شاهین پلاس با موتور جدید ME16 مشخصات سدان سایپا با تجهیزات ساخت ایران

دوشنبه 28 فروردین 1402 - 18:24
مطالعه 3 دقیقه
شاهین سایپا
پیشرانه ME16 ساخت مگاموتور در ایران، روی شاهین پلاس نصب می‌شود. این خودرو مجهز به گیربکس 5 سرعته ساخت داخل خواهد بود.
تبلیغات

در مطالب متنوع منتشر شده در پدال، بارها به نارسایی موتور در شاهین اشاره کردیم. از دیدگاه نگارنده، یک نمونه 1/5 یا 1/6 لیتر تنفس طبیعی بهترین گزینه برای این خودرو معرفی شد؛ چراکه مدل‌های مشابه ساخت چین و دیگر کشورهای آسیایی، با چنین شرایطی در بازار جهانی به موفقیت رسیدند.

اصولا نصب موتور توربوشارژ برای خودروهای اقتصادی با ابعاد کوچک، چالش‌هایی برای تولیدکننده و خریدار ایجاد می‌کند. برای مشتریان کلاس سدان کوچک، قیمت نهایی، مصرف سوخت و هزینه استهلاک، بیشترین اهمیت را دارد. به همین دلایل، موتور 1/5 یا 1/6 لیتر تنفس طبیعی، به دلیل تعمیرات ساده و تولید آسان‌تر نسبت به نمونه‌های توربو شارژ، مورد توجه سازندگان سدان‌های کامپکت اقتصادی است.

از ابتدا مشخص بود که اضافه شدن توربوشارژ به پیشرانه ساینا –تیبا تصمیمی عجولانه و فاقد منطق مهندسی است. ظاهرا، ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش برای ساخت موتور جدید، گرفته شد تا محرک شاهین، خلق شود. سایپا ادعا کرد، قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر برای این خودرو فراهم شده است؛ اما زمان 13 تا 14 ثانیه برای سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت شاهین، آمار فنی منتشر شده توسط شرکت سازنده را زیر سوال برد.

امروز در همایش مگاموتور (زیرمجموعه سایپا) موتور و گیربکس جدید رونمایی شد. این تجهیزات، مخصوص شاهین هستند و پیشرانه مذکور، روی شاهین اتوماتیک نیز ارائه می‌شود. از مجموع اخبار موجود می‌توان نتیجه گرفت استفاده از گیربکس CVT تحت لیسانس شرکت پانچ بلژیک، منتفی است و جعبه دنده ساخت DAE  چین، روی شاهین اتوماتیک نصب خواهد شد. سایپا ادعا می‌کند که جعبه‌دنده چینی با فناوری آیسین ژاپن تولید شده و به ایران وارد می‌شود.

یکی از عجیب‌ترین موارد فنی که در موتور شاهین وجود داشت، استفاده از ساختار 2 سوپاپ برای هر سیلندر بود که منسوخ شده و دور از فناوری روز به نظر می‌رسید. این شرایط، خصوصا برای موتور توربوشارژ، عجیب و سوال‌برانگیز بود. احتمالا به همین دلیل موتور جدید شاهین پلاس، 4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی است.

موتور 1587 سی‌سی برای شاهین پلاس، 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بیشترین قدرت و گشتاور به ترتیب در 5800 و 4200 دور بردقیقه حاصل می‌شود. میانگین مصرف سوخت این خودرو با گیربکس جدید 5 سرعته دستی، 7 لیتر در صد کیلومتر و هماهنگ با استاندارد آلایندگی یورو 5 عنوان شده است. وزن خالص شاهین پلاس با تجهیزات مذکور، 1260 کیلوگرم خواهد بود و تفاوت چندانی با خودرو شاهین دنده ای، نخواهد داشت.

شرکت سازنده ادعا می‌کند پروژه پیشرانه ME16 سایپا از اردیبهشت سال 1401 آغاز شده و براساس دانش فنی منتقل شده از همکاری سال‌ها قبل سایپا –سیتروئن، به مرحله تولید رسیده است. بر اساس قراردادی که گروه خودروسازی سایپا با شرکت سیتروئن فرانسه در خصوص راه اندازی خط تولید پیشرانه EC5 در ایران داشت، گروه خودروسازی سایپا توانست به توان فنی تولید پیشرانه جدید خود به نام ME16 دست یابد.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.