سانگیانگ سال گذشته پس از عدم توانایی در بازپرداخت وام 60 میلیارد وونی (53 میلیون دلاری) خود، درخواست تعیین مدیر تصفیه کرد. به دلیل این ناکامیها و مشکلات این شرکت کرهای، ماهیندرا قید آنرا زده و به دنبال یک سرمایهگذار برای خرید کل یا بخشی از سهام خود در سانگیانگ است. با توجه به مشکلات بزرگ سانگیانگ، مشخص نبود کسی علاقه به خرید سهام آن خواهد داشت یا نه اما بااینحال به نظر میرسد یک سرمایهگذار به این شرکت ورشکستهٔ کرهای ابراز علاقه کرده است. به گزارش اتونیوز، هولدینگ خودروی آمریکایی HAAH به دنبال خرید سهام سانگیانگ است اما هنوز هیچچیز قطعی نشده است.
فعلاً جزئیات این معامله مشخص نیست اما گزارشها حاکی از آن است که HAAH قصد سرمایهگذاری 250 میلیون دلاری در این شرکت کرهای دارد. بااینحال وقتی از سخنگوی HAAH در مورد علاقهٔ این هولدینگ به سانگیانگ سؤال شد در پاسخ گفته است:
ما همچنان در مورد چندین فرصت تجاری در آسیا بحث میکنیم و در حال حاضر نمیتوانیم در مورد این بحثها اظهارنظر کنیم زیرا هنوز محرمانه هستند
به همین دلیل، فعلاً مشخص نیست که آیا HAAH واقعاً به دنبال خرید سهام سانگیانگ هست یا نه. بااینحال، این شرکت سالها است که به دنبال فروش خودروهای چینی در بازار ایالاتمتحده است. در سال 2018 این شرکت اعلام کرد که قصد فروش محصولات زوتی را در آمریکا دارد و این خودروهای چینی در سهماههٔ چهار سال 2020 راهی بازار ایالاتمتحده خواهند شد. البته مطمئناً این اتفاق رخ نداده و گفته میشود رابطهٔ این دو شرکت قطع شده است.
اما HAAH تسلیم نشد و سال گذشته اعلام کرده که میخواهد چری اکسید TXL را تحت نام وانتاس در آمریکا عرضه کند. چند ماه بعد نیز این هولدینگ خبر از ایجاد برند جدید تیگو داد که قرار است محصولاتی بر اساس پلتفرم T1X چری تولید کرده و آنها از اواخر سال 2022 روانهٔ بازار ایالاتمتحده کند. ازآنجاییکه HAAH هنوز محل تولید این خودروها را اعلام نکرده، به نظر میرسد ابراز علاقهٔ آن به خرید سانگیانگ برای همین کار باشد. این خرید یک مزیت دیگر هم به دنبال خواهد داشت زیرا ایالاتمتحده و کره جنوبی توافقنامهٔ تجارت آزاد دارند و این موجب میشود HAAH از تعرفههای شدید واردات خودرو از چین به آمریکا مصون بماند. البته همانطور که گفته شد، فعلاً هیچچیز رسمی نیست و آیندهٔ سانگیانگ همچنان مبهم خواهد بود.