خداحافظی سئات با خودروسازی و پایان تولید تمام محصولات
سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی خواهد کرد. این خبر عجیب را رئیس گروه فولکسواگن «توماس شفر» در نمایشگاه خودروی مونیخ اعلام کرده است. به گفتهٔ وی، زمانی که عمر محصولات کنونی سئات به پایان برسد، تولید آنها بدون معرفی جایگزین خاتمه خواهد یافت و میراث سئات در قالب برند نوپای کوپرا ادامه پیدا خواهد کرد. شفر دراینباره گفته است:
کوپرا آیندهٔ سئات خواهد بود. گروه فولکسواگن بشدت در کوپرا سرمایهگذاری خواهد کرد و این افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل گروه فولکسواگن از این تصمیم جنجالی دفاع کرده و گفته خریداران به کوپرا جذب شدهاند تا جایی که کوپرا به سریعترین برند در حال رشد در سراسر اروپا تبدیل شده است:
من فکر میکنم این تصمیم درستی بود اما یک قمار است. من دیدهام که نامهای جدید زیادی آمدهاند و رفتهاند اما این تصمیم خوبی بود. کوپرا بزرگتر از آلفارومئو و پولستار است.
سئات 70 سال پیش خودروسازی را آغاز کرد و اولین محصول آن با نام 1400 در سال 1953 از خط تولید بیرون آمد. در سال 1986، دولت اسپانیا این برند را به گروه فولکسواگن فروخت. هرچند سئات در دهههای 2000 و 2010 عملکرد خوبی داشت اما کمکم علائم کاهش محبوبیت را نشان داد و پس از اینکه در سال 2018 کوپرا از سئات جدا شد، دیگر ادامه کار هردو برند در کنار هم منطقی نبود. همچنین ازآنجاییکه سئات حتی یک خودروی تمام الکتریکی در سبد محصولات خود ندارد، شاید اعلام خبر تعطیلی آن خیلی هم تعجببرانگیز به نظر نرسد.
بااینحال، برنامههایی برای زنده نگه داشتن نام سئات وجود دارد و این نام بهطور کامل حذف نخواهد شد زیرا به گفتهٔ شفر، گروه فولکسواگن نقش متفاوتی برای این برند اسپانیایی پیدا خواهد کرد. گمانهزنیها حاکی از آن است که شاید سئات به برندی برای ساخت وسایل حملونقل مثل اسکوترها تبدیل شود. این شرکت هماکنون اسکوترهای Mo را عرضه میکند و پتانسیل گسترش این مجموعه را در آیندهٔ نزدیک خواهد داشت. یکی دیگر از احتمالات برای ادامهٔ فعالیت سئات، روی آوردن به ساخت چهارچرخههای الکتریکی مثل سیتروئن آمی است. در همین رابطه، در سال 2019، این برند میکروکار کانسپت مینیمو را با باطریهای قابل تعویض و برد 100 کیلومتری معرفی کرد.
درهرحال، فولکسواگن به تولید خودرو در اسپانیا ادامه میدهد و در یک کارخانهٔ جدید 10 میلیارد یورویی باطری در والنسیا هم سرمایهگذاری کرده است. این شرکت همچنین قصد دارد هاچبک ID.2 را در اسپانیا تولید کند. در همین حال، کوپرا در حال برنامهریزی برای گسترش سبد محصولات خود با مدل جدیدی بنام ترامار است. این خودرو کراساوور کوچکی است که با نسل بعدی آئودی Q3 اشتراکات فنی خواهد داشت. همچنین در سال 2025 هم کانسپت دارکربل به یک خودروی الکتریکی پایه تبدیل خواهد شد که پایینتر از کوپرا بورن قرار میگیرد و در کنار کراساوور تاواسکان به مدلهای بدون آلایندگی این برند اضافه میشود.