تجربه رانندگی با اشکودا اوکتاویا vRS iV جدید
این اشکودا اوکتاویا vRS iV استیت جدید است. اگرچه سه حرف اول موجود در نام این خودرو برای دوستداران استیشنهای اشکودا آشناست اما دو حرف بعدی اینطور نیست. iV به محصولات الکتریکی شده اشکودا اطلاق میشود و این بار نیز ترکیب این حروف با یکدیگر خبر از تولید یک خودروی پلاگین هیبریدی و اسپورت میدهد.
این نسخه قویترین مجموعه پلاگین هیبریدی از بین دو قوایی است که برای اوکتاویا ارائه شده و در هر دو مدل سختافزار یکسانی با گلف پلاگین هیبریدی جدید دیده میشود. برای نسخه vRS داغتر، این سیستم کاملاً با گلف GTE یکسان است. بهاینترتیب یک پیشرانه 1.4 لیتری توربوی بنزینی با قدرت 148 اسب بخار به همراه باتری لیتیوم-یونی 13 کیلووات ساعتی و پیشرانه الکتریکی 114 اسبی وجود دارد. قدرت ترکیبی این مجموعه به 242 اسب بخار میرسد.
اما پیش از آنکه پشت فرمان بنشینید هم به سختی میتوان ارتفاع خودرو از سطح زمین را نادیده گرفت. وجود باتری سیستم هیبریدی به این معنی است که ارتفاع vRS iV به اندازه مدلهای عادی بوده و همین امر باعث شده ظاهر تا حدی عجیب برای محصولی اسپورت ایجاد شود. همین موضوع وقتی با پکیج ظاهری و اسپورت vRS همراه میشود عجیبتر جلوه میکند.
اما انتقادات از خودرو فقط به همین موضوع ختم نمیشوند. وجود باتری روی فضای بار تأثیر گذاشته و با کاهش 150 لیتری به 490 لیتر رسیده است. همچنین خود باتری حدود 250 کیلوگرم وزن داشته و بنابراین vRS با وزن 1707 کیلویی خود نسبتاً سنگینوزن جلوه میکند.
وقتی استارت بزنید همانند اکثر خودروهای پلاگین هیبریدی دیگر شاهد سکوت پیشرانه خواهید بود. حالت پیشفرض موجود حالت الکتریکی بوده و باتری برد الکتریکی 60 کیلومتری و حداکثر سرعت 121 کیلومتر در ساعتی را ایجاد مینماید.
از طریق صفحهنمایش روشن و تیزر سیستم اطلاعات سرگرمی میتوان حالت باتری را انتخاب کرد. برای مثال میتوان در زمان ورود به مناطقی با آلایندگی کمتر حالت شارژ را انتخاب و بعدها از آن استفاده کرد.
اما استفاده از پرفورمنس در حالت تمام الکتریکی باعث میشود محدودیتهایی وجود داشته باشد. با فشار بیشتر روی پدال گاز پیشرانه بنزینی وارد مدار خواهد شد. انتقال قدرت بین دو مجموعه درونسوز و الکتریکی نرم و آنی بوده و گیربکس دوکلاچه هم به بهتر شدن این موضوع کمک میکند. اگر انتقادی وجود داشته باشد به حس تأخیر در زمان شروع به حرکت از سکون مربوط میباشد.
هر چیزی را که بخواهید قوای محرکه انجام خواهد داد و چراغ کنترل گشتاور روشن شده در پشت آمپرها نیز حاکی از آن خواهد بود که چرخ های جلو در بهکارگیری تمامی 400 نیوتون متر گشتاور پیشرانه به تقلا افتادهاند. در زمان شتاب گیری های سنگین گشتاور زیاد روی دقت فرمان نیز تأثیر گذاشته و بنابراین راننده نیازمند نگه داشتن آن در خط مستقیم خواهد بود.
علیرغم این موضوع و صدای مصنوعی پیشرانه که وارد کابین میشود، شتاب گیری خودرو حس احساسبرانگیز زیادی نسبت به مدل vRS قبلی ندارد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت اوکتاویای موردبحث نیز در 7.3 ثانیه ثبت میشود که از هاچبک های داغ امروزی بیشتر است.
اما وزن بیشتر این خودرو یک مزیت را به ارمغان آورده و آنهم توزیع وزن است که کمی به عقب منتقل شده است؛ بنابراین وقتی vRS iV را تحتفشار قرار دهید لاستیکهای جلو و عقب تقریباً در یک زمان به حرکت درخواهند آمد. ولی در واقعیت کندی حرکت را میتوان حس کرد که محدودیتهای چسبندگی در زمان زودتر را نیز باید به آن اضافه نمود. در کل این وضعیت برای طرفداران خیلی خوب نیست.
برگ برنده vRS iV میتواند هزینههای نگهداری آن باشد. اگرچه مصرف سوخت خودرو کاملاً به طرز استفاده از آن در محیطهای گوناگون بستگی دارد اما آلایندگی 34 گرمی دیاکسید کربن در هر کیلومتر باعث شده این خودرو انتخابی بسیار عالی برای خریداران سازمانی باشد.
شاید vRS پلاگین هیبریدی باب میل همه نباشد اما هنوز هم جایگزینی وجود دارد. vRS همچنین با پیشرانه 2 لیتری توربوی بنزینی که همان قدرت 242 اسبی را دارد نیز عرضه میشود و البته سبکتر نیز هست.
درست همانند سایر مدلهای اوکتاویای جدید، vRS iV از نظر مالکیت و هزینهها خودرویی جذاب است؛ اما از نظر فضای بار و پرفورمنس این خودرو با انتقادات زیادی مواجه است. خریداران سازمانی بیشک هزینههای پایین قوای محرکه هیبریدی را دوست خواهند داشت اما مدل پلاگین هیبریدی ارزانتر دیگری نیز عرضه شده و خریداران این خودرو بهتر است همان مدل vRS غیر هیبریدی را انتخاب کنند.
مشخصات اشکودا اوکتاویا vRS iV استیت
- قیمت: 40 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی به همراه واحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 242 اسب بخار/400 نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.3 ثانیه
- حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: زیر 2 لیتر در هر صد کیلومتر