خودرو اشکودا الروک معرفی شد؛ رقیبی تازه برای ولوو EX30

چهارشنبه 11 مهر 1403 - 10:30
مطالعه 6 دقیقه
Skoda-Elroq_Graphite Grey_FRONT34_RT01_1
آیا اشکودا با تولید خودرویی نسبتا ارزان، می‌تواند برندهای مطرح بازار اروپا را به چالش بکشد؟
تبلیغات

شاید! اشکودا مدل جدید الروک را از نظر استراتژیک مهم ارزیابی می‌کند؛ چراکه آن را به‌گونه‌ای تولید کرده است که بتواند به‌طو مستقیم با محصولات مطرح‌تری چون ولوو EX30، اسمارت هشتگ 1، رنو سینک و فورد اکسپلورر رقابت کند و مدل‌های پرفروشی چون فولکس‌واگن ID.4 آئودی Q4 ای-ترون را به چالش بکشد. در همین راستا، طراحان اشکودا با تکیه‌بر بهره‌وری از به‌روزترین المان‌های رایج در طراحی دنیا، زبان طراحی این شرکت را به‌روزرسانی کرده‌اند و چهره‌ای دیده‌نشده و متمایز را برای الروک به ارمغان آورده‌اند. مسئولان اشکودا معتقدند که این خودرو، نسخه برقی کراس‌اوور کارو یا نسخه کوچک‌تر شده انیاک به شمار می‌رود.

بنابراین فارغ از نقشی که الروک در بازار بازی می‌کند، برای اشکودا خودرویی مهم به شمار می‌رود. اشکودا برای اینکه بتواند به زبان طراحی کنونی این خودرو دست پیدا کند، سال‌های سال تلاش کرده و حال با معرفی این خودروی به‌خصوص به آرزوی چند ساله‌اش دست پیدا کرده است. طراحی چراغ‌ها از قبل باریک‌تر شده است اما همچنان بیننده را به یاد محصولات دیگر این برند می‌اندازد. طراحی تازه برای افزایش گستره مسافت قابل‌پیمایش با در نظر گرفتن المان‌های آیرودینامیکی انجام شده و الروک را به ضریب پسای 0.26 رسانده است.

الروک 1,949 کیلوگرمی با سه نوع باتری مختلف به مشتریان عرضه می‌شود. نسخه پایه الروک 50 به یک بسته باتری 55 کیلووات مجهز خواهد شد که نیروی موردنیاز برای موتوربرقی 170 اسب بخاری جاسازی شده در محور عقب را تامین می‌کند. به این ترتیب، نسخه پایه الروک با هر بار شارژ می‌تواند مسافتی 368 کیلومتری را طی کند که چندان تاثیرگذار نیست.

مدل میان‌رده الروک 60 به باتری 63 کیلووات ساعتی مجهز شده که نیروبخش الکتروموتور 210 اسب بخاری محور عقب است و می‌تواند بیش از 400 کیلومتر شارژدهی کند. پرچمدار الروک 85 هم با تکیه‌بر باتری 82 کیلووات ساعتی خود نیروی موردنیاز برای یک موتور برقی 290 اسب بخاری را تامین می‌کند و می‌تواند 576 کیلومتر همراه راننده باشد. هر سه خودرو دیفرانسیل عقب هستند اما دو مدل اول با حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت محدود شده‌اند؛ رانندگان الروک 85 هم می‌توانند به سرعت 176 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند.

اشکودا اعلام کرده که شارژکردن باتری الروک 50 از 20 تا 80 درصد و با استفاده از یک شارژ 145 واتی، حدودا 25 دقیقه زمان می‌برد. این زمان برای نسخه 85 به 28 دقیقه افزایش پیدا می‌کند. اشکودا تصمیم گرفته تا بسته باتری‌های یادشده را در کف خودرو قرار دهد تا مرکز ثقل مناسبی را برای الروک فراهم کند و همچنین بتواند از سیستم خنک‌کاری نسخه بزرگ‌تر انیاک در آن استفاده کند.

کابین این خودرو میزبان المان‌های آینده‌نگرانه و به‌روزی شده که از هر خودروی برقی انتظار می‌رود. نمایشگرهای بزرگ روبه‌روی راننده و کنسول میانی برای دسترسی به تمام تنظیمات خودرو، نمایشگر روی شیشه، دستیارهای متعدد رانندگی، 470 لیتر فضای بار که با تا شدن صندلی‌های ردیف عقب به 1,580 لیتر می‌رسد، مواد اولیه بازیافتی، حسگر عمق شیار چرخ، چتر شخصی، فضای بار کوچک درون کابین، گیره‌های نگه‌دارنده و... بخشی از امکانات این خودروی خانوادگی به شمار می‌روند.

مدیرعامل اشکودا، «کلاوس زلمر»، درباره این خودرو می‌گوید:

الروک در رده قیمتی خود یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین محصولات بازار اتحادیه اروپا به شمار می‌رود که نرخی نزدیک به همتایان درون‌سوزش دارد؛ بنابراین از نظر استراتژیک مهم است.

نسخه پایه این خودرو در بازار اتحادیه اروپا حدود 33 هزار یورو قیمت دارد. نظر شما درباره الروک چیست؟ آیا این مدل هم به یکی از گزینه‌های واردات تبدیل خواهد شد؟

کپی لینک

گالری تصاویر اشکودا الروک 2025

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.