معایب سایپا کوییک؛ چرا کوییک نخریم؟

چهارشنبه 26 مهر 1402 - 19:30
مطالعه 6 دقیقه
Saipa-Quick-1
کوییک یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود اما این ماشین از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که با دانستن آن‌ها هیچ‌گاه به خرید کوییک...
تبلیغات

کوییک یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود اما این ماشین از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که با دانستن آن‌ها هیچ‌گاه به خرید کوییک فکر نخواهید کرد.

سایپا کوییک از زمانی که در سال 1396 راهی بازار شد، به لطف ویژگی‌هایی مثل طراحی بروزتر، حالت کراس مانند، ارائه نسخه اتوماتیک و البته محدودیت بازار کشور، با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شد. این موضوع پس از خاتمهٔ تولید پراید و تیبا 2 تشدید شد زیرا کوییک به یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار کشور تبدیل شد و کسانی که با حداقل بودجه به دنبال خودروی صفرکیلومتر هستند سراغ این ماشین می‌روند. این موضوع کوییک را به پرفروش‌ترین محصول سایپا تبدیل کرده است. بااین‌حال، کوییک از مشکلات متعددی رنج می‌برد که اگر از آن‌ها آگاه باشید ممکن است در تصمیم خود برای خرید این خودرو تجدیدنظر کنید. در ادامه با مهم‌ترین دلایل برای نخریدن کوییک آشنا خواهیم شد.

همچنین بخوانید:

کوییک اتوماتیک: بررسی کامل، مشخصات، قیمت، رقبا

کپی لینک

ساختار قدیمی سایپا کوییک

هرچند ظاهر کوییک نمای نسبتاً بروزتری را نشان می‌دهد اما زیر این پوسته اساساً همان پلت‌فرم پراید قرار دارد. این یعنی هرچقدر هم که این ساختار با بدنه‌ای جدید بزک شده باشد و یا حتی با افزودن ورق‌های بیشتر برای تقویت شاسی، مستحکم‌تر شده باشد اما همچنان یک پلت‌فرم فسیل و غیرقابل‌دفاع قدیمی است که با هیچ استاندارد امروزی قابل‌مقایسه نیست؛ بنابراین، از کوییک نباید انتظار ایمنی خیلی بهتری را نسبت به پراید داشت و همین موضوع می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل برای خرید چنین خودرویی باشد.

کپی لینک

موتور قدیمی سایپا کوییک

یکی دیگر از مشکلات بزرگ کوییک، پیشرانه قدیمی آن است. مثل پلت‌فرم، ریشه این موتور هم به پیشرانه 1.3 لیتری پراید بازمی‌گردد که حجم آن افزایش پیدا کرده اما همچنان هشت سوپاپ است و طبیعتاً در قیاس با پیشرانه‌های روز دنیا بازدهی بسیار پایینی دارد. این موتور با وجود حجم 1.5 لیتری، تنها 87 اسب بخار قدرت و 130 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. چنین ارقامی را امروزه می‌توان در پیشرانه‌های سه سیلندر با حجمی در حدود 1000 سی‌سی دید. این موضوع خود را در مصرف سوخت هم نشان می‌دهد زیرا طبق اعلام سایپا، کوییک در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 7.2 لیتر بنزین می‌سوزاند که برای پیشرانه‌ای با زیر 90 اسب بخار قدرت رقم بسیار بالایی است.

کپی لینک

لرزش و سروصدای زیاد کابین کوییک

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خریداران کوییک را آزار می‌دهد، صدای زیاد پیشرانه است که خصوصاً در دورهای بالاتر از 3 هزار rpm بسیار به کابین وارد می‌شود. این مشکل دو دلیل دارد. دلیل اول ساختار قدیمی و هشت سوپاپ پیشرانه است زیرا این موتور ذاتاً با صدای زیادی کار می‌کند. دلیل بعدی هم عایق‌بندی ضعیف کابین است که سروصدای زیادی را به گوش سرنشینان می‌رساند. این در حالی است که برای مقایسه، سروصدای کابین در خودرویی مثل پژو 206 به‌مراتب کمتر از کوییک است. علاوه بر این، کوییک هنگام کار لرزش زیادی هم دارد که این مشکل هم ناشی از پیشرانه است و هنگام روشن کردن کولر بدتر می‌شود اما در بسیاری نمونه‌ها، مشکل صفحه کلاچ هم باعث لرزش زیاد کابین خودرو می‌شود. این مشکلات بشدت کیفیت سواری کوییک را کاهش داده‌اند.

کپی لینک

مشکل برق و باطری کوییک

به گفته بسیاری از خریداران کوییک، سیستم برق این خودرو نقصی اساسی دارد به‌گونه‌ای که مثلاً هنگام بالا یا پایین دادن شیشه‌ها دور موتور افت می‌کند. این مشکل به دلیل ضعف شدید سیستم برق خودرو است که در پراید دیده می‌شد و در کوییک هم به قوت خود باقی است. همچنین هنگام استفاده از کولر نیز این موضوع خود را نشان می‌دهد و خودرو با افت دور موتور و لرزش مواجه می‌شود. علاوه بر این، سایپا در خانوادهٔ محصولات کوییک و ساینا از باطری بسیار بی‌کیفیتی استفاده می‌کند و اگر تنها چند روز خودرو روشن نشود باطری می‌خوابد.

کپی لینک

کم آوردن کوییک در سربالایی

کوییک در نسخه گیربکس دستی 1065 کیلوگرم و در نسخه اتوماتیک 1120 کیلوگرم وزن دارد که برای خودرویی در این کلاس و با این ابعاد رقم زیادی است. از سوی دیگر، پیشرانه این خودرو نیز روی کاغذ تنها 87 اسب بخار قدرت دارد که مشخص نیست چقدر از این قدرت نهایتاً به چرخ‌ها می‌رسد. به همین دلیل، کوییک هنگام حرکت در سربالایی‌ها خصوصاً اگر از چهار سرنشین داشته باشد کاملاً کم می‌آورد. استفاده از کولر نیز همه‌چیز را بدتر می‌کند و در این صورت با خودرویی کاملاً تنبل مواجه خواهید شد. البته کشش خودرو با تک سرنشین و کولر خاموش مناسب است.

کپی لینک

کیفیت پایین کوییک

کوییک کیفیت بسیار پایینی دارد که این مشکل در داخل کابین بیشتر خود را نشان می‌دهد. در اینجا کل داشبورد و رو دری‌ها از پلاستیک خشک بسیار بی‌کیفیتی ساخته شده که انسان را به یاد اسباب‌بازی‌های بازیافتی می‌اندازد. کیفیت کابین کوییک به‌قدری پایین است که بسیاری از خریداران با شکستن دستگیرهٔ درها مواجه شدند. علاوه بر این، پلاستیک نامرغوب کابین این خودرو بوی ناخوشایندی از خود ساطع می‌کند که بسیار آزاردهنده خواهد بود. در مورد کیفیت صدای سیستم صوتی هم بهتر است صحبت نکنیم که حتی از ضبط‌های کاستی نیم قرن پیش هم افتضاح‌تر است.

کپی لینک

قیمت گران کوییک

هرچند کوییک عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار ایران را یدک می‌کشد اما هرگز ارزان نیست. کوییک S هم‌اکنون با قیمت کارخانه‌ای 281 میلیون تومان عرضه می‌شود که این رقم در بازار به نزدیک 350 میلیون تومان رسیده است. اوضاع در مورد نسخهٔ اتوماتیک این خودرو نیز با قیمت کارخانه‌ای 338 میلیون تومان در مدل R بسیار بدتر است. کوییک R اتوماتیک هم‌اکنون در بازار با قیمتی بیش از 420 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. آیا یک هاچ‌بک کوچک با پلت‌فرم قدیمی، پیشرانهٔ منسوخ، کیفیت بشدت پایین و یک گیربکس CVT اقتصادی، ارزش نزدیک به نیم میلیارد تومان را دارد؟ پاسخ این سوال در بازار بسته و نگاهی به رقبای این خودرو نهفته است.

کپی لینک

مهمترین دلایل برای خرید کوییک

کوییک در بازاری انحصاری و مدیریت شده قرار دارد که مشتریان را با انتخاب ‌های اجباری، مجدود کرده است. متاسفانه در این بازه قیمتی شما محصول دیگری را نمی‌یابید. حتی خودروهای همین رده با قیمت گران‌تر در بازار ایران هم توجیه خرید نسبت به قیمت خود ندارند. درواقع کیفیت ساخت یا مشخصات فنی خودروها حتی در بازه قیمتی 30 تا 50 درصد بالاتر، تفاوت معنی‌داری با کوییک ندارد بنابراین می‌توان گفت که با خرید کوییک نسبت به این خودروها، در هزینه خود صرفه‌جویی کرده‌اید. مثلا کوییک اتومات ارزان‌ترین خودروی اتومات بازار ایران محسوب می‌شود. با این رقم شما ناچارید خودروهای کارکرده اتومات که عمر مفید آن ها به سر رسیده را انتخاب کنید. یا اینکه با 80 درصد قیمت بالاتر به سراغ دومین خودروی اتومات بازار بروید که البته در کلاس بالاتری قرار دارد.

کوییک همچنین برای مصارف شهری و ترافیک، خودروی مناسبی محسوب می‌شود. این خودرو نسبت به پژو 206، جادارتر و نرمتر است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.