دوئل امروز از دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه کراساوورهای کامپکت اختصاص دارد یعنی گروهی که در دوئل قبلی آن سیتروئن C5 ایرکراس و امجی GS در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد 1419 رأی به ثبت رسیده است که سیتروئن توانست با دریافت 943 عدد از آنها و کسب 66 درصد از کل آرا پیروز گردد درحالیکه امجی موفق به کسب 476 رأی شده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراساوورهای کامپکت، پژو 3008 و اشکودا کاروک پای به میدان رقابت گذاشتهاند.
فولکسواگن تیگوآن | سوبارو فورستر | هیوندای توسان | مزدا CX-5 |
فولکسواگن تیگوآن | مزدا CX-5 | ||
امجی GS | سیتروئن C5 ایرکراس | نیسان قشقایی | اوپل گرندلند |
سیتروئن C5 ایرکراس | نیسان قشقایی | ||
کیا اسپرتیج | هوندا CR-V | فورد اسکیپ | رنو کاجار |
هوندا CR-V | رنو کاجار | ||
اشکودا کاروک | پژو 3008 | سئات آتکا | میتسوبیشی اکلیپس کراس |
؟ | میتسوبیشی اکلیپس کراس | ||
جیپ کامپس | تویوتا رافور | فولکسواگن گلف آلترک | سانگیانگ کوراندو |
جیپ کامپس | ؟ | ||
جیامسی تراین | جیپ چروکی | نیسان ایکستریل | شورلت اکوئناکس |
؟ | نیسان ایکستریل |
اشکودا کاروک
اشکودا از سال 2009 با مدل یتی در بخش کراساوورها حضور داشت. سپس این شرکت با معرفی مدل میان سایز کودیاک در نمایشگاه پاریس 2016، حضور جدیتری در بخش کراساوورها پیدا کرد؛ اما این پایان کار نبود چراکه اشکودا حدود یک سال بعد در می سال 2017 کراساوور کاملاً جدید دیگری بنام کاروک را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد. این خودرو که کراساووری کامپکت است، کوچکتر از کودیاک بوده و در اصل جایگزین مدل یتی محسوب میشود اما در ابعاد بهطور قابلتوجهی بزرگتر از آن است. کاروک روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که با طیف گستردهای از محصولات این گروه خودروسازی همچون آئودی Q2، سئات آتکا، فولکسواگن آرتئون و فولکسواگن تیگوآن مشترک است. این کراساوور کامپکت با چهار پیشرانهٔ مختلف عرضه میگردد که شامل نمونههای 1 لیتری بنزینی، 1.5 لیتری بنزینی، 1.6 لیتری دیزلی و 2 لیتری دیزلی میشود. ما برای این دوئل قویترین موتور بنزینی کاروک را انتخاب کردهایم که از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال نیروی این موتور نیز دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. از بین چهار موتور قابل انتخاب برای کاروک، سه موتور شامل دو پیشرانهٔ بنزینی و موتور دیزلی کوچکتر صرفاً بهصورت دیفرانسیل جلو ارائه میشوند و سامانهٔ چهارچرخ محرک فقط برای موتور 2 لیتری دیزل قابل سفارش است. اشکودا کاروک از ماههای پایانی سال 2017 به بازار اروپا عرضه شده و به همین دلیل در اینجا آمار فروش آن در سهماههٔ پایانی سال گذشته را مدنظر قرار دادهایم که حدود 5 هزار دستگاه است.
پژو 3008
پژو برای اولین بار در آوریل سال 2009 نسل نخست مدل جدید 3008 را معرفی کرد. نسل اول این خودرو چیزی بین یک کراساوور و یک امپیوی محسوب میشد و از لحاظ ابعاد هم بین کراساوور کامپکت 4008 و امپیوی بزرگ 5008 قرار میگرفت. سپس در می سال 2016 پژو برای اولین بار نسل دوم 3008 را رونمایی کرده و سپس آنرا در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآورد. نسل دوم 3008 اما به یک کراساوور تمامعیار تبدیل شده و همچنین در اصل جایگزین مدل قدیمی 4008 شده است. این کراساوور کامپکت فرانسوی روی پلتفرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با سیتروئن C5 ایرکراس و اوپل گرندلند مشترک است. نسل دوم 3008 بهسرعت به یکی از موفقترین محصولات پژو تبدیل شد بهنحویکه توانست عنوان خودروی سال 2017 اروپا را کسب کند و سال گذشته نیز پس از هاچبک 208، دومین محصول پرفروش پژو در اروپا لقب گرفت. 3008 نیز مانند اشکودا کاروک با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو نمونهٔ دیزلی به بازار عرضه میگردد که جهت هماهنگی با کاروک قویترین موتور بنزینی آنرا برای این رقابت انتخاب کردهایم. این یک واحد 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور است که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. قویترین موتور این کراساوور فرانسوی اما موتور 2 لیتری توربودیزل است که 180 اسب بخار قدرت دارد ولی برخلاف کاروک، برای هیچکدام از مدلها و موتورهای 3008 امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد. پژو 3008 در سهماههٔ پایانی سال گذشته در بازار اروپا بیش از 45 هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
اشکودا کاروک | پژو 3008 | |
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر | 1.6 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 150 اسب بخار | 165 اسب بخار |
گشتاور | 250 نیوتن متر | 240 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 8.6 ثانیه | 9.0 ثانیه |
حداکثر سرعت | 203 کیلومتر/ساعت | 206 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 5.5 لیتر (ترکیبی) | 5.8 لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | 50 لیتر | 53 لیتر |
تولید آلایندگی | 125 گرم/کیلومتر | 130 گرم/کیلومتر |
وزن | 1318 کیلوگرم | 1300 کیلوگرم |
طول | 4.38 متر | 4.44 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.63 متر | 2.67 متر |
حجم صندوق بار | 520 لیتر | 520 لیتر |
قیمت پایه | 20,875 پوند | 22,765 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9937495]