تکامل 4 نسل از یک اسطوره: سوبارو ایمپرزا WRX

دوشنبه 21 مهر 1399 - 09:30
مطالعه 4 دقیقه
subaru-impreza-wrx-generations
سوبارو ایمپرزای استاندارد جذاب‌ترین محصول این خانواده نیست اما اضافه شدن سه حرف یعنی WRX و یا شش حرف WRX STI بازی را تغییر داده و همه سریعاً به...
تبلیغات

سوبارو ایمپرزای استاندارد جذاب‌ترین محصول این خانواده نیست اما اضافه شدن سه حرف یعنی WRX و یا شش حرف WRX STI بازی را تغییر داده و همه سریعاً به یاد یک محصول پرفورمنس پرافتخار می‌افتیم که حداکثر استفاده را از سیستم چهار چرخ محرک مشهور این خودروساز کرده است؛ اما سابقه خودرویی که امروز می‌شناسیم به سال‌ها قبل بازمی‌گردد و این بار هم می‌خواهیم تاریخچه مختصری از این خودرو را تقدیم شما عزیزان نماییم. با ما همراه باشید.

  • نسل اول (سال 1992 تا 2000)

اولین نسل ایمپرزا WRX و WRX STI در آمریکا عرضه نشد خودروهایی که جزو بهترین نسل‌های این خودرو محسوب می‌شوند. نسخه RA ایمپرزا WRX فاقد تجهیزات غیرضروری همچون کولر، ترمزهای ضد قفل و... بود. سوبارو در سال 1994 مدل STI را معرفی کرد که ارتقا یافته‌ی نسخه‌ی WRX استاندارد بود.

  • نسل دوم (سال 2000 تا 2007)

دومین نسل ایمپرزا با طراحی "چشم حشره" معرفی شد و ابعادش نیز رشد کرد. طراحی عصر جدید ایمپرزا باعث شد دیگر خبری از نسخه کوپه نباشد اما برای اولین بار در سال 2002 مدل WRX وارد بازار آمریکا شد. البته پیش از عرضه نسل سوم بهبودهایی در ظاهر جنجالی آن صورت گرفت.

  • نسل دوم (فیس لیفت سال 2004)

اولین فیس لیفت سوبارو روی بخش جلوی این خودرو تمرکز داشت و باعث شد طراحی چشم حشره حذف شده و جای آن را طراحی "چشم حبابی" بگیرد که بهتر از نمونه قبلی بود. همچنین WRX نیز بهبودهایی در سیستم تعلیق و هندلینگ داشت. طراحی سال 2004 این خودرو پیش‌نمایشی از تغییرات دیگر در سال 2006 بود.

  • نسل دوم (فیس لیفت سال 2006)

دومین فیس لیفت هم با تغییراتی ظاهری همراه بود. در این عمل جراحی شاهد نصب چراغ‌های جلوی جدید، جلوپنجره و سپری متفاوت بودیم. سوبارو در این طراحی نام "چشم عقاب" را بکار برد. این مدل به‌روز همچنین از پیشرانه بزرگ‌تر 2.5 لیتری بجای نسخه 2 لیتری در WRX استفاده کرده بود و بهبودهایی نیز در شاسی و ترمزها صورت گرفت.

  • نسل سوم (سال 2007 تا 2014)

سومین نسل ایمپرزا از طراحی بهتری سود برد و بازهم ابعاد آن بزرگ‌تر شد. این خودرو پهن‌تر و طویل‌تر از نسل دوم بود. سومین نسل فاقد نسخه استیشن بود و بجای آن مدل هاچبک پنج درب تولید شد. WRX جدید تقریباً تغییری نداشت و از همان پیشرانه نسل قبلی با برخی تغییرات ظاهری و داخلی سود می‌برد.

  • نسل چهارم (سال 2014 تاکنون)

نسل کنونی WRX و WRX STI در بازار آمریکا با برند ایمپرزا شناخته نمی‌شوند اما همچنان فرم کلی نسل پیشین را حفظ کرده‌اند ولی خب دارای نمای جلو و عقب منحصربه‌فردی هستند. سوبارو همچنین پیشرانه 2 لیتری توربو را در WRX معرفی کرده است. انتظار می‌رود نسل جدید این خودرو در سال 2021 یا 2022 عرضه شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.