معرفی کوپه برقی محرک عقب اشکودا، احیای مدرن یک خودروی نمادین
اشکودا بار دیگر با احیای یکی از مدلهای کلاسیک خود در دنیای مجازی، توجهات را جلب کرده است. این شرکت در تازهترین پروژه از سری «بازآفرینی نمادها»، کوپه محبوب و دیفرانسیل عقب 110 R را در کالبدی مدرن و با پیشرانه برقی احیا کرده است؛ این یک رؤیاپردازی دیجیتالی است که نشان میدهد اگر این خودروی افسانهای امروز ساخته میشد، چه شکلی داشت. این کانسپت مجازی که توسط طراح اشکودا، ریچارد شوتس خلق شده، بهجای پیروی از سبک طراحی رترو، زبان طراحی جدید شرکت را به نمایش میگذارد.
در این بازآفرینی، همهچیز بوی آینده میدهد؛ از چراغهای کشویی جلو و عقب و چرخهای آیرودینامیک گرفته تا حذف دستگیرههای در و استفاده از دوربینهای جانبی بهجای آینه. حتی نوار مشکی جلوی خودرو که یادآور مدل اصلی است، حالا میزبان سنسورها شده تا طراحی بدنه یکپارچه و شستهرفته باقی بماند. اشکودا 110 R که در سال ۱۹۷۰ معرفی شد، قیمت بسیار بالایی داشت که معادل دستمزد ۴۰ ماه کار بود اما به لطف طراحی جذاب، به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد و تا پایان تولیدش در دسامبر ۱۹۸۰، بیش از ۵۷ هزار دستگاه از آن به فروش رسید. آن کوپه کلاسیک به یک موتور ۱.۱ لیتری چهار سیلندر در عقب مجهز بود، اما در نسخه مدرن، یک موتور برقی جایگزین قلب بنزینی شده است.
مدل کلاسیک با وزن تنها ۸۸۰ کیلوگرم، خودروی سبکی بود اما عملکرد خیرهکنندهای نداشت. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن با موتور ۵۲ اسب بخاری و گیربکس چهار سرعته دستی، حدود ۱۹ ثانیه طول میکشید. این خودرو با توزیع وزن ۴۳ به ۵۷ (جلو به عقب)، دو فضای بار داشت که یکی زیر کاپوت جلو و دیگری پشت صندلیهای عقب بود. با وجود جذابیت این کانسپت اما احتمال تولید آن نزدیک به صفر است زیرا بازار خودروهای کوپه روزبهروز کوچکتر میشود و ماهیت برقی این خودرو نیز جذابیتی برای خریداران خودروهای اسپرت کمکی ندارد. علاوه بر این، برند اشکودا فاقد جایگاهی است که بتواند مشتریان کافی را برای یک پروژه خاص و پرهزینه مانند این جذب کند.