مقایسه ساینا و کوییک سایپا؛ مشخصات، قیمت و هرآنچه باید بدانید
ساینا و کوییک جزو پر متقاضیترین خودروهای سایپا در بازار هستند و میخواهیم مقایسه مفصلی بین این دو خودرو داشته باشیم تا ببینیم کدامیک بیشتر مناسب خریداران خواهد بود پس همراه ما باشید.
پراید یکی از قدیمیترین و البته پرفروشترین خودروهای سایپا در بازار بود که اگرچه همواره به دلیل کیفیت و ایمنی بسیار پایین موردانتقاد قرار میگرفت اما همچنان با تمام قدرت در خط تولید قرار داشت. سایپا اما در سال 89 به فکر رونمایی از خودروی جدید تیبا افتاد. این خودرو که در ابتدا نام مینیاتور را بر پیشانی داشت در حقیقت نسخهای ارتقا یافته از پراید به شمار میرفت.
تیبا بهعنوان نخستین خودروی بهاصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالیکه پروژهٔ ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعفهایش، به دلیل قیمت مناسب و تواناییهایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و بهسرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب میشود که روی پلتفرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً بهعنوان پایهای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل ساینا و کوییک مورداستفاده قرار گرفت. ساینا و کوییک را میتوان نسخه فیس لیفت و ارتقا یافته از تیبا دانست چراکه هر دو خودرو از پلتفرم و قوای محرکه تیبا استفاده میکنند. در واقع ساینا بر پایه تیبا صندوقدار و کوییک بر اساس تیبا هاچبک یا همان تیبا 2 شکل گرفته است. از آنجایی که تولید تیبا و تیبا 2 متوقف شده است بنابراین خریداران میبایست از بین ساینا یا کوییک انتخاب خود را انجام دهند و ما نیز میخواهیم این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.
مقایسه ساینا و کوییک
سایپا در سال 95 اقدام به معرفی کوییک کرد، خودرویی به اصطلاح کراس هاچبک که با اندکی افزایش ارتفاع از سطح زمین و طراحی متفاوتتر نسبت به تیبا تولید میشد. اگرچه کوییک از نظر قوای محرکه و پلتفرم تفاوتی با تیبا ندارد اما طراحی آن به دلیل استفاده از چراغها، سپر، روف راک و برخی موارد دیگر جذابتر به نظر میرسد. ساینا نیز بر پایه تیبا صندوقدار شکل گرفته هرچند طراحی سادهتری نسبت به کوییک دارد و این موضوع به ویژه در فرم سپر جلو و چراغهای عقب دیده میشود.
همچنین بخوانید: بررسی ویدئویی کوییک اتوماتیک: بررسی کامل، مشخصات، قیمت، رقبا
طراحی
همانطور که گفته شد ساینا و کوییک در اصل دو خودروی یکسان هستند که یکی از صندوقعقب برخوردار بوده ولی دیگری نمونهای هاچبک با ارتفاع بیشتر از سطح زمین است. از همین نوع شکل بدنه میتوان به هدف متفاوت خریداران آنها پی برد. از آنجایی که خریداران ساینا اکثراً خانوادهها هستند به همین خاطر سایپا طراحی سادهتری را برای آن در نظر گرفته است و این موضوع در شکل سپر جلو، ورودیهای زیر سپر و چراغهای عقب خودش را نشان میدهد؛ اما در طرف دیگر کوییک به عنوان خودرویی هاچبک و جوانپسند از برخی ویژگیهای اسپرت تر همچون چراغهای جلوی تیره، سپر متفاوت، روف راک و فلاپ عقب سود میبرد. اگر بخواهیم درباره طراحی هر دو خودرو صحبت کنیم باید گفت اگرچه طراحی ساینا و کوییک نسبت به تیبا پیشرفت داشتهاند اما در مقایسه با خودروهای روز دنیا حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
طراحی داخلی هر دو خودرو نیز اگرچه بهتر از تیبا به نظر میرسد اما استفاده از پلاستیکهای خشک و بیکیفیت باعث میشود حس خوشایندی به خریدار منتقل نشود. شایان ذکر است کابین هر دو خودرو مشابه یکدیگر بوده هرچند در نسخههای موسوم به ساینا S و کوییک S برخی تفاوتها همچون غربیلک فرمان و پشت آمپرهای جدید وجود دارد. از نظر تجهیزات نیز با سادهترین موارد روبرو هستیم که میتوانید در جدول زیر آنها را مشاهده کنید.
تجهيزات ايمني و رفاهي ساینا | |||
تيپ | S | G | S دوگانهسوز |
مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ | ندارد | دارد | ندارد |
دوربین عقب | ندارد | دارد | ندارد |
سنسور پارک دندهعقب | دارد | دارد | دارد |
کنترل صدا از روی فرمان | ندارد | دارد | ندارد |
صندلی با روکش چرم | ندارد | دارد | ندارد |
سيستم تهويه مطبوع نيمه اتوماتيك | دارد | دارد | دارد |
دستگیره آسانبازشو | ندارد | دارد | ندارد |
نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) | ندارد | دارد | ندارد |
نشانگر تعویض دنده | دارد | دارد | دارد |
چراغ روشنایی روز (Day Light) | دارد | دارد | دارد |
چراغهای اتوماتیک (Auto Light) | ندارد | دارد | دارد |
چراغ همراهی تا درب منزل | دارد | دارد | دارد |
مه شکن جلو و عقب | دارد | دارد | دارد |
GPS (سیستم ناوبری) | ندارد | دارد | ندارد |
نمایش دمای هوای بیرون | دارد | دارد | دارد |
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | دارد | دارد | دارد |
مجهز به سیستم ترمز ABS | دارد | دارد | دارد |
توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD | دارد | دارد | دارد |
هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی | دارد | دارد | دارد |
آیینه جانبی برقی | دارد | دارد | دارد |
شیشه دودی درب پنجم و دربهای عقب | ندارد | دارد | ندارد |
نشانگر تعویض دنده GSI | دارد | دارد | دارد |
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) | دارد | دارد | دارد |
کامپیوتر سفر | دارد | دارد | دارد |
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso Fix) | دارد | دارد | دارد |
صندلی راننده ۶ حالت دستی | دارد | دارد | دارد |
صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی | دارد | دارد | دارد |
رینگ آلومینیومی | ندارد | دارد | ندارد |
تجهیزات ایمنی و رفاهی کوییک | ||||
تيپ | S | S (۸۵ گانه) | S آپشنال | GX |
تجهيزات ايمني | ||||
مجهز به سیستم ترمز ABS | دارد | دارد | دارد | دارد |
توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD | دارد | دارد | دارد | دارد |
کیسه هوای راننده و سرنشین | دارد | دارد | دارد | دارد |
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) | دارد | دارد | دارد | دارد |
سیستم هشداردهنده امنیتی | دارد | دارد | دارد | دارد |
امکانات رفاهی | ||||
نمايش دمای هوای بیرون | دارد | دارد | دارد | دارد |
سيستم تهويه مطبوع نيمه اتوماتيک | دارد | دارد | دارد | دارد |
GPS (سیستم ناوبری) | دارد | دارد | دارد | دارد |
آینه جانبی برقی | دارد | دارد | دارد | دارد |
سنسور پارک دندهعقب | دارد | دارد | دارد | دارد |
سیستم محاسبه سفر | دارد | دارد | دارد | دارد |
صندلی راننده ۶ حالت دستی | دارد | دارد | دارد | دارد |
صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی | دارد | دارد | دارد | دارد |
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso Fix) | دارد | دارد | دارد | دارد |
مه شکن عقب و جلو | دارد | دارد | دارد | دارد |
چراغهای جلو همراهی کننده | دارد | دارد | دارد | دارد |
چراغ روشنایی روز (Day Light) | دارد | دارد | دارد | دارد |
روف رک | دارد | دارد | دارد | دارد |
دستگیره آسانبازشو | دارد | دارد | دارد | دارد |
کلید تاشونده | دارد | دارد | دارد | دارد |
صندلی عقب تاشو | دارد | دارد | دارد | دارد |
شیشهبالابر برقی | دارد | دارد | دارد | دارد |
شارژ موبایل USB | دارد | دارد | دارد | دارد |
هشدار دهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی | دارد | دارد | دارد | دارد |
امکانات اختصاصی | ||||
کنترل صدا از روی فرمان | ندارد | ندارد | دارد | دارد |
صندلی با روکش چرم | ندارد | ندارد | دارد | دارد |
نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) | ندارد | دارد | دارد | دارد |
مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ | ندارد | ندارد | دارد | دارد |
چراغهای اتوماتیک (Auto Light) | ندارد | دارد | دارد | دارد |
دوربین عقب | ندارد | ندارد | دارد | دارد |
سیستم ناوبری GPS | ندارد | ندارد | دارد | دارد |
شیشه دودی درب پنجم و دربهای عقب | ندارد | ندارد | ندارد | دارد |
قوای محرکه
یکی دیگر از وجوه اشتراک هر دو خودرو با تیبا پیشرانه آنهاست. در بطن ساینا و کوییک پیشرانه M15 قرار است که در واقع نسخه ارتقا یافته از پیشرانه پراید است. این پیشرانه با حجم دقیق 1503 سیسی قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتون متر را تولید میکند و یک گیربکس 5 سرعته دستی نیز نیروی تولیدی را به چرخ های جلو میرساند. البته نسخه اتوماتیک کوییک نیز با گیربکس CVT تولید شده است اما تمرکز ما در مقایسه ساینا و کوییک روی نسخههای دستی آنهاست. در جدول زیر میتوانیم مشخصات قوای محرکه دو خودرو را مشاهده کنیم.
مشخصات فنی ساینا | ||||
تيپ | S | G | S دوگانهسوز | |
گيربكس | ||||
نوع گيربكس | ۵ سرعته دستی | |||
موتور | ||||
تعداد سیلندر / نوع | ۴ عدد / M۱۵ | |||
دریچه گاز | الکتریکی | مکانیکی | ||
حجم موتور cc | ۱۵۰۳ | |||
نوع سوخت | بنزین | بنزین | گاز طبیعی | |
حداكثر قدرت | 87Hp/5400rpm | 82.5Hp/5250rpm | 72Hp/5250rpm | |
حداکثر گشتاور | 130NM/4250rpm | 127Nm/2500rpm | 112Nm/2500rpm | |
مصرف سوخت | ||||
مصرف سوخت | 7.22 | 7.21 | 7.47 | |
فرمان | ||||
نوع فرمان | هیدرولیک | |||
نوع غربیلک | D-type | |||
سيستم تعليق | ||||
سيستم تعليق جلو | مک فرسون | |||
سيستم تعليق عقب | یکپارچه تیر پیچشی | |||
ترمز | ||||
جلو | دیسکی | |||
عقب | کاسهای | |||
ظرفیت مخزن سوخت | ||||
ظرفیت مخزن | باک بنزین | مخزن گاز | ||
۴۱ لیتر | ۶۲ لیتر | |||
استاندارد آلايندگي | يورو ۵ |
مشخصات فنی کوییک | ||||
تيپ | S | S (۸۵ گانه) | S آپشنال | GX |
گيربكس | ||||
نوع گيربكس | ۵ سرعته معمولی | |||
موتور | ||||
تعداد سیلندر / تیپ | ۴ عدد / M۱۵ | |||
دریچه گاز | الکتریکی | |||
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی | |||
حداكثر قدرت | 86.5hp/5400rpm | 90hp/5250rpm | ||
حداکثر گشتاور | 130Nm/4250rpm | 137Nm/4000rpm | ||
فرمان | ||||
نوع فرمان | هیدرولیک | |||
غربیلک فرمان | D-TYPE | |||
سيستم تعليق | ||||
سيستم تعليق جلو | مک فرسون | |||
سيستم تعليق عقب | یکپارچه تیر پیچشی | |||
رینگ و تایر | ||||
سایز رینگ | ۱۴ اینچ فولادی | ۱۴ اینچ آلومینیومی | ||
سایز تاير | 185/65R14 | |||
ترمز | ||||
ترمز جلو | دیسکی | |||
ترمز عقب | کاسهای | |||
مصرف سوخت | ||||
مصرف سوخت تركيبي | 7.22 | 6.93 | ||
ظرفیت باک | ۴۱ لیتر | |||
استاندارد | ||||
استاندارد آلايندگي | يورو ۵ |
تجربه سواری
از آنجایی که هر دو خودرو بر اساس یک پلتفرم شکل گرفتهاند و وجوه اشتراک زیادی دارند بنابراین در بخش سواری نیز تفاوت خاصی بین آنها وجود نخواهد داشت. اولین نکتهای که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد صدای زیاد پیشرانه در کابین است که واقعاً آزاردهنده خواهد بود. اگرچه شتاب گیری ساینا و کوییک در دندههای سنگین و در مسیرهای شهری خوب است اما در سربالاییها و با حضور تمام سرنشینان شاهد واماندگی پیشرانه و نیاز به دندههای معکوس خواهید بود. سیستم تعلیق نسبت به خودرویی همچون 206 نرمتر بوده و مناسب رانندگی شهری به نظر میرسد. در کل نباید انتظار سواری خاصی را از این دو خودرو داشته باشید و میبایست در جادهها و مسیرهای پر پیچ و خم رعایت حال پایداری و سیستم تعلیق ساینا و کوییک را بکنید چراکه هندلینگ آنها تعریفی ندارد.
قیمت و رقبای ساینا و کوییک
با افزایش قیمت ارز، کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان و عدم دسترسی خریداران به خرید بیواسطه و راحت شاهد افزایش شدید قیمت خودروها بودهایم و ساینا و کوییک نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در جدول زیر قیمت مدلهای گوناگون دو خودروی موردبحث ذکر شدهاند.
نام خودرو | قیمت بازار | قیمت کارخانه |
ساینا S | ۴۰۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۴۱,۰۸۱,۰۰۰ |
ساینا S دوگانه سوز | عرضه نشده | ۲۷۹,۹۵۱,۰۰۰ |
ساینا S اتوماتیک | عرضه نشده | ۳۲۱,۸۰۲,۰۰۰ |
کوییک | ۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۹۳,۳۱۲,۰۰۰ |
کوییک پلاس اتوماتیک | ۴۹۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۱۸,۰۵۶,۰۰۰ |
کوییک R | ۴۰۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۵۱,۲۶۲,۰۰۰ |
کوییک S | ۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۶۰,۶۷۹,۰۰۰ |
با توجه به بازه قیمتی دو خودروی ساینا و کوییک میتوان گفت رقیب مستقیم صفرکیلومتری در بازار برای آنها وجود ندارد و به همین خاطر اگر به دنبال خودرویی سدان و خانوادگی با محدوده قیمتی ساینا باشید میبایست گزینههایی همچون رانا، سمند، 405، پارس و... را در نظر بگیرید که اگرچه از نظر پیشرانه، طراحی و فضای کابین و بار بهتر هستند اما با توجه به کارکرده بودن، استهلاک بالاتری خواهند داشت و در درازمدت هزینههای نگهداری بیشتری را به مالکان تحمیل خواهند کرد. برای کوییک نیز میتوان رقبایی همچون پژو 206 و ام وی ام 315 را نام برد که بازهم نسخه صفرکیلومتر آنها قیمت بسیار بالاتری دارد و میبایست مدلهای کارکرده را انتخاب کرد که هزینههای نگهداری و استهلاک بالاتری دارند هرچند از نظر طراحی، کیفیت و برخی موارد دیگر در مرتبه بالاتری نسبت به کوییک قرار میگیرند.
بازار فروش کوییک بهتر است ساینا؟
هر دو خودرو بازار فروش مشابهی دارند و خریداران جوان به خاطر شکل بدنه هاچبک کوییک به دنبال این خودرو خواهند بود درحالیکه بیشتر خانوادهها که فضای بار بیشتری میخواهند ساینا را انتخاب خواهند کرد. شایان ذکر است این دو خودرو جزو ارزانترینهای بازار خودروی کشور هستند و طبیعتاً در نسخههای کارکرده طرفداران فراوانی دارند.
وزن ساینا و کوییک
دو خودروی موردبحث از آنجایی که بر پایه تیبا و پراید شکل گرفتهاند بنابراین وزن بالایی ندارند. بر اساس آنچه خود سایپا اعلام کرده است وزن ساینا بسته به مدل انتخابی بین 1050 تا 1140 کیلوگرم است درحالیکه وزن کوییک نیز به 1065 کیلوگرم میرسد.
جمعبندی مقایسه ساینا و کوییک
هر دو خودروی یاد شده با توجه به استانداردهای روز دنیا حرفی برای گفتن نخواهند داشت اما مصرفکننده داخلی به ناچار میبایست بین ساینا و کوییک صفرکیلومتر یا محصولات کارکرده ایرانخودرو و دیگر برندها یکی را انتخاب کند. اگر اولویت شما خودرویی خانوادگی و صفرکیلومتر با هزینههای نگهداری و قیمت قطعات یدکی کمتر باشد ساینا انتخاب بهتری خواهد بود. اگر هم به دنبال طراحی جذابتر و اسپرت تر هستید و البته نمیخواهید سراغ نمونههای کارکرده خودروهایی همچون 206 بروید کوییک خودروی مناسب شماست.