بررسی تخصصی اشکودا اوکتاویا استیت 2020 جدید

دوشنبه 9 تیر 1399 - 14:30
مطالعه 10 دقیقه
1-skoda-octavia-estate-2020-uk-fd-hero-front
پورشه چندین دهه است 911 را می‌سازد، لندروور دیفندر را دارد و اشکودا هم اوکتاویا را! بله قطعاً این خودرو به اندازه‌ی 911 یا دیفندر سطح بالا نیست...
تبلیغات

پورشه چندین دهه است 911 را می‌سازد، لندروور دیفندر را دارد و اشکودا هم اوکتاویا را! بله قطعاً این خودرو به اندازه‌ی 911 یا دیفندر سطح بالا نیست اما این یک خودروی خانوادگی به شدت کاربردی است که در قلب سبد محصولات چکی‌ها قرار دارد. از هر سه اشکودایی که در جهان به فروش می‌رسد یکی اوکتاویاست.

بنابراین وقتی که نسل جدید این خودرو وارد میدان می‌شود اشکودا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این موضوع به ویژه زمانی صحیح است که نسل جدید فولکس‌واگن گلف و سئات لئون در زمانی مشابه معرفی می‌شوند. به این جمع باید فورد فوکوس را نیز اضافه کنیم.

ما قبلاً اوکتاویا را در آلمان تست کرده‌ایم اما این خودروی خانوادگی برای اولین بار در بریتانیا عرضه شده است. اوکتاویا در ابتدا با تریم های فول خود یعنی SE فرست ادیشن و SE L فرست ادیشن عرضه خواهد شد. این روشی غیرمعمول برای خودروسازان نیست زیرا اکثر آن‌ها تریم های گران‌تر را در ابتدا معرفی می‌کنند؛ اما اوکتاویا بیشتر روی ارزش در برابر مبلغ پرداختی تمرکز داشته و فکر می‌کنیم برخی خریداران از خیر خرید این نسخه‌های فول خواهند گذشت و منتظر تریم های ارزان‌تر خواهند بود.

فعلاً ارزان‌ترین مدلی که می‌توان خریداری کرد قیمت 22390 پوندی دارد. با این پول مالک اوکتاویا هاچبک SE فرست ادیشن می‌شوید که از پیشرانه 1.5 لیتری توربوی بنزینی 148 اسبی برخوردار است. بسته به پیشرانه و تریم انتخابی، اوکتاویا استیت بین 970 تا 1400 پوند گران‌تر از نسخه هاچبک خواهد بود. مدل استیشن فول ما که از پیشرانه 2 لیتری دیزلی 148 اسبی و گیربکس DSG سود برده گران‌ترین نسخه در زمان عرضه بوده و قیمت 29515 پوندی دارد که برای اوکتاویا قیمت تندی محسوب می‌شود.

اما قطعاً می‌توانید ببینید که پول شما صرف خرید چه چیزی شده است. این خودروی جدید طراحی لوکس‌تر و ظریف‌تری نسبت به قبل دارد. همین موضوع در کابین هم دیده می‌شود جایی که از طراحی مشابه محصولات آئودی استفاده شده است. از نظر ما این بهترین کابینی است که تاکنون در محصولات اشکودا بکار رفته است.

فرمان دو پره که به مرسدس S کلاس قدیمی شباهت دارد یکی از موارد جالب کابین است. به این مورد باید صفحه‌نمایش 10.25 اینچی جدید را اضافه کنیم. همچنین کیفیت متریال بکار رفته نیز بسیار احساس‌برانگیز است.

کیفیت سواری خودرو نیز ارتقا یافته و اوکتاویا لوکس‌تر و آرام تر از هر زمان دیگری حس می‌شود. پیشرانه دیزلی 148 اسب بخاری قدرت زیادی در دورهای پایین تولید می‌کند. البته صدای معمول این نوع پیشرانه‌ها همچنان وجود داشته اما زمانی که شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8.8 ثانیه‌ای را ثبت کرده و به سرعت‌های بزرگراهی رسیدید پیشرانه هم تا حدی آرام می‌گیرد.

گیربکس 7 سرعته DSG نیز تعویض‌های نرمی داشته و هماهنگی فوق‌العاده‌ای را با پیشرانه به نمایش می‌گذارد. اگر خواهان گیربکس دستی باشید باید پیشرانه 2 لیتری 113 اسبی دیزلی را انتخاب کنید.

خودروی تست شده از رینگ‌های 18 اینچی سفارشی و سیستم تعلیق غیرفعال استاندارد استفاده کرده بود. دامپرهای تطبیقی با قیمت 925 پوند در دسترس هستند. اشکودا فنرها و دامپرهای این خودرو را بهبود بخشیده تا اوکتاویا پایداری بهتری داشته باشد و قطعاً این موضوع را می‌توان متوجه شد. سواری خودرو نرم است اما خب اگر از چاله‌های بزرگ رد شوید شاید خودرو کمی از پایداری خود را از دست بدهد. احتمالاً این موضوع در مدل‌های چهار چرخ محرک رفع خواهد شد زیرا آن‌ها به سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب مجهز هستند؛ اما در کل اشکودا سواری راحتی برای یک خانواده دارد.

اما نباید در پیچ‌ها انتظار عملکرد نفس‌گیری را داشته باشید. آرامش و راحتی و سواری نرم آن چیزی است که اشکودا به دنبالش بوده و در ارائه نیز موفق ظاهر شده است. فرمان خودرو بسیار سبک است اما پاسخ زیادی داشته و بخش جلوی خودرو هم چسبندگی خوبی را ارائه می‌کند. فورد فوکوس استیت هیجان‌انگیزتر بوده اما اوکتاویا مدعی است از نظر راحتی، کیفیت و آرامش مزیت قابل‌توجهی دارد.

این خودرو با حالت‌های رانندگی اکو، نرمال، اسپورت و شخصی عرضه می‌شود؛ اما بجای اینکه هر حالت باعث بهبود وضعیت شود تغییرات نسبتاً عجیبی به وجود می‌آید. در حالت اسپورت گیربکس دنده‌ها را بیش از حد معمول نگه می‌دارد و در حالت اکو نیز پاسخ پیشرانه کمتر می‌شود. واقعیت این است که بهترین حالت اوکتاویا همان حالت نرمال است.

دیگر نکته قابل ذکر سیستم اطلاعات سرگرمی اوکتاویا جدید است. صفحه‌نمایش 10.25 اینچی کاملاً جدید بوده و از کیفیت خوبی برخوردار است. کنترل‌های فیزیکی دما جای خود را به نواری دیجیتالی داده‌اند.

کار کردن با این دکمه‌های کوچک کمی سخت است اما اشکودا چندین دکمه میانبر برای کنترل سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته است.

اگرچه اوکتاویا وارد نسل جدید خود شده اما بزرگ‌تر از نسل پیشین نیست. طول و پهنای خودرو چند میلی‌متری بیشتر شده اما فاصله بین محوری و فضای کابین تغییر نکرده است. با این ‌وجود اوکتاویا همچنان یکی از کاربردی‌ترین خودروهای کلاس خود بوده و مدل استیت به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. فضای بار 640 لیتری این خودرو با خواباندن صندلی‌ها به 1700 لیتر می‌رسد که بیشتر از نسل پیشین است.

تریم فول SE L فرست ادیشن از نظر تجهیزات کاملاً پربار است. صفحه‌نمایش 10.25 اینچی ب ناوبری، کروز کنترل تطبیقی، حسگرهای پارک جلو و عقب، پشت آمپرهای دیجیتال، اپل کارپلی و اندروید اتو و... به‌صورت استاندارد وجود دارند. البته سقف پانورامیک یک آپشن 1150 پوندی است. همچنین درب پشتی خودکار هم 640 پوند قیمت دارد.

به عنوان یک خودروی خانوادگی همه‌کاره، اشکودا اوکتاویا استیت جدید نقص چندانی ندارد. چکی‌ها تلاش فوق‌العاده زیادی برای اطمینان از وجود حس رضایت بیشتر انجام داده‌اند و ما این موضوع را می‌بینیم. کابین خودرو بهترین کابینی است که تاکنون توسط اشکودا ارائه شده و اوکتاویا یکی از کاربردی‌ترین خودروهای کلاس است. البته مدل فول SE L فرست ادیشن قیمت بالایی دارد.

مشخصات اشکودا اوکتاویا استیت 2.0 TDI SE L فرست ادیشن

  • قیمت: 29515 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/340 نیوتون متر
  • گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.8 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 220 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.