مقایسه بهمن کارا و زامیاد کارون، ارزان‌ترین وانت‌های دو کابین بازار

یک‌شنبه 12 فروردین 1403 - 08:45
مطالعه 9 دقیقه
Pickup-1
وانت کارا محصول گروه بهمن و وانت کارون محصول زامیاد هم‌اکنون تنها وانت‌های دو کابین صفرکیلومتر بازار کشور با قیمت زیر یک میلیارد تومان محسوب می‌شوند.
تبلیغات

در بازار خودروی حال حاضر کشورمان اگر با زیر یک میلیارد تومان به دنبال پیکاپ دو کابین صفرکیلومتر باشید دو انتخاب بیشتر نخواهید داشت. این وانت‌ها کارون محصول زامیاد و کارا محصول گروه بهمن هستند که هردو اساساً ساختاری بسیار قدیمی داشته و از کیفیت بشدت پایین و کمبود امکانات رنج می‌برند. بااین‌حال، وقتی گزینهٔ دیگری وجود ندارد، خریداران مجبور به انتخاب یکی از این وانت‌های وحشتناک هستند. به همین دلیل، در ادامه قصد مقایسه کارون و کارا دو کابین را داریم تا ببینیم از بین بد و بدتر، کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد. البته گروه بهمن در اواخر سال 1402 به تولید وانت کارا پایان داده است اما مطمئناً تا مدت‌ها نمونه‌های صفرکیلومتر آن برای خرید وجود خواهد داشت.

همچنین بخوانید: مقایسه وانت آریسان با کارا؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

کپی لینک

معرفی کلی

همان‌طور که اشاره شد، هردوی این وانت‌ها ساختاری کاملاً قدیمی دارند و پیشینهٔ آن‌ها به دهه 70 میلادی بازمی‌گردد. کارون هرچند به‌عنوان وانت جدیدی در تابستان 1401 معرفی شد اما اساساً بر اساس همان وانت نیسان باستانی ساخته شده است. این پیرمرد باربر که در کشورمان به نیسان آبی شهرت دارد، درواقع نسل سوم نیسان جونیور است که در اکتبر سال 1970 معرفی شد و مدت کوتاهی بعد در سال 1349 روی خط تولید زامیاد رفت و همچنان در حال تولید است. برای ساخت کارون اما زامیاد اتاق یک وانت کم‌کیفیت چینی بنام فودی F16 را روی شاسی وانت نیسان قرار داده است؛ بنابراین، در کارون شاهد همان قوای محرکه قدیمی نیسان هستیم و اساساً این پیکاپ دو کابین همان نیسان آبی با بدنه‌ای جدید است.

از سوی دیگر، وانتی که چند سالی است با نام کارا توسط گروه بهمن عرضه می‌شود، در اصل نسل سوم وانت‌های سری B مزدا است که در سال 1977 معرفی شد. تولید این وانت در سال 1363 توسط گروه بهمن که آن زمان ایران وانت نام داشت با پیشرانه 1600 سی‌سی آغاز شد. این وانت بعداً به موتور قوی‌تر 2000 سی‌سی 12 سوپاپ مجهز شد و سال‌ها روی خط تولید ماند تا اینکه در اوایل دهه 90 شمسی، به دلایل مختلفی مثل الزام تجهیز خودروهای داخلی به استانداردهای آلایندگی یورو 4 و تحریم خودروسازی ایران، امکان ادامهٔ تولید وانت مزدا با پیشرانهٔ 2000 سی‌سی اصلی وجود نداشت. ازاین‌رو، گروه بهمن وانت مزدا را به پیشرانهٔ 1700 سی‌سی پژو روآ (نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور پیکان) مجهز کرد و در سال 1392 نام آن را به کارا تغییر داد.

کپی لینک

طراحی بیرونی

ازآنجایی‌که هردو وانت کاملاً سالخورده هستند، در مورد طراحی آن‌ها حرف چندانی نمی‌توان زد اما چون کارون از اتاق نسبتاً جدیدی استفاده می‌کند، نمای مدرن‌تری به خود گرفته است. فودی F16 که اتاق خود را به کارون قرض داده در سال 2010 معرفی شده است. این پیکاپ در اصل بر اساس نسل سوم ایسوزو فستر ساخته شده که بین سال‌های 1988 تا 2002 تولید می‌شد و فرم اتاق ساده و اتوکشیدهٔ کارون نشان می‌دهد که پیشینهٔ این طراحی به اواخر دههٔ 80 میلادی بازمی‌گردد ولی فودی با طراحی چراغ‌ها و سپر جلوی جدیدی توانسته نمای کمی بروزتری را ایجاد کند؛ بنابراین، هرچند کارون حتی در برابر وانت‌های چینی جدیدتر بازار کشورمان هم حرفی برای گفتن ندارد اما به‌مراتب مدرن‌تر از وانت نیسان فرتوت به نظر می‌رسد و ظاهر کلی آن برای این بخش از بازار وانت‌های ایران قابل‌قبول است.

وانت کارا اما نسبت به وانت مزدای سال 1977 هیچ تغییر بزرگی را تجربه نکرده و همچنان با همان اتاق اولیه تولید می‌شد. بااین‌حال، زمانی که در اوایل دههٔ 90 شمسی این وانت ایرانیزه شد و به کارا تغییر نام داد، گروه بهمن چند تغییر جزئی در ظاهر آن اعمال کرد که شامل چراغ‌های جلوی جدید کریستالی، حذف راهنماهای مجزا از روی سپر جلو و گرافیک جدید چراغ‌های عقب می‌شد. در سال 1400 نیز کارا به آینه‌های جانبی رنو ساندرو مجهز شد و با تغییر دوبارهٔ گرافیک چراغ‌های عقب و تعبیه مه شکن‌های عقب داخل چراغ‌های اصلی، مه شکن تکی از روی سپر عقب حذف شد. آخرین تغییر ظاهری کارا هم تجهیز به دی‌لایت در سال 1402 برای مطابقت با استانداردهای جدید بود. هرچند این تغییرات به چهرهٔ فرتوت وانت مزدا کمی نمای بروزتری بخشید اما کارا در قیاس با کارون کاملاً قدیمی به نظر می‌رسد.

کپی لینک

داخل

وقتی داخل این وانت‌های می‌نشینید باید کاملاً کلمهٔ کیفیت را از ذهن خود پاک کنید زیرا در هردو خودرو شاهد فضایی کاملاً پلاستیکی و بشدت بی‌کیفیت خواهید بود. بااین‌حال، در اینجا هم وضعیت کارون بهتر است زیرا لااقل طراحی مدرن‌تری دارد و به سرنشینان حس سفر به گذشته نمی‌دهد. علاوه بر این، تریم‌های نقره‌ای روی داشبورد و رو دری‌ها، فضای پلاستیکی و سیاه کابین کارون را کمی از یکنواختی خارج کرده‌ است. همچنین زامیاد برای این وانت از غربیلک فرمان کوییک استفاده کرده است که نمای قابل‌قبولی دارد. از سوی دیگر اما کابین کارا کاملاً قدیمی بوده و با داشبورد سادهٔ پلاستیکی، دریچه‌های تهویهٔ کوچک و رو دری‌های قدیمی با شیشه‌بالابرهای دستی، حال و هوای دههٔ 80 را دارد. حتی غربیلک فرمان جدیدتری که گروه بهمن در این وانت ارائه کرده نیز طراحی جالبی ندارد؛ بنابراین، در اینجا برتری کاملاً با کارون خواهد بود. علاوه بر این، وانت دو کابین زامیاد به دلیل اتاق بزرگ‌تر، فضای بیشتری برای سرنشینان عقب دارد.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات

همان چیزی که در مورد کیفیت گفتیم در مورد امکانات هم صدق می‌کند! در وانت کارا حتی خبری از پنجره‌های برقی هم نیست و می‌توانید حس نوستالژی خودروهای کلاسیک را با آن تجربه کنید! لیست امکانات این خودرو فقط به سیستم تهویه، رادیوپخش با AUX، دو ایربگ، قفل مرکزی با ریموت، فرمان هیدرولیک و دی‌لایت محدود می‌شود. کارون هم هرچند پیکاپ کاملاً فقیری است اما با برخورداری از تنظیم برقی آینه‌های جانبی، پنجره‌های برقی جلو و عقب و سیستم صوتی با بلوتوث و USB، کمی شرایط بهتری دارد.

کپی لینک

پیشرانه

این قسمت جایی است که کارا می‌تواند ناکامی‌های قبلی را جبران کند زیرا پس‌ازاینکه مشخص شد پیشرانهٔ پیکان نمی‌تواند قلب مناسبی برای این وانت سالخورده باشد، گروه بهمن پیشرانهٔ 2000 سی‌سی 16 سوپاپ ساخت شرکت چینی DAE را برای نصب روی کارا انتخاب کرد. این پیشرانه که گفته می‌شود تحت لیسانس میتسوبیشی است، هرچند با 112 اسب بخار قدرت و 171 نیوتن متر گشتاور، خروجی پایینی دارد اما با نسبت تراکم 9.5 به یک، با بنزین بی‌کیفیت ایران سازگاری دارد و با حداکثر گشتاوری که از دور پایین 2 هزار rpm ارائه می‌شود، برای یک پیکاپ نسبتاً مناسب خواهد بود. این در حالی است که کارون همچنان از همان پیشرانه قدیمی 2.4 لیتری وانت نیسان استفاده می‌کند که تنها 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور دارد. البته مزیت اصلی این موتور فراوانی قطعات و سادگی تعمیرات است که باعث شده بین خریداران طرفدار داشته باشد. بااین‌حال، موتور کارا به‌مراتب مدرن‌تر است و می‌تواند هنگام حمل بار کشش بهتری را فراهم کند. این موتور همچنین از لحاظ دوام بلندمدت هم مشکل چندانی نخواهد داشت.

کپی لینک

ابعاد و ظرفیت بار

کارون با 5,200 میلی‌متر طول، 1,760 میلی‌متر عرض و 1,750 میلی‌متر ارتفاع، بسیار بزرگ‌تر از کارا با 4,820 میلی‌متر طول، 1,620 میلی‌متر عرض و 1,560 میلی‌متر ارتفاع بزرگ‌تر است اما اتاق بار آن با طول 1,470 میلی‌متر و عرض 1,445 میلی‌متر، از کارا با 1,515 میلی‌متر طول و 1,435 میلی‌متر عرض کوتاه‌تر است. بااین‌حال، ظرفیت بار کارون به‌مراتب بیشتر است. این پیکاپ دو کابین می‌تواند تا 1320 کیلوگرم را به‌علاوهٔ چهار سرنشین حمل کند درحالی‌که ظرفیت بار کارا کمتر از نصف این رقم یعنی تنها 600 کیلوگرم است. بااین‌حال، کارا سواری نرم‌تری نسبت به کارون دارد و با توجه به‌اندازهٔ کوچک‌تر، برای استفاده‌های شهری و مکان‌های تنگ گزینهٔ بهتری خواهد بود درحالی‌که کارون در مسیرهای ناهموار و خارج جاده توانایی‌های بیشتری از خود نشان می‌دهد.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

قیمت کارخانه‌ای وانت کارا دو کابین 516 میلیون تومان است درحالی‌که این رقم در بازار هم‌اکنون به 740 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، قیمت کارخانهٔ کارون 710 میلیون تومان و قیمت بازار آن 850 میلیون تومان است؛ بنابراین، کارا بیش از صد میلیون تومان از کارون ارزان‌تر است که می‌تواند روی تصمیم خریداران تأثیرگذار باشد. به‌طورکلی، اگر به دنبال وانتی دو کابین با سواری نرم‌تر هستید که امکان استفاده‌های روزمره به‌عنوان خودرویی سواری را هم داشته باشد، قطعاً سراغ کارا بروید اما اگر پیکاپی برای استفاده‌های خشن‌تر می‌خواهید و به دنبال ظرفیت بار بیشتر هستید، کارون را انتخاب کنید.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

بهمن کارا

زامیاد کارون

پیشرانه

2.0 لیتری 4 سیلندر

2.4 لیتری 4 سیلندر

قدرت

112 اسب بخار

94 اسب بخار

گشتاور

171 نیوتن متر

187 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

محور محرک

عقب

عقب

وزن

1330 کیلوگرم

1815 کیلوگرم

ظرفیت بار

600 کیلوگرم

1320 کیلوگرم

طول/عرض/ارتفاع

4,820 / 1,620 / 1,560 میلی‌متر

5,200 / 1,760 / 1,750 میلی‌متر

طول/عرض اتاق بار

1,515 / 1,435 میلی‌متر

1,470 / 1,445 میلی‌متر

قیمت کارخانه

516 میلیون تومان

710 میلیون تومان

قیمت بازار

740 میلیون تومان

850 میلیون تومان

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.