اولین تجربه رانندگی با نسل جدید اشکودا فابیا
اشکودا فابیا یک سوپرمینی ارزانقیمت و جادار است. اگر خریدار خودروی کوچک هستید که به حرف مغزتان بیش از قلبتان گوش میدهید این خودرو انتخاب درستی خواهد بود؛ و بسیاری از افراد هم جزو این دسته هستند. این برند اهل چک از زمان معرفی اولین نسل فابیا در سال 1999 تاکنون 4.5 میلیون دستگاه فابیا را به فروش رسانده است.
با گذشت بیش از دو دهه از عرضه فابیای نسل اول حالا نوبت به چهارمین نسل رسیده تا ما به بررسی آن بپردازیم. در همان نگاه اول مشخص است که فابیای جدید نسبت به قبل پیشرفت کرده و ما تنها درباره رنگ جدید و جذاب نارنجی فونیکس بدنه صحبت نمیکنیم بلکه بهبودهای این خودرو بیش از این حرفهاست.
زیر پوست فابیای جدید تغییرات قابلتوجهی نسبت به قبل رخ داده هرچند این امر باعث تعجب نشده است. چهارمین نسل فابیا سرانجام با پلتفرم MQB-A0 گروه فولکسواگن توسعه یافته، پلتفرمی که در فولکسواگن پولو و سئات ایبیزا هم بکار رفته است.
این پلتفرم مزیتهای فراوانی نسبت به پلتفرم قدیمی PQ26 دارد. این معماری نه تنها مستحکمتر از قبل بوده بلکه در زمینه آرامش کابین، هندلینگ و ایمنی ارتقا یافته و البته سبکتر نیز هست. به همین خاطر با اینکه نسل جدید فابیا 111 میلیمتر طویلتر از نسل قبل بوده اما از نظر وزنی تقریباً مشابه نسل پیشین است.
طول اضافی نسل جدید این خودرو به معنی بهبود فضای کابین است و این موضوع با ورود به کابین مشهود خواهد بود. فضای زانو برای خودرویی با این ابعاد عالی بوده اما خب به اندازه هاچبک های یک کلاس بالاتر جادار نیست اما خب قابلمقایسه با محصولات لوکستری همچون مرسدس A کلاس میباشد. فضای سر نیز کاملاً مناسب بوده و با اینکه خودروی تست شده از سقف شیشهای پانورامیک استفاده کرده اما از این نظر مشکلی ندارد. فضای بار 380 لیتری نیز جزو بهترینهای کلاس بوده و اندکی پایینتر از فضای بار 391 لیتری رنو کلیو قرار میگیرد. در واقع این خودرو به حدی جادار است که شاید با دیدن آن فکر خرید هاچبکهای بزرگتر را از ذهن بیرون کنید.
همین موضوع درباره کیفیت کابین نیز صدق میکند. محصولات اخیر اشکودا همچون اوکتاویا و انیاک تمام الکتریکی از نظر کیفیت و احساس کابین حتی بهتر از محصولات فولکسواگن حس میشوند و این قضیه درباره فابیا نیز صدق میکند. طراحی بالغ اما منطقی کابین ظاهر خوبی را به ارمغان آورده و از متریال باکیفیت در این بخش استفاده شده است. یک ترفند هوشمندانه نیز استفاده از تریم پارچه در داشبورد می باشد.
فابیا شاید از نظر لوکس بودن به پای پژو 208 نرسد اما قادر است با رنو کلیو رقابت کند و جالب اینکه خاصتر از فولکسواگن پولو به نظر میرسد. البته به نظر میرسد عمده تمرکز طراحان روی بخش جلوی کابین بوده زیرا در بخش عقب و روی دربها از پلاستیکهای سخت و خراش پذیر استفاده شده است.
سیستم اطلاعات سرگرمی فابیا جدید از جدیدترین تکنولوژی گروه فولکسواگن استفاده میکند. نمایشگر این سیستم ظاهر و گرافیک بسیار خوبی داشته اما شاید سرعت عمل آن به پای برخی رقبا نرسد. مدلهای فول این خودرو با کاکپیت دیجیتال عرضه میشوند که بهترین نسخه در این کلاس بوده و طراحیهای متفاوت و گستردهای را ارائه میکند.
فابیا فقط با پیشرانههای بنزینی در دسترس بوده و در بریتانیا نمونه 1 لیتری با چهار قدرت در دسترس خواهد بود. دو پیشرانه کمتوان اول فاقد توربو بوده و قدرت 64 و 84 اسبی دارند درحالیکه قدرت پیشرانههای توربو به 94 و 108 اسب بخار میرسد و ما نیز قویترین مدل را تست کردهایم. سال بعد پیشرانه 1.5 لیتری توربو نیز عرضه خواهد شد که قدرت 148 اسبی داشته و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت زیر 8 ثانیه را ثبت میکند. فعلاً خبری از هیبریدی شدن فابیا نیست و برخلاف برخی رقبا همچون 208 و کورسا، نسخههای دیزلی یا تمام الکتریکی این محصول نیز تولید نخواهد شد.
پیشرانه فابیا نرم و ریلکس بوده و مصرف سوخت حدود 5.1 لیتر را در بزرگراه بر جای میگذارد که رقم بسیار خوبی است. این نیروگاه 3 سیلندر شاید کوچک به نظر برسد اما تنها در شتاب گیری های سنگین اعلام وجود میکند و در باقی موارد کاملاً کمصداست. عمده صدای ورودی به کابین در بزرگراه صدای جاده خواهد بود.
با توجه به استانداردهای کلاس سوپرمینی ها، فابیا خودرویی فوقالعاده راحت است. سواری خودرو به سمت نرمی تمایل داشته و رینگهای 16 اینچی بکار رفته در مدل تست شده نیز سواری خوبی را ارائه کردهاند. همچون نسلهای پیشین فابیا، هندلینگ تیز چیزی نیست که در اولویت باشد و بنابراین فرمان سست و بالانس خنثی جزو ویژگیهای دینامیکی این خودرو خواهند بود. اگر اولویت شما رانندگی هیجانانگیز است پس بهتر است به سراغ فورد فیستا یا مزدا 2 بروید.
از نظر قیمت و ارزش نیز فابیا عملکرد خوبی دارد. بهای این خودرو در تریم پایه S از 14905 پوند شروع شده و از جمله تجهیزات آن میتوان به چراغهای جلوی LED، ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، نمایشگر 6.5 اینچی و سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد.
یک پله بالاتر تریم SE کامفورت با قیمت 16795 پوندی قرار دارد که از رینگهای 15 اینچی، مه شکنهای جلو، حسگرهای پارک عقب و تنظیم ارتفاع صندلیهای جلو سود میبرد. مدل بعدی هم با نام کالر ادیشن شناخته میشود که دارای رینگهای 16 اینچی مشکی، شیشههای دودی و کاکپیت مجازی 10 اینچی و استارت بدون کلید است.
مدل SE L لوکستر بوده و دارای رینگهای 16 اینچی، شیشههای برقی و نمایشگر 9.2 اینچی است. این خودرو با گیربکس دستی و پیشرانه 108 اسبی قیمت 19330 پوندی دارد که تنها 230 پوند بیشتر از رنو کلیو S ادیشن است که 29 اسب بخار قدرت کمتری دارد.
به نظر میرسد فابیا جدید یک برگ برنده دیگر برای اشکوداست. این خودرو جزو جادارترین خودروهای کلاس بوده و از تکنولوژی مدرن و کابینی باکیفیت سود میبرد. سواری خودرو نیز راحت بوده و جدای از انتقاد کوچک به صدای باد میتوان سواری ریلکس آن را ستایش کرد. به نظر میرسد فابیا جدید خطری واقعی برای سوپرمینی موردعلاقه ما یعنی رنو کلیو می باشد.
مشخصات اشکودا فابیا SE L 1.0 TSI
- قیمت: 19330 پوند
- پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 108 اسب بخار/200 نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10 ثانیه
- حداکثر سرعت: 204 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر