شرکت کرهای ادیسون موتورز رسماً سانگیانگ را خرید
سانگیانگ که طی چند سال اخیر با مشکلات شدید مالی مواجه شده بود، رسماً توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت کرهای ادیسون موتورز با قیمت 305 میلیارد وون معادل 255 میلیون دلار خریداری شده تا به آینده امیدوار شود. سانگیانگ از زمانی که در اوایل سال 2010 توسط شرکت هندی ماهیندرا خریداری شد، با مشکلاتی روبرو بوده است. این شرکت باسابقهٔ کرهای در اوایل سال 2020 پس از عدم توانایی بازپرداخت وامها، اعلام ورشکستگی کرد و ماهیندرا هم از سال 2021 به دنبال فروش سهام خود در سانگیانگ بوده است.
طبق گزارشها، سانگیانگ زمانی که در سال 2020 اعلام ورشکستگی کرد، 60 میلیارد وون معادل 50 میلیون دلار بدهی داشته است. طی سالهای اخیر فروش محصولات این شرکت هم با مشکل مواجه شده و در سال 2021 تنها 84,496 دستگاه خودرو فروخته که نسبت به سال قبل 21 درصد کاهش داشته است. به گزارش رویترز، سانگیانگ از ژانویه تا سپتامبر سال 2021 زیان عملیاتی 238 میلیارد وونی معادل 198 میلیون دلار را گزارش کرده است. ماهیندرا زمانی که در سال 2010 سانگیانگ اعلام ورشکستگی کرده بود، سهام آنرا خرید و پس از یک دهه تلاش ناموفق برای بهبود اوضاع این شرکت، تصمیم به فروش سهام آن گرفت.
در حال حاضر برنامههای ادیسون موتورز برای سانگیانگ نامشخص است اما این شرکت برنامههای زیادی برای حضور در بازار خودروهای سبک دارد. ادیسون هماکنون به ساخت اتوبوسهای الکتریکی میپردازد اما بسیار بلندپرواز است و قصد دارد با سبقت از تسلا به اپل صنعت خودروهای الکتریکی تبدیل شود. این شرکت برنامهٔ ساخت یک سدان الکتریکی بنام اسمارت S را دارد که از 644 اسب بخار قدرت برخوردار بوده و در 2.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. ادیسون این خودرو را برای رقابت با تسلا مدل S و مرسدس بنز EQS در نظر گرفته و وعدهٔ ساخت اسمارت E برای رقابت با مرسدس EQE و اسمارت A برای رویارویی با تسلا مدل 3 را هم داده است.