چشم اندازسایپا

معرفی پیشرانه جدید سایپا M15i؛ ساینا GX و کوییک GX با موتور ارتقا یافته

گروه خودروسازی سایپا پیشرانه جدید خود را با نام M15i معرفی کرد. این موتور نمونه اصلاح شده و ارتقا یافته پیشرانه M15 است که بر روی خودروهای خانواده X200 سایپا شامل (ساینا و کوییک) نصب می‌شود. موتور M15i با گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار، حدود ۷ درصد عملکرد بهتر و نیم لیتر مصرف سوخت کمتر نسبت به موتور M15 معمولی دارد.

به گزارش پدال، طبق اعلام سایپا، تغییرات انجام شده بر روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، اصلاح سامانه خنک کاری، ارتقا پورت‌های هوا و دود، استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT، میل سوپاپ جدید و افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید است.

جدول تفاوت پیشرانه سایپا M15 معمولی و M15i

مدل پیشرانه قدرت (اسب بخار) گشتاور (نیوتون متر) دریچه گاز نسبت تراکم استاندارد آلایندگی پایه
M15 ۸۲-۸۷ ۱۲۷ مکانیکی ۹.۷ یورو ۴
M15i ۸۹-۹۰ ۱۳۵-۱۳۷ برقی ۱۰.۵ یورو ۵

موتور جدید M15i نسبت به نسل قبلی موتور M15 از صدا و لرزش کمتری برخوردار است. استفاده از بالانسر شفت و همچنین هوشمندسازی رفتار موتور در وضعیت‌های مختلف با استفاده از سامانه زمانبندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها و دریچه گاز برقی باعث شده تا ریتم حرکتی خودرو بهتر شود.

گرچه اعداد اعلامی گشتاور و اسب بخار این موتور تفاوت چندانی با موتور فعلی ندارد اما بهینه سازی عملکرد پیشرانه باعث شده تا لذت سواری با موتور ۸ سوپاپه و قدیمی بهتر شود.

سایپا M15i

علاوه بر این، استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت کمک کرده است. با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15 معمولی) در این موتور استفاده شده است.

قرار است از این موتور، در خودروهای جدید کوییک GX، ساینا GX، اطلس و سهند استفاده شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. parhamiof

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (493 ديدگاه)

    همون اش و همون کاسه ست که

    موافقم 55
    مخالفم 4
    1. Puriya

      ۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (456 ديدگاه)

      اِ این چه حرفیه
      زحمت کشیدن ۲ اسب و چن نیوتون به موتور اضافه کردن که تاثیر زیادی در شتاب خودرو داره و بخاطر این زحماتشون یه صد میلیونی به قیمت ماشیناشون اضافه میکنن تازه یه خودروی فوقوالعاده هم تولید کردن به اسم سهند درسته که همون ساینا هست که سپر و گلیگرش عوض شده ولی بسیار زیبا هست و با امکانات فوقوالعده نظیر نمایشگر لمسی !!! که واقعا متمایز کنندس
      😄😄😄

      موافقم 77
      مخالفم 5
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۷ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (9876 ديدگاه)

        واقعاً چرا ۱۲ یا ۱۶ سوپاپش نمیکنن ؟؟؟!

        بعد که فکر میکنم میبینم خودشون هم میدونند اگر چنین کنند ، اجزای موتور از هم میپاچه ، چرا که احتمالاً کیفیت آلیاژ و قطعات توان اسب‌بخار بالای ۱۰۰ رو نداره !

        البته از طرفی این دیدگاه من موردِ قبول نیست ، چرا که توربو بستن روی همین موتور و انداختنش روی شاهین !

        واقعاً چرا داره !!! که چرا واقعاً وقتی میشه مصرف را آورد پائین و قدرت را برد بالاتر !!!

        البته یه احتمالِ دیگه هم میدم که احتمالاً پلتفرم X200 سایپا کلاً کششِ قدرت بالاتر را ندارد و راننده را به اون جهان رَهسپار میکند !

        موافقم 30
        مخالفم 40
        1. noir

          ۸ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (238 ديدگاه)

          نمیتونن و نمیخوان …

          موافقم 6
          مخالفم 1
      2. parhamiof

        ۷ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (493 ديدگاه)

        میدونم فقط داشتم شوخی میکردم
        تغییرات عمده روی خودرو های سایپا و افزایش قدرت های چند صد اسب بخاری که برای همه واضحه دیگه

        موافقم 10
        مخالفم 2
    2. زیزیگولو

      ۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (4341 ديدگاه)

      این موتوری هستش که میتونه تو شرایط ترافیک سنگین وسط گرمای تابستون تو کلانشهرا یا تو شرایط سفر یا تو شرایط سخت بیابونی یا زمستونی و درکل تو هر شرایطی به شدت مقاوم باشه!!!! و بشه نمادی واسه صنعت خودروسازی جهان🤦🤦🤦

      موافقم 41
      مخالفم 1
    3. ❤سایپا مطمئن❤

      ۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      قبول دارم کیفیت خودرو ها پایینه ولی همش خود تحقیری میکنید.

      ،سایپا داره بهترین امکانتات پس از فروشو در اختیار ما قرار داد.اتمینانی که صایپا در اخطیارتون گرار میده هیچ شومپانی قرار نمیده.شایپا همیشه متمعن و حفظ اثالت در تراهی

      موافقم 20
      مخالفم 39
    4. P

      ۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (260 ديدگاه)

      خوب خوب خوب ،یه صد میلیون اضافه رفت تو پاچه ملت

      موافقم 13
      مخالفم 3
    5. همایون

      ۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (541 ديدگاه)

      داداش زحمات سایپا رو دست کم نگیر لامبورگینی هم چند دهه از یه موتور استفاده کرد🤣🤣

      به نظرتون چون سایپا رو با لامبورگینی مقایسه کردم احتمال داره سایپا جهت تقدیر و تشکر یه باکس ساندیس سیب‌موز بهم اهدا کنه؟!!!😉

      موافقم 18
      مخالفم 1
    6. A.az

      ۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (141 ديدگاه)

      نه از قضا بدترم شده
      کل مزیت این موتور سادگی و کم خرجیش بود که اونم با cvvt به فنا رفت

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. امین

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (78 ديدگاه)

    تفاوت CVVT با VVTI چه هست؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. R@min

      ۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1563 ديدگاه)

      CVVT یا Continuously Variable Valve Timing (سیستم زمان بندی متغیر پیوسته سوپاپ) یکی از تکنولوژی های زمان بندی سوپاپ هست که عموما توسط هیوندای استفاده میشه که هر برند اسم خاص خودش و کاربری مدنظر خودشو گذاشته برای مثال بیمر VANOS یا هوندا VTEC هست و VVTI هم اسم سیستم اختصاصی تویوتا هست.

      اساس این تکنولوژی بالا بردن بهره وری از سوخت و کاهش اون هست، سیستم CVVT زمان بندی سوپاپ ورودی در دورهای بالاتر تنظیم می کنه و در اگزوز با تاخیر بیشتر، اجازه می ده هوای بیشتری در دورهای بالاتر وارد موتور بشه. این یه مخلوط بهینه هوا و سوخت فراهم می کنه و محفظه احتراق کاملاً پر کرده و راندمان کلی موتور بهبود میده. این سیستم دوام پایینی داره و نسبت به محصولات اقتصادی پیچیدگی بالایی داره.

      سیستم VVTI یا زمان بندی متغیر هوشمند تویوتا هم تکنولوژی قدیمی و متعلق به دهه 90 تویوتا هست که سیستم بسیار بهتر و ساده تر و بشدت با دوام تری هست اگر اشتباه نکنم اولین بار رو سری 2JZ معرفی شد. این سیستم زمان بسته شدن سوپاپ اگزوز و باز شدن سوپاپ ورودی هوا رو کنترل می کنه. امروزه تویوتا از سیستم VVT-IE و VALVEMATIC استفاده می کنه که نسخه های پیشرفته تر و توسعه یافته همون تکنولوژی قدیمی هست.

      موافقم 43
      مخالفم 0
      1. amir

        ۷ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (2054 ديدگاه)

        آهان این شد یه کامنت خوب مثل کامنت های قدیمی

        موافقم 15
        مخالفم 6
      2. امین

        ۷ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (438 ديدگاه)

        سپاس

        موافقم 3
        مخالفم 1
  3. MK

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (84 ديدگاه)

    والامن که موتوری توعکسا نمی بینم
    شبی موتورنیست

    موافقم 20
    مخالفم 0
  4. Enzo Ferrari 2008

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    ا نگاه کنید موتور 8 سیلندر
    اما دیگه چی بگم یه موتور بی قدرت چرت

    موافقم 11
    مخالفم 1
  5. amir

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2054 ديدگاه)

    از پیشرفت های چشمگیر سایپا بسیار شگفت زده شدم

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. amir

      ۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2054 ديدگاه)

      خب دیگه میزنیم تو تعریف برندا لایک هم میگیریم حالا نصفه پیامم نیومد مشکلی نداره

      موافقم 7
      مخالفم 1
  6. مهزیار

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (439 ديدگاه)

    🥹🥹🥹

    موافقم 6
    مخالفم 0
  7. احمدرضا

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (724 ديدگاه)

    پس بسلامتی این سری تو مسابقه انتخاب پیشرانه های برتر جهان ما هم نماینده داریم

    موافقم 25
    مخالفم 0
  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (731 ديدگاه)

    تیتر:معرفی پیشرانه از دور افتاده MI15/:

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. javad-bmw

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    الان میخوان بگن که موتور رو اصلاح کردیم و بهینه شده و ۱۰ سال دیگه از همین موتور استفاده کنن.

    موافقم 9
    مخالفم 0
  10. Scuderia Ferrari

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3864 ديدگاه)

    خواهش میکنم ما رو تو دنیا بیشتر از این خوار و حقیر نکنید
    ساخت این موتور خودش توهین به مردمه و یه تغییر اسم کوچک نمیتونه از افتضاح بودن این موتور کم کنه
    انجین ۸ سوپاپه در حال تولید تو دنیا هنوز داریم ؟؟!!

    موافقم 20
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (142 ديدگاه)

      انجین دوج هلکت دو سوپاپ برای هر سیلندر داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. Siyavash

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (578 ديدگاه)

    واقعا باید مهندسان کمپانی m از بی ام و..amgاز مرسدس..برابرست.. و همچنین منصوری باید از بزرگمردان سایپا سرمشق بگیرن و اینطوری موتور هایه محصولاتشون رو تیونینگ کن از ۱ تا ۶ اسب بخار و ۵ الی ۸ نیوتن متر گشتاورد اونم با هم فکری جمع کثیری از بهترین و نخبه ترین مغز هایه متفکر ابر کمپانی سایپا یاد بگیرن……

    موافقم 16
    مخالفم 1
  12. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    احتمالا قرار یه 100 150 میلیونی بخاطر همین کار به قیمت کوئیک اضافه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  13. علی

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    تجمع مسالمت آمیز مقابل ساختمات شورای رقابت؛ شهرک غرب خ زر افشان .ساختمان ۷۵ جمعی از برندگان طرح یکپارچه اولویت زمستان درخواست داریم. همان خودرو قبولی تارا ۵دنده وبقیمت معقول رابه خریداران عرضه کند امروز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2790 ديدگاه)

      پس استاندارد چی میشه؟
      باید استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشه که ۱۵۰ میلیون به قیمت ها اضافه میکنه

      موافقم 1
      مخالفم 2
  14. علی

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    لذت رانندگی با موتور 8 سوپاپه D=

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2220 ديدگاه)

    ای جان حالا میتونیم شوتیش کنیم و لامبورگینیو باهاش تو کورس بگیریم 😎😏

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. علی

    ۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باید روی همه محصولات بدون افزایش قیمت همین موتور اعمال شود
    چون این موتور فقط در واقع رفع مشکل شده

    ارتقایی دیده نمیشه

    مبادا هوس افزایش قیمت کنید صبر و تاب آوری مردم حدی داره و شعب نمایندگی و تعداد کارخانه ها بالاست

    موافقم 4
    مخالفم 0
  17. رضا

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (142 ديدگاه)

    سلام و ادب
    موتور xup هم با xu7 تقریبا تفاوتی نداره ولی نتیجه داینو افزایش ۱۵ اسب بخاری(بطور متوسط) نسبت به نسخه قبلیش داره
    خواستم بگم شاید تغییر آنچنانی در مشخصات، روی کاغذ رخ نده ولی در عمل نتیجه چیز دیگه ای هست

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا