رونمایی رسمی از اشکودا اِنیاک iV، تحفه‌ای برقی از دیار چکی‌ها!

پنج‌شنبه 13 شهریور 1399 - 07:30
مطالعه 8 دقیقه
2021-Skoda-Enyaq-iV-66
پس از انتظارات فراوان سرانجام اولین شاسی‌بلند الکتریکی تاریخ اشکودا یعنی انیاک iV پدیدار شد. این خودرو که اساساً خواهر فولکس‌واگن ID.4 محسوب...
تبلیغات

پس از انتظارات فراوان سرانجام اولین شاسی‌بلند الکتریکی تاریخ اشکودا یعنی انیاک iV پدیدار شد. این خودرو که اساساً خواهر فولکس‌واگن ID.4 محسوب می‌شود اولین محصول اشکوداست که به پلتفرم MEB مخصوص خودروهای الکتریکی این گروه خودروسازی مجهز شده است. انیاک iV دومین خودروی الکتریکی اشکودا پس از سیتی گو iV بوده و به دنبال کسب موفقیت در بازار رو به رشد شاسی بلندها و کراس اوورها می‌باشد.

طی هفته‌های پیشین تصاویر متعددی از بدنه و کابین این خودرو منتشر شده بود و بنابراین با دیدن آن خیلی سورپرایز نشدیم اما خب انیاک iV از ویژگی‌ای سود می‌برد که ما انتظارش را نداشتیم: جلوپنجره نورانی! این جلوپنجره که به‌صورت استاندارد در نسخه پرفورمنس RS و مدل سفارشی مدیران بکار رفته از 130 LED برخوردار است. در واقع این قطعه از روی کانسپت ویژن iV رونمایی شده در سال 2019 گرفته شده است.

خب صحبت از نسخه پرفورمنس شد و باید گفت انیاک RS iV قوی‌ترین محصول تاریخ اشکوداست که دلیل آن نیز وجود دو پیشرانه الکتریکی با قدرت ترکیبی 302 اسب بخار و گشتاور 460 نیوتون متر می‌باشد. این نسخه از انیاک iV شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 6.2 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعتی دارد.

اشکودا انیاک به‌صورت دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک در دسترس بوده و با سه نوع باتری با ابعاد 55، 62 و 82 کیلووات ساعت و 5 قدرت مختلف 146، 177، 201، 261 و 302 اسب بخاری عرضه خواهد شد. شعاع حرکتی این خودرو به نوع باتری و سیستم انتقال قدرت بستگی داشته اما حتی مدل پایه نیز با شعاع 340 کیلومتری در دسترس است. اگر خواهان بیشترین برد در دسترس باشید باید مدل تک پیشرانه و دیفرانسیل عقب با باتری 82 کیلووات ساعتی را انتخاب کنید که برد 510 کیلومتری دارد.

به منظور رسیدن به چنین عملکردی اشکودا چیزی بیشتر از نصب باتری بزرگ را انجام داده است. فرم صیقلی و روان این خودرو باعث دستیابی به ضریب درگ 0.27 شده و لاستیک‌هایی با مقاومت چرخشی پایین نیز بر کارایی این خودرو افزوده‌اند. یک پمپ گرمایی سفارشی نیز وجود دارد که باعث کاهش مصرف انرژی باتری شده و بر برد خودرو می‌افزاید.

بزرگ‌ترین باتری این خودرو را می‌توان ظرف 38 دقیقه و با استفاده از شارژر سریع تا 80 درصد شارژ کرد. البته اگر از شارژر معمولی استفاده کنید این زمان بین 6 تا 8 ساعت خواهد بود.

موضوع جالب اینکه مدل پایه انیاک iV به‌صورت استاندارد با رینگ‌های 18 اینچی عرضه خواهد شد که برای چنین خودرویی در چنین کلاسی بی‌سابقه است. تمامی نسخه‌های دیگر این خودرو دارای رینگ‌هایی با حداکثر ابعاد 21 اینچی خواهند بود. مدل سفارشی مدیران تنها به تعداد 1895 دستگاه تولید خواهد شد عددی که نشان دهنده تاریخ تأسیس اشکوداست.

برسیم به کابین که شباهت زیادی به کابین جدیدترین نسل اوکتاویا و اسکالا دارد اما صفحه لمسی 13 اینچی مختص انیاک iV است. این شاسی‌بلند الکتریکی همچنین اولین محصول اشکوداست که از هدآپ دیسپلی با تکنولوژی واقعیت افزوده و پارک از راه دور سود می‌برد. چراغ‌های جلو و عقب LED نیز به‌صورت استاندارد در دسترس بوده و با پرداخت هزینه بیشتر می‌توان چراغ‌های جلوی ماتریکس LED را انتخاب کرد.

انیاک بدون وجود راه‌حل‌های هوشمندانه زیاد یک اشکودای واقعی نخواهد بود و به همین خاطر شاهد ویژگی‌های جالب زیادی هستیم. از میله یدک تاشدنی برقی گرفته تا چترهایی در درب‌های جلو، این شاسی‌بلند الکتریکی به بحث رفاهی اهمیت زیادی داده است. درب پشتی برقی نیز سبب دسترسی به فضای بار جادار انیاک iV می‌شود.

اشکودا پیش‌فروش این خودرو را شروع کرده اما تحویل اولین نمونه‌های سفارشی مدیران تا سال 2021 شروع نخواهد شد.

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.