پیشرانه ME16 ساخت مگاموتور در ایران، روی شاهین پلاس نصب میشود. این خودرو مجهز به گیربکس ۵ سرعته ساخت داخل خواهد بود.
در مطالب متنوع منتشر شده در پدال، بارها به نارسایی موتور در شاهین اشاره کردیم. از دیدگاه نگارنده، یک نمونه ۱/۵ یا ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی بهترین گزینه برای این خودرو معرفی شد؛ چراکه مدلهای مشابه ساخت چین و دیگر کشورهای آسیایی، با چنین شرایطی در بازار جهانی به موفقیت رسیدند.
اصولا نصب موتور توربوشارژ برای خودروهای اقتصادی با ابعاد کوچک، چالشهایی برای تولیدکننده و خریدار ایجاد میکند. برای مشتریان کلاس سدان کوچک، قیمت نهایی، مصرف سوخت و هزینه استهلاک، بیشترین اهمیت را دارد. به همین دلایل، موتور ۱/۵ یا ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی، به دلیل تعمیرات ساده و تولید آسانتر نسبت به نمونههای توربو شارژ، مورد توجه سازندگان سدانهای کامپکت اقتصادی است.
از ابتدا مشخص بود که اضافه شدن توربوشارژ به پیشرانه ساینا –تیبا تصمیمی عجولانه و فاقد منطق مهندسی است. ظاهرا، سادهترین و ارزانترین روش برای ساخت موتور جدید، گرفته شد تا محرک شاهین، خلق شود. سایپا ادعا کرد، قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتنمتر برای این خودرو فراهم شده است؛ اما زمان ۱۳ تا ۱۴ ثانیه برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت شاهین، آمار فنی منتشر شده توسط شرکت سازنده را زیر سوال برد.
امروز در همایش مگاموتور (زیرمجموعه سایپا) موتور و گیربکس جدید رونمایی شد. این تجهیزات، مخصوص شاهین هستند و پیشرانه مذکور، روی شاهین اتوماتیک نیز ارائه میشود. از مجموع اخبار موجود میتوان نتیجه گرفت استفاده از گیربکس CVT تحت لیسانس شرکت پانچ بلژیک، منتفی است و جعبه دنده ساخت DAE چین، روی شاهین اتوماتیک نصب خواهد شد. سایپا ادعا میکند که جعبهدنده چینی با فناوری آیسین ژاپن تولید شده و به ایران وارد میشود.
یکی از عجیبترین موارد فنی که در موتور شاهین وجود داشت، استفاده از ساختار ۲ سوپاپ برای هر سیلندر بود که منسوخ شده و دور از فناوری روز به نظر میرسید. این شرایط، خصوصا برای موتور توربوشارژ، عجیب و سوالبرانگیز بود. احتمالا به همین دلیل موتور جدید شاهین پلاس، ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی است.
موتور ۱۵۸۷ سیسی برای شاهین پلاس، ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. بیشترین قدرت و گشتاور به ترتیب در ۵۸۰۰ و ۴۲۰۰ دور بردقیقه حاصل میشود. میانگین مصرف سوخت این خودرو با گیربکس جدید ۵ سرعته دستی، ۷ لیتر در صد کیلومتر و هماهنگ با استاندارد آلایندگی یورو ۵ عنوان شده است. وزن خالص شاهین پلاس با تجهیزات مذکور، ۱۲۶۰ کیلوگرم خواهد بود و تفاوت چندانی با خودرو شاهین دنده ای، نخواهد داشت.
شرکت سازنده ادعا میکند پروژه پیشرانه ME16 سایپا از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ آغاز شده و براساس دانش فنی منتقل شده از همکاری سالها قبل سایپا –سیتروئن، به مرحله تولید رسیده است. بر اساس قراردادی که گروه خودروسازی سایپا با شرکت سیتروئن فرانسه در خصوص راه اندازی خط تولید پیشرانه EC5 در ایران داشت، گروه خودروسازی سایپا توانست به توان فنی تولید پیشرانه جدید خود به نام ME16 دست یابد.
مهدی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲والا هنوز تو کت من نرفته قیمت خودروهای داخلی ۴۰۰-۵۰۰ اما در کل به نظرم مشکل اصلی شاهین موتور بود که با tu5 تا حدی برطرف میشه و فکر میکنم گزینه بدی نباشه. اما یه موضوع که تو متن نوشته شده که موتورهای دو سوپاپ منسوخ شدن که تا حدی درسته اما نه کاملا. ما موتورهای روز ls آمریکایی رو داریم که هنوز ۲ سوپاپ هستن و اتفاقا واسه استفاده شهری خیلی هم عالی هستن چون معمولا موتورهای ۲ سوپاپ نسبت به ۴ سوپاپ گشتاور دم دست تری واسه استفاده شهری دارن و مورد بعد استهلاک کمتر به واسطه قطعات کمتر و هزینه ساخت و تعمیرات به مراتب پایینتر واسه خودروهای اقتصادی اونم تو مملکت ما هست. خود من با رانندگی پیرمردی که دارم موتور ۲ سوپاپ رو ترجیح میدم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ فروردین ۱۴۰۲موتور ۲ سوپاپ توربوشارژ منظور من بود که منسوخ شده، در متن هم گفته شد
پویان
۲۹ فروردین ۱۴۰۲سلام جناب اشتری. سال جدید تبریک.
درباره موتورهای شرکت تیوان هم مقاله بذارید. مثل اینکه یه پروژه مهم دانش بنیان بوده
ناشناس
۳۰ فروردین ۱۴۰۲اصلا تا حالا هیچ کس برای موتور شاهین به مشکل بر نخورده…شما فرض می کنی به مشکل بر میخوره …شرکت هم چون دلالها ۱۶ سوپاپ دوس داشتند مجبور شد ۱۶ بزنه
Python
۲۹ فروردین ۱۴۰۲دیگه نمیتونن غر بزنن که موتورش بده!
این هم Ec5 از اخرین نسخه های تی یو فایو استفاده میشه که هنوزم روی خودروهایی مانند پژو۳۰۱استفاده میشه.
AMANTE
۲۸ فروردین ۱۴۰۲بعد سالها یک ماشین کمی خوب معرفی شد ولی با قیمت گذاری زیاد، حداقل به تومان حساب کنیم.
ارزش خرید اش رو کمی پایین میاره ولی اگه پول اش باشه از دنا پلاس، پارس و…. بهتره.
و در گزینه ی دوم تارا اتوماتیک هست.
R@min
۲۸ فروردین ۱۴۰۲از اون گیربکس آشغالش که بگذریم یه نگاهی به موتور جدیدشون بندازیم، ساختار ۲ سوپاپ بله کاملا منسوخ و عقب مونده هست و فقط در موتورهای پوشراد جی ام و داج مونده. از طرفی موتورهای موتورهای پوشراد حجم بالا و بلوک بسیار قدرتمندی دارن که بخش اعظم دوامشون هم بخاطر این موضوع هست و با مکمل سوپرشارژ و توربو مشکلی ندارن.
اما موتورهایی dohc یا حجم بسیار پایین زمانی که تصمیم به استفاده از توربو میشه باید ساختار ۴ سوپاپ استفاده شه تا تنفس موتور و توربو و میزان فشار وارده بهشون مدیریت شه که قضیه استهلاک پایین با دو سوپاپ نقض میشه و حتی مصرف سوخت هم بالا می بره حتی با وجود سیستم VVT !!! به طور حتم با توجه به سیاست پایین آوردن هزینه ساخت کیفیت ساخت موتور بسیار پایینه مثل تمام قطعات دیگش و قطعا مثل شاهکارهای دیگشون همچون دنا و تارا توربو و حالا این، چوب این بزرگواران با فشار بیشتری وارد ملت میشه و هزینه های گرونتر آیندش جای زخم اون چوب همیشه می مونه.
NAVID۰۰۹۸
۲۹ فروردین ۱۴۰۲آقا رامین
با شما موافقم ، ولی این را هم در نظر بگیرید که مگاموتور تا به اینجا در تولید کیفیت متریال مصرفی ساخت موتور بد عمل نکرده !
موتورهای ساخت و منتاژ این شرکت مشکل تولید صدای زیاد دارند ولی از نظر استهلاکی ، حقیقتاً از تمام شرکتها بهتر عمل کرده !
من هنوز به دو شرکت بهمنموتور و مگاموتور ایمان دارم و میشه روی محصولاتشان ( به نسبت کیفیت ) دیگر شرکتها حساب باز کرد !
پویان
۲۹ فروردین ۱۴۰۲سلام نوید، درسته.
هم مگاموتور هم بهمن از دانش بنیان ها دارن استفاده میکنن
R@min
۲۹ فروردین ۱۴۰۲کدوم موتورش بهتر عمل کرده ؟؟؟ وقتی دارن از سر و ته موتور می زنن که هزینه ساختش کمتر شه.
Python
۲۹ فروردین ۱۴۰۲از موتور xu7وef7 ایران خودرو خیلی بهتره
mahdi-es17
۲۸ فروردین ۱۴۰۲الان تازه شدش ماشین بدرد بخور هرچند این وزن برای این موتور زیاد هستش هرچند از 8سوپاپ توربو بهتره
mahdi-es17
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ای کاش با همون گیربکس cvt میومد که برای سواری خانوادگی نرم تر بود
Hadi
۲۸ فروردین ۱۴۰۲با توجه به اینکه جاده های کوهستانی تو ایران زیاده موتور 8 سوپاپ شتاب لازم رو نداره و موتور های 16 و 12 سوپاپ شتاب بهتری ارائه میکنن
موضوع شتاب زمانی با اهمیت جلوه میکنه که راننده میخاد تو سربالایی از یک یا دو ماشین سبقت بگیره اون موقع راننده با استرس کمتری اقدام به شتاب گیری میکنه
در ضمن در موتور های 8 و 16 سوپاپ اگه حجم موتورشون برابر باشه باز هم مصرف 16 سوپاپ کمتره البته در صورتی که وزن دو ماشین یکسان باشه
برای کاهش مصرف سوخت خودروهای بنزینی هم تنها راه پایین آوردن حجم انجین ولی باتعداد سوپاپ 12 یا 16 و استفاده از توربو هست که با توجه به پایین بودن کیفیت سوخت و هزینه زیاد تعویض روغن(خودروهای توربو هر 5000 تعویض روغن باید بشه) خودروی توربو دار پیشنهاد نمیشه
مهدی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲یه نکته رو عرض کنم خدمتتون که موتورهای توربو معمولا آلایندگی کمتری دارن نه مصرف کمتر! در واقع با فناوری یکسان قدرت بیشتر مساوی با مصرف بیشتر حالا چه توربو باشه یا نباشه. قبلا همچین ذهنیتی داشتم نسبت به موتور توربو که سال ۲۰۱۵ دوست صمیمیم یه موستانگ اکوبوست گرفت انتظار مصرف کمتر داشتیم که با کمال تعجب مصرف به وضوع بیشتر از نمونه ۶ سیلندر بود چرا؟؟ چون شما برای استفاده از شتاب مناسب نیاز داشتی دور موتور رو تو رنج عملکرد توربو ببری که لگ رو هم حس نکنی و همین باعث افزایش مصرف به مقدار زیادی میشد. این اعداد اعلامی کارخونه ها برای سرعت ثابت هست وگرنه حساب کتاب مصرف موتور توربو واسه توی شهر کاملا متفاوت هست
NAVID۰۰۹۸
۲۹ فروردین ۱۴۰۲آقا مهدی
حرف شما درسته ! اما نه با این بنزین بیکیفیت ما !
قاتِلِ توربو ، اول بنزین بیکیفیت و سپس نحوهی رانندگی و سرویس به موقع روغن هستش ! که خداروشُکر ما در ایران از این گزینهها محروم هستیم و مستندش هزینههای وحشتناک تعمیرات همین موتورهای مکمل شدهی توربو ایرانخودرو سایپا هستش !
مهدی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲البته استفاده از توربو نسبت به قدرت آلایندگی رو میاره پایین نه مصرف رو!
Reza
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲اتفاقا شاهین توربو تو سربالایی بسیار بهتر از دنا و تارا عمل میکنه . گشتاور در بازه وسیعتری از دور موتور در اختیار راننده قرار می گیره و گشتاور بالاتره قدرتش هم با ای اف سون برابره .الان دنا و تارا شتاب دارند ؟؟؟
فرهاد
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ممنون از تحلیل تون، ولی شما تا حالا شاهین 8 سوپاپ سوار شدید که اینقدر علمی و با اعتماد به نفس نظر میدید.؟ من شاهین دارم اصلا چیزی به اسم سربالایی برای این ماشین اهمیت نداره مثل موتور 2000 گاز میخوره و میره.
بهتره کلاه سر خودمون نذاریم توربو ربطی به سوپاپ ماشین نداره.
من اصلا حاضر به تعویض شاهین توربو با موتور tu5 نیستم
مهردادکمال
۲۸ فروردین ۱۴۰۲از اول هم مشخص بود!!! آخه چطور بلژیک با ایران همکاری میکنه!!!در ضمن پاشنه اشیل ماشینای چینی همین گیربکسشونه که تقریبا تو تمام ماشینای چینی وارد شده به ایران صدق میکنه! اینم از برکات تحریم
Tesla
۲۸ فروردین ۱۴۰۲حیف اسم ماشین نیست روی این آشغال میزارن !! 😒😒
مهردادکمال
۲۹ فروردین ۱۴۰۲چه کامنتی احسنت
علی جردن
۲۹ فروردین ۱۴۰۲من نمی دونم چرا بجای این راناپلاس پانوراما مشکی نمی رید بخرید هم ارزون تر هم موتور tu5plus تنفس طبیعی بازهم می گم ارزون تررررر و کم اصطحلاک تررررررر
امیرعلی
۲۹ فروردین ۱۴۰۲آقا علی راناپلاس در مقایسه با شاهین چیزی برا گفتن نداره.از لحاظ استحکام،طراحی،جاداربودن کابین،بروز بودن پلتفرم،آپشن،موتور جدید ME16شاهین هم ازTu5پلاس بهتره
وحید
۱۴ خرداد ۱۴۰۲این دو موتور فقط اسمشون فرق میکنه مگرنه یکی هستن،پارسال سایپا با ایران خودرو قرارداد همکاری بست تا از ایران خودرو موتور بگیره(موتور tu5+)
منوچهر
۲۹ فروردین ۱۴۰۲اگر میخواهند مصرف کم و قدرت بهتر از موتور بگیرند بهترین کار استفاده از سیستم تزریق سوخت مستقیم یا gdi هست که بعید میدونم مگا موتور بتواند انجام دهد
عرفان
۲۹ فروردین ۱۴۰۲موتور gdi بشدت به کیفیت بنزین حساسه و برای خودرو های تولید داخل مناسب نیست
محسن
۲۹ فروردین ۱۴۰۲موتور ایران خودروTU5 رو گذاشتن رو شاهین موتور جدید ME16 ملت. رو گرفتن سر کار حالا ببین چقدر پاداش. و قمپوز. در کردن سر. این. پروژه ..
کمی خالی بندی هاتون رو کم کنید …
Python
۲۹ فروردین ۱۴۰۲بگو که موتورشEc5 پژو هست
وروی پژو۳۰۱استفاده شده.
حسین
۲۹ فروردین ۱۴۰۲شنیدم زیر بندی تارا بهتر از شاهین هست.
کسی بصورت علمی بررسی کرده؟
🇩🇪🇮🇹REZA🇮🇹🇩🇪
۳۰ فروردین ۱۴۰۲از لحاظ طراحی شاهین از همون اول خوب بود البته به دنا پلاس نمیرسه از لحاظ طراحی دنا پلاس بهتره
ولی در کل طراحی خوبی داشته
مشکل موتور داشت که اونم حل شد حداقل با این موتور دیگه اون مشکلات موتور قبلی پیش نمیاد
اگه قیمت گذاری خوبی بشه ارزش خرید داره انصافا
محمدرضا
۴ خرداد ۱۴۰۲دنا مشکل فضای داخلی داره به نسبت شاهین
محمود
۳۱ فروردین ۱۴۰۲از نظر طراحی و پلتفرم میشه گفت شاهین از پلتفرم تویوتا یاریس 2007 البته با واسطه یک شرکت چینی استفاده میکنه که با توجه به سن زیاد پلتفرم های داخل ایران است و توان فنی تویوتا میشه گفت که قابل قبوله البته در مقایسه با پارس و پلتفرم 30ساله اون و تارا هم اگرچه مدرن تر به نظر میاد ولی پلتفرم پژو 301 رو داره که مشخصه پژو رو نمیشه یک خودروساز پیشرو دونست و همچنین پلتفرم 301 هم تقریبا هم سن 206 است یعنی وارد دهه دوم خودش شده و در ضمن ایران خودرو هم مطابق سابق در طراحی ایرادات اساسی داره مثل محل نصب کلید شیشه بالابرها و یا ضخامت عجیب ستون ها که در رانندگی مزاحمت ایجاد میکنند
سهیل
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲آقای اشتری شما مثلا اهل خودرو هستی و مهندسی و باید بدونی که همیشه یه موتور توربوشارژ حالا هر چی میخاد باشه چه پیکان توربو چه پراید و چه تیبا قدرتش بیشتر از یه موتور اتمسفر جنابعالی فکر میکنم کلا با تعصب مقاله های مرتبط با شاهین را مینویسید در صورتی که واسه یه سایت محبوب خودرویی اصلا مناسب نیست قدرت موتور موتور me16 با M15TC تقریبا برابر است اما مهم گشتاور بیشتر موتور M15TC هست در واقع جریان موتور جدید و قدیم شاهین هم میشه مثل پارس tu5 و xu7 موتور تیوفایو ۱۶ سوپاپ و کم استهلاک تر و کم صدا تر و کم مصرف تره اما قدرت و شتاب و کشش همون xu7 خیلی بهتر از تیوفایو هست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظر من سایپا راجع به گشتاور موتور توربوشارژ شاهین، اعداد غیرواقعی منتشر کرده تا افراد ساده لوح گول بخورن، شتاب این ماشین اصلا با قدرت و گشتاوری که سایپا گفته متناسب نیست و خیلی کند عمل می کنه، مصرف سوختش هم خیلی مضحکه
…….
من فقط آمارگیر و خبرنگار هستم
سهیل
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲یک خودروساز هر چقدر هم که ضعیف باشه چه سایپا و چه ایران خودرو دیگه در اون حدی نیستن که اطلاعات غلط در مورد مشخصات خودروهاشون ارائه بدهند. بنده خودم با شاهین در اتوبان رانندگی کرده ام واقعا اصلا مشکل شتاب و کشش نداره اما نقطه ضعف این موتور بازدهی پایین نسبت به دیگر موتور های توربوشارژ هم رده مثل ef7 توربو هست و گرنه به جز این مورد در بحث شتاب و کشش هیچ ماشین اتمسفر هم رده ای مثل پرشیا و ال ۹۰ و رانا و دنا اتمسفر و… به پاش نمیرسن
محمدرضا
۴ خرداد ۱۴۰۲عملکرد گشتاور در سربالایی محسوس هستش نه در شتاب خودرو
فرهاد
۱۵ مرداد ۱۴۰۲آاقای مهندس اشتری عزیز من شاهین دارم و افرادی هم که دارن تایید میکنند که قدرت ماشین شاهین خیلی بیشتر از اعدادی است که سایپا اعلام می کند قدرت ماشین در حد موتور 2000 سی سی هست. کاش از افرادی که دارند بپرسید
ارادت
مهدی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲من یک سال شاهین داشتم چند بار باپژو مدل پایین درک انداختم هیچ وقت نتونستم به پژو برسم اگه دورگازش محدود نمی کردند دورگازش روی ۵۵۰۰محدوده اماپژوروی ۶۵۰۰ شاهین مصرفش خیلی بالاست هزینه نگهداری خیلی بالاست منتظرم شاهین موتور جدید بیاد دوباره بخرم
هادی خرم نیا
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲خدمت عزیزان شاهین باز، عارضم تا دیروز بجز موتور تقویتی تیبا همه موتورها یا شاتون میزد یا تسمه پاره میکرد یا سرسیلندر میسوزوند و موتور شما جز بهترین موتورهای جهان بود (به نیت خودتون) بماند که با وجود توربو بزور شده بود 110 اسب بخار با صدای تراکتور و استهلاک فراوان! ببینید چه وضعی شده که سایپا یه مدت آویزون ایران خودرو شده بود برای EF7 که وقتی نداد اومد سراغ همون تی یو فایو پلاسی که رو رانا پلاس و تارا هستش. از این به بعد براحتی میتونید علاقه مندی خود را از بهترین موتوری که قبلا M15 تقویتی تیبا بود که اونم اصالتا از M13 پراید زاعارت بود رو تغییر بدید به TU5+ و از کورسی که با خودروتون با یه رانا پلاس و تارا میزارید و بخاطر پلتفرم سنگین شاهین عقب میمونید ابراز کل کل کنید خخخ
امین
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام
بچه ها من ثبت نام کردم تحویل هم ۱۰تیر به بعد هست به نظرتون چه موتوری تحویل میشه آیا به همون موتور هست یا نه
مسعود
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲برادر اگه فهمیدی به ماهم یه اطلاعی بده ، آخه هرچی باشه me16 ارتقا یافتست
مهدی
۱۰ تیر ۱۴۰۲بعد سال ها رسیدن به یک موتور رده متوسط به پایین بیست سال پیش ماشاالله حداقل یه ابداعی میکردین نمیگفتیم رفتن از شرکت دیگه الگو گرفتن اینم نتونستن یه تفاوتی یه قدرتی بد نمیشد حداقل کمی بهتر بود
Sa
۱ خرداد ۱۴۰۲با سلام
شما که خبرنگار هستید پیگیری کنید چرا شاهین پلاس ارایه نمیشه در مرحله دوم باز شاهین عرضه میشه؟؟
با تشکر
محمدرضا
۴ خرداد ۱۴۰۲دوستانی که برای موتور TU5 سینه میزنن باید عرض کنم یه ۲۰۷ اتومات با گیربکس جدید ۶ دنده و موتور جدید TU5 پلاس خریدم تو سربالایی باید حولش بدی متاسفانه اگه بخوای زیاد گاز بدی صدای موتور دیوونت میکنه خلاصه ضد حاله
باید بگم کلا موتور ۱۵۰۰ یا ۱۶۰۰ روی گیربکس اتوماتیک فقط بدرد ۷۰ سال به بالا میخوره
ماشین اتومات یا باید حجم موتورش زیاد باشه یا باید توربو داشته باشه
اگه قبول ندارید امتحان کنید.
علیرضا
۵ خرداد ۱۴۰۲سلام
کسی میدونه فروش مرحله دوم بصورت سامانه یکپارچه،شاهین اتومات که گذاشتن ،ایا با موتور ۱۶ سوپاپه؟؟؟؟؟؟
امین لارستان
۱۰ تیر ۱۴۰۲سلام وقت بخیر مهربانان
سر دبیر محترم جسارتا یه پیگیری بفرمایید ببینم شاهین اتومات تحویل زمستان ۱۴۰۲ با چه موتوری ارایه میشه ؟ میخوام حوالشو بخرم اما اگر قرار باشه با همون موتور سابق باشه ترجیح میدم سراغ ماشین دیگری برم، ممنون از محبت شما
کاربر
۲۴ مهر ۱۴۰۲سلام جواب سوالتون چی بود. ؟
محمد
۲۵ تیر ۱۴۰۲مم جای سایپا بودم این رو فقط صادر می کردم.
الان برای ساینا تو بازار های آفریقا و آمریکای جنوبی و عراق ۱۲۰۰۰ تا میدن.
البته کیفیت صادراتی ها بالاتر است.
مملی
۳۰ تیر ۱۴۰۲به نظر من لذت سواری و هندلینگ نرم مهم تر از شتاب هست ، من خودم تیوفایو دارم slx و بنظر من با این وضع ایمنی جاده و خودرو چه لذتی داره تند و تیز بودن یا سرعت بالا ؟ قدم به قدم که دوربینم هست ، من نمیدونم چه ماشینی سواری و تعلیق بهتری داره شما اگر راهنمایی کنید ممنون میشم ، چینی و ایرانی در بازه قیمتی دنا پلاس نهایتا برای من مناسبه
talaee.k
۲۵ مهر ۱۴۰۲سلام. به افرادی که شاهین اتوماتیک CVT برای اسفند 1403 ثبت نام کردند، با چه پیشرانه ای ماشین را تحویل می دهند؟ آیا با همان موتور 8 سوپاپه یا این 16 سوپاپ جدید؟ و اینکه شرکت سایپا بطور معمول برای خریداران گزینه انتخاب بین 8 سوپاپ و 16 سوپاپ را می دهد؟
ارا
۲۵ بهمن ۱۴۰۲درود جناب اشتری ، امکان نصب موتور زانتیا روی شاهین ( نه از طرف سایپا بلکه شخصی) وجود دارد ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ بهمن ۱۴۰۲خیر
علی
۱۹ اسفند ۱۴۰۲درود و سلام
از همون اول که خودرو شاهین اومد طراحیش رو دوست داشتم.
دوستان زیادی هم دارم که خودرو شاهین خریدن، اونایی که همون اوایل تولید خریده بودن به شدت ناراضی بودن و هر روز نمایندگی بودن ولی سایپا کم کم ایرادات نسخه های جدید تر رو برطرف کرد و دوستانی که ظرف سال گذشته شاهین خریدن بیشترشون (نه همه شون) از شاهین رضایت دارند و ترغیب شدم بخرم و در فروش فوری دی ماه امسال با تحویل 90 روزه خریداری کرده و منتظر تحویل هستم.
حالا که صحبت نصب موتور TU5 یا ME16 روی شاهین هستش نمیدونم شاهین ما رو که تحویل به احتمال زیاد در فرورودین یا اردیبهشت 1403 هستش با چه موتوری میدن. از آنجائیکه مشخص نیست موتورهای جدید کارایی لازم و سازگاری با شاهین رو داشته باشن و ایرادی نداشته باشن و یا همون موتور ME15 هشت سوپاپ فعلی بهتر هست مصمئن نیستم.
همه چیز رو سپردم به خدا و امیدوارم تولیدات خودرویی کشورم هر روز بهتر از قبل بشه و خودرویی شایسته و به روز تمام مردم ایران بتونن تهیه کنن و سوار بشن.
یا علی