سایپا

لوگوی جدید سایپا تکذیب شد

به روزرسانی: در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر تغییر احتمالی نشان گروه خودروسازی سایپا، این شرکت در اطلاعیه‌ای رسمی هرگونه برنامه‌ای در این خصوص را رد کرد. اما داستان چه بود؟

گفته می شد سایپا قصد دارد پس از حدود ۴۰ سال، لوگوی جدیدی را در محصولات آیندهٔ خود مثل آریا استفاده کند که طراحی بحث‌برانگیز و پرابهامی دارد.
لوگوی جدید سایپا

طبق شایعات اولیه سایپا پس از حدود چهار دهه، دست به تغییر و به‌روزرسانی لوگوی خود زده است. این لوگوی جدید قرار بود برای اولین بار در کراس‌اوور آریا استفاده شود تا پاسخی به انتقادات استفاده از لوگوی قدیمی و یکسان با خودرویی مثل پراید در محصولات جدید این شرکت باشد. بااین‌حال، این لوگوی جدید را می‌توان یک عقب‌گرد بزرگ دانست زیرا طبق گفته‌ها، لوگوی جدید سایپا با الهام از رینگ یکی از خودروهای چانگان بنام Nevo E07 طراحی شده است و تصاویر خودروی مذکور نشان می‌دهد که این گفته‌ها به‌احتمال‌زیاد صحت دارد زیرا طراحی لوگوی جدید سایپا کاملاً شبیه به رینگ‌های چانگان E07 به نظر می‌رسد.

لوگوی جدید سایپا

در لوگوی جدید، همچنان همان طرح سه‌پر قبلی را حفظ شده ولی حالا تا حدودی شبیه برج آزادی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، یک حلقه هم به دور لوگو اضافه شده است که شباهت با رینگ چانگان را برجسته‌تر می‌کند. به‌طورکلی، اوج بی‌سلیقگی در طراحی این لوگو کاملاً به چشم می‌خورد و این سؤال را مطرح می‌کند که در دوره‌ای که تقریباً تمامی شرکت‌های خودروسازی دنیا سعی در ساده‌سازی، دور شدن از پیچیدگی و به‌نوعی یک‌بعدی ساختن لوگوهای خود دارند، چرا باید طراحان سایپا از چنین طرح شلوغ و عجیبی استفاده کنند؟ البته چنین موضوعی در شرکت‌های خودروسازی ایرانی چیز عجیبی نیست و سال‌ها است که همین رویه را در طراحی خودروهای داخلی هم دیده‌ایم که کاملاً از ترندهای جهانی فاصله دارند و مسیر بیراههٔ خود را پیش می‌روند.

لوگوی جدید سایپا

این در حالی است که لوگوی قبلی سایپا توسط مرتضی ممیز طراحی شد یعنی یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشان‌های زیادی مثل نشان ملی استاندارد، سازمان آتش‌نشانی و… را در کارنامهٔ خود دارد. وی لوگوی سایپا را در اواسط دههٔ ۶۰ شمسی با الهام از معماری ایرانی و به‌طور خاص کاشی‌کاری‌های بنای تاریخی گنبد سرخ در مراغه طراحی کرده بود. این لوگو در نگاه اول، چرخ‌دنده را به یاد می‌آورد که یکی از نمادهای صنعت است. اینکه سایپا از چنین لوگوی زیبا و پرمفهومی به یک طرح شلوغ و کپی‌شده رسیده، به‌خوبی شرایط صنعت خودروسازی کشورمان را نشان می‌دهد.

لوگوی جدید سایپا

در نهایت ظاهرا سایپا با رصد بازخوردهای منفی نسبت به لوگوی جدید در رسانه‌ها، قید این تغییر را زده است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد:

علی‌رغم شایعات منتشرشده، گروه خودروسازی سایپا برنامه‌ای برای تغییر این نشان اصیل و پرمفهوم ندارد و همچنان به حفظ هویت ماندگار و ریشه‌دار خود پایبند است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. Nismo

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1666 ديدگاه)

    مرسدس بنز ایران

    موافقم 61
    مخالفم 4
    1. نانو

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (202 ديدگاه)

      باور کن برای طراحی همین چیز مسخره 10نفر میلیاردی پول گرفتن

      موافقم 76
      مخالفم 5
    2. نیو کار

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (89 ديدگاه)

      مرسدس سه پا

      موافقم 35
      مخالفم 4
    3. ممد ژانگولر

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4284 ديدگاه)

      جدیده برای طراحی رینگ ماشین خوبه ولی قبلیه بچسبونه جلو عقب ماشین بهتر بود .

      موافقم 7
      مخالفم 18
    4. نویدی

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (408 ديدگاه)

      حرکت بدی نیست ولی اگر قراره روی خودرو آریا استفاده و رونمایی بشه احتمالا دو سال دیگه میبینیمش.با این وضعیت تولید خودرو حالا حالاها خبری از آریا اونم با موتور میتسوبیشی نیست.

      موافقم 14
      مخالفم 8
    5. Ali.d

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (99 ديدگاه)

      من که سه تا سر چوب گلف میبینم😂😂😂😂

      حالا شما همه چیز ماشیناتون درست رفتین روی لگو کار میکنین😒

      عجب گرفتاری شدیم خداوکیلی

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Nismo

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1666 ديدگاه)

    مرسدس بنز ایران
    ستاره 3 پر نماد تسلط بر تیمارستان، بیمارستان، قبرستان

    موافقم 136
    مخالفم 4
    1. حسین

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (117 ديدگاه)

      چه دستاورد بزرگی،من فردارو تعطیل رسمی اعلام میکنم.

      موافقم 48
      مخالفم 3
      1. amir

        ۲۰ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (3740 ديدگاه)

        دستت درد نکنه کله تهران کرج تعطیل شد واقعا🤣🤣

        موافقم 32
        مخالفم 4
    2. کرگدن باواریا

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (775 ديدگاه)

      🤣🤣🤣 👍
      پر بالا نماد قبرستان ( مستقیم به سمت قبرستان )، پر های جانبی راستی بیمارستان چپی هم تیمارستان

      موافقم 25
      مخالفم 6
  3. Cehx

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (187 ديدگاه)

    لوگو سایپا ساده زیباست ولی باتوجه به سابقه این برند در ساخت ارابه مردم ازش خاطره خوبی ندارند اگر همون قبلی رو تغییرات ریزی میدادند بهتر می بود البته مقاله لحن بسیار تندی داره خوندنش لذت بخشه کسی که باید لوگوشو تغییر بده ایرانخودرو هسته چون لوگوش با توجه به خودرو سمند که به معنی اسب بوده طراحی شده

    موافقم 24
    مخالفم 6
    1. گاس فرینگ

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (507 ديدگاه)

      لوگوی قبلی ایران خودرو هم اسب و ارابه بوده و این اسب رو از اون گرفتن

      موافقم 16
      مخالفم 2
    2. boost10

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (250 ديدگاه)

      اگه بخوان تغییرش بدن باید بجاش قاطر بزارن

  4. AMANTE

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    خاک تو سر سایپا اگه قرار بر این باشه که از این طراحی برای لوگو استفاده کنن.

    موافقم 23
    مخالفم 5
  5. کولول خودرو شناس

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    بنظرم جدیده جذابه قبلی قدیمی شده بود

    موافقم 8
    مخالفم 26
  6. hosen

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (951 ديدگاه)

    شیطونا میخان شبیه بنز کنن لوگو شون رو😂

    موافقم 23
    مخالفم 3
  7. Sohrab

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    مثل کیفیت محصولاتش پسرفت داشته. شبیه پره‌های چرخ گوشت شده

    موافقم 31
    مخالفم 4
  8. الکساندر

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1242 ديدگاه)

    مثل اینکه سایپا میخواد سبک جدید خودرو سازی رو به دنیا نشون بده😅

    موافقم 22
    مخالفم 3
  9. کرگدن باواریا

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (775 ديدگاه)

    محض اطلاع میگم عکس وسطی ماشین Changan Qiyuan E07 هست ، دلیل شباهت لوگوی جدید آشغال ساز با رینگ اون ممکن خیلی چیزا باشه، مثلا تزریق پول از طرف چینی ها

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. Cehx

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (187 ديدگاه)

      چرا باید چینی ها پول تزریق کنن برای شناخته شدن برندشون؟ اکثر ایرانیا چانگان رو می شناسن و با محصولاتش اشنا هستن

      موافقم 3
      مخالفم 11
    2. محمد

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1348 ديدگاه)

      بیکاره به سایپا پول بده؟؟

  10. آرین

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (428 ديدگاه)

    اونقدر هم بد نیست

    موافقم 7
    مخالفم 13
  11. حرف حساب!

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    بابد لوگوی آلمان نازی رو انتخاب میکردن….
    با جنایتی که محصولاتشون اجام دادن….همخوانی داشت
    .
    .
    پ.ن
    والا به قالپاق تارا بیشتر شباهت داره….با دوتا پر کمتر

    موافقم 26
    مخالفم 4
    1. فرزاد دوستی

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بسم الله الرحمن الرحیم معمولا آرم خودرو ساز زمانی که در داخل یک دایره قرار می‌گیرد متشکل از خروج بعنوان مخفف تولید و نشان آن کارخانه یا شرکت است مثل بی ام دبلیو و اما زندگی مردم آنروز ماشینی شده و اکثریت مردم دنبال یک خودرو هستند که بر اساس توان خریدشان بتواند نیاز روزانه آنان را در کیفیت عالی و هزینه کم پوشش دهد مثلا امروز قطعات کوییک وساینا یرای عموم مردم حدودا قیمت عر قطعه ده برابر قیمت قطعات پراید است اما بنظر من سایپا بهتر است استایل درب جعبه عقب ساینا را اصلاح کند ودقیقا الگوی قالب درب صندوق عقب پراید را برای آن اجراء کند و بفکر رفع عیبهای کوییک باشد و اگر بتواند تقاضای عنوم مردم را جلب کند و نیاز مردم را تامین کند بهتر است تا یو خودرو خیلی گران قیمت و مدرن درست کند بلید ببینید مردم چقدر توان مالی دارند بعد مردم کل کشور چه می‌خواهند و چه تقاضایی دارند .

      موافقم 2
      مخالفم 7
  12. Genius

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1351 ديدگاه)

    انصافا لوگوی قبلی یه اصالت و چشم نوازی ای داشت.این جدیده رو منهای ردیف بودجه شونصد میلیونیش قطعا دادن به تیم طراحی نخبه داشبورد شش ضلعی تیبا ‌که انقدر ناموزون شده!!

    موافقم 20
    مخالفم 2
  13. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1625 ديدگاه)

    دیگه راحت لوگوی بنزو بذارین دیگه چه کاریه؟!

  14. 제네시스

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (420 ديدگاه)

    این لوگو و لوگوی زر ماکارون بهترین برند ها برای رقابت با جنسیس و لکسوس هستن 😂

    موافقم 8
    مخالفم 1
  15. فرزاد دوستی

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بسم الله الرحمن الرحیم سایپا یک شرکت خودرو ساز است و باید به تناسب نیاز وتوان عموم و اکثریت مردم کل کشور خودرو مناسبی بسازد و خدمتی ایفاء. نماید این خودرو کوییک خیلی عیب دارد و هر نمایندگی که مراجعه میکنی مملو از خودرو کوییک آن نو است که برای تعمییر مراجعه می‌کنند سایپا یا باید عیبهای کوییک را رفع نماید یا بهتر است تولید کوییک را متوقف کند اگر با این روند پیش برود به یقین کوییک باعث می‌شود سایپا ورشکست بشود و کارخانه را تعطیل کند

  16. مانی

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (261 ديدگاه)

    شخمی تر از قبل. یعنی هیچ زیبایی در طراحی این احمقا نیست. چون درونشون کثیف و زشته بسکه عقب مونده و دزد و کلاهبردار و فاسدن این مافیای خودرو…

    موافقم 10
  17. Siyavash

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (969 ديدگاه)

    🤢🤮🤮

  18. حسن

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    وقتی میخوای با کمترین قیمت مثل مرسدس بنز بشی

  19. حسین دهمرد

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2709 ديدگاه)

    ما میگیم ماشین راه نمیره امنیت نداره کیفیت نداره .
    اینا لوگوشو عوض میکنن.

  20. امیر علی

    ۲۰ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    لگوی قبلی به نظر من بهتره

  21. Ali

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    همش بزنی بوش بیشتر میشه

  22. سالار فصل

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (406 ديدگاه)

    اون قبلی رو‌ مینیمال کنید ابله ها
    این سه چوب گلف سه بعدی چیه آخه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  23. رهگذر

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    این دیگه با الهام نیست.دقیقا خود خودشه
    البته خب صنعت خودروسازی ایران هم دقیقا مال چینه و طرف چینی حق داره نظر بده رو لوگو محصولاتش.از قطعات گرفته تا مونتاژی ها اختیارش با چین
    کشور عملا مستعمر چین و روسه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  24. محمدh

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    الحمدلله ، محصولات سایپا نه کیفیت دارن نه قیمت مناسب تنها نکته مثبت این شرکت لوگوی اون هست که به نظرم هیچوقت نیاز به تغییر نداره، به جای این کارا روی افزایش کیفیت محصولات کار کنند بهتره.

  25. Galant.VR4(JDM)

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1389 ديدگاه)

    این نشان اصیل و پرمفهوم ندارد و همچنان به حفظ هویت ماندگار و ریشه‌دار خود پایبند است.
    زارت
    نشان اصیل؟ ریشه ؟ ماندگار؟اینا همش تضاد واقعیته
    پژو با اون همه عظمت و قدمتش بارها لوگو رو عوض کرده اونم با اینهمه سابقه خوب و درخشان و تولید خودروهای باکیفیت و جذاب بعد این آشغال‌ساز ها فاز اصالت میگیرن
    حیف که نمیشه تو پدال حرف تندی زد وگرنه چندتا کش دار نصیب مادر مدیران سایپا و ایرانخودرو میکردم

  26. A1

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    این کمپانی مثلا خودروساز یه موتور خوب یه پلتفرم خوب یه گیربکس خوب نداره ماشیناشو نمیتونه خودش قیمت گذاری کنه خودش نمیتونه بفروشه اگر قیمت گذاری رو خودش انجام بده مشتری نداره مشتریاش از محصولاتش ناراضین خدمات پس از فروش براش تعریف نشده بعد دنبال ریبرندینگ و لوگو جدیده؟

  27. علی قنبری

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من خیلی عالیه و بروز
    به نظرم شرکت نظر سنجی بزاره
    دایره دورش که زیباش میکنه
    نمایش هم که شبیه آزادیه و خوبه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  28. علی خلیلی نژاد

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام طراح آرم زامیاد نیسان‌های آبی رنگ من و دوستم ر سال‌های ۱۳۷۵ الی ۷۷ هستیم آن زمان شرکت سایپا مسابقات طراحی آرم برگزار کرد که ما در آن شرکت کردیم و طرح را فرستادیم الان که به این طرح پشت ماشین‌های زامیاد نگاه می‌کنیم همان طرحی هست که ما طراحی کرده و فرستادیم علامت بیضی که وسط آن حرف انگلیسی زد می‌باشد آقای ممیز طرح اصلی سایپا را طراحی کرده ولی علامت نیسان آبی را ما طراحی کردیم ما دو معلم هستیم که الان بازنشست شدیم ولی آن موقع مشغول فعالیت‌های هنری بودیم یکی از کارهای ما طراحی آرم بود این آرم توسط من علی خلیلی و دوستم محمد جریان از قم می‌باشد

  29. علی خلیلی نژاد

    ۲۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام لطفاً از شرکت محترم سایپا و مهندسین آن پرس و جو شود که طراح اصلی آرم خودروهای زامیاد یا همان نیسان آبی چه کسانی هستند و اصل آرم کجا نگهداری شده و آن را به نمایش بگذارد باز هم صرار داریم که طراح آرم ماشین‌های زامیاد همان نیسان آبی من و دوستم علی خلیلی نژاد و محمد جریان دو معلم از قم هستیم متشکریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا