سه ستاره ایمنی برای سانگیانگ تیوولی
سانگیانگ تیوولی مدتی است که در بازار کشور ما حضور دارد و با توجه به سابقه برند و برچسب قیمتی خود، توانسته موفقیت نسبی در فروش کسب کند. این خودرو در دسته کراساوورهای کوچک دستهبندی میشود و از امکانات رفاهی و ظاهر قابل قبولی بهره میبرد. به همین دلیل و با توجه به علاقه زیاد مردمان ما به خودروهای شاسیبلند و کراس اور، فروش مناسب این خودرو دور از ذهن نبود و اکنون میتوان مشاهده کرد که در بازار ما استقبال به نسبت خوبی از این خودرو به عمل آمده است.
اما یکی از مواردی که معمولاً منتقدان تیوولی به آن اشاره میکردند، نبود یک تست ایمنی در مؤسسات معتبر جهانی برای این خودرو بود. هرچند که برخی از طرفداران این خودرو کسب 5 ستاره در موسسه ایمنی کره جنوبی را برای این خودرو کافی میدانستند، اما منتقدان به اختلاف سطح استاندارد اروپا و کره اشاره کرده و معتقد بودند که تا زمانی که این خودرو در یک موسسه معتبر جهانی تست نشود، نمیتوان وضعیت ایمنی آن را در قیاس با رقبا سنجید.
موسسه Euro NCAP اقدام به تست سانگیانگ تیوولی مدل 2016 کرده و نتایج آن را برای عموم منتشر نموده است. بر اساس گزارش موسسه Euro NCAP، سانگیانگ تیوولی در نسخه استاندارد تنها موفق به کسب 3 ستاره از 5 ستاره شده است. این خودرو در بخش ایمنی سرنشین بزرگسال با کسب 28.3 امتیاز، 74% از امتیاز کل را کسب کرده است. همچنین این خودرو در بخش ایمنی سرنشین خردسال با کسب 30.4 امتیاز موفق به کسب 62% از امتیاز کل شده است. بهعلاوه، در بخش حفاظت از عابر پیاده، این خودرو با کسب 23.2 امتیاز موفق به کسب 55% از امتیاز کل شده است. در نهایت، در بخش دستیارهای ایمنی تیوولی با کسب 3 امتیاز، تنها 25% از کل امتیازات را کسب کرده است.
البته لازم به ذکر است که در اروپا برای سانگیانگ تیوولی نسخهای با تجهیزات دستیار ایمنی بیشتر (AEBS/FCW) نیز ارائه میشود که این نسخه موفق شده 4 ستاره از 5 ستاره کل را از موسسه Euro NCAP دریافت نماید؛ اما به دلیل اینکه این نسخه وارد کشورمان نمیشود، از ذکر جزئیات آن خودداری میکنیم.
چنانچه با توجه به کلاس، رقبای سانگیانگ تیوولی را رنو کپچر، پژو 2008 و نیسان جوک بدانیم، همگی این خودروها موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP شدهاند. درنتیجه واضح است که تیوولی درزمینهٔ ایمنی نقطه ضعف بزرگی در برابر رقبایش خواهد داشت. به نظر میرسد که ماهیندرا مالک کمپانی سانگیانگ برای سخت خودرویی مقرون بهصرفهتر، کمی در بحث ایمنی تیوولی کوتاهی کرده است. البته اگر به خاستگاه هندی ماهیندرا و این نکته که استانداردهای ایمنی در هندوستان از زمین تا آسمان با استانداردهای کشورهای پیشرفته تفاوت دارد، میتوانیم به علت اختلاف در سطح ایمنی تیوولی و رقبا پی ببریم.