گارانتی خودروهای سایپا 1404؛ شرایط، قطعات تحت پوشش و هر آنچه باید بدانید.
- گارانتی خودروهای سایپا
- سرویس اولیه و ثانویه
- سرویسهای ادواری
- جداول سرویس و نگهداری خودروهای سایپا در شرایط عادی
- جدول سرویس و نگهداری خودروهای سایپا در شرایط دشوار و استفاده مکرر
- استثنائات گارانتی خودروهای سایپا
- موارد نقض و ابطال گارانتی خودرو
- محدودیتهای گارانتی خودروهای سایپا
- گارانتی رنگ خودرو
- سوالات متداول درباره گارانتی خودروهای سایپا
شرکتهای خودروسازی داخلی و خارجی کلیه محصولات تولیدی خود را بر اساس قوانین و مقررات موجود گارانتی میکنند و در برابر کیفیت خودروها مسئول هستند. اگرچه مدتزمان معمول گارانتی خودروها 3 سال یا 60 هزار کیلومتر است اما برخی شرکتها گارانتی 5 و حتی 7 ساله ارائه میکنند و از آن به عنوان شگرد تبلیغاتی بهره میبرند. پیش از این به بررسی شرایط گارانتی خودروهای ایرانخودرو پرداختیم و حالا نوبت به بررسی گارانتی خودروهای سایپا میرسد.
گارانتی خودروهای سایپا
خودروهای تولیدی سایپا مطابق زمان 3 سال و مسافت 60 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) به شرط انجام به موقع سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سرویسهای ادواری، مطابق شرایط درج شده در این مقاله توسط شرکت سایپا یدک گارانتی میشوند.
سرویس اولیه و ثانویه
مطابق بخشنامه جدید ابلاغی، الزاماً میبایست سرویس اولیه خودرو ظرف مدت 5 ماه پس از تحویل خودرو و مسافت طی شده حداقل 1000 کیلومتر انجام شود. درصورتیکه در محدوده زمانی یاد شده مالک خودرو به نمایندگیهای مجاز سایپا مراجعه نکند و همچنین عدم پیمایش حداقل 1000 کیلومتر در بازه زمانی 5 ماهه باشد گارانتی خودرو بهصورت کامل ابطال میگردد. همچنین انجام سرویس ثانویه ظرف مدت شش ماه و مسافت طی شده 4500 تا 5500 کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) برای خودروهایی که تعویض روغنموتور، فیلتر روغن و هوا برای آنها در سرویس اولیه صورت نگرفته باشد الزامی بوده و عدم مراجعه به نمایندگیهای مجاز در محدوده زمانی و مسافتی مذکور منجر به ابطال کامل گارانتی خودرو میگردد.
- تبصره 1: در سرویس اولیه انجام عملیات و بازدیدهای موردنظر بهصورت رایگان بوده و در صورت پیمایش به میزان لازم، تعویض روغنموتور، فیلتر روغن و هوا (اجرت و اقلام مصرفی) با هزینه مشتری انجام خواهد شد.
- تبصره 2: درصورتیکه در زمان سرویس اولیه پیمایش خودرو بین 3500 تا 5500 کیلومتر باشد، سرویس اولیه و ثانویه بهصورت همزمان انجام شده و مصرفکننده ملزم به مراجعه بعدی برای سرویس ثانویه نخواهد بود.
- تبصره 3: در سرویس ثانویه هزینه تعویض روغنموتور، فیلتر روغن و هوا (اجرت و اقلام مصرفی) به عهده مشتری است.
سرویسهای ادواری
سرویس اولیه خودروهای سایپا میبایست حداکثر 5 ماه پس از شروع گارانتی و یا کارکرد 1000 انجام شود. در سرویس اولیه خدماتی از جمله بررسی مایعات ضروری خودرو از جمله روغنموتور و مایع خنککننده، بررسی عملکرد بخشهای مختلف و... صورت میپذیرد. سرویس دوم یا ثانویه خودروهای سایپا نیز باید در بازه زمانی 6 ماه از شروع گارانتی یا حداکثر کارکرد 5 هزار صورت پذیرد. باید دقت داشت که سرویس ثانویه همانند سرویس اولیه اجباری است و عدم انجام آن باعث باطل شدن گارانتی خودرو میشود.
- تبصره 1: اجرت انجام سرویسهای ادواری و هزینه مواد مصرفی مورد استفاده در این سرویسها بر عهده مشتری است. خدماتی که هزینه آنها بر عهده بسته خدمت (کارت طلایی) خواهد بود، نیازی به پرداخت وجه از طرف مشتری نیست.
نکته: با توجه به اینکه کلیه اطلاعات خودرو و خدمات آن بهصورت مکانیزه در سیستمهای گروه خودروسازی سایپا و نمایندگان آن در سراسر کشور ثبت شده است، مشتریان محترم بدون نیاز به کارت خدمات خودرو (کارت گارانتی) میتوانند از خدمات مرتبط بهرهمند گردند.
جداول سرویس و نگهداری خودروهای سایپا در شرایط عادی
در جداول زیر برنامه کامل سرویس و نگهداری محصولات سایپا درج شده است. برای فهم بهتر باید گفت حرف I در جداول به معنی بازرسی آن بخش و در صورت لزوم تنظیم، تصحیح و یا تعویض قطعه یا مایع مدنظر است. حرف R به معنی تعویض یا تغییر قطعه یا بخش مربوطه خواهد بود. نماد * در بخش روغنموتور به این معنی است که سطح روغنموتور و نشتی آن را قبل از شروع سفر و هر 500 کیلومتر بررسی نمایید. نماد * در بخش دینام، تسمهها و... به معنی بررسی، تنظیم و تعویض در صورت لزوم است.
جدول سرویس و نگهداری خودروهای سایپا در شرایط دشوار و استفاده مکرر
در صورتی که خودرو در شرایط سخت مورد استفاده قرار میگیرد جدول سرویس و نگهداری آن به شرح زیر خواهد بود. راهنمای حروف بکار رفته در جدول نیز به این صورت است:
- حرف I: بازرسی و تنظیم، تصحیح، نظافت و یا تعویض در صورت لزوم
- حرف R: تعویض
- حرف A: رانندگی مکرر در مسافت کوتاه کمتر از 8 کیلومتر و در دمای معمولی و یا رانندگی کمتر از 16 کیلومتر در دمای زیر صفر
- حرف B: رانندگی آرام و با سرعت کم در مسافتهای طولانی
- حرف C: رانندگی در جادههای ناهموار، نمکی و سنگریزی شده
- حرف D: رانندگی در هوای بسیار سرد و یا مناطقی که نمکپاشی شده و یا از سایر مواد خورنده استفاده میشود
- حرف E: رانندگی در مناطقی با گردوغبار شدید
- حرف F: رانندگی در مناطق پرترافیک
- حرف G: رانندگی مکرر در سربالایی، سرازیری و مناطق کوهستانی
- حرف H: بکسل کردن تریلر و یا استفاده از کمپر
- حرف I: بهکارگیری خودرو به عنوان تاکسی، تجاری یا یدککش
- حرف J: رانندگی با سرعت بیشتر از 140 کیلومتر در ساعت
- حرف K: رانندگی با سرعت بیشتر از 170 کیلومتر در ساعت
- حرف L: رانندگی مکرر در حالت توقف و حرکت
استثنائات گارانتی خودروهای سایپا
موارد زير خارج از تعهدات گارانتی سایپا خواهد بود:
- تعميرات ناشی از فرسودگی متداول خودرو (منظور از فرسودگی متداول، خرابیهای ناشی از عدم انجام تعميرات و نگهداری مناسب، عدم انجام بازديدهای ادواری، فرسودگي لاستیک و مواردی نظير لامپ و فيوز است)
- هزینههای مربوطه به عمليات سرويس و نگهداری خودرو، تنظيمات رايج و سرویسهای ادواری
- هرگونه صدمات ناشی از عوامل كه مرتبط با ساختار خودرو نباشد شامل تصادفات، سنگ خوردگی، خراش، سرقت، آتشسوزی و بلایای طبيعی و غیرمترقبه، جنگ، اغتشاش و آشوب.
- انجام تغييرات در شرايط استاندارد خودرو نظير تغییر ارتفاع خودرو به هر شکل، استفاده از رينگ و تاير با سايز غیراستاندارد، دوگانهسوز كردن خودرو در خارج از خطوط توليدی سايپا
- اقلام گارانتی در خودرو شامل کلیه اجزا، قطعات و مجموعههای خودرو بهجز قطعات و مواد مصرفی و استهلاکی است.
- اقلام استهلاکی توسط کارشناس فنی شرکت سایپا یدک تعیین میگردد.
لیست قطعات و مواد مصرفی در خودرو که مشمول گارانتی نیستند:
روغنها نظیر روغنموتور، جعبهدنده، ترمز |
مایعات نظیر مایع ضد یخ، مایع شیشه شوی |
فیلترها نظیر فیلتر بنزین، فیلتر هوا و فیلتر روغن |
مالکان خودروهای سایپا به این نکته دقت داشته باشند که نصب هرگونه آپشن صرفاً در شبکه نمایندگیهای مجاز شرکت سایپا و توسط کارشناسان مورد تائید صورت پذیرد. بدیهی است در غیر این صورت شرکت سایپا هیچگونه مسئولیتی در قبال تبعات ناشی از قطعات آپشن نصب شده در سایر مراکز غیرمجاز نداشته و هزینه خسارات احتمالی وارده بر عهده مشتری خواهد بود.
موارد نقض و ابطال گارانتی خودرو
تحت شرایط زیر گارانتی قطعات و مجموعههای مرتبط از درجه اعتبار ساقط گردیده و شرکت سایپا یدک هیچگونه تعهدی در خصوص گارانتی مجموعههای مرتبط در خودروی مشتری را نخواهد داشت:
- استفاده از قطعاتی كه مورد تائید شركت سايپا يدک نباشد.
- ايجاد تغييرات بر روی خودرو، بدون تائید و موافقت شركت سايپا يدک
- عدم انجام سرويس اوليه، سرویس ثانویه و ساير سرویسهای ادواری
- هرگونه تغییر در سیمکشی و مدارات الکتریکی خودرو (سوییچ قطع کن صفحه کیلومتر، تغییر به دلیل نصب دزدگیر و...)
- هرگونه عيب و نقص و خسارات مالی و جانی به مصرفکننده و اشخاص ثالث كه به دلیل تعويض يا نصب قطعات در سیستمهای جانبی و يا دريافت خدمات خارج از شبكه خدمات پس از فروش سايپا يدک در طی دوره گارانتی ايجاد شود، مشمول گارانتی نبوده و هیچگونه حقی برای مصرفکننده و اشخاص ثالث در برابر شرکتهای سايپا و سايپا يدک ايجاد نمیکند.
- درصورتیکه هرکدام از قطعات مربوط به سيستم كيلومتر شمار دستکاری شود به گونهای كه اختلاف پيمايش در سيستم خودرو رؤیت گردد. (ابطال کامل گارانتی خودرو)
- هرگونه تغيير در سیستمهای الكتريكی و الكترونيكی خودرو مانند نصب دزدگير، سیستمهای صوتی-تصویری، تغيير در سیمکشی كه منجر به بروز ايراد در خودرو گردد.
- تعويض اتاق كامل در اثر تصادف شديد.
- تغییر، تعویض یا تغییرات ناصحیح، دستکاری و نصب نامناسب یا نصب هرگونه وسیله، قطعه یا متعلقات اضافی که توسط شرکت سایپا یدک تأمین نشده باشد منجر به خارج شدن قطعات، اجزا و موارد مرتبط از ضمانت میگردد.
- انجام هرگونه عملیات تعمیراتی، تعویض روغنموتور، تعویض روغن گیربکس یا سرویسهای دورهای خارج از عاملیتهای مجاز شرکت سایپا یدک منجر به خارج شدن قطعات و مجموعههای مرتبط از ضمانت میگردد.
- آینههای جانبی برخی محصولات سایپا برقی بوده و بدون نیاز به استفاده از نیروی دست قابلیت تا شدن دارند (تحت هیچ شرایطی برای باز و بسته کردن آینهها از نیروی دست استفاده نشود در غیر این صورت آینهها آسیب میبیند)
محدودیتهای گارانتی خودروهای سایپا
- خدمات گارانتی محدود به تعمير و يا تعويض قطعه معيوب است كه هزينه آن بر عهده شركت سايپا يدک خواهد بود. همچنين تشخيص عيب قطعه و تصمیمگیری در خصوص تعمير يا تعويض آن بر عهده شركت سايپا يدک است.
- قطعات تعويض شده در دوره گارانتی خودرو متعلق به شركت سايپا يدک هستند.
- تعمير يا تعويض قطعات تحت عنوان گارانتی نمیتواند موجب تمديد دوره گارانتی خودرو گردد.
- لیست قطعاتی که به عنوان قطعات مصرفی و استهلاکی نبوده ولی عمر کارکرد آنها کمتر از مدتزمان معین در دوران ضمانت خودروست که برای اینگونه قطعات میبایست ضمانت کارکرد مطابق با زمان اعلامی در جدول ذیل لحاظ گردد:
صفحه کلاچ | 12 ماه یا 20 هزار کیلومتر | ||
لنت ترمز | لامپ | تسمهها | ده هزار کیلومتر از تحویل خودرو |
تیغه برفپاککن | شمع موتور | ||
کربن کنیستر | کاتالیست کانورتور | 18 ماه یا 30 هزار کیلومتر | |
لاستیک تایر و سیستم پخش خودرو ضمانت به عهده شرکت عرضهکننده خودرو است | 24 ماه یا 40 هزار کیلومتر |
نکته: تعویض قطعات مصرفی و قطعات استهلاکی چنانچه ناشی از عیب کیفی و مونتاژی موجود در هر یک از مجموعههای خودرو باشد بهصورت رایگان بوده و بر عهده عرضهکننده خودروست.
گارانتی رنگ خودرو
خودروهای تولیدی سایپا دارای 3 سال گارانتی رنگ هستند و در صورت بروز تغییراتی در رنگ خودرو نظیر ریزش رنگ، دو رنگ شدن، پوسته شدن، مشتری میبایست با مراجعه به یکی از نمایندگیهای مجاز شرکت سایپا یدک، مراتب را سریعاً به اطلاع برساند.
- تبصره 1: ریزش مواد شیمیایی و آسیبهای ایجاد شده در اثر نگهداری نامناسب خودرو، تحت پوشش گارانتی قرار نمیگیرند.
- تبصره 2: زدودن چربی و یا تمیز کردن قطعات مکانیکی، زیر اتاق خودرو، قطعات لولادار، قطعات پلاستیکی بیرونی رنگ شده به کمک موادی که مورد تائید فنی نیستند یا وسایل شوینده با فشار توصیه نمیگردد.
سوالات متداول درباره گارانتی خودروهای سایپا
- مدت گارانتی خودروهای سایپا چقدر است؟
خودروهای تولید اردیبهشت 1401 به بعد سایپا گارانتی 3 سال یا 60 هزار کیلومتری دارند.
- چه قطعاتی شامل گارانتی سایپا میشوند؟
بخشهای داخلی موتور، گیربکس، دیفرانسیل، سیستم تعلیق و فرمان، سیستم ترمز، بخشهای الکترونیکی و بدنه و رنگ به همراه فیلترهای روغن و مایعات مصرفی در سرویس اولیه خودرو به مدت مشخصی مشمول گارانتی هستند.
- سرویسهای دورهای سایپا در چه کیلومترهایی انجام میشود؟
سرویسهای دورهای سایپا بر اساس کارکرد خودرو و مدتزمان تعیین میشود. سرویس اولیه باید حداکثر 5 ماه پس از شروع گارانتی و یا حداکثر کارکرد 1000 کیلومتر انجام شود و زمان سرویس ثانویه نیز 6 ماه پس از شروع گارانتی و یا کارکرد 5 هزار کیلومتر است. برای اطلاع دقیق میتوانید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.
- سرویس اولیه سایپا چیست و چه زمانی باید انجام شود؟
سرویس اولیه به معنی بازدید و تعویض قطعات ضروری در زمان ابتدایی استفاده از خودروست و معمولاً حداکثر تا 5 ماه پس از شروع گارانتی و یا حداکثر کارکرد 1000 کیلومتر باید انجام شود.
- چه شرایطی باعث ابطال گارانتی سایپا میشود؟
عدم انجام سرویس اولیه و دورهای، استفاده از قطعات غیر اصلی، ایجاد تغییر غیرمجاز در خودرو همچون تغییر در سیمکشی، تعمیرات خارج از نمایندگی و... از جمله دلایل ابطال گارانتی خودروهای سایپا هستند.
- آیا گارانتی سایپا برای مدلهای جدید شاهین و اطلس فرق دارد؟
خیر گارانتی سایپا شاهین و اطلس نیز همانند سایر محصولات این شرکت 3 سال یا 60 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) است.
- چگونه میتوان از گارانتی سایپا استفاده کرد؟
برای استفاده از گارانتی سایپا باید به نمایندگیهای مجاز این خودروساز مراجعه نمایید.
- آیا لاستیک و باتری شامل گارانتی سایپا هستند؟
باتری خودرو به مدت 12 ماه یا 20 هزار کیلومتر و لاستیک نیز به مدت 24 ماه یا 40 هزار کیلومتر مشمول گارانتی است. البته باید دقت داشت برای تعویض این قطعات باید عیب کیفی و مونتاژی قطعات توسط کارشناس فنی نمایندگی تائید شود.
- هزینه سرویسهای دورهای سایپا چقدر است؟
هزینه این سرویسها با توجه به نوع سرویس و خودرو و میزان کارکرد آن متفاوت است و میتواند بین 500 هزار تا 1 میلیون تومان و حتی بیشتر باشد.
- نمایندگیهای مجاز سایپا برای گارانتی کجا هستند؟
مالکان محصولات سایپا برای استفاده از خدمات گارانتی میتوانند به تمامی نمایندگیهای مجاز این خودروساز در سراسر کشور مراجعه کنند.