دوئل سئات لئون و هیوندای i30

یک‌شنبه 19 آذر 1396 - 09:00
مطالعه 6 دقیقه
Seat-Leon-VS-Hyundai-i30
قسمت دوم دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه هاچ‌بک‌های سگمنت C یا کامپکت اختصاص دارد. در اولین دوئل این گروه که در دور...
تبلیغات

قسمت دوم دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه هاچ‌بک‌های سگمنت C یا کامپکت اختصاص دارد. در اولین دوئل این گروه که در دور قبلی برگزار شد، فورد فوکوس و سیتروئن C4 باهم به رقابت پرداختند. در این دوئل مجموعاً تعداد 1339 رأی به ثبت رسیده که فوکوس توانست با دریافت 921 عدد از آن‌ها و کسب 68 درصد از آراء پیروز گردد درحالی‌که C4 موفق به کسب 418 رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه هاچ‌بک‌های کامپکت سئات لئون در برابر هیوندای i30 قرار گرفته است.

فورد فوکوس

سیتروئن C4

سئات لئون

هیوندای i30

فورد فوکوس

؟

ام‌جی 5

کیا سید

نیسان پولسار

پژو 308

؟

؟

اوپل آسترا

تویوتا آیوریس

مینی کلاب‌من

فولکس‌واگن گلف

؟

؟

هیوندای i30

هیوندای نسل نخست مدل i30 را به‌عنوان هاچ‌بکی کامپکت در سال 2007 رونمایی کرد. این خودرو که به کشورمان هم وارد شد، در دو نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در و استیشن تا سال 2012 به تولید رسید درحالی‌که نسل دوم i30 در نمایشگاه فرانکفورت 2011 رونمایی شده بود. در این نسل نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در هم به خانوادهٔ i30 اضافه شد. سرانجام در نمایشگاه پاریس 2016 نسل سوم یا کنونی این هاچ‌بک کره‌ای رونمایی گردید. این نسل که در ایالات‌متحده با نام الانترا GT عرضه می‌شود، روی پلت‌فرم J4 کیا-هیوندای ساخته شده که با خودروهایی چون هیوندای الانترا و کیا سید مشترک است. در نسل سوم i30 دوباره نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در حذف شده و در ابتدا صرفاً به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در و استیشن تولید گردید اما به‌تازگی هیوندای نسخهٔ پنج‌در لیفت‌بک این خودرو را هم معرفی کرده است. i30 هم‌اکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. برای این دوئل ما پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ i30 را انتخاب کرده‌ایم که از نوع 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو است. این موتور 140 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم سه گیربکس مختلف شامل یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است؛ اما به خانوادهٔ این هاچ‌بک کره‌ای به‌تازگی یک نسخهٔ اسپرت و عملکردی هم بنام i30 N اضافه شده است. این خودرو اولین محصول بخش N هیوندای و همین‌طور قوی‌ترین نسخهٔ i30 محسوب می‌شود. هیوندای i30 تا پایان ماه اکتبر سال جاری در اروپا نزدیک به 63 هزار دستگاه فروش داشته است.

سئات لئون

سئات برای اولین بار مدل لئون را به‌عنوان یک هاچ‌بک کامپکت در سال 1999 معرفی کرد. نسل اول این خودرو که روی پلت‌فرم A4 گروه فولکس‌واگن مشترک با خودروهایی چون فولکس‌واگن گلف، فولکس‌واگن بیتل و اشکودا اکتاویا ساخته شده بود، صرفاً در یک نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در ساخته شد و تا سال 2005 به تولید رسید. سپس در این سال نوبت به معرفی نسل دوم رسید. این نسل نیز مانند نسل قبلی تنها در به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در به تولید رسید و با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزل تا سال 2012 به بازار عرضه شد. سپس نهایتاً در نمایشگاه پاریس همین سال نسل کنونی یا سوم لئون رونمایی شد. در این نسل اما خانوادهٔ این هاچ‌بک اسپانیایی گسترش یافته و برای اولین بار نسخه‌های هاچ‌بک سه‌در و استیشن هم به آن اضافه شده است. نسل سوم لئون روی پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که همچنان با فولکس‌واگن گلف و اشکودا اکتاویا مشترک است. این ماشین هم‌اکنون با طیف وسیعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی گروه فولکس‌واگن به بازار عرضه می‌شود که برای این رقابت جهت هماهنگی با رقیب کره‌ای، پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ آن انتخاب شده است. این موتور 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال آن به چرخ‌های جلو توسط گیربکس‌های مختلفی چون یک واحد هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه انجام می‌گیرد. در خانوادهٔ لئون هم مانند هیوندای i30 یک نسخهٔ اسپرت و داغ وجود دارد که نام آن Cupra است. سئات لئون طی 10 ماه سپری‌شده از سال 2017 در اروپا بیش از 123 هزار دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی

 

سئات لئون

هیوندای i30

پیشرانه

1.4 لیتری 4 سیلندر

1.4 لیتری 4 سیلندر

تنفس

توربوشارژ

توربوشارژ

قدرت

150 اسب بخار

140 اسب بخار

گشتاور

250 نیوتن متر

240 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

8 ثانیه

9.2 ثانیه

حداکثر سرعت

215 کیلومتر/ساعت

205 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

4.8 لیتر (ترکیبی)

5.2 لیتر (ترکیبی)

حجم باک

50 لیتر

50 لیتر

تولید آلایندگی

114 گرم/کیلومتر

120 گرم/کیلومتر

وزن

1188 کیلوگرم

1240 کیلوگرم

طول

4.28 متر

4.34 متر

فاصلهٔ محوری

2.63 متر

2.65 متر

حجم صندوق بار

380 لیتر

395 لیتر

قیمت پایه

17,970 پوند

16,995 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9894158]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.