شلبی

ساخت شلبی کبرا دیتونای مدرن توسط دانشجویان طراحی با بودجه‌ای محدود

دانشجویان مدرسه طراحی اسپرا اسبارو در فرانسه با بودجه‌ای محدود و در کمتر از پنج ماه، نسخه‌ای مدرن از شلبی کبرا دیتونا را خلق کردند که تحسین همگان را برانگیخت.

شلبی کبرا دیتونا شاهکار طراحی و یکی از مهم‌ترین خودروهای فرهنگ خودروسازی آمریکا محسوب می‌شود. بازآفرینی خودرویی که بتواند در حد نسخهٔ اصلی باشد کار ساده‌ای نیست اما گروهی از دانشجویان یک مدرسه طراحی در فرانسه موفق به انجام این کار شدند آن‌هم با برنامه‌ای فشرده و بودجه‌ای بسیار محدود. آنچه اینجا می‌بینید، تفسیری مدرن از این طراحی است که توسط دانشجویان مدرسه طراحی خودرو اسپرا اسبارو ساخته شده است؛ مدرسه‌ای که توسط فرانکو اسبارو، سازنده سابق خودروهای مسابقه‌ای، تأسیس شد. او همچنین شرکت معروف اسبارو را راه‌اندازی کرد که سال‌هاست خودروهای خاص و رپلیکاهای بی‌نظیر تولید می‌کند.

این ادای دین به کبرا دیتونا، هریتیج ESX نام دارد و تیمی متشکل از ۲۵ دانشجو در کمتر از پنج ماه آن را به سرانجام رساندند. با تناسبات ظاهری و اگزوزهای کنار بدنه، ممکن است فکر کنید شاسی این خودرو از دوج وایپر قرض گرفته شده اما هیچ ماری در ساخت این پروژه آسیب ندیده است! دانشجویان شاسی لوله‌ای اختصاصی خود را مهندسی کردند که هم مستحکم است و هم سبک‌وزن. هریتیج ESX تنها ۱۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد که رقم چشمگیری است. دانشجویان پیش از ساخت هریتیج ESX تجربه‌ای مشابه داشتند. سال گذشته، آن‌ها ادای دینی به خودروی فرمول یک برابم دهه ۱۹۸۰ ساختند. این خودرو که ES-25 نام داشت و شبیه یک خودروی اصلی فرمول یک به نظر می‌رسد، به موتور V6 آئودی مجهز بود و در کمتر از دو ماه از صفر طراحی و ساخته شد.

زیر کاپوت، موتور آشنای کایوت ۵ لیتری V8 فورد از موستانگ GT قرار دارد که در موقعیت وسط-جلو نصب شده و قدرت را از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. این موتور با ۴۵۰ اسب بخار قدرت، عملکردی هیجان‌انگیز را در این خودروی سبک‌وزن نوید می‌دهد و صدای فوق‌العاده‌ای هم دارد. چند قطعه دیگر نیز از فورد قرض گرفته شده‌اند، مانند چراغ‌های جلو که از کراس‌اوور ساب‌کامپکت فورد پوما گرفته شده‌اند. کابین خودرو نیز مانند نمای بیرونی به‌ویژه در طراحی فرمان و کنسول میانی از دیتونا الهام گرفته است. بااین‌حال، المان‌های مدرنی مانند قطعات فیبر کربنی و صفحه‌نمایش دیجیتال مرکزی نیز در آن دیده می‌شود. دو کرونومتر که سمت سرنشین نصب شده نیز یادآور خودروهای مسابقه‌ای کلاسیک است. هریتیج ESX قرار است در حاشیه رویداد لمان کلاسیک که از ۳ تا ۶ جولای برگزار می‌شود، به‌صورت رسمی رونمایی شود. متأسفانه، این خودرو در حد یک مدل تک ساخت باقی خواهد ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای
منبع
carbuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. آلمانی و دیگر هیچ.......

    ۱۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    اثر هنری تمیز

    ترکیبی از وایپر و فورد جی تی

    موافقم 16
    مخالفم 2
  2. دکتر استاپ

    ۱۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (131 ديدگاه)

    چقدر زیباست
    امیدوارم که شلبی اینو به یه مدل تولید محدود تبدیل کنه

    موافقم 10
    مخالفم 2
  3. O

    ۱۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (104 ديدگاه)

    خیلی خوب از کار در اومده و با بودجه محدود عالی شده 🤩

  4. amir-mr

    ۱۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (468 ديدگاه)

    زیبا شده

  5. اردوان

    ۱۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    واقعا کار فوق‌العاده ای انجام دادن.من همیشه عاشق دست ساز ها هستم

  6. رهام

    ۱۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (41 ديدگاه)

    دمشون گرم واقعا

  7. GMA

    ۱۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (874 ديدگاه)

    عجب شاهکاری طراحی کردن
    درد و بلاشون بخوره تو سر طراحان بنز و ب‌ام‌و که با اون بودجه و تیم عظیم زباله هایی مثل GT XX و نئو کلاس طراحی میکنن

    موافقم 12
  8. amirboss

    ۱۶ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    باید دست تک تک اون دانشجو ها رو بوسید.
    از نوجوانی آرزو داشتم تو پروژه ساخت خودروهای دست ساز مشارکت داشته باشم.حیف که عشق و علاقه ی ما جیز شد رفت.
    تو ایران هم که ماشین بازی جرم حساب میشه!

    1. Mehdiii21

      ۱۶ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (22 ديدگاه)

      آقا امیر یجورایی آرزوی منم بوده به ویژه این چند سال که تب بازسازی و ریستوماد و… بالا گرفته علاقه و افسوس من بیشتر هم شده
      در تکمیل جملت تفریح و پیشرفت جرمه نه فقط ماشین بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا