رانندگی با سانگیانگ تیوولی مدل 2025، بهروزرسانی شاسیبلند 10 ساله
سانگیانگ تیوولی که در سال 2024 به KGM تیوولی تغییر نام داد، کراساوور سالخوردهای است که پیشینهٔ آن به سال 2015 بازمیگردد ولی سانگیانگ در سال 2023 اقدام به فیسلیفت و بهروزرسانی این کراساوور کوچک کرد تا در بازار رقابتی اروپا همچنان توان رقابت داشته باشد. این نسخهٔ جدید که بهتازگی راهی بازار اروپا شده، با قیمت پایهٔ حدود 23 هزار پوند برای نسخهٔ دستی و 24,500 پوند برای نسخهٔ اتوماتیک، قیمت بالایی دارد و بنابراین در برابر رقبایی مثل داچیا داستر، اوپل فرونترا، سیتروئن C3 و امجی ZS کار سختی پیش رو خواهد داشت.
البته تیوولی در قبال این قیمت بالا، امکانات سخاوتمندانهای شامل صندلیهای چرمی با گرمکن، شیشههای دودی، غربیلک فرمان چرمی با گرمکن، صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی، نمایشگر لمسی مرکزی 9 اینچی، سیستم تهویه دو منطقهای و دوربین دید عقب را ارائه میکند. تیوولی در ظاهر همچنان شبیه همان نسخهٔ اولیهٔ سال 2015 به نظر میرسد هرچند که قسمت جلوی خودرو با جلوپنجره و سپر جدید بازطراحی شده که این تغییرات در کنار مه شکنهای جدید جلو، تریمهای قرمزرنگ و رینگهای 18 اینچی، ظاهر خودرو را جذابتر کردهاند.
درحالیکه تیوولی در دیگر بازارها مثل کره جنوبی با پیشرانهٔ دیزلی هم عرضه میشود ولی در اروپا فقط با یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی قابل خریداری است. این موتور 160 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور دارد که به نظر زیاد میرسد ولی شتاب صفرتاصد 11 ثانیهای خودرو بسیار کند است. این موضوع را نمیتوان به گردن وزن خودرو انداخت زیرا تیوولی با وزن 1300 کیلوگرمی، کراساوور سبکی است که باعث میشود شتاب کند خودرو عجیبتر به نظر برسد.
هرچند رینگهای کوچکتر 16 اینچی حذف شدهاند اما تیوولی حتی با رینگهای بزرگ 18 اینچی هم روی آسفالت صاف بزرگراه سواری خوبی دارد. بااینحال، زمانی که به جادههای پرپیچوخم میرسیم، کراساوور سانگیانگ کمی آرامش خود را از دست میدهد و دستاندازها به ساختار خودرو ضربه وارد میکنند هرچند که حداقل سروصدای باد و جاده خیلی مزاحم نیست. تیوولی کراساوور چندان چابکی نیست و چسبندگی زیادی ندارد اما فرمان از وزن مناسبی برخوردار است. مصرف سوخت این خودرو با گیربکس دستی 7 لیتر و با گیربکس اتوماتیک 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است ولی هنگام رانندگی با نسخهٔ اتوماتیک، مصرف سوخت تیوولی حتی به زیر 8 لیتر در هر صد کیلومتر هم نرسید که با توجه به وزن سبک و ابعاد کوچک خودرو عجیب است.
در فیسلیفت اخیر، KGM کابین تیوولی را هم اصلاح کرده است هرچند که هنوز همان چیدمان آشنا و قدیمی سانگیانگ را میبینیم. نمایشگر لمسی 9 اینچی که قبلاً فقط در تیپ پرچمدار آلتیمیت ارائه میشد، حالا بهصورت استاندارد وجود دارد و کنترلرهای زیر این نمایشگر نیز تغییر شکل دادهاند. دکمههای روی فرمان با بازخورد مناسب و حس کیفیت بالا، حتی برخی برندهای لوکس را هم شرمنده میکنند. علاوه بر این، اکثر قطعات داخلی تیوولی خیلی خوب مونتاژ شدهاند و هرچند ممکن است برخی متریالها لوکس به نظر نرسند ولی در طولانیمدت دوام خوبی خواهند داشت.
جمعبندی
تیوولی با برخورداری از تمام تجهیزاتی که در یک کراساوور ارزانقیمت انتظار میرود، کابین جادار و گارانتی پنجساله یا 160 هزار کیلومتری، در سگمنت خود گزینهٔ جذابی به نظر میرسد ولی نمیتوان تجربهٔ رانندگی ضعیف و مصرف سوخت بالای آن را نادیده گرفت. بهطورکلی، این خودرو یک گام عقبتر از رقبایی مثل داچیا داستر و سیتروئن C3 ایرکراس احساس میشود. علاوه بر این، هرچند دقت ساخت و مونتاژ خودرو خوب است ولی کیفیت متریال حتی برای خودرویی با این قیمت چندان عالی به نظر نمیرسد.
نقاط قوت: قیمت مناسب، کابین جادار، تجهیزات استاندارد فراوان
نقاط ضعف: عرضه فقط با یک پیشرانه، مصرف سوخت بالا، رقبا مدرنتر احساس میشوند
مشخصات فنی
KGM Tivoli 2025 | |
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 160 اسب بخار |
گشتاور | 280 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 11.0 ثانیه |
حداکثر سرعت | 175 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 7.6 لیتر ترکیبی |
طول | 4,225 میلیمتر |
عرض | 1,810 میلیمتر |
ارتفاع | 1,621 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 423 لیتر |
قیمت پایه | 24,500 پوند |
امتیاز | 3.0 از 5.0 |