مقایسهٔ سدانهای اسپرت جدید بازار، هیوندای الانترا N یا سوبارو WRX؟
نسل جدید WRX بهتازگی بر اساس پلتفرم جهانی سوبارو معرفی شده و با قیمت پایهای در حدود 30 هزار دلار اوایل سال آینده راهی بازار ایالاتمتحده خواهد شد تا پرفورمنس مقرونبهصرفهای را برای عموم مردم ارائه کند. بهتازگی اما هیوندای هم با الانترا N وارد این بخش شده و این هم یک سدان پرفورمنس دیگر است که تا پیش از پایان امسال وارد بازار ایالاتمتحده میشود و اسب بخار زیادی را در برابر مبلغی مناسب ارائه میکند.
بزرگترین تفاوت بین این سدان اسپرت این است که سوبارو خودرویی چهارچرخ محرک است درحالیکه نیرو در هیوندای فقط به چرخهای جلو منتقل میشود. بااینحال، اعداد و ارقام این دو خودرو بسیار به هم نزدیک است و هردوی آنها ماشینهایی هستند که برای لذت بردن از رانندگی با قیمتی مناسب طراحی شدهاند و درعینحال کارایی یک سدان کامپکت را هم حفظ کردهاند؛ بنابراین در ادامه قصد داریم این دو سدان اسپرت جدید را باهم مقایسه کنیم.
بیرون
طراحی بیرونی امری سلیقهای است اما با توجه به نظراتی که دیدهایم، هیچکدام از این دو خودرو برندهٔ هیچ جایزهٔ زیبایی نمیشود. دراینبین، سوبارو با وجود ظاهر تکاملی نسبت به نسل قبلی خود، طراحی بحثبرانگیزتری نسبت به رقیب کرهای دارد درحالیکه هیوندای با ویژگیهای طراحی جسورانه، سعی کرده تهاجمی به نظر برسد. سوبارو در طراحی WRX جدید تصور کرده که دهانههای گلگیر الهام گرفته از کراساوورها با شخصیت برآمده از رالی WRX همخوانی دارد و به همین دلیل، این روکشهای پلاستیکی مشکیرنگ را تا روی سپرهای جلو و عقب هم ادامه داده است.
از سوی دیگر، الانترا N با تریم قرمزرنگ روی اسپلیتر، رکابها و دیفیوزر، نمای مسابقهایتر دارد. هیوندای همچنین روی لاستیکهایی با فاق کوتاهتر قرار گرفته و در عقب هم بال مشکیرنگ نسبتاً بزرگی دارد که احتمالاً سوبارو آنرا برای WRX STI در نظر گرفته است. در مورد اگزوز هم سوبارو به چهار سر اگزوز دایرهای مجهز است درحالیکه هیوندای دو سر اگزوز با قطر بیشتر را در برای الانترا N در نظر گرفته است. در پروفیل جانبی، هیوندای بسیار کشیدهتر از سوبارو به نظر میرسد و خطوط تیز روی درهای آنهم جلبتوجه میکند. بهطورکلی، این سدان کرهای نمایی بسیار تهاجمیتر دارد درحالیکه در مقابل WRX با گلگیرهای عضلانی، نمای سنتیتری دارد و روکشهای پلاستیکی کراساوور مانند نیز نمایی بلندتر و ماجراجویانهتر به آن بخشیده است.
داخل
هردو خودرو در داخل از جدیدترین تکنولوژیهای اطلاعاتی-سرگرمی بهره میبرند. سوبارو به یک نمایشگر لمسی عمودی 11.6 اینچی مجهز است درحالیکه هیوندای از یک نمایشگر 10.25 اینچی افقی استفاده کرده که به یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی متصل است و این چیزی است که احتمالاً نسبت به صفحه آمپر آنالوگ سنتی WRX، بیشتر خریداران را تحت تأثیر قرار میدهد. هیوندای همچنین از گرافیک خاص N هم برخوردار است که اطلاعاتی مثل دمای روغن، گشتاور و بوست توربو را به نمایش درمیآورد. کابین سوبارو اما کمی لوکستر از هیوندای به نظر میرسد و ویژگیهای اسپرت در اینجا صرفاً به غربیلک فرمان D شکل و پدالهای آلومینیومی محدود میشود. موضوع عجیب اما اینکه غربیلک فرمان الانترا N کاملاً گرد است.
زیر کاپوت
همانطور که در جدول زیر مشاهده میکنید، هردو خودرو به پیشرانههای چهار سیلندر توربو مجهز هستند با این تفاوت که موتور سوبارو از نوع 2.4 لیتری تخت و موتور هیوندای 2 لیتری خطی است. سوبارو هنوز اعداد پرفورمنس WRX را اعلام نکرده اما انتظار میرود به دلیل برخورداری از کشش بیشتر به خاطر سامانهٔ چهارچرخ محرک، در خط مستقیم کمی سریعتر از الانترا N باشد. بااینحال، هیوندای هم قدرت و گشتاور بیشتری دارد و از حالتی بنام N Grin Shift هم بهره میبرد که میتواند بهطور موقت به مدت 20 ثانیه قدرت پیشرانه را به 286 اسب بخار افزایش دهد. هردو خودرو همچنین از سیستمهای پرفورمنسی فراوانی مثل کنترل الکترونیکی تعلیق برخوردار هستند که به رانندگان کمک میکنند پیچها را سریعتر طی کرده و پشت فرمان لذت ببرند.
خب با توجه به مواردی که بیان شد، انتخاب شما کدامیک از این سدانهای اسپرت جدید خواهد بود؟
مشخصات فنی
سوبارو WRX | هیوندای الانترا N | |
پیشرانه | 2.4 لیتری H4 توربو | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 271 اسب بخار | 276 اسب بخار |
گشتاور | 350 نیوتن متر | 392 نیوتن متر |
گیربکس دستی | 6 سرعته | 6 سرعته |
گیربکس اتوماتیک | CVT | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | جلو |
شتاب صفر تا 96 | اعلام نشده | 5.3 ثانیه |