بررسی تخصصی سئات آتکا فیس لیفت 2020

سه‌شنبه 6 آبان 1399 - 13:30
مطالعه 9 دقیقه
SEAT Ateca facelift 2020-20
دیگر محصول تازه‌نفس سئات برای سال 2020 نسخه فیس لیفت شده از شاسی‌بلند آتکاست. ظاهر جدید و تکنولوژی ارتقا یافته باعث شده‌اند این قدبلند محبوب جان...

دیگر محصول تازه‌نفس سئات برای سال 2020 نسخه فیس لیفت شده از شاسی‌بلند آتکاست. ظاهر جدید و تکنولوژی ارتقا یافته باعث شده‌اند این قدبلند محبوب جان تازه‌ای بگیرد و از نظر طراحی به برادر جدیدتر و بزرگ‌تر خود یعنی تاراکو و همچنین هاچبک جدید لئون نزدیک‌تر شود.

آتکا یکی از پرفروش‌ترین محصولات سئات بوده و از زمان عرضه در سال 2016 تاکنون فروش بیش از 40 هزار دستگاهی را در بریتانیا تجربه کرده است؛ اما حالا وضعیت کمی متفاوت است زیرا در آینده‌ای نزدیک نسل جدید نیسان قشقایی وارد بازار خواهد شد و همین کار را برای آتکا سخت‌تر می‌کند.

سئات عموماً روی بهبود ارزش‌های آتکا تمرکز کرده و درعین‌حال موارد دوست‌داشتنی قبلی را نیز نگه داشته است. به همین خاطر همچنان با ظاهر تیز، کابین جادار و کاربردی و هندلینگ سطح بالا در کلاس خود روبرو هستیم.

هم‌اکنون تمامی نسخه‌های آتکا به‌صورت استاندارد با چراغ‌های جلو و مه شکن‌های LED عرضه می‌شوند و مدل محبوب SE تکنولوژی نیز از شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند و صفحه‌نمایش 9.2 اینچی گروه فولکس‌واگن سود می‌برد. همچنین سه تریم از هفت تریم آتکا حذف شده‌اند و قیمت پرفروش‌ترین مدل یعنی SE تکنولوژی 415 پوند کاهش یافته است.

کاهش قیمت پایه با پلتفرمی مطمئن و چسبندگی زیاد همراه شده است. بله سواری آتکا همچنان سفت تر از برخی دیگر از محصولاتی است که در بطن خود پلتفرم MQB را پنهان کرده‌اند اما شاسی خودرو اکثر ناهمواری‌ها را به خوبی جذب می‌کند. فرمان خودرو نیز عملکرد خوبی داشته و پدال‌ها نیز سفتی خاصی دارند که این امر باعث شده آتکا سواری هیجان‌انگیزتری نسبت به کیا اسپورتیج و نیسان قشقایی داشته باشد.

استفاده از دامپرهای سفت تر می‌تواند باعث انتقال لرزش‌هایی به کابین در زمان روبرو شدن با چاله‌های بزرگ شود اما کنترل آتکای 1400 کیلوگرمی به خوبی صورت می‌گیرد. ترمزها نیز به‌طور سورپرایز کننده‌ای قدرتمند هستند و زمانی که آن را با سیستم تعلیق یک شاسی‌بلند همراه کنید اعتمادبه‌نفس رانندگان هاچبک های خانوادگی را خواهید داشت.

ما اقدام به تست مدل مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو کردیم و فکر می‌کنیم این گزینه‌ای مناسب باشد. پیشرانه یاد شده ترکیبی مناسب از پرفورمنس و مصرف سوخت بوده و قدرت 148 اسبی و گشتاور 250 نیوتون متری آن کاملاً کفایت می‌کند.

گیربکس 7 سرعته اتوماتیک اما کمی ناهنجار بوده و اگر بخواهید سبقتی ناگهانی انجام دهید دور پیشرانه به‌طور تیزی افزایش یافته و گیربکس در یافتن دنده مناسب گیج می‌شود.

البته در اکثر اوقات گیربکس آتکا عملکرد خوبی داشته و بیشتر می‌خواهد حالت اقتصادی داشته باشد. پیشرانه این شاسی‌بلند فیس لیفت شده با سیستم غیرفعال سازی سیلندر همراه شده و می‌توان دو سیلندر را از مدار خارج کرد تا مصرف سوخت خودرو کاهش یابد. زمانی که این تکنولوژی با گیربکس دوکلاچه سئات همراه شود مصرف سوخت ادعایی 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر به دست خواهد آمد.

دیگر پیشرانه قابل انتخاب برای این خودرو از نوع 3 سیلندر 1 لیتری توربوی 113 اسب بخاری است که در مقایسه با نسخه قوی‌تر کمی کم‌رمق به نظر می‌رسد؛ اما خب قیمت پایه 23670 پوندی آن حدود 2 هزار پوند کمتر از برادر قوی‌تر است و این هم می‌تواند یکی از دو راهی‌ها باشد.

تغییرات زیادی در کابین آتکا 2020 رخ نداده و بیشتر به پانل درب‌ها، فرمان چرمی و پوشش متفاوت صندلی‌ها محدود بوده است. هنوز هم پلاستیک‌های خراش پذیر در کابین آتکا دیده می‌شوند اما از آنجایی که این خودرو بیشتر مورداستفاده خانواده‌ها قرار می‌گیرد بنابراین استفاده از متریال سخت و ارزان‌قیمت خیلی هم بد نخواهد بود.

سیستم اطلاعات سرگرمی بزرگ‌ترین تغییر کابین بوده و استفاده از آن به راحتی صورت می‌گیرد. صفحه‌نمایش آن نیز اندکی بزرگ‌تر شده و دکمه‌های فیزیکی هم جای خود را به حسگرهای حساس داده‌اند.

در کل اگر به دنبال یک شاسی‌بلند خانوادگی هستید که سواری خوب، کابین جادار و قیمت مناسب داشته باشد آتکا می‌تواند همانی باشد که می‌خواهید. به‌هرحال این خودرو یکی از بهترین‌های کلاس بسیار رقابتی شاسی بلندهای میان سایز می‌باشد.

با گذشت 4 سال از زمان عرضه، سئات آتکا همچنان یک شاسی‌بلند همه‌کاره و تواناست. این خودرو از سواری هیجان‌انگیز و راحت و کابینی جادار سود می‌برد و به‌روزرسانی‌های صورت گرفته نیز باعث تقویت جایگاه آن شده‌اند. شاید بهترین خبر درباره آتکا 2020 کاهش قیمت مدل محبوب SE تکنولوژی باشد.

مشخصات سئات آتکا Xperience 1.5 150Ps DSG

  • قیمت: 29445 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/250 نیوتون متر
  • گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.6 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 200 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.