییک GX R با نمونه‌های دیگر خواهد بود. در واقع این خودرو همان کوییک GX است که فقط از بدنه دو رنگ سود می‌برد.

همچنین بخوانید: مقایسه ساینا و کوییک سایپا؛ مشخصات، قیمت و هرآنچه باید بدانید

وقتی وارد کابین شوید شاهد عناصر مشابه با کوییک استاندارد خواهید بود اما تغییراتی نیز رخ داده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به فرمان دی کات، طراحی جدید ورودی‌های هوا و کنسول و پشت آمپرهای جدید اشاره کرد. موضوعی که همچنان بدون تغییر باقی مانده کیفیت پایین متریال به کار رفته است که از همان ابتدا بیننده را آزار می‌دهد. شایان ذکر است این خودرو در دو تیپ L و H عرضه می‌شود که تنها در برخی امکانات با یکدیگر تفاوت دارند.

در جدول زیر تجهیزات و امکانات تیپ‌های مختلف کوییک از جمله GX R ذکر شده‌اند:

تیپ S S (۸۵ گانه) S آپشنال GX-Low GX-High
تجهیزات ایمنی
مجهز به سیستم ترمز ABS دارد دارد دارد دارد دارد
توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD دارد دارد دارد دارد دارد
کیسه هوای راننده و سرنشین دارد دارد دارد دارد دارد
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) دارد دارد دارد دارد دارد
سیستم هشداردهنده امنیتی دارد دارد دارد دارد دارد
امکانات رفاهی
نمایش دمای هوای بیرون دارد دارد دارد دارد دارد
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد دارد دارد دارد دارد
نشانگر تعویض دنده GSI دارد دارد دارد دارد دارد
آینه جانبی برقی دارد دارد دارد دارد دارد
سنسور پارک دنده‌عقب دارد دارد دارد دارد دارد
سیستم محاسبه سفر دارد دارد دارد دارد دارد
صندلی راننده ۶ حالت دستی دارد دارد دارد دارد دارد
صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی دارد دارد دارد دارد دارد
صندلی عقب مجهز به نگه‌دارنده صندلی کودک (Iso Fix) دارد دارد دارد دارد دارد
مه شکن عقب و جلو دارد دارد دارد دارد دارد
چراغ‌های جلو همراهی کننده دارد دارد دارد دارد دارد
چراغ روشنایی روز (Day Light) دارد دارد دارد دارد دارد
روف رک دارد دارد دارد دارد دارد
دستگیره آسان‌بازشو دارد دارد دارد دارد دارد
کلید تاشونده دارد دارد دارد دارد دارد
صندلی عقب تاشو دارد دارد دارد دارد دارد
شیشه‌بالابر برقی دارد دارد دارد دارد دارد
شارژ موبایل USB دارد دارد دارد دارد دارد
هشدار دهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی دارد دارد دارد دارد دارد
امکانات اختصاصی
چراغ‌های اتوماتیک (Auto Light) ندارد دارد دارد دارد دارد
کنترل صدا از روی فرمان ندارد ندارد دارد ندارد دارد
صندلی با روکش چرم ندارد ندارد دارد ندارد دارد
نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) ندارد دارد دارد دارد دارد
مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ ندارد ندارد دارد ندارد دارد
دوربین عقب ندارد ندارد دارد ندارد دارد
سیستم ناوبری GPS ندارد ندارد دارد ندارد دارد
شیشه دودی درب پنجم و درب‌های عقب ندارد ندارد ندارد ندارد دارد

همان‌طور که دیده می‌شود کوییک GX R تیپ H فول ترین نسخه از این خودرو به شمار می‌رود و از جمله تجهیزات شاخص آن می‌توان به نمایشگر ۷ اینچی، کنترل فشار باد لاستیک‌ها، دوربین دید عقب و… اشاره کرد.

  • قوای محرکه

مهم‌ترین تغییر کوییک GX R نسبت به سایر نسخه‌ها در زیر کاپوت آن رخ داده است. این خودرو از پیشرانه ارتقا یافته M15i استفاده می‌کند و دریچه گاز آن از نوع برقی است. مهندسان سایپا با ایجاد تغییراتی در این پیشرانه قدرت را به ۹۰ اسب بخار و گشتاور را به ۱۳۷ نیوتون متر رسانده‌اند که نسبت به نسخه استاندارد پیشرانه M15 شاهد افزایش قدرت و گشتاور به میزان ۳ اسب بخار و ۷ نیوتون متر هستیم. در این پیشرانه از سیستم VVT-i استفاده شده تا گشتاور بیشتری در دورهای پایین ارائه شود. نیروی تولیدی نیز از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخ‌های جلو می‌شود.

همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات کوییک – ۱۴۰۲

البته به نظر نمی‌رسد نقطه‌ضعف اصلی کوییک و ساینا یعنی ورود صدای بیش ‌از حد به کابین برطرف شده باشد. مورد دیگر به استفاده از دریچه گاز برقی مربوط می‌شود که طبق تجربه‌ای که در ساینا S داشته‌ایم باعث تأخیر بیش از حد در شتاب گیری خودرو شده و مشکلاتی را در ترددهای روزمره و به ویژه در سبقت‌گیری‌ها به وجود می‌آورد. سواری کوییک نسبت به خودروهای هم‌رده همچون ۲۰۶ نرم‌تر است هرچند نباید از آن انتظار چندانی داشت. در مجموع باید گفت کوییک از نظر قوای محرکه هزینه‌های نگهداری کمتری نسبت به خودروهایی همچون ۲۰۶ خواهد داشت و پاسخگوی ترددهای روزمره در شهر خواهد بود.

تیپ S S (۸۵ گانه) S آپشنال GX-Low GX-High
ابعاد خودرو
طول (mm) ۴۰۰۵
عرض (بدون در نظر گرفتن آیینه‌ها) (mm) ۱۶۷۸
ارتفاع (mm) ۱۵۳۲
فاصله دو محور جلو و عقب (mm) ۲۴۱۴
حجم صندوق‌عقب (Lit) ۲۲۵
وزن
وزن خالص (kg) ۱۰۶۵
تیپ S S (۸۵ گانه) S آپشنال GX-Low GX-High
گیربکس
نوع گیربکس ۵ سرعته معمولی
موتور
تعداد سیلندر / تیپ ۴ عدد / M15 ۴ عدد / M15i
دریچه گاز الکتریکی
حجم موتور ۱۵۰۳ cc ۱۴۹۷ cc
حداکثر قدرت ۸۶.۵hp/5400rpm ۹۰hp/5250rpm
حداکثر گشتاور ۱۳۰Nm/4250rpm ۱۳۷Nm/4000rpm
فرمان
نوع فرمان هیدرولیک
غربیلک فرمان D-TYPE
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب یکپارچه تیر پیچشی
رینگ و تایر
سایز رینگ ۱۴ اینچ فولادی ۱۴ اینچ آلومینیومی
سایز تایر ۱۸۵/۶۵R14
ترمز
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
مصرف سوخت
مصرف سوخت ترکیبی ۷/۲۲ (Lit/۱۰۰Km) ۶/۷۷ (Lit/۱۰۰Km)
ظرفیت باک ۴۱ Lit
استاندارد
استاندارد آلایندگی یورو ۵
  • قیمت

اجباری شدن استانداردهای موسوم به ۸۵ گانه راهی مناسب برای استفاده از چند آپشن ساده در خودروها و طبیعتاً افزایش قیمت آن‌ها بوده است و در حال حاضر شاهد حذف خودروهای قدیمی با قیمت‌های مصوب قبلی و تولید همان خودروها با برخی آپشن های جدید و افزایش قیمت قابل‌توجه هستیم. کوییک GX R هم از این قاعده مستثنا نیست و قیمت آن به حدی رسیده که بسیاری از ثبت‌نام کنندگان ترجیح داده‌اند حواله این خودرو را با قیمت‌های نازل به فروش برسانند. در جدول زیر قیمت خودرو کوییک GX و سایر اعضای خانواده کوییک را مشاهده می‌کنید:

مدل توضیحات قیمت نمایندگی قیمت بازار
کوییک پلاس اتوماتیک DA ۳۲۷,۰۸۷,۰۰۰ ۴۴۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک اس تیپ R DA – 85 گانه ۳۵۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R اتوماتیک فول پلاس DA ۳۳۸,۴۸۴,۰۰۰ ۴۵۴,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S استاندارد ۸۵ گانه ۲۸۷,۹۶۶,۰۰۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک GX-H ۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰ به زودی
کوییک GX-L ۳۶۰,۸۴۱,۰۰۰ ۳۵۳,۰۰۰,۰۰۰

با توجه به اینکه دو خودروی کوییک GX و GX R تنها در آپشن بدنه دو رنگ تفاوت دارند بنابراین مدل GX R با قیمت بیشتر و حدود ۳۷۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

  • آیا کوییک GX R ارزش خرید دارد؟

پس از بررسی کامل این خودرو به سؤال اساسی خریداران می‌رسیم. آیا کوییک GX R ارزش خرید دارد؟ پیش از پاسخ به این سؤال باید گفت کوییک GX R با قیمت مصوب خود رقیبی همچون پژو ۲۰۶ کارکرده را پیش روی خود می‌بیند. اگر علاقه‌ای به یک خودروی کارکرده با دردسرهای خاص خود نیستید کوییک انتخاب منطقی‌تری خواهد بود اما واقعیت آن است که در بازار خودروی کشورمان خرید مدل‌های ساده یک خودرو بهترین انتخاب است چراکه با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر می‌توان آپشن های باکیفیت‌تر را روی خودروها نصب کرد. کوییک GX R تفاوت زیادی با کوییک ساده ندارد و اضافه شدن برخی آپشن ها باعث افزایش شدید قیمت آن شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد انتخاب کوییک ساده و خرید آپشن های یاد شده گزینه‌ای عاقلانه‌تر خواهد بود. نظر شما چیست؟

کوییک GX R
نقاط قوت نقاط ضعف
فضای داخلی مناسب، هزینه‌های نگهداری پایین، سواری نرم، تجهیزات قابل‌قبول پیشرانه پر صدا و پرمصرف، کیفیت پایین قطعات، قیمت بالا

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. عجب

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (91 ديدگاه)

    یک قدم عقب‌تر از این که بفهمید تویوتا چیست این است که اصلا بفهمید چه خودروهایی وجود دارد که شما نمی‌دانید و حالا شاید این عبارت خیلی ساده و بدیهی باشد اما گول ظاهر این جمله را نخورید چون بحث تویوتا چیست زیاد پیچیده و غیر قابل فهم نیست و درست است که خیلیها راجع به تویوتا و لکسوس اطلاعاتی ندارند و نمی‌دانند که تویوتا چیست اما مقصود از فلسفه ندانستن این نیست که هیچوقت نمی‌توانند بفهمند که تویوتا چیست بلکه بستگی به خودشان دارد که بخواهند بفهمند یا نخواهند که بفهمند و این دست خودشان است و اولین قدم هم این است که دیگر خودروهای جهانسومی نخرند

    موافقم 28
    مخالفم 18
    1. F22RAPTOR

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2599 ديدگاه)

      حالا این فهمی که شما بهش دستیافتید
      از نداستن بقیه س یا از نافهمی بقیه س
      🤔🤔🤔

      موافقم 18
      مخالفم 5
      1. عجب

        ۷ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (91 ديدگاه)

        شاید یکی از معانی که از این جمله بنده توسط شما برداشت شده‌ این هست که انسان هرگز نمی‌تواند چیزی را به یقین بداند و پرسشی که اینجا مطرح میشه این هست که اگر هیچ نمی‌تواند بداند، پس چگونه می‌داند که هیچ چیز نمی‌داند؟

        موافقم 10
        مخالفم 5
  2. H2

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    لیستی از مشکلات اساسی ساینا و کوییک:
    1. کم کردن روغن
    2. سرسیلندر 8 سوپاپه
    3. عایق بندی ضعیف
    4. ضعف جلوبندی
    5. ضعف سیستم ترمزهای جلو
    6. ضعف صفحه کلاچ
    7. کیفیت پایین داشبورد و دستگیره ها
    8. ضعف دریچه گاز برقی

    موافقم 35
    مخالفم 10
    1. شاهین

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلام همه مشکلاتی که فرمودین درسته به جز کم کردن روغن. من حدود ۶ ۷ ساله اینارو سوار میشم اما روغن کم کردن ندیدم.

      موافقم 27
      مخالفم 2
  3. Kato

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (449 ديدگاه)

    🤢🤢🤢🤮🤮🤮

    موافقم 16
    مخالفم 1
  4. علی جردن

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1052 ديدگاه)

    وقتشه دیگه همه خودروهای تولید داخل با گیربکس اتوماتیک ارائه بشن افغانستان و پاکستان و عراق نیستیم که چرا؟

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. عباس

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      مگه پاکستان و افغانستان و عراق ماشین های دنده ای سوار میشن؟؟!

      موافقم 9
      مخالفم 1
  5. P

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (285 ديدگاه)

    افتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی

    موافقم 27
    مخالفم 1
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1008 ديدگاه)

    به خاطر همون دو تیکه پلاستیک که چسبوندن جلوش کلی کشیدن روش حتی ارزش نداره آدم نگاش کنه

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. GLS

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بنظرم یه پراید نسبتا تمیز برداریم و یکم خرجش کنیم مثلا از رسیدگی فنی خودرو و قطعات مصرفی تا همون شیشه دودی عقب و روکش و غیره خیلی با کیفیت تر و به صرفه تره .
      از لحاظ کیفیت هم که روز به روز پسرفت میکنن . لوازم و وسایلشم که تو هر بقالی پیدا میشه . چندین میلیون پول بی زبون هم میمونه ته جیب .

      موافقم 29
      مخالفم 6
      1. نویدی

        ۷ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (300 ديدگاه)

        دو تا تیکه تیرآهن هم جلو و عقب پرایدت جوش بده دیگه از نظر ایمنی هم با ولوو برابری میکنه.

        موافقم 14
        مخالفم 1
  7. امیر حسین

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (300 ديدگاه)

    بنجلی دیگر در راه است

    موافقم 15
    مخالفم 1
  8. ایرانی

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    تنها مزیت خانواده سایپا(تیبا -ساینا -کوییک) همان موتور M15 ساده کم استهلاک ذات پرایدی اون هست (بجز شاهین که با به زور توربو کردنش استهلاکش را بالا بردند) . محصولات سایپا از نظر اتاق و بدنه بسیار ظریف و حساس هستند باید باهاش با ملایمت برخورد کرد . در کل بدلیل موتور کم توان و بدنه سبک و ضعیفشون بیشتر بدرد استفاده شهری میخوردند .و برای جاده مسافرت باید باهاش مدارا کرد مثلا خیلی سنگینش نکرد و انتظار با کولر روشن در گردنه 100 کیلومتر رفتن بالا را نداشته باشیم ! جناب (( عجب )) فرمایش شما متین .ولی میشه بگید مردم ماشین تولید داخل را نخرند پس چی کار کنند ؟ توی زندگی این دوره میشه بی ماشین بود ؟ کسی از تویوتا بدش نمیاد ولی مردم چاره ایی ندارند همین خودرو افتضاح داخلی را نخرند سال دیگه با این تورم وحشتناک شاید دیگه نتونن بخرند ! حرف زدن شعار دادن آسونه …

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا