ساینا S و ساینا پلاس، مقایسه، مشخصات، قیمت، رقبا، مزایا و معایب

پنج‌شنبه 28 تیر 1403 - 13:00
مطالعه 11 دقیقه
Saipa-Saina-1
پس از وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان و خروج خودروسازان مشهور جهانی و حتی چینی‌ها از صنعت خودروسازی ایران، تنوع سبد محصولات دو خودروساز بزرگ کشور...
تبلیغات

پس از وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان و خروج خودروسازان مشهور جهانی و حتی چینی‌ها از صنعت خودروسازی ایران، تنوع سبد محصولات دو خودروساز بزرگ کشور بسیار کاهش یافت. دراین‌بین، شرایط سایپا بدتر از ایران‌خودرو است زیرا اصلی‌ترین محصولات آن فقط به مدل‌های خانوادهٔ تیبا (شامل ساینا و کوییک) محدود می‌شود و وابستگی شدیدی به این خودروها دارد. به همین دلیل، سایپا به‌منظور افزایش ظاهری تنوع سبد محصولات خود، طی سال‌های اخیر نسخه‌های مختلفی از این خودروها را به بازار عرضه کرده است. این نسخه‌ها که با تغییرات جزئی و پسوندهای مختلفی در نام خود به بازار آمده‌اند، آن‌قدر زیاد شده‌اند که گاهی حتی برای خریداران گیج‌کننده می‌شوند. دو نمونه از این خودروهای به‌اصطلاح جدید، ساینا پلاس و ساینا S هستند که در ادامه آن‌ها را به‌طور کامل بررسی و مقایسه خواهیم کرد.

کپی لینک

معرفی کلی ساینا پلاس و ساینا S

تیبا به‌عنوان اولین محصول ملی سایپا، در آذر سال 1387 در ابتدا با نام مینیاتور معرفی شد. کار روی طراحی این خودرو اما قبل از دههٔ 80 شمسی توسط یک تیم ایتالیایی آغاز شده بود و ازآنجایی‌که فرایند توسعهٔ آن بسیار طولانی شد، ظاهر تیبا در همان زمان رونمایی هم قدیمی به نظر می‌رسید. به همین دلیل، طراحان سایپا دست‌به‌کار شدند و حدود پنج سال بعد یعنی در اسفند 1392 نسخهٔ فیس‌لیفت تیبا را معرفی کردند. این خودرو که در ابتدا با کد 232 شناخته می‌شد و بعداً نام ساینا از طریق نظرسنجی عمومی برای آن انتخاب شد، در جلو، عقب و داخل تغییرات بزرگی را تجربه کرده بود و سعی داشت چهرهٔ کهنهٔ تیبا را بروزتر کند. برخلاف تیبا اما کل پروژهٔ طراحی ساینا توسط خود سایپا انجام گرفت و این بار از مشاوران خارجی کمک گرفته نشد. به‌طورکلی، هرچند شاید با این تغییرات چهرهٔ ساینا کمی مدرن‌تر شده باشد اما آن هماهنگی و یکپارچگی که در تیبا می‌دیدیم را کاملاً از بین برده است.

بیشتر بخوانید: ساینا اس ۸۵ گانه

کپی لینک

تغییرات ساینا پلاس و ساینا S

هرچند ساینا در اواخر سال 1392 رونمایی شد اما تولید و عرضهٔ آن از سال 1395 آغاز شد و سپس دوباره حدود پنج سال بعد، سایپا به فکر عرضهٔ نسخه‌های جدیدی از آن افتاد. این نسخه‌ها، ساینا پلاس و ساینا S بودند که هردو از اواسط سال 1399 راهی بازار شدند. ساینا S درواقع یک فیس‌لیفت جزئی روی ساینای معمولی محسوب می‌شود که در جلو سپر جدید با ورودی هوای کوچک‌تر و جلوپنجرهٔ جدید با زه کرومی را به همراه داشته است اما چراغ‌های جلو دست‌نخورده باقیمانده‌اند. البته همین تغییرات تا حدودی نمای جلوی خودرو را پخته‌تر و هماهنگ‌تر از قبل کرده است. در عقب ساینا S هم چراغ‌ها، جا پلاک روی درب صندوق و سپر تغییر کرده‌اند و یک ‌تریم دیفیوزر مانند روی سپر عقب کار شده است. بااین‌حال برخلاف جلو، تغییرات این قسمت کمکی به زیبا یا بهتر شدن طراحی عقب ساینا نکرده و صرفاً نمای متفاوتی را ایجاد کرده‌اند.

در داخل ساینا S تغییرات بسیار کمتر بوده و شاهد همان داشبورد و طراحی کلی هستیم ولی حالا در اینجا غربیلک فرمان جدید D شکلی ارائه شده که قبلاً آن را در ساینا و کوییک اتوماتیک دیده بودیم. این غربیلک ظاهر و کیفیت بسیار بهتری نسبت به ساینای معمولی دارد هرچند که در اینجا خبری از دکمه‌های کنترلی روی غربیلک نیست و جای آن‌ها کور شده است. علاوه بر این، در ساینا S طراحی صفحه آمپر هم تغییر کرده و یک نمایشگر دیجیتالی کوچک در میانه آن تعبیه شده که اطلاعاتی مثل باز بودن درها، آمپر بنزین و آمپر آب را نشان می‌دهد. همین دو تغییر نه‌چندان بزرگ، حال و هوای کابین ساینا S را بهتر از قبل کرده‌اند.

شرایط ساینا پلاس اما متفاوت است و این خودرو در اصل نسخهٔ آپشنال از ساینای معمولی محسوب می‌شود. این یعنی ساینا پلاس در ظاهر تفاوت بزرگی با ساینای معمولی ندارد و برخلاف ساینا S همچنان از همان طراحی قدیمی استفاده می‌کند. البته سایپا در جلو با استفاده از چراغ‌های کوییک با کاسهٔ داخلی مشکی‌رنگ و مشکی کردن ورودی هوای درون سپر و قاب جلوپنجره، سعی کرده ظاهر ساینا پلاس را از نسخهٔ معمولی متمایز کند. در عقب نیز قسمت پایینی سپر به رنگ مشکی درآمده است. اصلی‌ترین مزیت ساینا پلاس اما در داخل کابین با آپشن‌های بیشتر خود را نشان می‌دهد. در اینجا علاوه بر غربیلک فرمان D شکل که حالا دکمه‌های کنترل سیستم صوتی هم روی آن خودنمایی می‌کنند، یک نمایشگر لمسی 7 اینچی هم ارائه می‌شود. بااین‌حال، در ساینا پلاس برخلاف ساینا S از صفحه آمپر جدید با کامپیوتر سفری خبری نیست و همچنان همان صفحه آمپر قدیمی ساینای معمولی ارائه می‌شود.

کپی لینک

تجهیزات ساینا پلاس و ساینا S

برخلاف ساینا پلاس، ساینا S از لحاظ تجهیزات، پیشرفت چندانی نسبت به ساینای معمولی نداشته است که این یعنی هنوز هم با خودروی بسیار فقیری از لحاظ امکانات طرف هستیم که تجهیزات اصلی آن به همان موارد پیش‌پاافتاده‌ای شامل آینه‌ها و شیشه‌های برقی در هر چهاردر، کنترل تهویهٔ دیجیتالی، فرمان هیدرولیک، سنسور دنده‌عقب، ترمز ABS، دو ایربگ، ریموت کنترل و گرم‌کن شیشهٔ عقب محدود می‌شود. بااین‌حال، در ساینا S چند آپشن جدید به این تجهیزات اضافه شده که شامل کامپیوتر سفری، سوئیچ تاشو، نشانگر تعویض دنده، چراغ مشایعت، دی‌لایت و شارژر USB موبایل می‌شود؛ اما همان‌طور که گفته شد، ساینا پلاس از تجهیزات بسیار بیشتری بهره می‌برد که عبارت‌اند از نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرمی، نمایشگر فشار باد تایرها، شیشه‌های دودی و دستگیره‌های در آسان‌بازشو. بااین‌حال، در هیچ‌کدام از این دو نسخه رینگ آلومینیومی به‌صورت استاندارد ارائه نمی‌شود و برای هردو سفارشی خواهد بود. همچنین ساینا پلاس از دی‌لایت هم بی‌بهره است درحالی‌که از سوی دیگر ساینا S از دستگیره‌های آسان‌بازشو محروم شده است!

ساینا S

ساینا پلاس

نمایشگر لمسی 7 اینچی

ندارد

دارد

دوربین دید عقب

ندارد

دارد

سنسور پارک عقب

دارد

دارد

کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

ندارد

دارد

صندلی‌های چرمی

ندارد

دارد

سیستم تهویه نیمه اتوماتیک

دارد

دارد

دستگیره‌های آسان‌بازشو

ندارد

دارد

سوئیچ تاشو

دارد

ندارد

نمایشگر فشار باد تایرها

ندارد

دارد

نشانگر تعویض دنده

دارد

ندارد

دی‌لایت

دارد

ندارد

چراغ مشایعت

دارد

ندارد

دو ایربگ

دارد

دارد

آینه‌های جانبی برقی

دارد

دارد

شیشه دودی

ندارد

دارد

شارژر موبایل USB

دارد

ندارد

دزدگیر

دارد

دارد

کامپیوتر سفری

دارد

ندارد

رینگ آلومینیومی

سفارشی

سفارشی

کپی لینک

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت ساینا پلاس و ساینا S

ساینا S و پلاس هیچ‌کدام هیچ تغییری در پیشرانه نداشته‌اند و هردو از همان موتور قدیمی 1.5 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ M15 استفاده می‌کنند که با ساینای معمولی و تیبا مشترک است. این موتور تنها 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که نشان از بازدهی بسیار پایینی دارد. مصرف سوخت این موتور نیز از سوی سایپا به‌صورت ترکیبی 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که شاید عدد مناسبی به نظر برسد اما نسبت به پیشرانه‌های مدرن مصرف بالایی به‌حساب می‌آید. بااین‌حال، مزیت اصلی پیشرانهٔ M15 سایپا سادگی، استهلاک کمتر و هزینه‌های پایین‌تر نسبت به پیشرانه‌های ایران‌خودرو است که همین موضوع برای بسیاری از خریداران اهمیت زیادی دارد. انتقال نیرو در این خودروها هم همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد که البته برای استفاده‌های معمولی شهری کافی خواهد بود.

کپی لینک

رانندگی و سواری ساینا پلاس و ساینا S

تغییرات ساینا S و پلاس صرفاً به موارد ظاهری و اضافه شدن چند آپشن محدود می‌شود و همان‌طور که گفته شد، در قوای محرکه هیچ تفاوتی با ساینای معمولی ندارند؛ بنابراین، تجربهٔ رانندگی ساینا S و پلاس هم مشابه همتای معمولی خود خواهد بود. این یعنی در اینجا هم شاهد ورود بسیار زیاد صدای موتور به کابین هستیم که ایراد بزرگی است. حس و حال رانندگی خودرو نیز همچنان ریشه‌های پرایدی خود را نشان می‌دهد و به‌عنوان‌مثال، هنگام استفاده از کولر شاهد لرزش خودرو و افت توان چشمگیری هستیم. همچنین هنگام افزایش دور موتور، شاهد سروصدا و لرزش زیادی از سوی پیشرانه هستیم و فرمان نیز علیرغم برخورداری از سیستم هیدرولیک، نسبتاً سفت احساس می‌شود. بااین‌حال، تعلیق ساینا بسیار بهتر از پراید است و ترمزهای آن نیز خیلی بهتر عمل می‌کنند هرچند که در هردو مورد همچنان با حد ایده‌آل فاصلهٔ زیادی دارد.

کپی لینک

تفاوت‌های ساینا پلاس و ساینا S

تفاوت‌های این دو نسخهٔ جدید از ساینا را باید به دو دستهٔ بیرونی و داخلی تقسیم کرد. در بیرون، ساینا S چهره‌ای فیس‌لیفت شده با جلوپنجره، سپرها و چراغ‌های عقب جدید دارد درحالی‌که ساینا پلاس در بیرون از همان ظاهر قدیمی ساینای معمولی استفاده می‌کند و صرفاً قاب جلوپنجره، ورودی هوای درون سپر جلو و قسمت پایینی سپر عقب آن به رنگ مشکی درآمده‌اند. در داخل، هردو نسخه به غربیلک فرمان جدید D شکل مجهز شده‌اند اما آپشن‌های ساینا پلاس از ساینا S بیشتر بوده و شامل مواردی مثل نمایشگر لمسی 7 اینچی، صندلی‌های چرمی، دوربین دید عقب، شیشه‌های دودی و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان می‌شود که هیچکدام در ساینا S وجود ندارند.

کپی لینک

مزایا و معایب ساینا پلاس و ساینا S

مثل دیگر اعضای خانوادهٔ تیبا، پیشرانهٔ ساده و نسبتاً کم‌خرج، کابین جادار خصوصاً در صندلی‌های عقب نسبت به کلاس خودرو، استهلاک پایین، هزینه‌های نگهداری پایین و فراوانی قطعات از اصلی‌ترین مزیت‌های این دو نسخهٔ جدید ساینا هستند. همچنین آپشن‌های بیشتر ساینا پلاس هم ویژگی مثبتی است که می‌تواند نظر خریداران را جلب کند. از سوی دیگر اما پلت‌فرم و پیشرانهٔ قدیمی با بازدهی پایین، سروصدای بسیار زیاد موتور در داخل کابین، کیفیت بسیار پایین داشبورد و قطعات داخلی که همگی از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و فرمان سفت را هم می‌توان از اصلی‌ترین نقاط ضعف ساینا S و پلاس دانست.

کپی لینک

قیمت و رقبای ساینا پلاس و ساینا S

قیمت ساینا پلاس و ساینا S در حال حاضر در بازار بسیار به هم نزدیک است. ساینا S و پلاس با این قیمت رقیب مستقیمی ندارند و نزدیک‌ترین رقیب از ایران‌خودرو برای آن‌ها را می‌توان رانا پلاس دانست که بسیار گران‌تر است.

کپی لینک

قیمت روز خودروهای سایپا: ساینا، کوییک، سهند و اطلس

مدل

توضیحات

قیمت کارخانه

قیمت بازار

ساینا

اس - 85 گانه

468,994,000

537,000,000

ساینا GX-L

---

467,903,000

531,000,000

تاریخ به روز رسانی:

برای اطلاع از آخرین قیمت انواع ساینا صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.

کپی لینک

جمع‌بندی

به‌طورکلی، ساینا S و ساینا پلاس تفاوت‌های بزرگی با یکدیگر و همین‌طور با ساینای معمولی ندارند و همهٔ آن‌ها از مشکلات بزرگی مثل کیفیت بسیار پایین، پیشرانهٔ قدیمی و قیمت گران رنج می‌برند. بااین‌حال، درصورتی‌که تصمیم به خرید یکی از مدل‌های خانوادهٔ ساینا دارید، ساینا پلاس با توجه به آپشن‌های بیشتر و اختلاف قیمت نه‌چندان زیاد، می‌تواند گزینهٔ مناسب‌تری باشد اما اگر چهرهٔ جدیدتری می‌خواهید و دوست ندارید برای چند آپشن 10 میلیون تومان بیشتر بپردازید، سراغ ساینا S بروید.

کپی لینک

موارد مثبت

پیشرانهٔ کم‌خرج و هزینه‌های نگهداری پایین

کابین جادار

فراوانی قطعات

آپشن‌های نسبتاً مناسب در ساینا پلاس

کپی لینک

موارد منفی

سروصدای زیاد موتور در داخل

پیشرانهٔ قدیمی و کم بازده

کیفیت بسیار پایین متریال داخلی

طراحی نه‌چندان جالب قسمت عقب در ساینا S

کپی لینک

مشخصات فنی ساینا پلاس و ساینا S

پیشرانه

M15

حجم موتور

1503 سی‌سی

سوپاپ

8

قدرت

87

گشتاور

128

گیربکس

5 سرعته دستی

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

13.0 ثانیه

حداکثر سرعت

175 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.2 لیتر ترکیبی

طول

4,215 میلی‌متر

عرض

1,663 میلی‌متر

ارتفاع

1,484 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,410 میلی‌متر

وزن

1050 کیلوگرم

ظرفیت باک

41 لیتر

حجم صندوق بار

370 لیتر

رینگ و لاستیک

14 اینچی 185

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.