دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال همچنان ادامه دارد و در این قسمت به سراغ گروه هاچبکهای سگمنت A رفتهایم. در دوئل قبلی این گروه دو هاچبک کوچک ژاپنی یعنی هوندا N One و سوزوکی سلریو در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این رقابت مجموعاً تعداد 1058 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سلریو تعداد 617 رأی از سوی شما دریافت کرده و بنابراین با کسب 58 درصد از کل آراء پیروز میشود درحالیکه N One موفق به کسب 441 رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه هاچبکهای سگمنت A دو همخانواده و یا حتی دو خودروی تقریباً یکسان یعنی سئات Mii و اشکودا سیتیگو در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
شورلت اسپارک | اوپل کارل | رنو توئینگو | اسمارت فورفور |
؟ | اسمارت فورفور | ||
اشکودا سیتیگو | سئات Mii | سیتروئن C1 | پژو 108 |
؟ | پژو 108 | ||
فیات 500 | اوپل آدام | سوزوکی سلریو | هوندا N One |
اوپل آدام | سوزوکی سلریو | ||
هیوندای i10 | کیا پیکانتو | تویوتا آیگو | فولکسواگن آپ |
کیا پیکانتو | فولکسواگن آپ | ||
اشکودا سیتیگو
فولکسواگن برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2011 از هاچبک کوچکی بنام آپ پردهبرداری کرد اما این خودرو علاوه بر فولکسواگن، توسط دو برند اشکودا و سئات نیز به ترتیب با نامهای سیتیگو و Mii عرضه شد؛ بنابراین سیتیگو و Mii نسخههای ریبج شدهٔ فولکسواگن آپ هستند. البته این سه خودرو علاوه بر برند، تفاوتهای ظاهری هم باهم دارند که این تفاوتهای بیشتر در قسمت جلویی صورت گرفته و مثلاً نمای جلوی سیتیگو طبق زبان طراحی اشکودا شکل گرفته است. همچنین اشکودا بهتازگی سیتیگو را برای مدل 2017 مورد فیسلیفت و بهروزرسانی قرار داده که طی آن تغییراتی جزئی در ظاهر خودرو ایجاد شده است. هر سهٔ این هاچبکهای کوچک، یعنی آپ، می و سیتیگو در دو نسخهٔ سهدر و پنجدر تولید میشوند. برای این خودروها تنها یک پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر بنزینی در نظر گرفته شده که در سطوح قدرت مختلف ارائه میشود. برای این دوئل قویترین نسخهٔ سیتیگو را انتخاب کردهایم که 75 اسب بخار قدرت و 95 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال قدرت نیز توسط گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک صورت میگیرد. اشکودا سیتیگو تا پایان ماه اکتبر در اروپا نزدیک به 30 هزار دستگاه فروش داشته است.
سئات Mii
همانطور که در بالا گفته شده، سئات می، اشکودا سیتیگو و فولکسواگن آپ در اصل خودروهایی یکسان با برندهای مختلف و تغییرات ظاهری جزئی هستند؛ بنابراین انتخاب میان یکی از خودروهای این دوئل بیشتر به سلیقه مربوط میشود. تفاوتهای ظاهری سیتیگو و می صرفاً در قسمت جلویی است و نمای عقبی آنها بهجز گرافیک داخلی چراغها تقریباً بهطور کامل باهم یکسان است. البته درحالیکه سیتیگو و آپ هردو بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کردهاند، سئات هنوز اقدام به بهروزرسانی و فیسلیفت Mii نکرده است. برای این هاچبک کوچک نیز دقیقاً همان پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر مذکور ارائه میگردد؛ بنابراین برای اینکه دو خودروی این دوئل شرایط کاملاً یکسانی داشته باشند، برای می هم همان نمونهٔ 75 اسب بخاری انتخاب شده است. Mii اما برخلاف سیتیگو نخستین هاچبک سگمنت A سئات نیست چراکه این شرکت اسپانیایی بین سالهای 1997 تا 2004 هاچبک کوچکی بنام آروسا را تولید میکرد که البته آنهم در اصل نسخهٔ ریبج شدهٔ فولکسواگن لوپو بود. سئات می اما فروش کمتری نسبت به اشکودا سیتیگو دارد بهنحویکه طی 10 ماه سپری شده از سال جاری در اروپا حدود 13 هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
| اشکودا سیتیگو | سئات Mii |
پیشرانه | 1 لیتری 3 سیلندر | 1 لیتری 3 سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 75 اسب بخار | 75 اسب بخار |
گشتاور | 95 نیوتن متر | 95 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 13.2 ثانیه | 13.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 175 کیلومتر/ساعت | 175 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 4.4 لیتر (ترکیبی) | 4.6 لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | 35 لیتر | 35 لیتر |
تولید آلایندگی | 100 گرم/کیلومتر | 108 گرم/کیلومتر |
وزن | 853 کیلوگرم | 854 کیلوگرم |
طول | 3.59 متر | 3.55 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.42 متر | 2.42 متر |
حجم صندوق بار | 250 لیتر | 250 لیتر |
قیمت پایه | 8,985 پوند | 10,555 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9902729]