معرفی اشکودا کودیاک RS، شاسیبلند اسپرت با شتاب 6.3 ثانیه
برای سالها، شاسیبلندهای اسپرت فقط توسط برندهای لوکس تولید میشدند ولی مدتی است که این بخش گسترش پیدا کرده و حالا چند برند اقتصادی مثل اشکودا هم در آن حضور دارند. این شرکت چهار سال پیش برای اولین بار، کودیاک RS را با پیشرانهٔ بایتوربودیزل معرفی کرد و در فیسلیفت سال 2021 پیشرانهٔ آن را به بنزینی تغییر داد. حال نسل دوم این کراساوور اسپرت با پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ آشنای گروه فولکسواگن معرفی شده است یعنی همان موتوری که در گلف GTI استفاده میشود.
این مدل جدید 265 اسب بخار قدرت دارد که افزایشی 20 اسب بخاری را نسبت به نسل قبلی نشان میدهد. علاوه بر این، گشتاور کودیاک RS جدید هم با 30 نیوتن متر افزایش به 400 نیوتن متر رسیده است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود و خودرو را ظرف 6.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. حداکثر سرعت این کراساوور اسپرت هم 232 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
کودیاک RS علاوه بر پیشرانهٔ قدرتمند، از ویژگیهای پیشرفتهٔ دیگری مثل چراغهای جلوی ماتریکسی LED، کمکفنرهای قابل تنظیم، تهویهٔ صندلیهای جلو، سیستم صوتی کانتون و شیشههای چندلایه برای پنجرههای جانبی هم بهره میبرد. اشکودا همچنین برای این خودرو حالتهای رانندگی مختلف مثل اسپرت، برفی و آفرود را هم در نظر گرفته است. این کراساوور چکی در طراحی هم مثل نسخهٔ معمولی خود، با چراغهای جلوی دوقسمتی، رینگهای بزرگ 20 اینچی دورنگ و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی تبلتی بزرگ 13 اینچی در میانهٔ داشبورد، ترندهای این روزهای جهان خودرو را دنبال کرده است.
کودیاک RS در کنار اکتاویا RS تنها خودروی اشکودا محسوب میشود که از سیستم اگزوز با دو سر اگزوز مجزا بهره میبرد. روی کنسول مرکزی هم نمایشگرهای لمسی گرد کوچکی برای دسترسی سریع به عملکردهای پرکاربرد تعبیه شده است. کودیاک RS در خانوادهٔ کراساوورهای اسپرت اشکودا به مدل الکتریکی انیاک RS خواهد پیوست که 340 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور دارد.