آموزشسایپا

گارانتی خودروهای سایپا؛ شرایط، قطعات تحت پوشش و هر آنچه باید دانست

در مقاله پیش رو به بررسی شرایط و قطعات تحت پوشش گارانتی خودروهای سایپا پرداخته و همچنین موارد ابطال گارانتی را خدمت شما عزیزان ذکر خواهیم کرد.
محصولات سایپا

شرکت‌های خودروسازی داخلی و خارجی کلیه محصولات تولیدی خود را بر اساس قوانین و مقررات موجود گارانتی می‌کنند و در برابر کیفیت خودروها مسئول هستند. اگرچه مدت‌زمان معمول گارانتی خودروها ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر است اما برخی شرکت‌ها گارانتی ۵ و حتی ۷ ساله ارائه می‌کنند و از آن به عنوان شگرد تبلیغاتی بهره می‌برند. پیش از این به بررسی شرایط گارانتی خودروهای ایران‌خودرو پرداختیم و حالا نوبت به بررسی گارانتی خودروهای سایپا می‌رسد.

گارانتی خودروهای سایپا

خودروهای تولیدی سایپا مطابق زمان ۳ سال و مسافت ۶۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) به شرط انجام به موقع سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سرویس‌های ادواری، مطابق شرایط درج شده در این مقاله توسط شرکت سایپا یدک گارانتی می‌شوند.

سرویس اولیه و ثانویه

مطابق بخشنامه جدید ابلاغی، الزاماً می‌بایست سرویس اولیه خودرو ظرف مدت ۵ ماه پس از تحویل خودرو و مسافت طی شده حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر انجام شود. درصورتی‌که در محدوده زمانی یاد شده مالک خودرو به نمایندگی‌های مجاز سایپا مراجعه نکند و همچنین عدم پیمایش حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر در بازه زمانی ۵ ماهه باشد گارانتی خودرو به‌صورت کامل ابطال می‌گردد. همچنین انجام سرویس ثانویه ظرف مدت شش ماه و مسافت طی شده ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) برای خودروهایی که تعویض روغن‌موتور، فیلتر روغن و هوا برای آن‌ها در سرویس اولیه صورت نگرفته باشد الزامی بوده و عدم مراجعه به نمایندگی‌های مجاز در محدوده زمانی و مسافتی مذکور منجر به ابطال کامل گارانتی خودرو می‌گردد.

  • تبصره ۱: در سرویس اولیه انجام عملیات و بازدیدهای موردنظر به‌صورت رایگان بوده و در صورت پیمایش به میزان لازم، تعویض روغن‌موتور، فیلتر روغن و هوا (اجرت و اقلام مصرفی) با هزینه مشتری انجام خواهد شد.
  • تبصره ۲: درصورتی‌که در زمان سرویس اولیه پیمایش خودرو بین ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر باشد، سرویس اولیه و ثانویه به‌صورت هم‌زمان انجام شده و مصرف‌کننده ملزم به مراجعه بعدی برای سرویس ثانویه نخواهد بود.
  • تبصره ۳: در سرویس ثانویه هزینه تعویض روغن‌موتور، فیلتر روغن و هوا (اجرت و اقلام مصرفی) به عهده مشتری است.

سرویس‌های ادواری

انجام سرویس‌های دوره‌ای مطابق با شرایط اعلامی شرکت سازنده الزامی بوده و عدم انجام آن‌ها در شبکه نمایندگی‌های مجاز سایپا منجر به ابطال گارانتی قطعات و مجموعه‌های مرتبط خودرو می‌گردد.

  • تبصره ۱: اجرت انجام سرویس‌های ادواری و هزینه مواد مصرفی مورد استفاده در این سرویس‌ها بر عهده مشتری است. خدماتی که هزینه آن‌ها بر عهده بسته خدمت (کارت طلایی) خواهد بود، نیازی به پرداخت وجه از طرف مشتری نیست.

نکته: با توجه به اینکه کلیه اطلاعات خودرو و خدمات آن به‌صورت مکانیزه در سیستم‌های گروه خودروسازی سایپا و نمایندگان آن در سراسر کشور ثبت شده است، مشتریان محترم بدون نیاز به کارت خدمات خودرو (کارت گارانتی) می‌توانند از خدمات مرتبط بهره‌مند گردند.

استثنائات گارانتی خودروهای سایپا

موارد زیر خارج از تعهدات گارانتی سایپا خواهد بود:

  • تعمیرات ناشی از فرسودگی متداول خودرو (منظور از فرسودگی متداول، خرابی‌های ناشی از عدم انجام تعمیرات و نگهداری مناسب، عدم انجام بازدیدهای ادواری، فرسودگی لاستیک و مواردی نظیر لامپ و فیوز است)
  • هزینه‌های مربوطه به عملیات سرویس و نگهداری خودرو، تنظیمات رایج و سرویس‌های ادواری
  • هرگونه صدمات ناشی از عوامل که مرتبط با ساختار خودرو نباشد شامل تصادفات، سنگ خوردگی، خراش، سرقت، آتش‌سوزی و بلایای طبیعی و غیرمترقبه، جنگ، اغتشاش و آشوب.
  • انجام تغییرات در شرایط استاندارد خودرو نظیر تغییر ارتفاع خودرو به هر شکل، استفاده از رینگ و تایر با سایز غیراستاندارد، دوگانه‌سوز کردن خودرو در خارج از خطوط تولیدی سایپا
  • اقلام گارانتی در خودرو شامل کلیه اجزا، قطعات و مجموعه‌های خودرو به‌جز قطعات و مواد مصرفی و استهلاکی است.
  • اقلام استهلاکی توسط کارشناس فنی شرکت سایپا یدک تعیین می‌گردد.

لیست قطعات و مواد مصرفی در خودرو که مشمول گارانتی نیستند:

روغن‌ها نظیر روغن‌موتور، جعبه‌دنده، ترمز
مایعات نظیر مایع ضد یخ، مایع شیشه شوی
فیلترها نظیر فیلتر بنزین، فیلتر هوا و فیلتر روغن

مالکان خودروهای سایپا به این نکته دقت داشته باشند که نصب هرگونه آپشن صرفاً در شبکه نمایندگی‌های مجاز شرکت سایپا و توسط کارشناسان مورد تائید صورت پذیرد. بدیهی است در غیر این صورت شرکت سایپا هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تبعات ناشی از قطعات آپشن نصب شده در سایر مراکز غیرمجاز نداشته و هزینه خسارات احتمالی وارده بر عهده مشتری خواهد بود.

موارد نقض و ابطال گارانتی خودرو

تحت شرایط زیر گارانتی قطعات و مجموعه‌های مرتبط از درجه اعتبار ساقط گردیده و شرکت سایپا یدک هیچ‌گونه تعهدی در خصوص گارانتی مجموعه‌های مرتبط در خودروی مشتری را نخواهد داشت:

  • استفاده از قطعاتی که مورد تائید شرکت سایپا یدک نباشد.
  • ایجاد تغییرات بر روی خودرو، بدون تائید و موافقت شرکت سایپا یدک
  • عدم انجام سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سایر سرویس‌های ادواری
  • هرگونه تغییر در سیم‌کشی و مدارات الکتریکی خودرو (سوییچ قطع کن صفحه کیلومتر، تغییر به دلیل نصب دزدگیر و…)
  • هرگونه عیب و نقص و خسارات مالی و جانی به مصرف‌کننده و اشخاص ثالث که به دلیل تعویض یا نصب قطعات در سیستم‌های جانبی و یا دریافت خدمات خارج از شبکه خدمات پس از فروش سایپا یدک در طی دوره گارانتی ایجاد شود، مشمول گارانتی نبوده و هیچ‌گونه حقی برای مصرف‌کننده و اشخاص ثالث در برابر شرکت‌های سایپا و سایپا یدک ایجاد نمی‌کند.
  • درصورتی‌که هرکدام از قطعات مربوط به سیستم کیلومتر شمار دست‌کاری شود به‌ گونه‌ای که اختلاف پیمایش در سیستم خودرو رؤیت گردد. (ابطال کامل گارانتی خودرو)
  • هرگونه تغییر در سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی خودرو مانند نصب دزدگیر، سیستم‌های صوتی-تصویری، تغییر در سیم‌کشی که منجر به بروز ایراد در خودرو گردد.
  • تعویض اتاق کامل در اثر تصادف شدید.
  • تغییر، تعویض یا تغییرات ناصحیح، دست‌کاری و نصب نامناسب یا نصب هرگونه وسیله، قطعه یا متعلقات اضافی که توسط شرکت سایپا یدک تأمین نشده باشد منجر به خارج شدن قطعات، اجزا و موارد مرتبط از ضمانت می‌گردد.
  • انجام هرگونه عملیات تعمیراتی، تعویض روغن‌موتور، تعویض روغن گیربکس یا سرویس‌های دوره‌ای خارج از عاملیت‌های مجاز شرکت سایپا یدک منجر به خارج شدن قطعات و مجموعه‌های مرتبط از ضمانت می‌گردد.
  • آینه‌های جانبی برخی محصولات سایپا برقی بوده و بدون نیاز به استفاده از نیروی دست قابلیت تا شدن دارند (تحت هیچ شرایطی برای باز و بسته کردن آینه‌ها از نیروی دست استفاده نشود در غیر این صورت آینه‌ها آسیب می‌بیند)

محدودیت‌های گارانتی خودروهای سایپا

  • خدمات گارانتی محدود به تعمیر و یا تعویض قطعه معیوب است که هزینه آن بر عهده شرکت سایپا یدک خواهد بود. همچنین تشخیص عیب قطعه و تصمیم‌گیری در خصوص تعمیر یا تعویض آن بر عهده شرکت سایپا یدک است.
  • قطعات تعویض شده در دوره گارانتی خودرو متعلق به شرکت سایپا یدک هستند.
  • تعمیر یا تعویض قطعات تحت عنوان گارانتی نمی‌تواند موجب تمدید دوره گارانتی خودرو گردد.
  • لیست قطعاتی که به عنوان قطعات مصرفی و استهلاکی نبوده ولی عمر کارکرد آن‌ها کمتر از مدت‌زمان معین در دوران ضمانت خودروست که برای این‌گونه قطعات می‌بایست ضمانت کارکرد مطابق با زمان اعلامی در جدول ذیل لحاظ گردد:
صفحه کلاچ باتری ۱۲ ماه یا ۲۰ هزار کیلومتر
لنت ترمز لامپ تسمه‌ها ده هزار کیلومتر از تحویل خودرو
تیغه برف‌پاک‌کن شمع موتور
حسگر دوم اکسیژن کربن کنیستر کاتالیست کانورتور ۱۸ ماه یا ۳۰ هزار کیلومتر
لاستیک تایر و سیستم پخش خودرو ضمانت به عهده شرکت عرضه‌کننده خودرو است ۲۴ ماه یا ۴۰ هزار کیلومتر

نکته: تعویض قطعات مصرفی و قطعات استهلاکی چنانچه ناشی از عیب کیفی و مونتاژی موجود در هر یک از مجموعه‌های خودرو باشد به‌صورت رایگان بوده و بر عهده عرضه‌کننده خودروست.

گارانتی رنگ خودرو

خودروهای تولیدی سایپا دارای ۳ سال گارانتی رنگ هستند و در صورت بروز تغییراتی در رنگ خودرو نظیر ریزش رنگ، دو رنگ شدن، پوسته شدن، مشتری می‌بایست با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های مجاز شرکت سایپا یدک، مراتب را سریعاً به اطلاع برساند.

  • تبصره ۱: ریزش مواد شیمیایی و آسیب‌های ایجاد شده در اثر نگهداری نامناسب خودرو، تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرند.
  • تبصره ۲: زدودن چربی و یا تمیز کردن قطعات مکانیکی، زیر اتاق خودرو، قطعات لولادار، قطعات پلاستیکی بیرونی رنگ شده به کمک موادی که مورد تائید فنی نیستند یا وسایل شوینده با فشار توصیه نمی‌گردد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5686 ديدگاه)

    بیشتر نارضایتی مردم از کمبود یا نبودن قطعات یدکی و کیفیت پایین خدمات بعد از فروشو گارانتی و دریافت هزینه بالای خدمات و قطعاتی که مشتری فکر میکنه جزو گارانتی هستش ولی نمایندگی اعلام میکنه جزو بحساب نمیاد!!!!!! ……………‌‌‌ بزرگترین بدبختی اینجاست ماشینایی رو که چهل ساله خودشون دارن تولید میکنن قطعاتشونو ندارن 🤦

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (10376 ديدگاه)

      زیزیگولو جان
      مگه ساده‌ای شما دوست عزیز ، به قرآن به خدا قطعه دارند خوب هم دارند ولی نمایندگی‌ها دارند از شرکت و کارخانه دزدی میکنند!!!

      و اگر نه چطوری میگن نداری ولی همین تا خواستی آزاد از جیب بخری وانت وانت جنس و قطعه دارند!!!

      هیچ ناظری هم کاری نمیتونه بکنه!!!
      دو سال پیش تو دفتر نشسته بودیم که پشتیبانی سایپا جهت نظر‌سنجی زنگ زد به یکی از همکارای ما که یه شاهین خریده بود و برده بود نمایندگی برای کمک عقب که روغن زده بود و در آخر با اینگه گارانتی داشت خودش از جیب خرج کرد و درست شد ، کنار خودمون بود که به اون خانوم پشت تلفن قشنگ دزدیشونو توضیح داد و گفت هرکجا هم باشه میاد شهادت میده ولی هیچ خبری نشد که نشد و هنوز اون خانوم قرار پیگیری بکنه😂 ، آره ، میکنه!!!
      یکی دیگه از همکارامون تیبا صفر خریده بود ولی باز همین قضیه بود!!!
      تنها خوبی محصولات سایپا اینه که ماشین دم دستی هست با قطعات خدمات ارزان ولی کارخانه شرکت نمایندگی همه با هم دزدی میکنند!!!
      البته این قضیه برای تمام خودروسازان و منتاژکاران صدق میکنه!!!

      من نمیدونم چرا واقعاً کسی پاسخگو اون پیمانکاری نیست که این قطعه‌های خراب را سفارش میده و کَکِش هم نمیگزه ، آیا غیر از اینه که یه لابی‌گری و مافیا پشت قضیه خوابیده 🤔؟!؟

      ولی خدایی تنها شرکتی که خدماتش در تمام این سال‌ها جواب داده و پشتیبانی داشته ، بهمن‌خودرو بوده چه برای وانت‌هایش چه چینی‌هایش!!!
      همین الانش هم بهترین چینی را با بهترین قیمت داره عرضه میکنه مثل فیدلیتی جدید و دیگنیتی پرستیژ!!!
      سوارشون نشدم ولی هرکسی داشته راضی بوده!
      البته فیدلیتی سری اولی‌ها به شدت مشکل گیربکس دارند که مثل اینکه با یه هزینه‌ای داره با نمونه سالم جایگزین میکنه!!!
      بدترین خودروها هم وانت کلوت بوده که میگن فاجعه هست!!!
      البته خودروهای جک در نمونه‌های جدید خیلی قدرتمند دارند عمل میکنند و دوست دارم ببینم T9 میتونه جبران مشکلات T8 را بکنه یا نه!!!

      مدیران‌خودرو را که اصلاً وِلِش کن ، به درد افغانی‌ها هم نمیخوره چه برسه ایرانی جماعت که روزی ماکسیما کادیلاک بنز منتاژ میکرد سوار میشد و در کمترین حالت پراید و پرشیا ۲۰۶ هم واقعاً باکیفیت بودند!!!

      امیدوارم محصولات هاوال جیلی چانگان با قدرت وارد بازار شوند ، بعد ببینید کسی دیگه نگاه به لگن مدیران‌خودرو میکنه!!!( البته اگر رِندبازی در نیارند که البته تجربه ثابت کرده قدرتمندترین منتاژکار هستند و بسیار مافیا زورگویی هستند )!!!

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (5686 ديدگاه)

        هر کاری از دست این نمایندگیای کلاه بردار برمیاد!!!!!!!! اگر بخوایم این موضوع رو با کشورای دیگه مثل همین کشورای عربی حوزه خلیج فارس مقایسه کنیم عملاً حرفی واسه گفتن باقی نمیمونه چون تو این کشورا از لحاظ خدمات گارنتی و خدمات بعد از فروش بالاترین سطح خدماتو سرویس‌ دهی رو دارن جوری که مشتری واسه خرید بعدیشم ترجیح میده همون برند و همون نمایندگی رو انتخاب کنه ………… ولی تو کشور ما مردم بخاطر اجبار و شرایط میرن سراغ ماشینای سایپا و ایرانخودرو که معمولاً هم خاطره خوبی ازشون ندارن و مردم بارها در این خصوص ازشون شکایت کردن و گزارش کردن ولی سایپا و ایرانخودرو هیچوقت واسه حل این مشکلات عزم خودشون را جزم نکردن و مشکلات همچنان پابرجاست چون دولت و مافیا پشتشون هستن

        موافقم 6
        مخالفم 0
    2. محمد

      ۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (806 ديدگاه)

      چهل سال؟؟؟؟؟
      برای چی تاریخ رو تحریف می کنی؟
      سایپا کمتر از ۱۰سال
      ایران خودرو کنتر از ۲۰ سال

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی جردن

    ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1389 ديدگاه)

    سال ۸۷ یک پراید صفر کیلومتر از سایپا خریدم موقع گارانتی بردم گفتم فرمان میکشه سمت راست کارشناس گفت طبیعیه چند درجه به سمت راست بکشه و خودرو میزان فرمان نکرد. شاید شرایط گارانتی الان بهتر شده اون سالها غیر مستقیم به شعور مشتری توهین میکردنن

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. شمال

      ۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (119 ديدگاه)

      اگر همچین حرفی به من میزد من هم به شعور اون شخص شاغل در نمایندگی توهین میکردم تا دفعه دیگه زر زیادی نزنه

      موافقم 6
      مخالفم 4
    2. ۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4253 ديدگاه)

      خداروشکر مال من این مشکلو نداره

      موافقم 1
      مخالفم 5
      1. ۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4253 ديدگاه)

        ریمپش کردم پرشیا رو راحت میخوره

        موافقم 1
        مخالفم 1
    3. مص

      ۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (15 ديدگاه)

      در صف نمایندگی سایپا بودم که یکی از دارندگان خودرو این موضوع را مطرح کرد ولی با جواب اینکه طبیعه ، چون شیب جاده و خیابان به سمت راست هست مواجه شد!!!!!!

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. ۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4253 ديدگاه)

    هیچوقت رو گارانتی ماشینای ایرانی حساب باز نکنید
    مخصوصا مونتاژ هایی که توقف تولید شده
    دوستانی که چانگان CS35 و آریو داشتن از وضعیت گارانتی بسیار ناراضی بودن

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. زیزیگولو

      ۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5686 ديدگاه)

      شرکتای خودروساز و مونتاژ کار داخلی به ویژه سایپا و ایرانخودرو و نمایندگیاشون احتیاج به یه خونه‌ تکونی اساسی دارن تا مردم نسبت به ماشینای داخلی اطمینان بیشتری پیدا کنن

      موافقم 7
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا