سانگ یانگ کوراندو توربو در ایران؛ بررسی مشخصات فنی، امکانات و قیمت

پنج‌شنبه 10 فروردین 1402 - 15:30
مطالعه 11 دقیقه
ssangyong_korando_415_081202ba13bd0e9d
نمایندگی سانگ یانگ کره جنوبی در ایران، برای پیش‌فروش کوراندو دو دیفرانسیل آماده می‌شود. این کراس‌اور کوچک، موتور 1/5 لیتر توربوشارژ دارد.
تبلیغات

بخش اصلی سهام سانگ یانگ در اختیار گروه KG کره جنوبی است. طی ماه‌های اخیر، تزریق سرمایه انجام شد و برند کره‌ای بعد از ۷ سال به سوددهی رسید. از سویی دیگر، شرکت‌های مختلف در ایران برای کسب مجوز واردات خودرو تلاش می‌کنند و ظاهرا، فرصتی مجدد برای فعالیت نمایندگی سانگ یانگ فراهم شده است.

خودروسازی سانگ یانگ برای ایرانی‌ها یادآور خودروی موسو است که حدود 20 سال قبل به جاده‌های کشور وارد شد. همکاری نزدیک این شرکت با مرسدس بنز و استفاده از موتور و جعبه‌دنده‌های برند آلمانی در موسو خاطره خوبی برای خریداران بود، هرچند که طراحی بدنه‌ی آن حرف و حدیث‌های زیادی به‌دنبال داشت و چندان جذاب محسوب نشد.

شرکت سانگ یانگ قدمتی به اندازه تاریخ خودروسازی کره جنوبی و دیگر برندهای مطرح این کشور دارد که از زمان تأسیس در ۱۹۵۴ تاکنون، با فراز و نشیب‌های زیادی رو‌به‌رو بوده است. این شرکت در ابتدا سازنده ماشین‌الان سنگین راه‌سازی، اتوبوس و کامیون بود که بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و مخصوصا کلاس کراس‌اور پیش رفت، اما با بحران‌های مالی مختلف رو‌به‌رو شد و چندبار دست به دست شد. در سال ۱۹۸۷ یک شرکت انگلیسی به نام پنتر وست‌ویندز (Panther Westwinds) سهام‌دار اصلی سانگ‌یانگ شد و آغازگر همکاری نزدیک آن‌ها با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ گردید. سانگ‌یانگ در سال ۱۹۹۷ به غول صنعتی آن دوران کره‌ جنوبی یعنی شرکت دوو فروخته شد؛ اما در نهایت با ورشکستگی دوو در سال ۱۹۹۹، طراحی و تولید خودرو در آن تعطیل بود تا اینکه با حضور قدرت بزرگ خودروسازی هند، شرکت تاتاموتورز در دوو، سانگ یانگ هم جان تازه‌ای گرفت و با مدل‌های رکستون و کایرون در حدود سال‌های ۲۰۰۲ به بازار جهانی بازگشت. سرانجام در سال ۲۰۱۱، ۷۰ درصد سهام سانگ یانگ به دیگر خودروساز بزرگ هند، ماهیندرا فروخته شد.

بازار کشورمان، خاطره خوبی از محصولات سانگ یانگ دارد. اواسط دهه 80 خورشیدی، کوراندو به تعداد محدود وارد ایران شد و با پیشرانه قدرتمند، ابعاد کوچک و تجهیزات دو دیفرانسیل، توانایی‌های قابل قبول برای رانندگی خارج جاده فراهم کرد. سپس شاسی‌بلندهای لوکس سانگ یانگ کایرون و رکستون با پیشرانه مرسدس بنز به مصرف‌کننده ایرانی رسیدند. پیش از توقف واردات خودرو تا سال 1396، اکتیون و تیوولی و کوراندو به تعداد قابل توجه در بازار ایران فروخته شدند.

کوراندو جدید نسبت به نمونه‌هایی که قبلا وارد کشورمان شده بود، ظاهر و ابعاد متفاوت دارد. جالب‌تر اینکه، سانگ یانگ کوراندو 2023 از نظر ظاهری و فنی، بسیار مشابه تیوولی است. به بیان بهتر، کوراندو صرفا کمی بزرگ‌‍تر و مجهزتر از تیوولی محسوب می‌شود؛ چراکه هر دو خودرو امروزه با موتور 1/5 لیتر توربو در کره تولید می‌شوند. همچنین، تیوولی فاقد نسخه‌ی دو دیفرانسیل است اما کوراندو مدل‌های دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک دارد.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای بیرونی سانگ یانگ کوراندو توربو

چراغ‌های مثلثی و خطوط تیز روی بدنه، حس اسپرت برای کوراندو فراهم می‌کنند. شیب سقف در انتهاب بدنه نیز حالتی جذاب به نمای جانبی خودرو می‌دهد.

کوراندو 2022 دارای ادوات پلاستیکی در سرتاسر بدنه است. مدل‌های مرسوم در کره جنوبی، همچنان فاقد آنتن کوسه‌ای هستند و همراه آتن سیاه‌رنگ 20 سانتی‌متر، ظاهر قدیمی و ارزان‌قیمت به کوراندو می‌دهند. مه‌شکن‌های LED و زه‌وارهای براق کروم نصب شده روی صندوق عقب و جلوپنجره، نکات مثبت در طراحی کوراندو هستند. حجم‌دهی بدنه روی درها و گلگیرها نیز، چشم‌نواز به نظر می‌رسند.

کپی لینک

طراحی کابین و نمای داخلی سانگ یانگ کوراندو توربو

عامه مردم در ایران، احتمالا از داشبورد و پنل پشت فرمان کوراندرو 2023 رضایت خواهند داشت اما سبک طراحی داخلی این خودرو نسبت به کراس‌اورهای مدرن جهان، قدیمی و از مدافتاده محسوب می‌شود. کلیدهای پرتعداد، فرمان بزرگ با طرح سنتی، دسته‌دنده‌ی حجیم و انبوه ادوات پلاستیکی، نکات منفی در کابین کوراندو جدید هستند.

وسط داشبورد، نمایشگر لمسی 8 اینچ وجود دارد. مواد نرم و مبله داخل تودری‌ها، حس لوکس کوراندو را تقویت می‌کنند. صندلی‌ها نیز حجیم و راحت هستند. پشت فرمان مدل فول آپشن، پنل رنگی دیجیتال با ابعاد 10/25 اینچ ارائه می‌شود. نسخه‌ی پایه مجهز به پنل آنالوگ عقربه‌ای است.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی سانگ یانگ کوراندو توربو

موتور 1/5 توربوشارژ ساخت کره جنوبی برای کوراندو، 163 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مدل دو دیفرانسیل این خودرو با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته از برند آیسین ژاپن عرضه می‌شود. در بازار کره جنوبی، کوراندو توربوشارژ مجهز به جعبه‌دنده دستی 6 سرعته و سیستم محرک جلو نیز وجود دارد.

ظاهرا کوراندو توربو دنده اتوماتیک دو دیفرانسیل برای واردات به ایران انتخاب شده است. این مدل، 1640 کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، حدود 12 ثانیه زمان لازم دارد. میانگین مصرف سوخت کوراندو دو دیفرانسیل، 8 تا 9 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

کپی لینک

امکانات ایمنی و تجهزات رفاهی کوراندو توربو

نسخه‌ی اصلی کوراندو در کره جنوبی 7 کیسه هوا ارائه می‌کند. این خودرو در تست‌های ایمنی اتحاده اروپا (Euro NCAP) پنج ستاره ایمنی گرفته است و امتیاز 88 درصد برای محافظت از سرنشینان بالغ دارد.

ترمز ABS با تقسیم نیروی هوشمند، فناوری کنترل لغزش و مدیریت تعادل، حسگر نور و باران،شارژر بی‌سیم برای موبایل، سانروف،  سنسور پارک جلو و عقب، دوربین پارک، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، هشداردهنده باد لاستیک ها (TPMS)،  گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، اتوهلد،  درب صندوق عقب برقی و کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش سرعت هنگام نزدیک شدن به دیگر خودروها، امکانات کوراندو فول آپشن هستند. همچنین چرخ‌های 19 اینچ آلومینیوم با تایرهایی به پهنای 235 میلی‌متر روی خودرو ارائه می‌شود.

 

کپی لینک

تجهیزات فنی و ایمنی کوراندو توربو

نوع ترمز جلو: دیسکی خنک شونده

نوع ترمز عقب: دیسکی

سیستم ترمز EBD-ABS

سیستم کمکی ترمز BA

ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold)

سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو (ESC)

سیستم نمایش لحظه ای فشار باد تایرها (TPMS)

سیستم تشخیص مانع (سنسور پارک عقب و جلو)

دوربین دید عقب

چراغ روشنایی در روز (DRL)

روشنایی خودکار چراغ های جلو (Auto Light)

چراغ های مه شکن عقب

کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی

کیسه هوای پرده ای (Curtain Airbag)

کپی لینک

سیستم‌های کمک‌راننده ADAS کوراندو توربو

سیستم رادار تشخیص نقاط کور (BSD)

رادار هشدار خروج از پارک (RCTA)

سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط (LDW) - برای نسخه FWD

حفظ حرکت بین خطوط (LKA) - برای نسخه FWD

ترمز اضطراری خودکار (AEB) - برای نسخه FWD

کروز کنترل - برای نسخه AWD

کروز کنترل تطبیقی (ACC) - برای نسخه FWD

رادار هشدار تغییر لاین (LCA)

کپی لینک

امکانات رفاهی و تجهیزات لوکس کوراندو توربو

صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت به همراه گرم‌کن

صندلی برقی سرنشین قابل تنظیم در 4 جهت به همراه گرم‌کن

پوشش چرمی صندلی ها

صندلی‌های ردیف دوم با قابلیت جمع شدن 40/60

سیستم مولتی مدیا لمسی 8 اینچی

6 عدد بلندگو

سیستم هوشمند انتقال تصویر تلفن همراه به سیستم مولتی‌مدیا (Mirror Link)

فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی‌مدیا

جلو آمپر 10.25 اینچی دیجیتال

2 عدد خروجی 12 ولت (جلو و عقب)

2 عد پورت USB در ردیف (جلو و عقب)

شارژر وایرلس

آینه های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرم‌کن و چراغ راهنما

سانروف

سیستم تک لمسی برای باز و بسته شدن تمامی شیشه‌ها

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه

سنسور باران (Rain Sensor)

ایموبلایزر و سیستم ضد سرقت

رینگ 18 اینچ آلومینیوم  خاکستری با تایر 235 میلی‌متر

 صندلی و فرمان چرم

 

کپی لینک

پیش‌بینی قیمت کوراندو توربو در ایران

کوراندو محصول صادراتی سانگ یانگ محسوب می‌شود. این خودرو در هند فروش خوبی دارد و حتی برای بازار استرالیا و انگلیس هم به عنوان یک کراس‌اور ارزان‌قیمت،  شناخته شده است.

در استرالیا برای نسخه تک دیفرانسیل کوراندرو، معادل 19 هزار دلار امریکا پرداخته می‌شود. حدود قیمت این خودرو با گیربکس اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، 21 تا 22 هزار دلار است. با شرایط موجود، هزینه خرید کوراندو در ایران، نزدیک به 2 میلیارد تومان خواهد بود.

 

 

 

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.