چشم اندازسایپا

برنامه ویژه سایپا برای واردات خودرو + مدل‌های احتمالی

بازگشت خودروهای محبوب مگان و ساندرو به ایران

مدیرعامل سایپا در جمع خبرنگاران در نمایشگاه مشهد از برنامه سایپا برای واردات خودرو پرده برداشت. محمدعلی تیموری اعلام کرد مذاکرات سایپا با رنو، چانگان و سیتروئن جهت واردات خودرو در حال انجام است.

مدیرعامل سایپا با اشاره به سابقه همکاری و شراکت سایپا با سه برند رنو، چانگان و سیتروئن، واردات و فروش محصولات این سه کمپانی خودروسازی را بر عهده سایپا دانست.

گروه خودروسازی سایپا با مالکیت ۴۹ درصدی در شرکت رنو پارس و سهامداری ۵۰ درصدی در شرکت سایپا سیتروئن شریک رنو و سیتروئن است. در خصوص برند چینی چانگان نیز شرکت سایپا طی قراردادی رسمی به‌عنوان نماینده این برند در ایران بشمار می‌رود.

طبق اظهارات مدیرعامل سایپا مذاکراتی در خصوص واردات ۶ مدل خودرو انجام گرفته که در ادامه با مشخصات و قیمت احتمالی آن‌ها آشنا می‌شویم:

۱- رنو مگان

مگان یکی از محبوب‌ترین خودروهای دو دهه اخیر بازار خودروی ایران بشمار رفته و هنوز هم نمونه‌های کارکرده آن مشتری‌های پروپاقرصی دارد. سدانی سایز متوسط با توانایی‌های حرکتی قابل قبول و کیفیت بالا که هنوز هم در رده قیمتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان از گزینه‌های مطرح بازار خودرو است.

اولین حضور مگان در ایران به سال ۱۳۸۵ برمی‌گردد. پس‌ازاینکه پروژه تولید تندر ۹۰ در پارس‌خودرو کلید خورد، نسل دوم مگان با دو موتور ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی در ابتدا به‌صورت وارداتی و سپس به‌صورت مونتاژی در کارخانه پارس‌خودرو تولید و توسط سایپا به بازار عرضه شد.

این روند تا سال ۱۳۹۱ نیز ادامه داشت اما با شروع دور اول تحریم‌ها رنو از ایران خارج شد و تولید نسل دوم مگان در ایران به آخر خط رسید. در ادامه کار نسل سوم مگان توسط نگین خودرو با نام اسکالا به‌صورت وارداتی و البته محدود وارد خیابان‌ها شد اما استقبال کم از آن باعث شد تا همان نمونهٔ پارس‌خودرویی کماکان در ذهن جامعه ماندگار شود.

بعد از برجام بود که نگین خودرو با رونمایی از نسل چهارم مگان در نمایشگاه خودرو تهران امیدها را برای حضور این سدان دوست‌داشتنی در خیابان‌های کشور زنده کرد اما بسته شدن واردات باعث شد تا نسل جدید این خودرو پلاک ملی دریافت نکند.

اما حالا از سایپا خبر می‌رسد که قرار است مجدداً نسل چهارم مگان در کلاس بدنه سدان به‌صورت وارداتی عرضه شود. اگرچه چند ماهی است نسل پنجم مگان در قالب یک کراس‌اوور تمام الکتریکی معرفی شده اما در برخی از کشورهای دنیا کماکان نسل چهارم این خودرو به‌عنوان یک محصول بنزینی و گازوییلی فروخته می‌شود.

هم‌اکنون مگان نسل چهارم با ۴ پیشرانه بنزینی متنوع و یک مدل گیربکس خودکار امکان سفارش گذاری دارد. دو موتور تنفس طبیعی ۱.۶ و ۲ لیتری با قدرت ۱۱۵ و ۱۴۰ اسب بخار و دو پیشرانه توربوشارژ یک لیتری با قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار و ۱.۳ لیتری با قدرت ۱۴۰ اسب‌بخار برای مگان سدان فراهم شده‌اند. جعبه‌دنده  ۷ سرعته دو کلاچه نیز قدرت این پیشرانه‌ها را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

قیمت این خودرو در بازار جهانی با امکان سفارش گذاری بسیار متنوع پیشرانه و تجهیزات حدود ۱۴ الی ۲۰ هزار دلار است.

۲رنو ساندرو

رنو ساندرو یک هاچ‌بک کوچک و اقتصادی فرانسوی است که علیرغم حضور نسل دوم این خودرو در بازار جهانی، نسل اول آن از سال ۹۴ تا سال ۹۸ توسط پارس‌خودرو تولید و عرضه شد. ساندرو به دلیل ویژگی‌های فنی خوب، کیفیت و دوام بالا مورد استقبال بازار خودرو ایران قرار گرفت و هم‌اکنون نیز نمونه‌های صفرکیلومتر و دست‌دوم آن با قیمت‌های نجومی مورد معامله قرار می‌گیرد.

چندی قبل نسل جدید و سوم رنو ساندرو معرفی شد که بر مبنای پلت‌فرم‌ جدید رنو بنام CMF طراحی شده است. ابعاد اتاق رنو ساندرو در نسل سوم با افزایش همراه بوده و امکانات بروز و ایمنی بالاتری نسبت به دو نسل قبلی خود دارد.

ساندروی ۲۰۲۲ را می‌توان با دو پیشرانه و دو نوع گیربکس سفارش گذاری کرد. موتور سه سیلندر ۱ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۶۵ اسب بخار و ۹۵ نیوتون متر گشتاور که با یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی هماهنگ شده و یا یک پیشرانه سه سیلندر ۱ لیتری توربو شارژ با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور که یک جعبه دنده CVT وظیفه انتقال نیرو را به چرخ‌های جلو بر عهده دارد.

ساندروی جدید در بحث پیشرانه و امکانات طیف وسیعی از اقشار درآمدی را هدف قرار داده و با توجه به اینکه این خودرو در تیپ پایه و یا نمونه‌های فول آپشن قرار دارد می‌توان از حدود ۸ الی ۱۵ هزار یورو بابت خرید آن پرداخت کرد.

۳رنو سیمبل – رنو تالیانت

رنو سیمبل و یا نسل جدید آن رنو تالیانت در واقع همان داچیا لوگانی هستند که حدود ۱۲ سال نسل اول آن در کشورمان توسط ایران‌خودرو و پارس‌خودرو مونتاژ شد. تندر نود به‌عنوان نمونه صندوقدار ساندرو بشمار رفته و هر دو از یک پلت فرم ساخته شده‌اند.

پس از آنکه خودروسازان داخلی تمایلی به تولید نسل دوم لوگان نشان ندادند و ترجیح دادند که صرفاً فیس‌لیفت‌هایی از نسل اول را با نام پارس تندر و تندر پلاس تولید کنند، نگین خودرو به‌عنوان واردکننده محصولات رنو نسل دوم داچیا لوگان را با نام رنو سیمبل وارد بازار کشور کرد.

در رنو سیمبل که سعی شده بود تا کمبود امکانات و هندلینگ ضعیف نسل اول جبران شود، با توجه به‌ظاهر به‌مراتب بهتر نسبت به تندر نود و قیمت مناسب نسبت به سایر خودروهای وارداتی، نگین خودرو توانست تعداد بالایی از آن را در ایران بفروشد.

اکنون یک سال است که نسل سوم داچیا لوگان با نام رنو تالیانت به بازار جهانی معرفی شده؛ این در حالی است که در بازار کشورمان سه سال است به دلیل تحریم‌ها دیگر هیچ محصولی از برند رنو تولید نمی‌شود.

پس از یک وقفه ۴ ساله در واردات خودرو، سایپا به‌عنوان یکی از شرکای رنو در ایران مقدمات واردات محصولات این برند فرانسوی را فراهم کرده و رنو تالیانت به‌عنوان یکی از گزینه‌های واردات راهی کشورمان خواهد شد.

قیمت رنو تالیانت در بازار جهانی مشابه رنو ساندرو ۲۰۲۲، ۸ الی ۱۵ هزار یورو ارزش داشته و مشخصات فنی و امکانات رفاهی آن با ساندرو جدید مشترک است.

ناگفته نماند نسل دوم داچیا لوگان هنوز هم در برخی از بازارهای در حال توسعه نظیر برزیل و ترکیه در حال تولید بوده و این امکان وجود دارد که سایپا برای دستیابی به یک قیمت رقابتی و ارزان اقدام به واردات نسل قبلی این خودرو یا همان رنو سیمبل کند. رنو سیمبل در بازار جهانی با توجه به امکانات رفاهی و ایمنی از ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار قیمت دارد.

در خصوص نسل دوم لوگان یا همان رنو سیمبل تنها پیشرانه موجود برای این خودرو همان موتور معروف تندر نود با نام K4M است. این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو ۵، امکان سفارش گذاری با گیربکس ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته خودکار را دارد.

۴- چانگان CS35 Plus

CS35 پلاس در واقع نسل جدید CS35 مونتاژی سایپا محسوب می‌شود که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی چنگدو ۲۰۱۸ معرفی شد. این خودرو در طول فرایند توسعه قرار بود جایگزینی برای نسل قبلی باشد اما با تغییر سیاست چانگان این کراس‌اوور با نام CS35 پلاس به‌عنوان مدلی گران‌تر در کنار همان نسل قبلی به بازار عرضه شد.

این خودرو با ۲ پیشرانه ۱۴۰۰ توربو ۱۶۰ اسب بخاری و ۱۶۰۰ تنفس طبیعی ۱۲۸ اسب بخاری در بازار جهانی حضور داشته و سایپا قصد دارد تا نمونهٔ ۱۶۰۰ تنفس طبیعی آن را که با یک جعبه دنده ۶ سرعته خودکار هماهنگ شده وارد بازار کند.

قیمت محصول اقتصادی چانگان بسته به پیشرانه و امکانات انتخابی بین ۱۰ تا ۱۶ هزار دلار است. به نظر می‌رسد که تیپ انتخاب شده توسط سایپا مجهز به امکانات متوسطی بوده و قیمت حدودی تمام شده آن ۱۳ هزار دلار باشد.

۵– چانگان UNI-T

خانواده محصولات UNI چانگان به‌عنوان محصولات لوکس و پیشرفته این برند شناخته شده و در بازار جهانی استقبال خوبی از آن‌ها شده است.

خانواده چانگان یونی ازنظر ظاهری نسبت به سایر محصولات چانگان پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای کرده و ترکیب انواع خطوط کوچک و بزرگ با حجم‌ها و زوایای تیز جلوه‌ای متفاوت به این محصولات داده است.

مدل کوچک این سری به نام UNI-T با دو پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو و ۲ لیتر توربو در حال عرضه بوده که سایپا تصمیم به فروش این محصول با موتور ۱.۵ لیتری دارد. این موتور توربو (GDI) 177 اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتون متر گشتاور دارد و از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

قیمت محصول چانگان در بازار جهانی از ۱۷ الی ۲۱ هزار دلار بوده و با توجه به مدل سفارش گذاری سایپا احتمالاً قیمت این خودرو ۱۹ هزار دلار تمام می‌شود.

۶- سیتروئن C3- XR

سیتروئن C3-XR نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به‌طور انحصاری برای بازار چین معرفی شد. خودرویی که در واقع نمونه هاچ‌بک کراس پژو ۳۰۱ و ایران‌خودرو تارا بشمار می‌رود.

سیتروئن C3-XR تنها با یک موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ ۳ سیلندر عرضه می‌شود که ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود.

سیتروئن C3-XR در بازار چین با قیمت ۱۷ هزار دلار عرضه می‌شود و جوینت ونچر دانگ فنگ سیتروئن تولید آن را بر عهده دارد.

با توجه به برنامه سایپا برای داخلی سازی محصول سیتروئن با نام سایپا M44، قرار است ابتدا نمونه وارداتی وارد بازار شده و در ادامه این خودرو با ظاهری جدید و مشخصات فنی متفاوت نسبت به نسخه وارداتی در سایت سایپا کاشان تولید و به بازار عرضه شود.

 

محمد جواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. JDM lover

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    ساندرو و مگان بنظرم گزینه های خوبی هستن

    موافقم ۵۹
    مخالفم ۱۸
    1. hamid

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (250 ديدگاه)

      واردات خودرو خخخخخخخخخخ زرشک

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
  2. PURIYA

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (136 ديدگاه)

    خدا لعنتتون کنه مطمئنم که با مردم بدبخت هیچ سودی از کار های شما نخواهیم برد با آرزوی برشکستی دکه کلاهبرداری سایپا

    موافقم ۱۴۵
    مخالفم ۱
    1. حق گوی باطل

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (394 ديدگاه)

      میگم بچه ها آیین نامه واردات رو کی نوشت؟
      سایپا مال کی بود؟
      ای بابا…

      موافقم ۷۰
      مخالفم ۰
      1. viper2

        ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (918 ديدگاه)

        داداش میشه ایمیل یا شماره واتساپت رو توی خصوصی برام ارسال کنی لطفا . . یا اگه راحتی همینجا .

        موافقم ۲۴
        مخالفم ۰
        1. حق گوی باطل

          ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (394 ديدگاه)

          داداش من اکانت ندارم نمیدونم چطوری باید فرستاد یبارم زدم نفهمیدم چطوری استفاده میشه همین روزا باید یکی بزنم

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۰
        2. viper2

          ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (918 ديدگاه)

          والا حقیقتش منم یادم رفته . اگه کسی از دوستان میدونه بگه چجوری اکانت میسازن . باید یه اکانت بسازی بعد پیام خصوصی داره بهم پیام بدی . اگه راحتی هم میتونی همینجا بفرستی

          موافقم ۱۲
          مخالفم ۱
        3. حق گوی باطل

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (394 ديدگاه)

          اگر اکانت زدم حتما بهتون پیام میدم❤

          موافقم ۴
          مخالفم ۰
        4. viper2

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (918 ديدگاه)

          لطف میکنید . ممنون.

          موافقم ۳
          مخالفم ۰
        5. aMiRsHaYaN

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (366 ديدگاه)

          https://m1.mofidlms.com/pluginfile.php/2371/user/private/vidma_20220905_105304.mp4?forcedownload=1
          داش بفرما یه ویدیو درست کردم برو اکانت بزن

          موافقم ۳
          مخالفم ۰
        6. Shayan

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (108 ديدگاه)

          اکانت چطور بسازم؟

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
  3. PURIYA

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (136 ديدگاه)

    قیمت یک بی ام و سری هفت مدل ۲۰۱۸ تو ایران حدودا ۱۱ میلیارد هست درصورتی که قیمتش تو آمریکا همین مدل ۸۰ هزار دلار تهش هست که به دلار ۲۹ تومن میشه ۲ میلیارد و۳۲۰ حالا چقدر گمرک می خوره به اینا که ۵ برابر میشن خدا میدونه اینو گفتم که بدونین اینا قیمت یک خودروی ۲۰ هزار که میشه نهایتا ۶۰۰ تومن به ما میدن ۲ میلیارد مثلا همون چانگان یونی تی در ضمن مدل پایه سیویک سدان هم حدود ۲۰ هزار دلار قیمت داره اگه مردین اونو وارد کنین

    موافقم ۴۶
    مخالفم ۰
    1. ADAK

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1432 ديدگاه)

      در کدوم رفتار ، تصمیمات و منش این مسئولان مفهوم “مردانگی” را دیدی
      که انتظار داری در مورد واردات خودرو داشته باشن مرد حسابی

      موافقم ۴۳
      مخالفم ۰
    2. بهراد

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (213 ديدگاه)

      تازه اینو یادت رفت بگی که ماشین اونجا خیلی افت قیمت داره. مثلا بنز اس کلاس امسال که از ۷۸ هزار پوند قیمتش شروع میشه بعد از ۴ سال میشه ۳۰ هزار پوند ( قیمت پایه ). حالا بماند که بنز اس کلاس ۱۱ سال پیش تو ایران ۷ میلیارد قیمت داره…

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۰
  4. Erfan

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (463 ديدگاه)

    اینا که همشون یا ۳سیلندر یا ۴سیلندر.
    از ۱.۳تا۱.۶
    واقعا خیلی اوضاع خرابه آخه مثلا ساندرو ۶۵اسب بخاری به چه دردی میخوره🤦.
    این موتور های ۳سیلندر فقط برای داخل شهر مناسب هستند.

    موافقم ۴۵
    مخالفم ۴
    1. pouya98645

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (25 ديدگاه)

      همون ساندرو ۶۵ اسب بخاری به تمام ماشین های سایپا و ایران خودرو می ارزه .

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۲
  5. AMD

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (133 ديدگاه)

    همینم شکر کنید یه تنوعی به خیابون میدن 😂😭

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۴
  6. جنوب

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (217 ديدگاه)

    مگان و یونی تی خوبن
    ضمنا تشکر بابته اینکه سایت برگشت به حالت قدیمش

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۱
  7. Payfast

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (433 ديدگاه)

    برنامه ویژه سایپا برای واردات خودرو + مدل‌های احتمالی
    بازگشت خودروهای محبوب مگان و ساندرو به ایران
    ب ب برنامه ویژه؟ وات د فاز

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
  8. Hadi

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (152 ديدگاه)

    رنو سیمبل(تالیانت) متعلق به شرکت رنو هست و ربطی به داچیا نداره، داچیا نسل دوم تو ایران مونتاژ نشده و این دو تا که مونتاژ شده نسل اول و فیس لیفت نسل اول(تندر پلاس ایران خودرو) بودن، اگه تو سایت netcarshow.com نگاه کنین متوجه تفاوت رنو سیمبل و نسل دوم لوگان میشین(البته تفاوت ها خیلی نیست)

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
    1. SS

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (612 ديدگاه)

      به داچیا که ربط داره چون کاملا بر پایه لوگان هست اما به رنو شرکت مادر هست و برای بعضی بازار ها تغییرات جزئی اعمال میکنه اصطلاحا مدل ها رو ریبج میکنه. چون داچیا در این بازارها خیلی شناخته شده نیست و نیازهای این بازارها متفاوت هست (آپشن ها، ظاهر و…) با برند رنو میفروشه مثل بازار خاورمیانه و آمریکای لاتین

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
      1. Hadi

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (152 ديدگاه)

        منظورم این بود که نویسنده مقاله گفته رنو سیمبل نسل دوم داچیا لوگانه در صورتی که رنو سیمبل(تالیا یا تالیانت) نسل سوم رنو سیمبل یا تالیا هست و توسط خود رنو تولیدمیشه نه زیر مجموعه اش داچیا
        ظاهرشونم متفاوته چه در داخل چه نمای بیرونی

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  9. امیر

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و عرض ادب. جالبه؛ سایپا و ایران خودرو به عنوان رقیب مانع واردات شدن و مردم و به اسارت گرفتن. حالا که واردات قراررره آزاد بشه، انحصارا توسط همونها!!!؟ حالا مثلا سایپا میخواد با خودروی اقتصادی وارداتی با محصولات خودش رقابت کند و باعث کاهش قیمت بشه🥴🧐😲🙄 یموقع خودش رو ورشکست نکنه😏 درضمن تصویب شده اگه خواستن گرون بفروشن عیب نداره، فقط دولت مابه تقاوت رو دریافت کنه. مثلا بجای ۵۰۰ میلیون میتونه بدش ۱میلیارد و بعدا دولت ۵۰۰ میلیون مازاد رو تصرف کنه😅😅 دیوونه خونه ای داریم. یعنی تمام جوک و طنز های عالم جلوی ما رو سیاه شدن🤑

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۰
  10. genius

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (876 ديدگاه)

    مگاموتور ۶۰ساله شرکته اگه عرضه داشت موتور K4m رنو رو که ده سال مونتاژ میکرد بسازه و بذاره رو اتاق شاهین واسه بازار ما واقعا جواب میداد.واردات که کار خودروساز نیست کار تجارت خونه ها است خودروساز اگه چیزی بارش باشه باید بسازه نه وارد

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱
    1. مانی

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (50 ديدگاه)

      بهترین کامنت…البته سایپا قراره که چانگان CS35 پلاس و چانگان یونی تی و سیتروئن C3-XR را تو خط تولید خودش مونتاژ کنه که امیدوارم که این کار تنها مونتاژ خشک و خالی نباشه بلکه در کنارش،داخلی سازی قطعات این ماشین ها رو هم در ایران عمق بیشتری ببخشه… البته نه اینکه از کیفیت قطعه بزنه بلکه اصولی و مدرن کار بکنه و ماشین آلات مدرن رو هم واسه اینکار رو وارد بکنه..در مورد شاهین هم درست می فرمایید تنها کمبود این ماشین یک موتور با کیفیت است که امیدوارم در آینده سایپا این مشکل رو حل کنه.

      موافقم ۲
      مخالفم ۸
  11. فرزاد

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (124 ديدگاه)

    فکر می‌کردیم که مسؤلین می‌خوان با واردات خودروهای اقتصادی و باکیفیت خارجی بازار خودروی کشور رو رقابتی و به صلاح مردم کنند تا وقتیکه مجوز واردات بدست دوتا غول خودروساز مثلاً داخلی رسید

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  12. Radmehr

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (332 ديدگاه)

    ببینیمو تعریف کنیم
    البته چینیا بازم هستن
    منکه هیچ امیدی نداروم

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  13. Shayan

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (108 ديدگاه)

    موتورهای ضعیفی دارن.

    موافقم ۷
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا