اخیراً شاهد اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده سایپا اطلس با پسوند GL بودهایم و در این مقاله میخواهیم به بررسی آن بپردازیم.
خودروسازان داخلی از نظر استانداردهای صنعت خودروسازی فاصله قابلتوجهی با برندهای مطرح جهانی دارند و به دلیل ضعف در بخش طراحی و توسعه مجبور به ارتقای محصولات قدیمی خود هستند که نمونه مشهود آن را میتوان اطلس دانست، خودرویی که نمونه دگرگون شده کوییک محسوب میشود و خود کوییک نیز بر اساس تیبا شکل گرفته است. در میان نسخههای گوناگون این خودرو، سایپا تصمیم گرفته اطلس GL را به عنوان نسخه اقتصادیتر در نظر بگیرید. سایپا اطلس به عنوان خودرویی هاچبک درصدد جلب نظر افرادی است که خواهان خودرویی جمعوجور شهری با استهلاک و مصرف سوخت نسبتاً پایین هستند. در مقاله پیش رو شما را با اطلس GL آشنا خواهیم کرد و تفاوتهای آن با مدل G را شرح خواهیم داد.
بیشتر بخوانید: مقایسه سهند با اطلس سایپا؛ کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟
معرفی سایپا اطلس GL
شرکت سایپا و پارسخودرو با معرفی خودروهای اطلس و سهند به دنبال جلب نظر افرادی هستند که علاقهای به کوییک و ساینا ندارند. این دو خودرو از طراحی بهروزتر و کابین مجهزتر سود میبرند و طبیعی است که قیمت بالاتری داشته باشند. همانند آنچه که قبلاً درباره خودروی شاهین دیده بودیم، سایپا در سال ۱۴۰۴ تصمیم گرفته نسخه اقتصادیتر از اطلس با نام اطلس GL را معرفی کند. این هاچبک اقتصادی و جمعوجور گزینهای مناسب برای ترددهای شهری است و با توجه به فضای کابین نسبتاً خوب خود میتواند انتخاب خانوادههای ایرانی باشد. هدف سایپا از تولید اطلس GL کاهش هزینههای تولید و قیمت تمام شده است که این امر با حذف سانروف محقق میشود. شایان ذکر است سایر امکانات و تجهیزات اطلس GL مشابه دیگر عضو این خانواده یعنی مدل G است.
مشخصات فنی اطلس GL
در ادامه به بررسی مشخصات کلی اطلس GL میپردازیم.
موتور و عملکرد
اطلس GL به موتور نامآشنای سایپا که با کد M15i شناخته میشود مجهز شده است. این موتور نسبت به نسخه M15 قبلی بهبودهایی داشته و از تکنولوژی VVT بهره میبرد تا ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. با اینکه سایپا بهصورت رسمی صفر تا صد و حداکثر سرعت اطلس GL را اعلام نکرده اما انتظار میرود این خودرو در حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت حدود ۱۷۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد.
گیربکس و مصرف سوخت
اطلس GL از گیربکس دستی ۵ سرعته مشابه سایر اعضای خانواده X200 بهره میبرد. با وجود دریچه گاز برقی و سایر بهبودهای رخ داده، این خودرو در صد کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶.۸ لیتری دارد.
ابعاد و وزن
خودروی موردبحث هاچبکی شهری با ابعاد جمعوجور است به گونهای که طول/عرض/ارتفاع آن به ترتیب برابر با ۴۰۲۰/۱۶۸۵/۱۵۳۷/ میلیمتر است و فاصله بین محوری نیز به ۲۴۱۰ میلیمتر میرسد. حجم صندوقعقب ۲۸۵ لیتری و وزن ۱۰۶۵ کیلوگرمی نیز از دیگر ویژگیهای آن هستند. در جدول زیر مشخصات کامل اطلس GL درج شده است.
نام خودرو | اطلس GL |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۰۲۰/۱۶۸۵/۱۵۳۷ |
فاصله دو محور جلو و عقب (میلیمتر) | ۲۴۱۰ |
حجم صندوقعقب (لیتر) | ۲۸۵ |
نوع گیربکس | دستی ۵ سرعته |
تعداد سیلندر/نوع | ۴ عدد/M15i |
سیستم سوپاپها | ۸ سوپاپ VVT |
دریچه گاز | الکتریکی |
حجم موتور | ۱۴۹۷ سیسی |
حداکثر قدرت | ۹۱ اسب بخار در دور ۵۲۵۰ |
حداکثر گشتاور | ۱۳۷ نیوتون متر در دور ۴۰۰۰ |
نوع فرمان | هیدرولیک |
سیستم تعلیق جلو/عقب | مک فرسون/یکپارچه تیر پیچشی |
سایز رینگ | ۱۴ اینچ آلومینیومی |
سایز تایر | ۱۸۵/65R14 |
ترمز جلو/عقب | دیسکی/کاسهای |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۶.۸۳ |
ظرفیت باک (لیتر) | ۴۲ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۰۶۵ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
امکانات و تجهیزات اطلس GL
همانطور که گفته شد اطلس خودروی مجهزتری نسبت به کوییک است و در ادامه به مهمترین امکانات آن اشاره میشود. تنها تفاوت اطلس GL و G در حذف سانروف از مدل GL خلاصه میشود و به جز آن هیچ تغییری وجود ندارد.
- ترمز EBD+ABS+HAS+TCS+ESC
- چراغ ترمز اضطراری (ESS Function)
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر
- هشدار دهنده امنیتی
- هشدار نبستن کمربند ایمنی راننده (SBR)
- کمربند ایمنی با مکانیسم کاهنده نیرو
- سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک
- نشانگر تعویض دنده GSI
- نگهدارنده صندلی کودک در صندلی عقب (ISO FIX)
- سنسور پارک دندهعقب
- قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو (دستی)
- سیستم محاسبه سفر
- چراغهای جلو همراهی کننده
- چراغ روشنایی روز دیلایت
- صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی و صندلی راننده ۶ حالت دستی
- غربیلک فرمان دی تایپ
- سیستم نمایش کنترل باد تایرها (TPMS)
- چراغ روشنایی اتوماتیک اتولایت
- باربند اسپرت
- دستگیره آسانبازشو
- درگاه USB با قابلیت شارژ موبایل
- صندلی عقب تاشو
- سیستم ناوبری – نقشه آفلاین
- میرور لینک
- مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ
- دوربین دید عقب
- کنترل صدا از روی فرمان
- صندلی با روکش چرم و پارچه
- آینههای جانبی با قابلیت تاشو برقی و گرمکن
- آنتن سقفی کوسهای
- تریم داخلی دو رنگ
- بدنه با سقف رنگی متمایز همراه با ملحقات رنگی
- شیشه دودی عقب
- کفی سهبعدی
همچنین بخوانید: مقایسه اطلس و کوییک GX؛ ظاهر متفاوت، باطن یکسان
تفاوتهای اطلس GL با اطلس G
امکانات
همانطور که گفته شد تنها تفاوت دو خودرو در حذف سانروف در مدل GL خلاصه میشود و از نظر سایر امکانات تفاوتی بین اطلس GL و G وجود ندارد.
قیمت
حذف سانروف روی قیمت دو خودرو اثر گذاشته است به گونهای که قیمت کارخانه اطلس GL حدود ۴۸۳ میلیون تومان و قیمت آن در بازار حدود ۵۷۰ تا ۵۷۵ میلیون است. در مقابل باید گفت قیمت درب کارخانه اطلس G حدود ۵۰۲ میلیون است درحالیکه برای خرید آن در بازار باید حدود ۶۳۰ میلیون تومان هزینه کرد. جهت اطلاع از قیمت اطلس به صفحه آن در پدال مراجعه نمایید.
ارزش خرید
با توجه به اینکه نبود سانروف باعث شده است اطلس GL خودروی ارزانتری باشد بنابراین گزینه مطلوب افرادی خواهد بود که بودجه محدودتری دارند. از طرف دیگر اطلس G به دلیل وجود سانروف گرانتر است و بنابراین خریدارانی که به این آپشن اهمیت زیادی میدهند بهتر است مدل G را انتخاب کنند.
مقایسه اطلس GL با سایر تیپهای اطلس
اطلس پلاس اتوماتیک
اطلس پلاس فول ترین عضو این خانواده است و اگرچه از موتور M15i مشترک با دیگر عضو خانواده استفاده میکند اما با گیربکس اتوماتیک CVT تیپ ترونیک ۶ سرعته در دسترس است و همچنین فرمان آن از نوع برقی است. از نظر تجهیزات و امکانات نیز اطلس پلاس اتوماتیک دارای آپشن های بیشتری از جمله کروز کنترل، سیستم استارت دکمهای و ورود بدون کلید، سانروف، تویتر ۲ عدد، تشخیص نقطه کور BSD و سنسور باران است.
اطلس پایه
همانطور که نام این مدل نشان میدهد، اطلس پایه یا همان S (تیپ ۱) ارزانترین و اقتصادیترین گزینه این خانواده است و اگرچه از موتور و گیربکس مشابه اطلس GL استفاده میکند اما از نظر تجهیزات و آپشن ها در سطح پایینتری قرار میگیرد. جدای از رینگهای ۱۴ اینچی فولادی، اطلس پایه S فاقد سیستم ناوبری، مولتیمدیا، دوربین دید عقب، کنترل صدا از روی فرمان، کروز کنترل، سانروف و… است. در جدول زیر تفاوت تیپهای مختلف اطلس از نظر تجهیزات و امکانات را مشاهده میکنید.
مدل | پلاس اتوماتیک | G | GL | پایه S |
رادیوپخش بلوتوث + USB + AUX | ندارد | ندارد | ندارد | دارد |
سیستم ناوبری – نقشه آفلاین | دارد | دارد | دارد | ندارد |
میرور لینک | دارد | دارد | دارد | ندارد |
مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ | دارد | دارد | دارد | ندارد |
دوربین دید عقب | دارد | دارد | دارد | ندارد |
کنترل صدا از روی فرمان | دارد | دارد | دارد | ندارد |
صندلی با روکش چرم و پارچه | دارد | دارد | دارد | ندارد |
آینههای جانبی با قابلیت تاشو برقی و گرمکن | دارد | دارد | دارد | ندارد |
آنتن سقفی کوسهای | دارد | دارد | دارد | ندارد |
تریم داخلی دو رنگ | دارد | دارد | دارد | ندارد |
کروز کنترل و محدود کننده سرعت | دارد | ندارد | ندارد | ندارد |
سیستم استارت دکمهای و ورود بدون کلید PEPS | دارد | ندارد | ندارد | ندارد |
سانروف | دارد | دارد | ندارد | ندارد |
سیستم متوقف کننده حرکت سانروف/ANTI PINCH SUNROOF | دارد | دارد | ندارد | ندارد |
بدنه با سقف رنگی متمایز همراه با ملحقات رنگی | دارد | دارد | دارد | ندارد |
شیشه دودی عقب | دارد | دارد | دارد | ندارد |
تویتر ۲ عدد | دارد | ندارد | ندارد | ندارد |
تشخیص نقطه کور BSD | دارد | ندارد | ندارد | ندارد |
سنسور باران | دارد | ندارد | ندارد | ندارد |
کفی سهبعدی | دارد | دارد | دارد | ندارد |
قیمت و وضعیت بازار اطلس GL در ۱۴۰۴
قیمت کارخانه اطلس GL در زمان نگارش این مقاله حدود ۴۸۳ میلیون تومان اعلام شده اما قیمت آن در بازار به حدود ۵۷۰ تا ۵۷۵ میلیون تومان میرسد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودرو به دلیل محدودیتهای عرضه و فروش و همچنین تقاضای بیشتر در بازار است. پیشبینی میشود با توجه به تورم و روند افزایشی قیمتها، بهای اطلس GL در سال ۱۴۰۴ حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.
تجربه کاربران اطلس GL
از آنجایی که اطلس بر پایه کوییک شکل گرفته بنابراین انتظار میرود تجربه سواری و مالکیت آن تا حدودی مشابه کوییک باشد. خریداران این خودرو به نقاط مثبتی از جمله طراحی جذابتر و مصرف سوخت مناسب و استهلاک نسبتاً پایین اطلس GL اشاره میکنند هرچند از مواردی همچون کیفیت ساخت پایین و خدمات پس از فروش نه چندان مطلوب گلایه دارند. باید گفت اطلس GL گزینهای مناسب برای ترددهای شهری است اما شاید نبود سانروف در آن برای برخی خریداران جالب نباشد. از شما عزیزان دعوت میکنیم تجربیات خود درباره اطلس را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
سؤالات متداول درباره اطلس GL
- تفاوت اطلس GL و G در چیست؟
تنها تفاوت این دو خودرو به حذف سانروف از اطلس GL مربوط میشود.
- اطلس GL ارزش خرید دارد؟
در صورتی که سانروف آپشنی ضروری برای شما محسوب نمیشود بنابراین اطلس GL با توجه به قیمت پایینتر خود نسبت به مدل G ارزش خرید بالاتری خواهد داشت.
- قیمت اطلس GL در بازار چقدر است؟
قیمت بازار این خودرو در حال حاضر حدود ۵۷۰ تا ۵۷۵ میلیون تومان است.
- امکانات اطلس GL با اطلس پلاس فرق دارد؟
بله اطلس پلاس فول ترین نسخه این خانواده محسوب میشود و جدای از گیربکس اتوماتیک و فرمان برقی به سانروف، کروز کنترل، تویتر ۲ عدد، تشخیص نقطه کور و سنسور باران مجهز است. این امکانات در اطلس GL وجود ندارند.
نتیجهگیری
شرکت سایپا به منظور کاهش هزینههای تولید و قیمت تمام شده اطلس اقدام به معرفی نسخه جدیدی از آن با نام اطلس GL کرده است. تنها تفاوت این خودرو با اطلس G به حذف سانروف مربوط میشود. اطلس به عنوان هاچبکی جمعوجور میتواند گزینه مناسب برای ترددهای شهری باشد و با توجه به طراحی بهروزتر و امکانات بیشتر، باب میل جوانان و بانوان خواهد بود. شما عزیزان نیز میتوانید تجربیات و نظرات خود درباره این خودرو را در قسمت نظرات ثبت نمایید.
علی Shelby
۳ خرداد ۱۴۰۴یعنی واقعا یه سانروف ۱۹ میلیون قیمتشه ؟
تیپ اس هم کلا چیزی نداره بنده خدا
۳ خرداد ۱۴۰۴خب شاید از … بازی سایپا یهو دیدی کروز و دکمه های رو فرمون رو حذف کردن
مال باخته
۳ خرداد ۱۴۰۴با سلام
بیش از یک سال است که اطلس G ثبت نام کرده ایم و پول آن را پرداخت نموده ایم، در حال حاضر بیش از ۳ ماه از زمان قرداد جهت تحویل خودرو میگذرد اما خودرو را تحویل ندادند و این که به هیچ عنوان پاسخگو هم نیستند، اگر قادر به تحویل خودرو نیستید چرا پیش فروش کرده و پول آن را هم یک سال به جلو از مشتری دریافت می کنید؟؟؟
چرا نظارتی بر این رفتار و نحوه فروش نیست!!!
۳ خرداد ۱۴۰۴انشاالله ماشین تحویل بگیری همین فردا و مدل فول اپشنش هم تحویل بگیری
متضرر
۳ خرداد ۱۴۰۴با سلام
بیش از یک سال است که اطلس G ثبت نام کرده ایم و پول آن را پرداخت نموده ایم، در حال حاضر بیش از ۳ ماه از زمان قرداد جهت تحویل خودرو میگذرد اما خودرو را تحویل ندادند و این که به هیچ عنوان پاسخگو هم نیستند، اگر قادر به تحویل خودرو نیستید چرا پیش فروش کرده و پول آن را هم یک سال به جلو از مشتری دریافت می کنید؟؟؟
چرا نظارتی بر این رفتار و نحوه فروش نیست!!!
amir3715
۳ خرداد ۱۴۰۴یا خود خدا یعنی زبون آدم بند میاد که فرق دو تیپ یک ماشین فقط فقط فقط سانروفه!!!
یعنی سایپا واسه یه سانروف داره نزدیک ۲۰ ۳۰ میلیون از این ملت بدبخت میکشه بیرون
مهردادکمال
۳ خرداد ۱۴۰۴بنازم به این ماشین اصلا منقلب شدم .الان ایران به جمع چهار کشور سازنده سانروف پیوسته.با ۹۱ اسب بخار معادلات رو بهم ریخته.بفرستیمش با داج دیمن ۱۷۰ گلاویز شه