دانشجویان مدرسه طراحی اسپرا اسبارو در فرانسه با بودجهای محدود و در کمتر از پنج ماه، نسخهای مدرن از شلبی کبرا دیتونا را خلق کردند که تحسین همگان را برانگیخت.
شلبی کبرا دیتونا شاهکار طراحی و یکی از مهمترین خودروهای فرهنگ خودروسازی آمریکا محسوب میشود. بازآفرینی خودرویی که بتواند در حد نسخهٔ اصلی باشد کار سادهای نیست اما گروهی از دانشجویان یک مدرسه طراحی در فرانسه موفق به انجام این کار شدند آنهم با برنامهای فشرده و بودجهای بسیار محدود. آنچه اینجا میبینید، تفسیری مدرن از این طراحی است که توسط دانشجویان مدرسه طراحی خودرو اسپرا اسبارو ساخته شده است؛ مدرسهای که توسط فرانکو اسبارو، سازنده سابق خودروهای مسابقهای، تأسیس شد. او همچنین شرکت معروف اسبارو را راهاندازی کرد که سالهاست خودروهای خاص و رپلیکاهای بینظیر تولید میکند.
این ادای دین به کبرا دیتونا، هریتیج ESX نام دارد و تیمی متشکل از ۲۵ دانشجو در کمتر از پنج ماه آن را به سرانجام رساندند. با تناسبات ظاهری و اگزوزهای کنار بدنه، ممکن است فکر کنید شاسی این خودرو از دوج وایپر قرض گرفته شده اما هیچ ماری در ساخت این پروژه آسیب ندیده است! دانشجویان شاسی لولهای اختصاصی خود را مهندسی کردند که هم مستحکم است و هم سبکوزن. هریتیج ESX تنها ۱۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد که رقم چشمگیری است. دانشجویان پیش از ساخت هریتیج ESX تجربهای مشابه داشتند. سال گذشته، آنها ادای دینی به خودروی فرمول یک برابم دهه ۱۹۸۰ ساختند. این خودرو که ES-25 نام داشت و شبیه یک خودروی اصلی فرمول یک به نظر میرسد، به موتور V6 آئودی مجهز بود و در کمتر از دو ماه از صفر طراحی و ساخته شد.
زیر کاپوت، موتور آشنای کایوت ۵ لیتری V8 فورد از موستانگ GT قرار دارد که در موقعیت وسط-جلو نصب شده و قدرت را از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته به چرخهای عقب منتقل میکند. این موتور با ۴۵۰ اسب بخار قدرت، عملکردی هیجانانگیز را در این خودروی سبکوزن نوید میدهد و صدای فوقالعادهای هم دارد. چند قطعه دیگر نیز از فورد قرض گرفته شدهاند، مانند چراغهای جلو که از کراساوور سابکامپکت فورد پوما گرفته شدهاند. کابین خودرو نیز مانند نمای بیرونی بهویژه در طراحی فرمان و کنسول میانی از دیتونا الهام گرفته است. بااینحال، المانهای مدرنی مانند قطعات فیبر کربنی و صفحهنمایش دیجیتال مرکزی نیز در آن دیده میشود. دو کرونومتر که سمت سرنشین نصب شده نیز یادآور خودروهای مسابقهای کلاسیک است. هریتیج ESX قرار است در حاشیه رویداد لمان کلاسیک که از ۳ تا ۶ جولای برگزار میشود، بهصورت رسمی رونمایی شود. متأسفانه، این خودرو در حد یک مدل تک ساخت باقی خواهد ماند.
آلمانی و دیگر هیچ.......
۱۶ تیر ۱۴۰۴اثر هنری تمیز
ترکیبی از وایپر و فورد جی تی
دکتر استاپ
۱۶ تیر ۱۴۰۴چقدر زیباست
امیدوارم که شلبی اینو به یه مدل تولید محدود تبدیل کنه
O
۱۶ تیر ۱۴۰۴خیلی خوب از کار در اومده و با بودجه محدود عالی شده 🤩
amir-mr
۱۶ تیر ۱۴۰۴زیبا شده
اردوان
۱۶ تیر ۱۴۰۴واقعا کار فوقالعاده ای انجام دادن.من همیشه عاشق دست ساز ها هستم
رهام
۱۶ تیر ۱۴۰۴دمشون گرم واقعا
GMA
۱۶ تیر ۱۴۰۴عجب شاهکاری طراحی کردن
درد و بلاشون بخوره تو سر طراحان بنز و بامو که با اون بودجه و تیم عظیم زباله هایی مثل GT XX و نئو کلاس طراحی میکنن
amirboss
۱۶ تیر ۱۴۰۴باید دست تک تک اون دانشجو ها رو بوسید.
از نوجوانی آرزو داشتم تو پروژه ساخت خودروهای دست ساز مشارکت داشته باشم.حیف که عشق و علاقه ی ما جیز شد رفت.
تو ایران هم که ماشین بازی جرم حساب میشه!
Mehdiii21
۱۶ تیر ۱۴۰۴آقا امیر یجورایی آرزوی منم بوده به ویژه این چند سال که تب بازسازی و ریستوماد و… بالا گرفته علاقه و افسوس من بیشتر هم شده
در تکمیل جملت تفریح و پیشرفت جرمه نه فقط ماشین بازی