معرفی اشکودا اکتاویا RS جدید با موتورهای بنزینی و دیزلی قدرتمند
اوایل سال جاری اشکودا از اکتاویا RS iV پلاگینهیبریدی بهعنوان اولین محصول RS الکتریکیشدهٔ خود رونمایی کرد و حالا این خودروساز اهل چک نسخههای سنتی بنزینی و دیزلی اکتاویا RS را هم معرفی کرده که مثل قبل در دو نسخهٔ سدان لیفتبک و استیشن ارائه میشوند. اکتاویا RS بنزینی هم مثل نسخهٔ پلاگینهیبریدی خود 245 اسب بخار قدرت دارد اما این قدرت در اینجا توسط یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو تولید میشود. این موتور 370 نیوتن متر هم گشتاور دارد که بین دورهای 1600 تا 4300 rpm ارائه میشود.
نیروی این موتور بهصورت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انتقال پیدا میکند اما یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه هم برای آن قابل سفارش است. اکتاویا RS بنزینی در صورت تجهیز به گیربکس دوکلاچه ظرف 6.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که 0.6 ثانیه از اکتاویا RS iV پلاگینهیبریدی سریعتر است. حداکثر سرعت این مدل نیز بهصورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
نسخهٔ دیزلی اکتاویا RS هم به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل مجهز است که 200 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نسخهٔ دیزلی صرفاً با گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه عرضه میشود و تنها مدل اکتاویا RS است که امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. اکتاویا RS دیزلی در صورت تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک ظرف 6.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
بیشتر بخوانید: مشخصات اشکودا اکتاویا وارداتی
صرفنظر از نوع پیشرانه، هر سه نسخهٔ اکتاویا RS به کیت بدنهٔ اسپرت مجهز هستند که اوایل امسال در مدل RS iV معرفی شد. این کیت شامل سپرهای خاص RS، جلوپنجرهٔ مشکیرنگ، تریم مشکی در قسمتهای مختلفی مثل قاب آینههای جانبی، چراغهای مه شکن LED اختصاصی، رینگهای 18 اینچی آلیاژی مشکیرنگ و کالیپرهای ترمز قرمزرنگ میشود. چراغهای جلوی تمام LED ماتریکس هم که برای اولین بار در نسل چهارم اکتاویا معرفی شد نیز در نسخههای RS بهصورت استاندارد ارائه میشود.
کابین اکتاویا RS نیز تقریباً بهطور کامل مشکیرنگ بوده و بهصورت استاندارد از صندلیهای اسپرت، غربیلک فرمان چرمی سه پره، تریم آلکانترا، دوخت قرمزرنگ و نوارهای تزئینی با نمای خاص RS برخوردار است. صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر بزرگتر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هردو با گرافیک مخصوص RS هم از دیگر تجهیزات استاندارد این نسخهٔ اسپرت هستند.
تمام مدلهای اکتاویا RS به سیستم فرمان پیشرفته و تعلیق اسپرت با طراحی چند اتصالی در عقب مجهز هستند که ارتفاع خودرو از سطح زمین را 15 میلیمتر کمتر کرده است. علاوه بر این، برای این ماشین سیستم تعلیق تطبیقی کنترل پویای شاسی هم بهعنوان یک آپشن قابل سفارش خواهد بود درحالیکه نسخهٔ بنزینی آن دیفرانسیل لغزش محدود با کلاچ چندصفحهای را هم ارائه میکند.