سایپا دستی به سر و روی محصولات خود کشیده و آماده میشود تا با خودروهایی چون اطلس، سهند، آریا و شاهین، بازار خودروهای ارزانقیمت و اقتصادی کشور را در اختیار بگیرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
سایپا اطلس بهعنوان فیسلیفت کوییک محسوب میشود و بنابراین یک هاچبک با شمایل یک مینی کراساوور است. نمای جلو و عقب اطلس کاملاً تغییر کرده است. چراغهای جلو کشیده و باریک طراحی شدهاند. مهمترین نکته در نمای جلو، جلوپنجره با میلههای عمودی کرومی است که در ترکیب با فرم کوتاه سپرها و خطوط روی کاپوت، چهرهای تهاجمی و اسپرت به این خودرو بخشیدهاند.
نمای عقب هم با چراغهای دو قسمتی، یادآور خودروهای هاچبک فرانسوی هستند. هرچند اگر قسمت مشکی رنگ جای پلاک تا پایین درب عقب امتداد نمییافت شاهد نمای بهتر و موجهتری بودیم. نمای جانبی نسبت به کوییک بهجز در جزئیاتی مانند تزئینات کرومی روی گلگیر جلو و رینگها و فرم آینهها تفاوتی را نشان نمیدهد. درمجموع باید گفت که اطلس در طراحی پختهتر از کوییک نشان میدهد.
طراحی کابین اطلس یک گام روبهجلو محسوب میشود. هرچند کلیات آشنا به نظر میرسند اما خروجیهای دایرهای و اسپرت سیستم تهویه، ترکیب دو رنگ داشبورد، نمایشگر ۷ اینچی اطلاعات و سرگرمی، رودریهای جدید و دو رنگ، فرمان با دکمههای کنترلی و طراحی جلوداشبورد جدید میتوانند در صورت کیفیت مناسب میتوانند مشتریان را تا حد زیادی راضی کنند.
مشخصات فنی سایپا اطلس
برای اطلس موتور چهار سیلندر ارتقا یافته M15-GSI درنظر گرفته شده که با کمک سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، هدرز و ارتقای نرمافزاری اکنون قدرت آن به ۹۲ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۳۷ نیوتنمتر رسیده است. بعلاوه این موتور نسبت به موتورهای فعلی M15 به کار رفته در کوییک، ساینا و تیبا، قدرت و گشتاور خود را در دورهایی پایینتری تولید میکند و همچنین مصرف سوخت پایینتری داشته و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو ۵ است.
برای انتقال نیرو به چرخهای جلو از یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک CVT بهره گرفته میشود. نسخه اتوماتیک از همان گیربکس CVT پانچ بلژیک که در کوییک و ساینای اتومات نیز به کار رفته سود میبرد. برای این گیربکس امکان تعویض مصنوعی ۶ دنده تعریف شده است.
تجهیزات و امکانات اطلس سایپا
سایپا قصد دارد اطلس را با امکانات رفاهی مناسبی وارد بازار کند. تریمهای رده بالای این خودرو مجهز به کروز کنترل، سیستم تشخیص نقاط کور، سنسور نمایش فشار باد تایرها، سنسور نور، سنسور باران، سانروف برقی، سیستم کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی، ورود بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقاط کور، تهویه نیمه اتوماتیک، سیستم صوتی و تصویری با نمایشگر لمسی، صندلیهای برقی و غیره بهره میبرد.
قیمت و زمان عرضه اطلس
قرار است تولید انبوه اطلس از اردیبهشتماه سال ۱۴۰۲ آغاز شود. اکنون این خودرو در مراحل نهایی تست ایمنی، تصادف و عابر پیاده قرار دارد. هنوز قیمت سایپا اطلس اعلام نشده اما قرار است درتریم های ساده و فول و با رنگهای متنوع وارد بازار شود.
reza-a
۲۱ آذر ۱۴۰۱میشه گفت در حد یک فیس لیفت از کوییک هست که نمای جلو از فورد کا پلاس جدید و نمای عقب از رنو کپچر 2022 کپی شده اما در کل به بدی کوییک نیست
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/2018_Ford_KA%2B_Zetec_1.0_Front.jpg/1200px-2018_Ford_KA%2B_Zetec_1.0_Front.jpg
https://cdn.motor1.com/images/mgl/w06nL/s3/renault-clio-e-tech-y-captur-e-tech-plug-in.webp
در مورد امکاناتش هم که احتمالا چند سری اول با چیزهایی که گفته شده عرضه بشه اما بعدش مثل کوییک با امکانات در حد ساینا باشه
خیلی از خودروسازها تو فیس لیفت تغییری روی کلیت درها انجام نمیدن چون فرایند طراحی و مهندسی زمان بر و پرهزینه ای داره اما اون برای مثلا دو سه ساله ولی سایپا از سال 1389 (شروع تولید تیبا) همین قالب در رو داره و تازه روی مدل سهند که صندوقدار همین هست هم درا رو تغییر نداده
در کل اگر شرایط کشور همین شکل باشه میشه گفت بد نیست با فرض امکاناتی که گفته شده، افزایش جزئی قدرت و ظاهر پیشرفت کرده نسبت مدلهای قبلی سایپا ولی میدونیم که کشور ما امکانات، نیروی انسانی ،ذخایر و توانایی خیلی بهتر از اینا رو داره که اجازه داده نمیشه تا منافع یه عده حفظ بشه
حمید
۲۱ آذر ۱۴۰۱پیشرفت کرده.
طراحی قابل قبوله و امکانات هم در حد خودش خوبه.
فط رینگ های ۱۴ اینچی بدجور تو ذوق میزنه!
آقای سایپا رینگ ۱۶ اینچی بنداز روش و ارتفاعشو کم کن خیلی دلپذیرتر میشه
reza-a
۲۱ آذر ۱۴۰۱در مورد عکس های منتشر شده حداقل تو اتشار عکس از محصول یکم پیشرفت کردن که البته معلوم نیست واقعی هستن یا فتوشاپ ولی ظاهرا از داخل ماشین عکسی ندادن (عکس داشبورد اگه اشتباه نکنم مربوط به نمایشگاه چندوقت پیش که خود سایپا منتشر نکرده).
حسین
۲۱ آذر ۱۴۰۱میمردن طراحی جانبی را هم جدید و متناسب میکردن؟
مهردادکمال
۲۱ آذر ۱۴۰۱نکشیمون پرچمدار
Payfast
۲۱ آذر ۱۴۰۱اگه این کابینی که من میبینم چرمی باشه حداقل میشه بهش گفت قشنگ
GMA
۲۱ آذر ۱۴۰۱بله حتما هم از چرم گاو هایی هست که به طور ویژه در استرالیا پرورش داده شدن تا پوست و چرمشون بالاترین کیفیت رو داشته باشه…:))
نوید AJ
۲۲ آذر ۱۴۰۱بهترین چرم رو گاوهای شمال ایران دارن. بهترین دباغی ها رو هم تبریز.
زمستانم
۲۲ آذر ۱۴۰۱فاز تو فاز نشی
Ali
۲۱ آذر ۱۴۰۱رینگاش شخمیه قالپاقای کوییکو بزارن بهتره ارزون ترم واسه مشتری در میاد
علی
۲۱ آذر ۱۴۰۱ماشینای جدید سایپا همشون همینن ظاهری عالی موتوری داغون 💔.
Hemn
۲۲ آذر ۱۴۰۱ینی ظاهرش عالیه؟؟!!
۲۱ آذر ۱۴۰۱سلام پراید هاچبک نسیم از این خوشگل تره
Mehdi
۲۲ آذر ۱۴۰۱از اونجایی دردم میگیره که اکثرا از این ماشین و طراحیش تعریف کردند و پیشرفت دانستند
طراحی های سایپا عالی شده پیشرفت کرده
نمیدونم چجوری همچین ماشین بی تناسبی اب دهانتان در صورت هم قیمت بودن با کوییک جاری کرده
به کجا رسیدیم با این قیمت برای چنین ماشینی با چنین طراحی وکیفیتی شوق میکنیم
داستان این لیاقتمون واقعا خودمون تعیین میکنیم
این ماشین هر جای دیگه ای از دنیا بود کسی بش نگاه نمینداخت چندشش میشد ازش این خودرو برای ما ایرانیا از لحاظ درامدی و سطح خودرو هم رده همان شورولتی که چند وقت پیش پدال عکسش گذاشت به صورت هاچ بک بود
لیاقتمان همین خودرو
برای صف فروشش جدای از چیزی که هست تو این وضعیتی که الان تو ایران حکم فرماست میریم صف میبندیم تازه اگه قرعه کشی اسمتون دربیاد و جیب مسیولین پر میکنید
در تعجبم
حقیقتا برای من فرق نمیکنه چون جایی نیستم که اثری برای من داشته باشه ماشین خودم دارم ولی از ارزشی که برای خودمان و خودتان قایل میشید دردم میگیره و تو فکر فرو میبردتم و نمیدونم چجوری خودتان تو فکر فرو نمیرید ایا و نمیدونم چه کاری از دستم برمیاد و این خیلی رنج اوره
فقط کافیه به وضعیت الان شهر نگاه بندازیم
تو اینستا و …
Mehdi
۲۲ آذر ۱۴۰۱بیشترین منابع ملی بیشترین درامد ملی بیشترین معادن عناصر تو چنین نقطه ای از جهان و برای چنین خودرویی ذوق میکنیم
خیلی از کشورایی که همون شورولت نقش همین خودرو رو برای ما داره یک دهم اینه منابعشان
تازه این اصلا مهم نیس این یک بخش خودرویی کوچیک که واقعا اثری نداره نسبت به بقیه بخشا صرفا جهت جابه جایی هر چند همین وسیله در بقیه نقاط بهترینش برای جابه جایی
ولی اون بخشای دیگه اینقدر مهم که حتی وسیله جابه جاییشون چنین امکانات و رفاهی فراهم میکنه براشون
کافیه به رانندگی مان رفتارمان باهم کافیه یه سفر تو طبیعت شمال بریم هر چیزی که دست میزاری همه چی مشخص میکنه
و واقعا لیاقتمان همین شرایط
و همچنان صف ببندید
دنیای ایران در زمان کوروش با دنیای ایران در زمان اکنون فرسنگها فاصله است حتی نسبت به قرن پیش و چه شد و چگونه شد نمیدونم
ولی افتخار به گذشته واقعا افتخار نیست از گذشته و فرهنگ قبل گفتن و افتخار کردن بهش ننگه شرم ساری
نشانه پس رفت و ما افتخارمان به تاریخ مان
امیدوارم خدا کاری برامون بکنه برای هممان من تو ما که شاید روزی بتونیم بشیم ما.واقعا امیدوارم خدا کاری کنه.
shayan1renault
۲۲ آذر ۱۴۰۱برید از استادان تاریخ بپرسید کوروش خونریز بود …
الکی ازش تعریف کردن ..چون شاه بود پول داشت
البته نه فقط کوروش اون زمان همه ی دنیا اینجوری بود
مختار
۲۲ آذر ۱۴۰۱خداییش این طراحی و امکانات اگر ۱۵ سال پیش بود شاید ارزش داشت نه الان …واقعا در حد ابتدایی
کیانوش
۲۲ آذر ۱۴۰۱بزرگترین توهین به صنت خودرو این جلو پنجره ای ام جی رو کوییکه
یک کاربر
۲۲ آذر ۱۴۰۱پشتش چرا انقدر سمیه
هادی
۲۲ آذر ۱۴۰۱نسخه اتومات میشه ۵۰۰۰ دلار این یعنی پیشرفت ایراد الکی نگیرید با ۵۰۰۰ تا موتور هم نمیدن
Reza-a
۲۲ آذر ۱۴۰۱قیمتشو که هنوز اعلام نکردن ولی کوییک اتومات بالای سیصد میلیونه که میشه حدود ۱۰ هزار دلار بعد فکر میکنی اتومات این رو نصف قیمت کوییک اتومات میدن!
اون قیمتی که نوشتی قیمت تیبا دست دوم تو بازار الانه.
صنعت نابود شده خودرو
۲۲ آذر ۱۴۰۱چجوری حساب میکنی مهندس؟ ۵۰۰۰ دلار با دلار ۴۰ تومنی الان میشه ۲۰۰ تومن، درحالی که کوییک اتوماتو که از این پایین تره شرکت الان میده ۲۹۰ تومن بازارم که ۳۵۰ رو به بالا… درحالی که تو بازار جهانی یه هیوندای اکسنت باکیفیت رو میتونی بخری ۷۰۰۰ دلار که الان میشه کمتر از ۲۸۰ تومن …
واردات رو بستن که هیچ ماشیناشونم صادر میکنن روسیه و ونزوئلا بعد ما باید وایسیم تو قرعه کشی که ۲۰۰۰ نفر یه خودرو بدن به مردم… تأسف
genius
۲۲ آذر ۱۴۰۱بعنوان فیس لیفت کوئیک البته البته البته بشرطیکه قیمتش تو همین رنج بمونه خوبه.اشکال پلتفرم ایکس200 اینه که عرضش کمه میشه با لاستیک 205 و رینگ 16 انداختن زیرش مقداری این عیب رو کنترل کرد که متاسفانه سایپا غافل بوده
یحیا
۲۲ آذر ۱۴۰۱ایول به موتورش، قدرت قابل احترام 92اسب بخار از یک موتور فسیل چهار سیلندر هشت سوپاپ، سرشاخ میشه با گلف GT
مهدی
۲۲ آذر ۱۴۰۱عجب جمله ایی
(( قرار است تولید انبوه اطلس از اردیبهشتماه سال ۱۴۰۲ آغاز شود. اکنون این خودرو در مراحل نهایی تست ایمنی، تصادف و عابر پیاده قرار دارد. ))
تست ایمنی مگر چکار کردید چراغ ها رو کج کردید دیگ فنی همون پراید 22 سال قبله بدون ایمنی …
Alireza
۲۲ آذر ۱۴۰۱همین که موتور 8 سوپاپ تیبا باشه یعنی فنی هیچی …
ظاهرش هم حداقل نیومدن لچکی های شیشه رو تغییر بدن اینقدر شبیه کوییک و تیبا2 نباشه
آقای همساده
۲۲ آذر ۱۴۰۱به موتور 8 سوپاپ تیبا توهین نکن…بخش فرمول یک مرسدس تو کفشن همه
آقای همساده
۲۲ آذر ۱۴۰۱فک کنم طراحش یه لحظه عکس استون مارتین dbx رو نشون بچش داده گفته وقت ندارم تو اینو نقاشی کن بچشم کشیده اونم برده شرکت گفته یه ماشین خفن طراحی کردم…تماما یه کپی بشدت زشت و مزخرف از dbx هست با کیفیت پراید
K1
۲۳ آذر ۱۴۰۱خداااااااااااااا
این چیه به خدا شبیه کود گاوی خشک شده است
حالم به هم خورد
هیچ تناسبی نداره
عین شعرهای مرد هزار چهره تخماتیک
Ali
۲۴ آذر ۱۴۰۱فقط در ماتحت دنیا با هر فیس لیفت اسم ماشین و عوض می کنند! با این حساب برندهای معتبر صنعت خودرو باید هزاران عنوان محصول داشتند، نه نسل های مختلفی از یک ماشین!
Muty
۲۶ آذر ۱۴۰۱بابا توله GLE
خوف محله و منطقه
😂😂
سیا ۹۳۱۰
۲۳ دی ۱۴۰۱شکر خدا ۴۰ ساله که این به اصطلاح دو خودروساز کارشون شده این:
یه روز موتور پیکان روی بدنه پژو (روا)،یه روز موتور پژو رو بدنه پیکان(پیکان پژویی)،یه روز موتور پراید رو بدنه من درآوردی تیبا و ساینا و کوییک.یه روز برا ۲۰۶ دُم میذارن میشه صندوقدار،یه روز چش و ابروی کوییک رو کج میکنن میشه فیس لیفتِ اطلس.
تا وقتی که برای این آشغالا صف میکشیم نباید انتظار بیشتری داشته باشیم،تمام