تلویزیون پدالسایپا

سایپا شاهین، بررسی، مشخصات، معایب، رقبا، ارزش و راهنمای خرید

معرفی سایپا شاهین

بررسی سایپا شاهین دنده ای

سایپا در کلاسی که رقیب مناسبی برای محصولات اصلی ایران‌خودرو در خانواده سمند و پژو و رانا نداشت، با استفاده از پلتفرم خودروی وولکس C30 که وام گرفته از تویوتا یاریس نسل دوم بود، دست به طراحی سدانی کامپکت زد که ابتدا رهام نام گرفت اما بعدها نام شاهین برای آن برگزیده شد. شاهین در ابتدا قرار بود با قوای محرکه برلیانس H330 وارد بازار شود اما دور جدید تحریم‌ها و خروج امریکا از برجام باعث شد تمام نقشه‌های سایپا نقش بر آب شود و بعدها با تغییراتی در پروژه و با تأخیر زیاد، شاهین با قوای توربوشده M15 که همان موتور اصلاح و تقویت شده پراید است، به بازار فروش وارد شد.

 

طراحی شاهین

شاهین از طراحی نسبتاً به‌روزی سود می‌برد که شاید در برابر تمام رقبای فعلی داخلی آن، برگ برنده محسوب شود. در قسمت جلو با الهام از بیوک اکسل، اتاقی رو به جلو، کشیدگی اندک کاپوت و آئرودینامیک خوب، شاهد اتاقی مدرن، دینامیک و نسبتاً امروزی هستیم. چراغ‌های جلو، درشت و هماهنگ با جلوپنجره بیضوی طراحی شده‌اند و جانمایی قسمت نئون در آن‌ها نیز به‌خوبی صورت گرفته است. نمای کناری عاری از خطوط خیلی بولد و شارپ است که نشان می‌دهد طراح جسارت کافی یا اجازه این کار را نداشته است و همه چیز خیلی معمولی تا قسمت عقب خودرو امتداد می‌یابد. هرچند عرض زیاد ستون وسط و رنگ آن توی ذوق می‌زند. قسمت کشیده صندوق، کاملاً یک سدان سنتی سه جعبه‌ای را تداعی می‌کند. چیزی که در کلاس ساب کامپکت این روزها زیاد مرسوم نیست. ابعاد کوچک چرخ‌ها مخصوصاً در نمای پهلو به‌شدت آزاردهنده است البته طراح سعی کرده با کوچک کردن قوس چرخ‌ها این نکته را اصلاح کند. سقف با شیب ملایمی که می‌توانست فرود بهتری داشته باشد به صندوق عقب ختم می‌شود. در این زمان احتمالاً حوصله طراح سر رفته و چراغهای عقب، تناسبی با سایر اجزا مخصوصاً چراغ‌های جلو و فرم بدنه ندارند. این چراغهای دوتکه احتمالاً برای طراحی خودروی دیگری مثل تندر ۹۰ مناسب‌تر بودند تا شاهین که فرمی تخم‌مرغی و خطوطی نرم و سیال دارد.

اگر از پهلو به ستون‌ها و پنجره‌های شاهین نگاه کنید، مشکل عدم تناسب و اعوجاج را به‌وضوح خواهید دید که ناشی از ضعف مهندسی طراحی است. طراحی بدنه شاهین شاید نسبت به خودروهای داخلی فعلی بازار ایران برتر باشد اما قطعاً با ترندهای روز طراحی دنیا، فاصله زیادی دارد و نمی‌توان آن را در حد خودروهای خارجی این کلاس دانست. معمولاً طراحان داخلی، در زمان طراحی محصولات جدید، از المان‌های روز همان زمان خودروهای مختلف و مورد علاقه خود الهام می‌گیرند. اما تا زمان تولید، این المان‌ها منسوخ شده و دیگر مد روز نیستند. این موضوع در شاهین و دیگر خودروهای طراحی شده مثلاً ملی ما به‌وضوح دیده می‌شود. چینی‌ها البته در این مسیر با الهام از خودروهای کانسپت معروف‌تر، محصولاتی را طراحی می‌کنند که در زمان تولید، تبدیل به ترند روز می‌شوند.

 

داخل کابین شاهین

داخل کابین سایپا شاهین

کابین شاهین دقیقاً همان طرح اولیه کابین رهام است. مجموعه کابین، با استفاده بیش از حد از پلاستیک‌های مشکی و تیره رنگ، آزاردهنده است. در اینجا نیز طراحی بسیار دور از کابین خودروهای امروزی را شاهدیم. نمایشگر مرکزی در میان تعداد زیادی دکمه و کلید اشغال شده و ابعاد کوچک به همراه جانمایی آن باعث شده دسترسی و استفاده از آن کمی سخت باشد. هرچند این سختی به‌اندازه کار با مانیتور کوییک فول پلاس نیست اما همچنان یا یک سیستم نمایشگر قدیمی مواجه خواهید شد. طراحی غربیلک فرمان هم جزو نکات ضعف کابین است. طراح حتی زحمت تخت کردن و دی کات کردن فرمان را هم به خود نداده و قسمت عمده‌ای از فرمان هم با پلاستیک نقره‌ای رنگ براق بی‌کیفیتی پوشیده شده در قسمت پایینی هم بدون خلاقیتی، با یک شکاف گود همراه شده است.

دریچه‌های تهویه در یک امتداد نیستند و کلاستر هم از نوع آنالوگ است. مجموعه داشبورد در ارتفاع پایینی قرار گرفته که باعث شده تا فضای پای جلو تحت تأثیر قرار گیرد. ارگونومی و دسترسی به تجهیزات هم چندان مطلوب نیست. نیمه پایینی داشبورد از نیمه بالایی توسط یک نوار پلاستیکی خاکستری رنگ جدا شده است. این مجموعه به‌زودی خسته‌کننده بودن خود را به چشم‌ها تحمیل خواهد کرد و هرگز طراوت و جذابیت را به سرنشینان منتقل نمی‌کند. جا داشت تا با استفاده از متریال نرم و باکیفیت و استفاده از رنگ‌های روشن‌تر، تنوع رنگی بهتری به کابین داد. بعلاوه طراحان کابین با دیدن داشبوردهای امروزی خودروهای دنیا می‌توانند قطعاً طراحی به‌روزتر و بهتری برای کابین انجام دهند. ظاهراً سایپا به همین نتیجه رسیده و طراحی داشبورد آریا را به طراحان چینی سپرده که نتیجه آن کاملاً متفاوت و به‌مراتب در رده بالاتری قرار می‌گیرد.

برخلاف انتظار اولیه که شاهین را خودرویی جادار و راحت تصور می‌کردیم اما با قد ۱۸۰ سانتی‌متری، با فضایی ناراحت و فشرده مواجه شدیم. سرنشین جلو قطعاً از زاویه تنگ و شیب‌دار زیر پای خود ناشی از گلگیر جلو آزرده خواهد شد و در سفرهای طولانی این امکان که نتوانید پاهای خود را کاملاً دراز کنید، خسته‌کننده خواهد بود. صندلی‌ها نیز عرض کمی دارند و میزان نرمی فوم آن‌ها نیز استاندارد نیست. در قسمت عقب هم علاوه بر اینکه هیچ امکان رفاهی مثل دریچه تهویه یا پورت شارژ یا حتی زیرآرنجی تاشوی وسط برای مسافران تعبیه نشده، فضایی خفه و فشرده را شاهدیم. البته سرنشینان عقب از جای پای بهتری نسبت به سرنشینان جلو سود می‌برند که ناشی از فاصله بین دو محور خوب شاهین است.

 

مشخصات فنی شاهین

زیر کاپوت سایپا شاهین

با نگاهی به زیر کاپوت می‌توان موتور آشنای M15 را دید که با یک توربوشارژر کوچک، تقویت شده است. این موتور ۸ سوپاپ که یادگار موتور پراید است، صدا و لرزشی بیشتر از موتورهای مدرن تولید می‌کند اما خروجیان چندان قابل توجه نیست. در حالی که موتورهای چینی ۱.۵ لیتری توربو موجود در بازار ایران، اکنون قدرتی بیش از ۱۴۷ اسب بخار دارند، موتور شاهین ۱۰۹ اسبی است. در مقایسه با موتورهای خانواده ساینا و کوییک، این پیشرانه از کشش و قدرت بالاتری سود می‌برد اما باتوجه به وزن بیشتر بدنه، کشش در سربالایی و حتی شتاب گیری در جاده حتی بعد از ورود توربو به مدار، ایده‌آل نیست.

مدل۱۴۰۲
ویژگیخودروی تولیدی

مشخصات پیشرانه

موتور۴ سیلندر خطی توربو ۸ سوپاپ
حجم موتور۱۴۹۷ سی سی
قدرت۱۰۹ اسب بخار
گشتاور۱۷۸ نیوتن متر
گیربکسدستی ۵ سرعته معمولی
انتقال نیرودیفرانسیل جلو

ابعاد و وزن

طول۴۴۶۰ میلی متر
عرض۱۷۶۹ میلی متر
ارتفاع۱۵۰۲ میلی متر
فاصله بین دو محور۲۶۵۰ میلی متر
حجم صندوق بار۴۲۲ لیتر
وزن خالص۱۲۷۰ کیلوگرم
ابعاد چرخ ها ۱۸۵/۶۵ R15

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا صد۱۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت ترکیبی۷.۲ لیتر
استاندارد الایندگییورو ۵
حجم باک بنزین۴۷ لیتر

امکانات

امکانات ایمنی

سیستم ترمز ABS+EBD+BAS+TCS+ESC+HSA، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ایموبیلایزر، کمربندهای پیش‌کشنده، کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی (از تابستان ۱۴۰۲)

امکانات رفاهی

مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی، دماسنج، تهویه اتوماتیک، آینه جانبی تاشونده، سانروف، سیستم پارک، کامپیوتر سفری، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، ناوبری با نقشه آفلاین، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، ایزوفیکس، روکش چرم صندلی، کنترل‌های صوتی روی فرمان، نمایشگر باد تایرها TPMS

 

رانندگی با شاهین

فرمان برقی، انرژی چندانی برای رانندگی طلب نمی‌کند و نرم و دقیق و حساس به سرعت است اما در دست گرفتن آن لذت‌بخش نیست. سروصدای ورودی به کابین آزاردهنده است و صدای تعلیق هم به همراه کوبش‌های آن مزید بر علت می‌شود. پشت فرمان شما هرگز لذت سواری واقعی را نمی‌چشید. درواقع این یک خودروی بسیار معمولی است. سیستم کنترل پایداری به همراه کنترل کشش و کنترل حرکت در سربالایی از تابستان ۱۴۰۲ به این خودرو افزوده شده و کمبودهای این سیستم‌ها در نسخه‌های تست شده، جبران شده‌اند. مصرف این خودرو در هنگام تست بسیار بیشتر از رقم اعلامی کمپانی بود.

سایپا شاهین

یکی از خودروهایی که مورد تست ما قرار گرفته بود کارکردی ۲۰ هزار کیلومتری و دیگری کارکردی ۷۰ هزار کیلومتری داشت. صدای اکثر قسمت‌های پلاستیکی شنیده می‌شد. کاور سانروف به‌سختی حرکت می‌کرد. درب زیرآرنجی وسط به چرم صندلی‌ها ساییده می‌شد و رنگ بسیاری از قسمت‌های پلاستیکی هم پریده بود که نشان از کیفیت پایین متریال مورد استفاده داشت.

 

نکات مثبت

  • طراحی بهتر نسبت به رقبای داخلی
  • امکانات مناسب
  • فضای جادار صندوق عقب
  • استحکام بدنه
  • چسبندگی به جاده

معایب شاهین

  • تکنولوژی قدیمی و بازده پایین پیشرانه
  • داشبورد با طراحی قدیمی و پلاستیک خشک فراوان
  • کیفیت مواد مصرفی پایین
  • کیفیت مونتاژ پایین
  • استهلاک بالا

 

قیمت و رقبای شاهین

اگر پژو پارس ELX، سورن پلاس، دنا معمولی و رانا پلاس پانوراما را رقبای اصلی شاهین درنظر بگیریم، شاهین می‌تواند مزایای خود را به بیشتر آن‌ها تحمیل کند. طبیعتاً شاهین از پلتفرم و تجهیزات بیشتری نسبت به این رقبا سود می‌برد. بعلاوه وزن سبک‌تران هم می‌تواند باعث شود تا پا به پای این خودروها با موتورهای حجیم‌تر و ۱۶ سوپاپ حرکت کند. با کمی پرداخت بیشتر می‌توان به سراغ دنا پلاس و تارا رفت که انتخاب‌های بهتری محسوب می‌شوند.

مدلتوضیحاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
شاهیندستی - M15 T---۷۱۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهیندستی بدون سانروف - M15 T۴۳۴,۴۹۴,۰۰۰۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهیناتوماتیک - M15 T۶۴۹,۰۷۸,۰۰۰۸۱۱,۰۰۰,۰۰۰
شاهیندستی - ME16به زودی---
شاهیناتوماتیک - ME16به زودی---

ارزش خرید

ما در بازاری قرار داریم که حق انتخاب بسیار محدودی برای پول پرداختی در قبال خرید خودروها وجود دارد. شاهین در مقایسه با رقبا از چهره بهتری برخوردار است. آپشن‌های آن هم می‌تواند نیازهای اولیه را پاسخگو باشد. برای افراد با خانواده کم‌جمعیت، برای سفرهای نسبتاً کوتاه، با سرنشینانی که خیلی قد بلندی نداشته باشند و اهل رانندگی اسپرت نیز نیستند، شاهین انتخاب خوبی محسوب می‌شود. شاهین در حال حاضر با قیمت کارخانه معادل ۸ هزار دلاری خود، درواقع یکی از خودروهایی است که ارزش نسبت به قیمت بالایی دارد. اما قیمتان در بازار که بیش از ۱۲ هزار دلار است نمی‌تواند در برابر خودروهای متنوع ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری چینی کوچک‌ترین برتری داشته باشد. با این حال در کشور ما همان خودروهای چینی ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری به قیمت حداقل دو برابر به فروش می‌رسند بنابراین حرف از ارزش یک خودرو و مقایسه آن با سیار خودروهای روز دنیا، شوخی به نظر می‌آید.

رانندگی با سایپا شاهین

ما می‌دانیم که بسیاری از هم‌وطنانمان به‌اجبار، خودروی شاهین را خریداری کرده و استفاده می‌کنند. این موضوع نمی‌تواند رسالت ما برای بیان ایرادات این خودرو و سایر خودروهای تولیدی را تحت شعاع خود قرار دهد. شأن و خواست مردم ایران، خودروهایی به‌مراتب برتر و بالاتر از شاهین و ساینا و کوییک و دنا است.

تماشا در یوتیوب:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۷ رای

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2843 ديدگاه)

    شاهین فعلی لایک
    تارا فعلی دیس

    موافقم 76
    مخالفم 158
    1. حسین

      ۲۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2843 ديدگاه)

      منظورم شاهین با موتور ام پانزده و تارا با موتور تی یو فایو پلاس هست .
      هر دو هم از لحاظ گیربکس ، دنده یا هر دو اتومات .

      من خودم تارا اتومات را بیشتر میپسندم بخاطر ایمنی بیشتر و فناوری بهتر گیربکس و موتور .

      موافقم 42
      مخالفم 20
      1. نوید

        ۲۵ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        با بدنه خیلی محکم؟🤣

        موافقم 21
        مخالفم 11
  2. مانی

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (253 ديدگاه)

    شاهین از طراحی مدرن و زیبایی برخوردار است و در حال حاضر،جذاب ترین سدان داخلی در زمینه طراحی بدنه است.اما شاهین نیاز فوری به ارتقاء کیفیت در پیشرانه و داشبورد و قوای محرکه دارد.برای ارتقاء کیفی این خودرو هم سایپا باید یک «تیم ویژه و تخصصی» را گزینش کند.این تیم باید جوان و پویا و با انگیزه باشد و وظیفه دارد که در سریع زمان ممکن تمام داده های مربوط به عیوب کیفی این خودرو را از تمام نمایندگی های سایپا در سرتاسر ایران جمع آوری کند و در هماهنگی با «واحد خرید قطعه» و «تیم مهندسی و کیفیت» در اسرع وقت به رفع آنها اقدام نماید.البته بعضی از بخش های این ماشین باید کاملا از حیث فرم و کیفیت بهسازی شود که از جمله آنها بازطراحی داشبورد و رودری ها و نیز ایجاد هماهنگی بیشتر بین قوای محرکه آن هست.به نظرم مشاوره با شرکت های تخصصی بین المللی هم در این زمینه می تواند راه گشا باشد.ارتقاء فوری کیفیت این خودرو برای سایپا باید بسیار مهمتر از رونمایی از محصولات جدید باشد.

    موافقم 31
    مخالفم 38
    1. حسین

      ۲۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2843 ديدگاه)

      وقتی بازار سایپا محدود به داخل و چنتا کشور فقیر هست ، تا ده سال دیگه هزینه ای که برای شاهین کرده بر نمی‌گرده که بخواد بره سراغ فیس لیفت سنگین!
      نهایتا کار ساده می‌تونه بکنه .

      موافقم 25
      مخالفم 6
  3. Behnam1012

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (987 ديدگاه)

    بجز پارس تمامی رقبا رو که در متن اشاره شده به شاهین ترجیح میدم
    البته جدا از قیمت بازار با توجه به قیمت کارخانه رقیب این خودرو تارا میشه ، که بنظر من خیلی از شاهین سر تره

    موافقم 44
    مخالفم 43
    1. AZ01

      ۲۴ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      حتی پارس رو هم به این گنجشک رنگ شده ترجیح میدم .

      موافقم 32
      مخالفم 56
  4. Enzo Ferrari 2008

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    تو بخش پیشرانه می نوشتید
    موتور تیبا تارا بهتره

    موافقم 13
    مخالفم 12
  5. مهران

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    من بر خلاف خیلیا از طراحیش خوشم نمیاد یعنی زیبا نمیدونم.برای من دنا تارا چند نمونه خود های داخلی دیگه زیباترن.خصوصا طراحی پشتشو اصلا دوست ندارم…

    موافقم 32
    مخالفم 40
  6. pezhman

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (66 ديدگاه)

    با قد ۱۸۷ پشت فرمون که بشینی سرت تو سقفه

    موافقم 23
    مخالفم 30
    1. Ahmad

      ۲۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (40 ديدگاه)

      جواب مدیرعامل سایپا:اون دیگه مشکل شماست میخواستی قدت رشد نکنه به ما ربطی نداره

      موافقم 13
      مخالفم 11
  7. امیر

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    این گنجشک هم نیست چه برسه به شاهین !!! 🤣😂🙌

    موافقم 26
    مخالفم 47
  8. امیر

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    یه زباله به تمام معنی ، نمیدونم اون موتور توربو تیبا دقیقا به چه دردی میخوره که رو این گذاشتن ! قدرتش از خیلی تنفس طبیعی های داخلی هم کمتره و شتابش هم که دیگه همه میدونید چه فاجعه ای ( شتاب ۱۳ – ۱۴ ثانیه برای ماشین توربو زشت هست ) یکبار تا حالا داخلش نشستم و دیگه همون بار آخرم بود !! کل کابین از پلاستیک خشکی ساخته شده که واقعا هیچ فرقی با پراید نداره و به جرات میگم از نظر کیفیت ساخت راحت یک لول از 206 یا پارس پایین تر هست و در مورد دقت مونتاژ هم که دیگه هیچی نگم بهتره 😒 ، افرادی که در حال حاضر سمت خرید شاهین میرن اکثرا قشر متوسط جامعه هستن و بیشتر براشون یه ماشین بی دردسر و کم خرج معیار هست ، پس بهتر بود سایپا حالا که دستش به موتور برلیانس نرسید ، میومد موتور tu5 یا حتی همون موتور تیبا با کمی بهینه سازی میذاشت ( بدون توربو ) همانطور که گفتم این توربو گذاشتن هیچ فایده که نداشته به کنار حتی باعث افزایش استهلاک ماشین و مشکلاتی مثل ناک زدن شده پس اگه قصد خرید شاهین رو دارید پیشنهاد میکنم سمت پژو پارس کارکرده تمیز یا 206 صندوقدار برید ( تو انتخاب بین بد و بد تر بهتره که بد رو انتخاب کنید )

    موافقم 33
    مخالفم 43
    1. پژمان

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام.
      در پاسخ به این دوستمون باید بگم، شما که پژو پارس و 206 رو به شاهین ترجیح میدی ،احتمالا اصلا پشت شاهین ننشستی. خوب چرا در موردش اینطور صحبت میکنید. ویدیویی که پدال تهیه کرده کاملا هدفمند میکوبه این خودرو رو و مشخصه که از چه خودروهایی حمایت میکنه. قضاوت با خود دوستان. اگه کسی پشت این ماشین نشسته باشه اینطور در موردش صحبت نمیکنه

      موافقم 3
      مخالفم 0
  9. ‌ ‌

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3773 ديدگاه)

    سلام به جای سایپا شاهین مینوشتید سایپا کفتر
    سوارش شدم
    این کمک فنر سفت هم تو معایب بنویسید
    تو یه دست‌انداز کوچولو ماشین انگار پرتاب میشد به هوا 😐
    کروز کنترل نداشت قیافش همش اسکی از یه بیوک و هوندا سیویک هست
    فقط ایمنیش از رقباش سرتره ولی خدا نکنه تو رنج ۶۰۰ یا ۷۰۰ ملیون گیر بیوفتید که وقتی میرید ماشینو به نامتون بزنن و پول پنج سال کارتون رو به یه ماشین اشغال میدید واقعا اشک از چشاتون میریزه

    موافقم 27
    مخالفم 28
  10. سهیل

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بسیار بررسی افتضاح از پدال بعید بود و با یک نگاه یک طرفه و انگار که نویسنده پیش زمینه بدی از این ماشین داشته و دقیقا همون رو نوشته بدون اینکه بررسیش کنه من نمیگم بی نقصه مشکل کیفیت پایین متریال و صدای زیاد موتور را قبول ندارم اما شما دارید به طراحی ماشین گیر میدید من نمیدونم دارید با چی مقایسه میکنید این ماشین را باید با رقبا مقایسه کرد مثل تارا و دنا که طراحی های زشت و غیر اصولی و ناهماهنگی دارند اما گویا شما با تالیسمان مقایسه کردید! و ضمنا اولین جایی هست که میخونم فضای داخلش تنگه نویسنده انتظار فضای مینی بوس را از این ماشین داشته!؟ ضمنا من بارها گفتم موتور این کشش بیشتری نسبت به موتور های اتمسفر همرده داره( با توربو مقایسه نمیکنم) و اینکه میگن اگر تیوفایو بیاد روش دیگه عالی میشه را اصلا قبول ندارم.

    موافقم 51
    مخالفم 22
    1. مانی

      ۲۵ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (253 ديدگاه)

      ;کاملا با شما موافق هستم.این اصلا بررسی تخصصی شاهین نبود بلکه فقط کوبیدن یکطرفه و سیاه نویسی محض درباره شاهین بود.به نظر میرسه که نویسنده نفرت عجیبی از شاهین داره و می خواهد در قالب یک نوشته به ظاهر تخصصی عقده دلش خودش را خالی بکنه.متأسفانه هیچ وقت پدال رویکرد علمی و تخصصی درباره خودروهای داخلی و کلا بازار داخلی نداشته و فقط روی حب و بغض عمل می کنه.متأسفانه اکثر سایت های خودرو و حتی مجلات خودرو ما اینطوری هستند و بیشتر به دنبال عقده گشایی و پیگیری نیات و منافع شخصی هستند تا ارائه یک راهکار علمی و عملی برای ساماندهی بازار خودرو.

      موافقم 47
      مخالفم 11
    2. مهدی جمالی

      ۱ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      درسته
      کسایی که از شاهین بد میگن فشار میخورن و کاملا کاری سازماندهی شده هستش و اصلا نمی‌خواهند که واقعیت ماشین را بدانند ولی ماشینی که خوب باشه خودش جاشو پیدا میکنه و واقعا ماشین خیلی خیلی خوبیه.

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. سینا

        ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دقیقآ من هم با شما موافقم من خودم یک دانشجو ۲۲ساله هستم و جدیدا قرار شده برای اولین ماشین خانوادگیمون رو بخریم و در بازار امروز نسبت به قیمت و کیفیت و از همهههههه مهمتر پیدا شدن قطعه های تعویضی شاهین میتونه ۲۰۶ و پارس رو پشت سر بزاره و با مقایسه با دنا هم از لحاظ قیمت ۱۰۰درصد برندست

        موافقم 1
        مخالفم 0
  11. نویدی

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (313 ديدگاه)

    نسبت به بقیه محصولات داخلی بدنه و طراحی بهتری داره.
    نسخه اتوماتش باید خوب باشه،به شرطی گیربکس با کیفیتی روش نصب باشه.
    گیربکس های ۶ دنده اتومات ایران خودرویی مثل گیربکس ۲۰۷ mc که خیلی خنگ و ضعیف هستن.
    .
    کلا قیمت گذاری های سایپا منصفانه نیست،نباید قیمت نسخه اتوماتش بیشتر از ۵۵۰ میبود.
    نصب موتور ضعیف و ایرانیزه tu5 هم روی این بدنه اشتباست.

    موافقم 24
    مخالفم 2
  12. amir

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2507 ديدگاه)

    من متوجه نمیشم چرا بعضی ها از طراحی تارا و شاهین خوششون میاد و یا حتی میخرنش این دو طراحی هایی فاجعه از پیکر بیجان لگن سازان داخلیست با قیمت های فضایی تر از لگن های قرن پیشی که داره تولید میشه
    حالا تاراسواران و شاهین سواران که فن پیجم راه انداختن هرچقدر دلشون خواست دیس بدن

    موافقم 13
    مخالفم 25
  13. Genius

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1253 ديدگاه)

    مدل پلاسش با me16 و گیربکس dae رقیب قدری میشه واسه تارا البته که کیفیت قالب پلاستیک داشبرد و رودری محصولات سایپا بالکل به نسبت ایرانخودرویی ها مساله داره

    موافقم 7
    مخالفم 1
  14. Kurd

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همه محصولات ایران خودرو و سایپا آشغال هستن
    چه طراحی و چه کیفیتشون آشغال بو گندو هستن
    صدای موتورشان از داخل کابین اجازه نمیده صدای سرنشینان را بشنوی و انگار موتور آب دیزلی کار می‌کنه
    ولی ما ملت فلک زده و بدبخت ایران با قدمت ۵۵۰۰ساله مجبوریم این آشغال هارو سوار بشیم

    موافقم 10
    مخالفم 9
  15. Anti Tesla

    ۲۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (690 ديدگاه)

    شاهین زمانی ارزش خرید داره که :
    شاهین توربو پلاس me16 رو بدن بیرون.

    موافقم 5
    مخالفم 9
  16. محسن

    ۲۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نویسنده این متن یا کارمندایران خودرو بودیا دلال بازار. البته با توجه به وضعیت انحصارخودروسازی درایران وعدم اجازه واردات خودروهای روزجهان، چاره ای جزروی آوردن به تولیدات داخلی نداریم ولی اینکه شاهین رااز پژوپارس ودنا با فن آوری 40سال قبل کمتردانسته اندخیلی مضحک است. بنده یک خودرو شاهین با 13000کیلومترکارکرد دارم وبه جزشتاب اولیه پایین ومصرف بنزین 8/5لیترتا9لیتردر100کیلومتروکیفیت پایین متریال داخل هبچ ایراددیگری ندارد. عملکرد بالای فرمان برقی درکنارآپشنهای زیاد (کیلس استارتروسانروف ومدیا پلیرعالی ودوربین عقب بادیدمناسب ونمایشگرباد وفرمان برقی و…..) وگشتاور178نیوتن مترکه درسرپیچها وسربالاییها به کمک راننده میایدازخصـوصیات بارز این خودرو ایت. درضمن خودرو دیگرم مزدا3 فول نیو منطقه آزاداست. بنابراین ازپشت پراید وکوییک سوارشاهین نشده ام. این خودرو با این رنج قیمت وامکانات بهترین گزینه خریددرایران است.

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. هادی

      ۲۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نوشته ای سرشار از اشتباه و غلط. مطمعنم نویسنده این ماشین رو تست واقعی نکرده.من حدود سی هزارتا روندمش.ماشین شتابش عالیه.(تمام ایران خودرو ای های تنفس طبیعی رو میزنه).ماشین با امکانات و زیبایی هست.فضای داخلی بسیار زیاده و صندلی هاش خیلی خوبه و اذیت نمیکنه(مخصوصا صندلی عقب).سر پیچ ها و جاده لغزنده بسیار خوبه و تصادف هایی که ازش دیدیم ماشین خیلی محکمیه.حالا عیب های ماشین.یکی ارتفاع ماشین کمه و زیرش میخوره.تعلیقش بنسب ایران خودرویی ها بده و از همه بدتر اینکه سایپا اصلا خدمات پس از فروش نداره.دقت کنین نمیگم ضعیفه میگم نداره.حداقل تو شهرستان هیچ خدماتی نمیده.مطمعن باشین اگه ایران خودرو میزدش براش سر و دست میشکستن.راستی سیستم صوتی ماشین هم از ایران خودرویی ها خیلی سرتره.

      موافقم 12
      مخالفم 1
  17. سعيد زارع

    ۲۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شاهین فعلی نیاز ب اصلاحات دار الخصوص در موتور،شاهین رو با پارس و رانا مقایسه کردن اجحاف در حق شاهینه،اینم در نظر بگیرید ک شرکت سایپا بد عهد ترین در نوع خودشه خیلی بد قول در تحویل خودرو هستند،نمایندگی های مجاز شاهین در سطح کشور بسییار کمه،رقیب دیگر شاهین جک جی ۴ هست ک بسییار قابل قدر میباشد

    موافقم 7
    مخالفم 1
  18. Ekk

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بنده ام خودرو شاهین دارم ۲۲۰۰۰ کارکرد ضعف شاهین در مقایسه با خودروهای روز دنیا کاملا مشهوده ولی تو بازار ایران، خودروهای هم قیمت (ماشینهای پلت فرم ۴۰۵ و۲۰۶)اصلا حرفی برای گفتن مقابل شاهین ندارن
    اتاقش بسیار بسیار جادارتر از رقبای مذکور
    موتورش بسیار پر توان تر از هر خودروی داخلی تو همین قیمت(اصلا تو سینه کشی نمیشهtu5وxu7وef7رقیبش دونست)
    امکاناتشم که همه میدونن
    فقط کافیه شما یه مسافرت ۲۰۰ کیلومتری باهاش برید تا متوجه کلاس شاهین با خودروهای هم قیمتش بشید
    این تجربه من از هفتمین خودرویی که داشتم

    موافقم 24
    مخالفم 4
  19. Reza

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (97 ديدگاه)

    سلام استهلاکش چی طوره .لوازمش گیر میاد ؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  20. علیرضا رجا

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام و احترام
    خدمت همه خوانندگان

    من یکسالی هسن دارم و یازدهمین ماشینمه – دنا – پارس – 206 سه مدل – پراید – ال ممد – برلیانس – ایکس 22 – پی کی و ….
    نمیگم ماشینه خوبیه و باید رفت با پورشه کورس گذاشت

    منصفانه باید گفت

    طراحی سلیقه ایه – به نظر من از همه داخلی ها بهتره
    نسبت به پولی که میدی تو داخلیا از همه بیشتر مییرزه – مثلا با این پول بری کوئیک اتومات یا رانا و سورن بخری ….
    اتاقش خوبه ولی یکم داشبوردش پلاستیکیه – جالبه که تامین کننده دقیقا همون 206 و 207 هست ولی نشنیدم به اونا بگن پلاستیکی – و لوازم برقیشم کروزه بیشتر که ایران خودروهم از همون میخره

    لوازم موتوریش با تیبا یکیه و مصرفی هاس بیشتر برلیانسه – یعنی کم خرجه تا حدودی و کم استهلاک خصوصا نسبت به دنا که داشتم خودم و چند وقت وایر شمع باید عوض می کردی

    تسمه تایم: پراید
    انژکتور: انژکتور نارنجی تارا TU5
    کمک فنر عقب: برلیانس H320
    لنت عقب: MVM X22، آریو S300، پژو 2008
    تسمه دینام پژو
    ترموستات: پرایدی 82 درجه
    فیلتر روغن: برلیانس، ماکسیما
    لنت جلو: آریوZ300، مزدا6، بسترن B50
    پیچ چرخها: تیبا و کوئیک
    سنسور دنده عقب: ساینا
    فیلتر بنزین: پراید یورو 4 و پژو

    میگن ضعیه موتور – به نظر من شبیه 206 تیپ 2 می مونه – اونم 8 سوپاپه – ولی مسافر داشته باشی و پر باشه چون گشتاورش بالاس خیلی با تیپ 2 تفاوت داره – چون اون اصلا راه نمیره پر باشه

    میکن 8 سوپاپه – 206 تیپ 2 – سمند – پارس هم مدل 8 سوپاپ دارن …. با این تفاوت که خیلی واشر میزنن اونا – خصوصا XUP

    نسبت به پولی که پرداخت کردم بهترین انتخاب بود
    شما با تارا یا دنا تصادف کنی میفهمی چی میگم – ایمنی یه بخشه — هزینه تصادف یک بخش – لوازماشون به شدت گرونه

    تنها نقطه ضعف شاهین:
    واشر توربو ضعیف مدلای 1402 به بعده و ارتفاع کم کاتالیست تو مدلای قبل 1402
    و کیفت بد موتور آینه ها تو همه مدل ها
    کمبود لوازم یدکی

    با آرزوی آزادی واردات و سوار شدن تو ماشینی که لیاقتشو داریم – مثل فورد F150 یا تویوتا تاکوما

    موافقم 12
    مخالفم 1
  21. مهدی راکبیان

    ۲۳ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام لطفا تست رانندگی شاهین اتومات رو بذارید ما خیلی روی مباحث و تستهای کارشناسی شما حساب می کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. حمید

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    بنده ۲۰۶ تیپ ۵ و ال نود و پارس داشتم ولی شاهین یه چیز دیگس شتاب و سواری راحت و آپشنای مناسبش بینظیره
    به نظر من بین ماشبنای ایرانی شاهین بی رقیبه

    موافقم 6
    مخالفم 2
  23. سعید

    ۱۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برادرم شاهین داشت، روغن ریزی داشت و دو بار هم به نمایندگی سایپا بکسل کردنش. خود مسئول نمایندگی به برادرم گفت این ماشین را چرا خریدی و برادرم گفت شما که مسئول نمایندگی هستید این حرف را بزنید وای به حال برقیه. در نهایتم بعد از کلی الافی تو نمایندگی فروختش به یک بدبختی.
    از نظر بدنه قبول دارم قشنگه ولی وقتی از دور نگاهش می کنی وقتی جلو می روی نا ترازی و نامساوی بودن گپ درزها کاملا مشخص است، حتی پراید هم اینقدر افتضاح نبود، این عیبها مال ماشینهای دهه هفتاد است. مسئولین سایپا باید خجالت بکشند، هر چند که رو نیست و سنگ پای دروازه دولاب است.

    موافقم 1
    مخالفم 6
  24. Arash

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما که نفهمیدیم بالاخره این ماشین نرمه یا خشک
    خیلی ها که میگن نرمه
    اما شما میگی خشکه
    چرا اینقدر ما رو دچار دوگانگی میکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا