اشکودا اکتاویا وارداتی؛ مشخصات، امکانات و قیمت در ایران
اشکودا هرچند در کشورمان شناختهشده نیست ولی یکی از محبوبترین برندها در بازار اروپا محسوب میشود. این شرکت که سالها است زیر چتر گروه فولکسواگن قرار دارد، خودروهای مختلفی را بر پایهٔ پلتفرمهای گروه فولکسواگن تولید میکند و حتی برخی محصولات آن از مدلهای همردهٔ ساخت فولکسواگن هم فروش بیشتری دارند. درحالیکه اشکودا تاکنون در کشورمان حضور نداشته، در دور جدید واردات، شرکت پارس ساتر هوشمند که زیر چتر گروه ایران روور قرار دارد، سراغ این برند اهل جمهوری چک رفته است. این شرکت در گام نخست، سدان سوپرب را به ایران آورد و در مرحلهٔ بعدی سراغ کراساوور کاروک و سدان کامپکت اکتاویا رفته است.
معرفی اجمالی اشکودا اکتاویا وارداتی
نام اکتاویا سابقهای بسیار طولانی در خانوادهٔ اشکودا دارد که به سال 1959 بازمیگردد. اکتاویای قدیمی تا سال 1971 تولید شد و چند دهه بعد یعنی پسازاینکه اشکودا توسط فولکسواگن خریداری شد، نام اکتاویا دوباره احیا و مدل جدید آن در سال 1996 رونمایی شد. اکتاویا هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در اواخر سال 2019 معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم MQB Evo فولکسواگن ساخته شده که با فولکسواگن گلف و آئودی A3 مشترک است. اکتاویا در دو نسخه استیشن و لیفتبک تولید میشود که نسخه لیفتبک را در کشورمان میبینیم.
نسل چهارم اکتاویا در اوایل سال 2024 فیسلیفتی را تجربه کرد ولی نمونههای وارداتی پارس ساتر هوشمند از نسخهٔ پیش از فیسلیفت هستند. این شرکت همچنین برای واردات سراغ نسخهٔ چینی اکتاویا رفته که با نام اکتاویا پرو شناخته میشود و 64 میلیمتر طول بیشتری نسبت نسخهٔ اروپایی دارد. این خودرو در چین توسط جوینت ونچر فولکسواگن سایک تولید میشود. اکتاویا پرو در طراحی بیرونی هم از ویژگیهای نسخۀ اسپرت RS استفاده میکند. اکتاویا پرفروشترین محصول اشکودا محسوب میشود و طی سال 2023 در سراسر جهان بیش از 205 هزار دستگاه فروخته است. همچنین در طول 28 سال، بیش از 7 میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رسیده است.
مشخصات فنی اشکودا اکتاویا وارداتی
اکتاویا در بازارهای جهانی با پیشرانههای بنزینی و دیزلی بسیار متنوعی عرضه میشود ولی اکتاویا پرو بازار چین فقط با یک پیشرانه 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو تولید میشود. این پیشرانه 150 اسب بحار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد که برای سدان کامپکتی با وزن خالص 1360 کیلوگرم، نسبتاً کافی به نظر میرسد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. اکتاویا در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها 5.9 لیتر بنزین مصرف میکند که باک 51 لیتری آن کفاف این مصرف را برای ترددهای شهری و بینشهری خواهد داد.
همانطور که اشاره شد، اکتاویای وارداتی به ایران از نسخه بازار چین است که طول و فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به نسخهٔ اروپایی دارد. این سدان کامپکت 4,753 میلیمتر طول، 1,832 میلیمتر عرض و 1,469 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن 2,730 میلیمتر است. اکتاویا که روی رینگهای 18 اینچی با لاستیکهای 215 قرار گرفته است، صندوق باری به ظرفیت 528 لیتر دارد که در صورت خواباندن صندلیهای عقب این رقم به 1482 لیتر میرسد. حداکثر سرعت این ماشین هم 200 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
داخل اشکودا اکتاویا
نسل چهارم اکتاویا در طراحی نسبت به نسل قبلی خود جهشی قابلتوجه داشته و طراحی داخلی کاربردی اما کسلکنندهٔ نسل قبلی را با فضایی بسیار مدرنتر جایگزین کرده است. ویژگی اصلی داشبورد که چیدمانی افقی دارد، یک نمایشگر لمسی بزرگ 10 اینچی با چند دکمهٔ میانبر در زیر آن است. بااینحال، متأسفانه کنترلهای سیستم تهویه در داخل نمایشگر تعبیه شدهاند و خبری از دکمههای فیزیکی نیست. غربیلک فرمان دو پره، دستگیرهای در کرومی و متریال نرمی که داشبورد را پوشاندهاند باعث شده کابین اکتاویا از لحاظ کیفیت بالاتر از کلاس خود احساس شود. کابین این خودرو حتی نسبت به فولکسواگن گلف هم برتری دارد.
اکتاویا همچنین بهطور سنتی یکی از کاربردیترین خودروهای کلاس خود بوده که این ویژگی در نسل چهارم هم همچنان ادامه پیدا کرده است. در داخل این ماشین محفظههای زیادی برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است مثل جیبهای بزرگ روی درها که میتوانند یک بطری 1.5 لیتری را در خود جای دهند. در داخل خودرو همچنین مجموعاً پنج پورت USB-C تعبیه شده است. تنظیمات گستردهٔ صندلیهای جلو راحتی مناسبی را برای انواع جثهها فراهم میکند و فضای زانوی عقب برای این کلاس قابلتوجه است هرچند خط سقفی که در انتها کمی به سمت پایین شیب پیدا کرده میتواند فضای سر سرنشینان عقب را محدود کند. صندوق بار اکتاویا نهتنها یکی از بزرگترین نمونهها در کلاس خود محسوب میشود بلکه با درب لیفتبک، بسیار کاربردی است. البته لبهٔ صندوق در قیاس با رقبا کمی بالا است که بارگیری اشیاء بزرگ را دشوار میکند.
امکانات و آپشنهای اشکودا کاروک
لیست امکانات و آپشنهای اکتاویا وارداتی پارس ساتر هوشمند شامل موارد زیر میشود:
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- سانروف برقی دو حالته
- دیلایت
- چراغهای خودکار
- سنسور باران
- صندلیها و فرمان چرمی
- تنظیم برقی 6 جهته صندلیهای جلو
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
- سیستم تهویه دو منطقهای
- صفحه آمپر دیجیتالی 10 اینچی
- نمایشگر لمسی 12.1 اینچی
- سیستم صوتی با 6 بلندگو
- بلوتوث
- شارژر بیسیم گوشی
- کروز کنترل تطبیقی
- نمایشگر هدآپ
- سیستم استارت استاپ
- دستیار صوتی
- اپل کارپلی
- سیستم کنترل پایداری
- ترمز پارک برقی
- ترمز اضطراری
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- ایربگهای جلو، جانبی و پردهای
- هشدار خوابآلودگی راننده
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سنسور پارک جلو و عقب
- سیستم پارک خودکار
- هشدار تصادف جلو
- دستیار حفظ حرکت بین خطوط
سواری و رانندگی اشکودا اکتاویا وارداتی
اکتاویا خصوصاً در نسخهٔ چینی خودروی بزرگی برای این کلاس محسوب میشود که این یعنی پارک کردن آن در فضاهای تنگ شهری نیاز به دقت بیشتری دارد هرچند که خوشبختانه سنسورهای پارک جلو و عقب بسیار کمککننده هستند. هنگام رانندگی، سیستم تعلیق نرم خودرو سواری نرمی را فراهم میکند. درواقع اکتاویا یکی از انعطافپذیرترین سیستمهای تعلیق این کلاس را دارد که روی دستاندازها شناور میشود. بااینحال، انتظار رانندگی هیجانانگیز و درگیر کنندهای را از این ماشین نداشته باشید زیرا فرمان بازخورد زیادی ارائه نمیکند و شاسی کمی سنگین احساس میشود. اکتاویا در سرعتهای بالای 100 کیلومتر بر ساعت پایداری عالی و سواری فوقالعاده آرامشبخش و ساکتی دارد. این خودرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت هم به حدود 8.5 ثانیه زمان نیاز دارد.
مزایا و معایب اشکودا اکتاویا وارداتی
ازجملهٔ مهمترین نقاط قوت این سدان اروپایی میتوان به کیفیت ساخت و متریال بالا، کابین جادار و کاربردی، صندوق بار بزرگ و برخورداری از امکانات مدرن و متعدد اشاره کرد. از سوی دیگر اما اصلیترین نقطهضعف این خودرو در بازار کشورمان، مشکل تأمین قطعات یدکی و هزینههای نگهداری بالا خواهد بود زیرا پارس ساتر هوشمند شرکت نوپایی است و هرچند زیر چتر گروه باسابقهٔ ایران روور قرار دارد ولی بازهم نمیتواند از لحاظ تأمین قطعات اطمینانبخش باشد و ممکن است خریداران را به دردسر بیندازد. رانندگی نهچندان هیجانانگیز هم یکی دیگر از معایب اشکودا اکتاویا محسوب میشود.
مزایا
- طراحی داخلی هوشمندانه
- سواری راحت
- کیفیت ساخت بالا
- امکانات مدرن
- صندوق بار بزرگ
معایب
- محدودیت دسترسی به قطعات یدکی
- هزینههای نگهداری بالا
- رانندگی نهچندان هیجانانگیز
- محدودیت فضای سر عقب
قیمت، رقبا و ارزش خرید
درحالیکه اکتاویا همراه با چند محصول دیگر اشکودا در تیرماه سال 1402 در ایران رونمایی شدند اما فروش این خودرو در سامانهٔ یکپارچه پس از گذشت بیش از یک سال یعنی در اواخر مهرماه 1403 آغاز شد. پارس ساتر هوشمند هنوز قیمت نهایی اکتاویا را اعلام نکرده ولی قیمت گمرکی آن یک میلیارد و 868 میلیون تومان است و بنابراین با هزینههای مختلف مثل مالیات و شمارهگذاری، قیمت نهایی به بیش از دو میلیارد تومان خواهد رسید. اصلیترین رقبای اکتاویا در بازار کشورمان، تویوتا کرولا و هیوندای النترا هستند که هردو پیشرانهٔ ضعیفتر و امکانات کمتری دارد؛ بنابراین، اکتاویا با توجه به مشخصات و امکاناتش، نسبت به قیمت گزینهٔ نسبتاً ارزندهای محسوب میشود ولی مشکل تأمین قطعات و برند ناشناختهتر باعث میشود خیلیها سراغ گزینههای مطمئنتری مثل کرولا و النترا بروند.
همچنین شما میتوانید برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو داخلی و خارجی در بازار ایران به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.
جدول مشخصات فنی اشکودا اکتاویا وارداتی
پیشرانه | 1.4 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 150 اسب بخار |
گشتاور | 250 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 8.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر بر ساعت |
طول | 4,753 میلیمتر |
عرض | 1,832 میلیمتر |
ارتفاع | 1,469 میلیمتر |
فاصله محوری | 2,730 میلیمتر |
وزن | 1360 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 528 لیتر |
مصرف سوخت | 5.9 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 51 لیتر |