گرامیداشت 120 سالگی اشکودا موتور اسپرت با بازسازی 1100 OHC کوپه
تابستان سال پیش میلادی بود که داستان اشکودا 1100 OHC 1957 در رسانه ها منتشر شد. 1100 OHC کوپه یک خودروی اسپرت شگفت انگیز بود که بخاطر جنگ سرد از حضور در مسابقات لمانز باز ماند. این خودرو همواره دست کم گرفته می شد اما اشکودا هنوز هم مشتاق مسابقه بود و به همین خاطر یک سقف را به آن اضافه کرد تا بتواند در مسابقات حضور یابد. این خودروساز خوشنام و دوست داشتنی هم اکنون برای گرامیداشت 120 سالگی حضور خود در موتور اسپرت اقدام به بازسازی این خودرو کرده است.
فرایند تولید 1100 OHC کوپه در سال 1959 شروع شد و از تکنولوژی های پیشرفته زمان خود همچون فریم سبک وزن جوشکاری شده سود برد. سیستم تعلیق ذوزنقه ای با طراحی دوبل جناقی در جلو و بازوی عقبی نیز جزو دیگر موارد قابل توجه بود. به منظور کاهش وزن نیز ترمزهای کاسه ای عقب طراحی متفاوتی داشتند.
پیشرانه 1100 OHC کوپه اولین بار در اشکودا 440 اسپارتاک به کار رفته بود اما این نیروگاه آهنین 4 سیلندر 1100 سی سی به گونه ای ارتقا یافت که قدرتش به دو برابر نسخه اولیه رسید. در واقع خروجی این پیشرانه از 39 به 91 اسب بخار رسید. با وجود چنین قدرتی و وزن 555 کیلوگرمی، محصول اشکودا به حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت دست می یافت.
پس از دو سال رقابت، قوانین کلاس خودروهای 1100 سی سی تغییر کرد و اشکودا خودروهای خود را به خریداران شخصی فروخت. دو خودروی مسابقه ای این شرکت هم در نهایت بخاطر تصادف از بین رفتند. البته بخش اعظم قطعات این خودروها در طول سال های گذشته بدست اشکودا رسیدند و این خودروساز در سال 2015 شاسی آن را احیا کرد و در موزه خود به نمایش گذاشت.
این برند اهل جمهوری چک تصمیم گرفت برای گرامی داشت 120 سالگی موتور اسپورت خود کل بدنه را از آلومینیوم بسازد تا جایگزین نسخه اولیه بکند. با استفاده از طراحی دو بعدی، تیم اشکودا مدل 1 به 1 سه بعدی را تولید کرد. جزئیات گوناگون خودرو تست و بررسی شدند تا مطمئن شوند نسخه بازسازی شده حداکثر شباهت را به مدل اولیه داشته باشد.
مهندسان و طراحان اشکودا سپس از ورق های آلومینیومی با ضخامت 0.8 و 1 میلی متری استفاده کردند و آنها را بصورت دستی جوش دادند. خوشبختانه بسیاری از قطعات اصلی 1100 OHC کوپه همچون دستگیره درب ها از محصولات تولیدی آن زمان اشکودا قرض گرفته شده بودند و به همین خاطر مشکل چندانی در تامین آنها وجود نداشت. این خودرو به همراه نسخه بدون سقف خود در موزه اشکودا به نمایش عموم درآمده است.