اسمارت نامبر 6؛ سدان برقی رقیب تسلا با 640 اسب بخار قدرت
پرچمدار جدید اسمارت نامبر 6 اواخر سال جاری میلادی و به عنوان سریعترین و پیشرفتهترین محصول تاریخش رونمایی خواهد شد. قویترین نسخه سدان بدون آلایندگی اسمارت بیش از 630 اسب بخار قدرت خواهد داشت. این سدان چهار در و آیرودینامیک به جنگ خودروهایی همچون تسلا مدل 3 خواهد یافت. این خودرو با تمرکز روی توان پیمایش بالا تولید خواهد شد و بنابراین آیرودینامیک آن از تمامی محصولات تاریخ اسمارت بهتر خواهد بود. گفته میشود طراحی آیرودینامیک اسمارت نامبر 6 باعث دستیابی به شعاع حرکتی فراتر از 800 کیلومتر خواهد شد هرچند باید دانست این رقم بر اساس تستهای خوشبینانه CLTC چین به دست آمده است. انتظار میرود برد خودرو با استانداردهای WLTP اروپا مشابه تسلا مدل 3 برد بلند دیفرانسیل عقب و در حدود 700 کیلومتر باشد. سدان موردبحث که پسرعموی زیکر 007 به شمار میرود برای اولین بار در نیمه دوم سال 2025 و قبل از ورود به بازارهای اروپایی در اوایل سال 2026 به نمایش درخواهد آمد.
با اینکه نامبر 6 به عنوان خودرویی برقی توسعه یافته اما با قوای محرکه پلاگین هیبریدی نیز در دسترس خواهد بود تا در بازارهایی که خودروهای برقی هنوز فراگیر نشدهاند به فروش خوبی دست یابد. هنوز طراحی نهایی اسمارت نامبر 6 مشخص نشده هرچند به جرات میتوان گفت ظاهر آن مشابه محصولات کنونی این شرکت خواهد بود. ظاهراً مسئولیت طراحی سدان اسمارت بر عهده تیمی در مرسدس بنز است که هدایت آن را کای سایبر رئیس طراحی اسمارت بر عهده دارد. البته گفته میشود یکی از ویژگیهای اصلی بصری نامبر 6 خط سقف خمیده آن و همچنین عناصر طراحی مشابه مدلهای نامبر 1، نامبر 3 و نامبر 5 خواهد بود. انتظار میرود این خودرو نیز همانند برادران خود دارای دستگیرههای در بدون فریم و رینگهای 19 تا 21 اینچی باشد.
سدان جدید اسمارت بر پایه پلتفرم PMA2+ جیلی توسعه مییابد، پلتفرمی که از معماری SAE جیلی که در خودروهایی همچون پولستار 4 بکار رفته مشتق شده است. پلتفرم PMA2+ میتواند از ساختار 400 و 800 ولتی پشتیبانی کند و در صورت استفاده از معماری 800 ولتی توانایی شارژ با حداکثر سرعت 400 کیلووات را داشته باشد. همانند سایر محصولات کنونی اسمارت، خودروی نامبر 6 بهصورت تک و دو موتوره عرضه خواهد شد. منابع نزدیک به اسمارت میگویند قدرت این مدلها تقریباً مشابه نامبر 5 خواهند بود به گونهای که حداکثر قدرت مدلهای دیفرانسیل عقب به 335 اسب بخار و مدلهای چهار چرخ محرک به حدود 600 اسب بخار خواهد رسید. همچنین گل سرسبد این خانواده مدل برابوس خواهد بود تا به جنگ تسلا مدل 3 پرفورمنس برود. انتظار میرود این مدل حداکثر 640 اسب بخار داشته باشد و در کمتر از 3.5 ثانیه از سکون به تندی 100 کیلومتر در ساعت برسد. ظاهراً مدلهای دیفرانسیل عقب از باتری 75 کیلووات ساعتی و مدلهای چهار چرخ محرک از باتریهای 100 کیلووات ساعتی استفاده خواهند کرد.