نگاهی به 125 سال تاریخچه برند دوستداشتنی اشکودا
اگرچه اشکودا امروزه بیشتر به خاطر زیر برندی از مجموعه بزرگ فولکسواگن شناخته میشود اما چکیها یکی از قدیمیترین خودروسازان دنیا محسوب میشوند؛ و همهچیز چند روز پیش از کریسمس شروع شد یعنی زمانی که دو فرد با پشتکار بالا تصمیم گرفتند دوچرخه بسازند.
این برند ساده اما هوشمند در 21 دسامبر 1895 و توسط واکلاو لائورین و واکلاو کلمنت تأسیس شد. لائورین مکانیک بود درحالیکه کلمنت به فروش کتاب میپرداخت ولی نقطه اشتراک هر دوی آنها علاقه به دوچرخه و وسایل نقلیه بود.
برنامه آنها تولید دوچرخهای باکیفیت با قیمتی معقول بود. این دوچرخهها در آن زمان با نیروی پا یا دست حرکت میکردند. اگر با دوچرخهها آشنا باشید احتمالاً نام برند اسلاویا را شنیدهاید. این دو نفر اولین دوچرخههای خود را با این نام عرضه میکردند.
تا سال 1899 مؤسسان این شرکت به تولید موتورسیکلت مشغول شدند. اولین محصول آنها اسلاویا A و B بود که پیشرانههایشان در ارتفاعی کمتر نسبت به رقبا نصب شده بود تا پایداری بهتری داشته باشند. در واقع این طرز طراحی به یک استاندارد بینالمللی تبدیل شد و به کمپانی کمک کرد تا رشد سریعی را تجربه کند.
لائورین و کلمنت با موفقیت خود وارد مسابقات شدند و در برخی مسابقات مهم از جمله دوردان 1905 در نزدیکی پاریس برنده شدند. در واقع این قهرمانی به عنوان دستاوردی غیررسمی در نظر گرفته شد و منجر به شهرت هرچه بیشتر این برند اهل جمهوری چک گردید.
پیروزی در آن سال دستاورد بزرگی بود زیرا در سال 1905 کمپانی اولین خودروی خود را نیز تولید کرد. لائورین و کلمنت Voiturette یک خودروی سبک و قابل مانور بود که از پیشرانه 2 سیلندر 1 لیتری استفاده میکرد و حداکثر سرعت 40 کیلومتر در ساعتی داشت.
تنها یک سال بعد بود که لائورین و کلمنت خودروهایی با پیشرانههای 2 و 4 سیلندر را تولید کردند. این شرکت در سال 1907 اولین محصول 8 سیلندر خود یعنی تایپ FF را ساخت. تا آن زمان کمپانی لائورین و کلمنت به بزرگترین تولید کننده خودرو در امپراتوری اتریش-مجارستان تبدیل شد و قطعاً میتوانید قدمت این شرکت را حدس بزنید.
نام اشکودا در سال 1925 به میان آمد یعنی زمانی که لائورین و کلمنت با پیلسن اشکودا که گروهی مهندسی بود همکاری کرد. این دو شرکت باهم کمپانی اشکودا اتو را تأسیس کردند و پس از آن بود که کارخانه به تولید با خط تولید تبدیل شد.
به این ترتیب اشکودا میتوانست محصولاتی محبوب، سریع، موردعلاقه و فوقالعاده تولید کند. این کار باعث شد اشکودا تا سال 1936 به بزرگترین تولید کننده چک تبدیل شود که شاید امروزه دستاورد بزرگی محسوب نشود اما زمانی که بدانید صنعت خودروی جمهوری چک به اندازه کافی بزرگ بوده که ژرمنها یکی از طرحهایش را دزدیدند و به فولکسواگن دادند زوایای بیشتری را درک خواهید کرد.
پس از جنگ اشکودا ملی شد. این شرکت اقدام به تولید اوکتاویا و فلیسیا کرد و تولید آن همچنان رو به رشد بود. تا سال 1975 موفقیتهایی در رالی به دست آمد و به همین خاطر اشکودا به پورشهی شرقیها شهرت یافت.
در سال 1991 نیز دیوار برلین فرو ریخت و گروه رو به رشد فولکسواگن دست روی اشکودا گذاشت و آن را به چهارمین برند امپراتوری خود بدل کرد. به این ترتیب محصولات اشکودا از نظر کیفیت بهبود یافتند و سرمایه بیشتری به این برند تزریق اما از استقلال مهندسی آن کاسته شد.
امروز اشکودا در بیش از 100 کشور جهان حضور داشته و به دنبال تولید محصولات ساده، هوشمند و هیجانانگیز است.