به روزرسانی: در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر تغییر احتمالی نشان گروه خودروسازی سایپا، این شرکت در اطلاعیهای رسمی هرگونه برنامهای در این خصوص را رد کرد. اما داستان چه بود؟
گفته می شد سایپا قصد دارد پس از حدود ۴۰ سال، لوگوی جدیدی را در محصولات آیندهٔ خود مثل آریا استفاده کند که طراحی بحثبرانگیز و پرابهامی دارد.
طبق شایعات اولیه سایپا پس از حدود چهار دهه، دست به تغییر و بهروزرسانی لوگوی خود زده است. این لوگوی جدید قرار بود برای اولین بار در کراساوور آریا استفاده شود تا پاسخی به انتقادات استفاده از لوگوی قدیمی و یکسان با خودرویی مثل پراید در محصولات جدید این شرکت باشد. بااینحال، این لوگوی جدید را میتوان یک عقبگرد بزرگ دانست زیرا طبق گفتهها، لوگوی جدید سایپا با الهام از رینگ یکی از خودروهای چانگان بنام Nevo E07 طراحی شده است و تصاویر خودروی مذکور نشان میدهد که این گفتهها بهاحتمالزیاد صحت دارد زیرا طراحی لوگوی جدید سایپا کاملاً شبیه به رینگهای چانگان E07 به نظر میرسد.
در لوگوی جدید، همچنان همان طرح سهپر قبلی را حفظ شده ولی حالا تا حدودی شبیه برج آزادی به نظر میرسد. علاوه بر این، یک حلقه هم به دور لوگو اضافه شده است که شباهت با رینگ چانگان را برجستهتر میکند. بهطورکلی، اوج بیسلیقگی در طراحی این لوگو کاملاً به چشم میخورد و این سؤال را مطرح میکند که در دورهای که تقریباً تمامی شرکتهای خودروسازی دنیا سعی در سادهسازی، دور شدن از پیچیدگی و بهنوعی یکبعدی ساختن لوگوهای خود دارند، چرا باید طراحان سایپا از چنین طرح شلوغ و عجیبی استفاده کنند؟ البته چنین موضوعی در شرکتهای خودروسازی ایرانی چیز عجیبی نیست و سالها است که همین رویه را در طراحی خودروهای داخلی هم دیدهایم که کاملاً از ترندهای جهانی فاصله دارند و مسیر بیراههٔ خود را پیش میروند.
این در حالی است که لوگوی قبلی سایپا توسط مرتضی ممیز طراحی شد یعنی یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشانهای زیادی مثل نشان ملی استاندارد، سازمان آتشنشانی و… را در کارنامهٔ خود دارد. وی لوگوی سایپا را در اواسط دههٔ ۶۰ شمسی با الهام از معماری ایرانی و بهطور خاص کاشیکاریهای بنای تاریخی گنبد سرخ در مراغه طراحی کرده بود. این لوگو در نگاه اول، چرخدنده را به یاد میآورد که یکی از نمادهای صنعت است. اینکه سایپا از چنین لوگوی زیبا و پرمفهومی به یک طرح شلوغ و کپیشده رسیده، بهخوبی شرایط صنعت خودروسازی کشورمان را نشان میدهد.
در نهایت ظاهرا سایپا با رصد بازخوردهای منفی نسبت به لوگوی جدید در رسانهها، قید این تغییر را زده است. این شرکت در بیانیهای اعلام کرد:
علیرغم شایعات منتشرشده، گروه خودروسازی سایپا برنامهای برای تغییر این نشان اصیل و پرمفهوم ندارد و همچنان به حفظ هویت ماندگار و ریشهدار خود پایبند است.
Nismo
۲۰ آذر ۱۴۰۳مرسدس بنز ایران
نانو
۲۰ آذر ۱۴۰۳باور کن برای طراحی همین چیز مسخره 10نفر میلیاردی پول گرفتن
نیو کار
۲۰ آذر ۱۴۰۳مرسدس سه پا
ممد ژانگولر
۲۰ آذر ۱۴۰۳جدیده برای طراحی رینگ ماشین خوبه ولی قبلیه بچسبونه جلو عقب ماشین بهتر بود .
نویدی
۲۰ آذر ۱۴۰۳حرکت بدی نیست ولی اگر قراره روی خودرو آریا استفاده و رونمایی بشه احتمالا دو سال دیگه میبینیمش.با این وضعیت تولید خودرو حالا حالاها خبری از آریا اونم با موتور میتسوبیشی نیست.
Ali.d
۲۰ آذر ۱۴۰۳من که سه تا سر چوب گلف میبینم😂😂😂😂
حالا شما همه چیز ماشیناتون درست رفتین روی لگو کار میکنین😒
عجب گرفتاری شدیم خداوکیلی
Nismo
۲۰ آذر ۱۴۰۳مرسدس بنز ایران
ستاره 3 پر نماد تسلط بر تیمارستان، بیمارستان، قبرستان
حسین
۲۰ آذر ۱۴۰۳چه دستاورد بزرگی،من فردارو تعطیل رسمی اعلام میکنم.
amir
۲۰ آذر ۱۴۰۳دستت درد نکنه کله تهران کرج تعطیل شد واقعا🤣🤣
کرگدن باواریا
۲۰ آذر ۱۴۰۳🤣🤣🤣 👍
پر بالا نماد قبرستان ( مستقیم به سمت قبرستان )، پر های جانبی راستی بیمارستان چپی هم تیمارستان
Cehx
۲۰ آذر ۱۴۰۳لوگو سایپا ساده زیباست ولی باتوجه به سابقه این برند در ساخت ارابه مردم ازش خاطره خوبی ندارند اگر همون قبلی رو تغییرات ریزی میدادند بهتر می بود البته مقاله لحن بسیار تندی داره خوندنش لذت بخشه کسی که باید لوگوشو تغییر بده ایرانخودرو هسته چون لوگوش با توجه به خودرو سمند که به معنی اسب بوده طراحی شده
گاس فرینگ
۲۰ آذر ۱۴۰۳لوگوی قبلی ایران خودرو هم اسب و ارابه بوده و این اسب رو از اون گرفتن
boost10
۲۰ آذر ۱۴۰۳اگه بخوان تغییرش بدن باید بجاش قاطر بزارن
AMANTE
۲۰ آذر ۱۴۰۳خاک تو سر سایپا اگه قرار بر این باشه که از این طراحی برای لوگو استفاده کنن.
کولول خودرو شناس
۲۰ آذر ۱۴۰۳بنظرم جدیده جذابه قبلی قدیمی شده بود
hosen
۲۰ آذر ۱۴۰۳شیطونا میخان شبیه بنز کنن لوگو شون رو😂
Sohrab
۲۰ آذر ۱۴۰۳مثل کیفیت محصولاتش پسرفت داشته. شبیه پرههای چرخ گوشت شده
الکساندر
۲۰ آذر ۱۴۰۳مثل اینکه سایپا میخواد سبک جدید خودرو سازی رو به دنیا نشون بده😅
کرگدن باواریا
۲۰ آذر ۱۴۰۳محض اطلاع میگم عکس وسطی ماشین Changan Qiyuan E07 هست ، دلیل شباهت لوگوی جدید آشغال ساز با رینگ اون ممکن خیلی چیزا باشه، مثلا تزریق پول از طرف چینی ها
Cehx
۲۰ آذر ۱۴۰۳چرا باید چینی ها پول تزریق کنن برای شناخته شدن برندشون؟ اکثر ایرانیا چانگان رو می شناسن و با محصولاتش اشنا هستن
محمد
۲۱ آذر ۱۴۰۳بیکاره به سایپا پول بده؟؟
آرین
۲۰ آذر ۱۴۰۳اونقدر هم بد نیست
حرف حساب!
۲۰ آذر ۱۴۰۳بابد لوگوی آلمان نازی رو انتخاب میکردن….
با جنایتی که محصولاتشون اجام دادن….همخوانی داشت
.
.
پ.ن
والا به قالپاق تارا بیشتر شباهت داره….با دوتا پر کمتر
فرزاد دوستی
۲۰ آذر ۱۴۰۳بسم الله الرحمن الرحیم معمولا آرم خودرو ساز زمانی که در داخل یک دایره قرار میگیرد متشکل از خروج بعنوان مخفف تولید و نشان آن کارخانه یا شرکت است مثل بی ام دبلیو و اما زندگی مردم آنروز ماشینی شده و اکثریت مردم دنبال یک خودرو هستند که بر اساس توان خریدشان بتواند نیاز روزانه آنان را در کیفیت عالی و هزینه کم پوشش دهد مثلا امروز قطعات کوییک وساینا یرای عموم مردم حدودا قیمت عر قطعه ده برابر قیمت قطعات پراید است اما بنظر من سایپا بهتر است استایل درب جعبه عقب ساینا را اصلاح کند ودقیقا الگوی قالب درب صندوق عقب پراید را برای آن اجراء کند و بفکر رفع عیبهای کوییک باشد و اگر بتواند تقاضای عنوم مردم را جلب کند و نیاز مردم را تامین کند بهتر است تا یو خودرو خیلی گران قیمت و مدرن درست کند بلید ببینید مردم چقدر توان مالی دارند بعد مردم کل کشور چه میخواهند و چه تقاضایی دارند .
Genius
۲۰ آذر ۱۴۰۳انصافا لوگوی قبلی یه اصالت و چشم نوازی ای داشت.این جدیده رو منهای ردیف بودجه شونصد میلیونیش قطعا دادن به تیم طراحی نخبه داشبورد شش ضلعی تیبا که انقدر ناموزون شده!!
𝐀𝐥𝐢
۲۰ آذر ۱۴۰۳دیگه راحت لوگوی بنزو بذارین دیگه چه کاریه؟!
제네시스
۲۰ آذر ۱۴۰۳این لوگو و لوگوی زر ماکارون بهترین برند ها برای رقابت با جنسیس و لکسوس هستن 😂
فرزاد دوستی
۲۰ آذر ۱۴۰۳بسم الله الرحمن الرحیم سایپا یک شرکت خودرو ساز است و باید به تناسب نیاز وتوان عموم و اکثریت مردم کل کشور خودرو مناسبی بسازد و خدمتی ایفاء. نماید این خودرو کوییک خیلی عیب دارد و هر نمایندگی که مراجعه میکنی مملو از خودرو کوییک آن نو است که برای تعمییر مراجعه میکنند سایپا یا باید عیبهای کوییک را رفع نماید یا بهتر است تولید کوییک را متوقف کند اگر با این روند پیش برود به یقین کوییک باعث میشود سایپا ورشکست بشود و کارخانه را تعطیل کند
مانی
۲۰ آذر ۱۴۰۳شخمی تر از قبل. یعنی هیچ زیبایی در طراحی این احمقا نیست. چون درونشون کثیف و زشته بسکه عقب مونده و دزد و کلاهبردار و فاسدن این مافیای خودرو…
Siyavash
۲۰ آذر ۱۴۰۳🤢🤮🤮
حسن
۲۰ آذر ۱۴۰۳وقتی میخوای با کمترین قیمت مثل مرسدس بنز بشی
حسین دهمرد
۲۰ آذر ۱۴۰۳ما میگیم ماشین راه نمیره امنیت نداره کیفیت نداره .
اینا لوگوشو عوض میکنن.
امیر علی
۲۰ آذر ۱۴۰۳لگوی قبلی به نظر من بهتره
Ali
۲۱ آذر ۱۴۰۳همش بزنی بوش بیشتر میشه
سالار فصل
۲۱ آذر ۱۴۰۳اون قبلی رو مینیمال کنید ابله ها
این سه چوب گلف سه بعدی چیه آخه
رهگذر
۲۱ آذر ۱۴۰۳این دیگه با الهام نیست.دقیقا خود خودشه
البته خب صنعت خودروسازی ایران هم دقیقا مال چینه و طرف چینی حق داره نظر بده رو لوگو محصولاتش.از قطعات گرفته تا مونتاژی ها اختیارش با چین
کشور عملا مستعمر چین و روسه
محمدh
۲۱ آذر ۱۴۰۳الحمدلله ، محصولات سایپا نه کیفیت دارن نه قیمت مناسب تنها نکته مثبت این شرکت لوگوی اون هست که به نظرم هیچوقت نیاز به تغییر نداره، به جای این کارا روی افزایش کیفیت محصولات کار کنند بهتره.
Galant.VR4(JDM)
۲۱ آذر ۱۴۰۳این نشان اصیل و پرمفهوم ندارد و همچنان به حفظ هویت ماندگار و ریشهدار خود پایبند است.
زارت
نشان اصیل؟ ریشه ؟ ماندگار؟اینا همش تضاد واقعیته
پژو با اون همه عظمت و قدمتش بارها لوگو رو عوض کرده اونم با اینهمه سابقه خوب و درخشان و تولید خودروهای باکیفیت و جذاب بعد این آشغالساز ها فاز اصالت میگیرن
حیف که نمیشه تو پدال حرف تندی زد وگرنه چندتا کش دار نصیب مادر مدیران سایپا و ایرانخودرو میکردم
A1
۲۱ آذر ۱۴۰۳این کمپانی مثلا خودروساز یه موتور خوب یه پلتفرم خوب یه گیربکس خوب نداره ماشیناشو نمیتونه خودش قیمت گذاری کنه خودش نمیتونه بفروشه اگر قیمت گذاری رو خودش انجام بده مشتری نداره مشتریاش از محصولاتش ناراضین خدمات پس از فروش براش تعریف نشده بعد دنبال ریبرندینگ و لوگو جدیده؟
علی قنبری
۲۲ آذر ۱۴۰۳به نظر من خیلی عالیه و بروز
به نظرم شرکت نظر سنجی بزاره
دایره دورش که زیباش میکنه
نمایش هم که شبیه آزادیه و خوبه
علی خلیلی نژاد
۲۳ دی ۱۴۰۳با سلام طراح آرم زامیاد نیسانهای آبی رنگ من و دوستم ر سالهای ۱۳۷۵ الی ۷۷ هستیم آن زمان شرکت سایپا مسابقات طراحی آرم برگزار کرد که ما در آن شرکت کردیم و طرح را فرستادیم الان که به این طرح پشت ماشینهای زامیاد نگاه میکنیم همان طرحی هست که ما طراحی کرده و فرستادیم علامت بیضی که وسط آن حرف انگلیسی زد میباشد آقای ممیز طرح اصلی سایپا را طراحی کرده ولی علامت نیسان آبی را ما طراحی کردیم ما دو معلم هستیم که الان بازنشست شدیم ولی آن موقع مشغول فعالیتهای هنری بودیم یکی از کارهای ما طراحی آرم بود این آرم توسط من علی خلیلی و دوستم محمد جریان از قم میباشد
علی خلیلی نژاد
۲۳ دی ۱۴۰۳با سلام لطفاً از شرکت محترم سایپا و مهندسین آن پرس و جو شود که طراح اصلی آرم خودروهای زامیاد یا همان نیسان آبی چه کسانی هستند و اصل آرم کجا نگهداری شده و آن را به نمایش بگذارد باز هم صرار داریم که طراح آرم ماشینهای زامیاد همان نیسان آبی من و دوستم علی خلیلی نژاد و محمد جریان دو معلم از قم هستیم متشکریم