سوباروفولکس واگن

برای رانندگی لذت‌بخش با قیمت مناسب، گلف GTI یا سوبارو BRZ؟

در ظاهر شاید به دلایل مختلف مقایسهٔ سوبارو BRZ و فولکس‌واگن گلف GTI چندان منطقی به نظر نرسد. BRZ محرک عقب است و GTI محرک جلو. سوبارو یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری ۲۲۸ اسب بخاری تنفس طبیعی دارد که از نوع تخت است و مرکز ثقل خودرو را پایین می‌آورد، گلف از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ خطی با ارتفاع بلندتر و ۲۴۱ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که به‌صورت عرضی نصب شده است. BRZ یک کوپهٔ اسپرت دودر است، GTI یک هاچ‌بک پنج‌در با طول و عرض بیشتر و نزدیک به ۱۲۰ کیلوگرم وزن سنگین‌تر است.

پس این خودروها چه ارتباطی باهم دارند؟ پاسخ آسان است: ارائهٔ پرفورمنس در سطح پایه و مقرون‌به‌صرفه. اگر به رانندگی علاقه دارید و به دنبال خودروی جدیدی هستید که کمی جذاب و سرگرم‌کننده باشد اما حساب بانکی شما را خالی نکند، این دو خودروی کامپکت گزینه‌های بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. البته در این بازهٔ قیمتی می‌توان برادر دوقلوی BRZ یعنی تویوتا GR 86، هوندا سیویک Si، هیوندای ولوستر N و سوبارو WRX را هم در نظر گرفت. سوبارو و فولکس‌واگنی که در اینجا آزمایش کرده‌ایم هردو مجهزترین نسخه هستند و تفاوت نسبتاً قابل‌توجهی در قیمت دارند که در هنگام مقایسه باید این موضوع را به خاطر داشته باشیم.

کدام‌یک سریع‌تر است؟

BRZ مورد آزمایش ما تیپ لیمیتد با قیمت ۲۹,۷۴۵ دلار است اما سوبارو تیپ ارزان‌تر پریمیوم با حدود ۱,۵۰۰ دلار قیمت کمتر را هم ارائه می‌کند. گلف GTI مورد آزمایش هم از مدل اتوبان است که با قیمت ۳۸,۹۹۰ دلار در صدر خانوادهٔ GTI بالاتر از تیپ‌های S با قیمت ۳۰,۵۴۰ دلار و SE با قیمت ۳۵,۲۹۰ دلار قرار می‌گیرد. سرعت دو خودرو در خط مستقیم تقریباً یکسان است اما سوبارو برتری جزئی دارد به‌گونه‌ای که در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۰.۲ ثانیه سریع‌تر از GTI عمل می‌کند. در مسافت ۴۰۰ متر، برتری به سوبارو ۰.۳ ثانیه می‌رسد اما هردو خودرو با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت از خط پایان عبور کردند.

بنابراین، BRZ حتی با وجود قدرت کمتر هم به لطف وزن سبک‌تر، از GTI پیشی می‌گیرد؛ اما این برتری در شروع از حالت سکون است و اگر خودروها در حال حرکت باشند نتیجه چه می‌شود؟ در آزمایش سرعت ۷۲ تا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت، گلف به لطف گشتاور ۳۷۰ نیوتن متری پیشرانهٔ توربوشارژ خود که به میزان قابل‌توجهی از گشتاور تنها ۲۵۰ نیوتن متری BRZ بیشتر است، سریع‌تر عمل کرد. از سوی دیگر، وزن کمتر ۱۲۸۰ کیلوگرمی و مرکز ثقل پایین‌تر سوبارو به آن کمک می‌کند تا شتاب جانبی ۰.۹۳ جی را ثبت کند اما این عدد تنها ۰.۰۱ جی از GTI بهتر است. در آزمایش پیست Figure 8 ما که توانایی خودروها در تغییر جهت، ترمز گیری و شتاب گیری را می‌سنجد، حالا گلف برتری جزئی از خود نشان می‌دهد زیرا سوبارو ۰.۲ ثانیه کُندتر از رقیب آلمانی عمل می‌کند.

زمان رانندگی

این دو خودرو علاوه بر تفاوت در محور محرک و همین‌طور میزان قدرت و وزن، قطعاً شخصیت متفاوتی هم دارند. سوبارو بازیگوش‌تر است اما در گلف این موضوع کمتر احساس می‌شود. افزایش قدرت BRZ جدید موجب بهبود قابل‌توجهی نسبت به نسل قبلی شده است و احساس کلاچ و دسته‌دنده مثل همیشه رضایت‌بخش است و رساندن دور موتور تخت به ۷ هزار rpm را لذت‌بخش‌تر می‌کند. فرمان این خودرو سبک و دقیق است و شاسی آن به‌گونه‌ای تنظیم شده که یکی دیگر از دودرهای محرک عقب جذاب ژاپنی یعنی هوندا S2000 را به یاد می‌آورد. BRZ اشتیاق زیادی برای بازیگوشی و منحرف کردن عقب خود دارد که این هرگز آزاردهنده نیست و هندلینگ هیجان‌انگیزی را فراهم می‌کند.

گلف GTI جدید هم قوی‌تر از قبل شده که این موضوع در کنار گشتاور بالایی که در محدودهٔ وسیعی از دور موتور در دسترس است، قطعاً برای راننده خوشایند خواهد بود. سیستم تعلیق این هاچ‌بک داغ در کنترل بادی‌رول در پیچ‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و لاستیک‌های سفارشی پیرلی P Zero هم چسبندگی زیادی را فراهم می‌کنند. هردو خودروی کامپکت ما ترمزهایی با احساس پدال محکم و قابل پیش‌بینی دارند که عملکرد خود را در استفاده‌های مداوم حفظ می‌کنند اما متأسفانه فولکس‌واگن از سواری تا حدودی متلاطم روی جاده‌های ناهموار رنج می‌برد که این موضوع وقتی خودرو در حالت اسپرت قرار می‌گیرد بیشتر مشهود است. نقاط ضعف BRZ هم شامل ورود صدای باد و جاده به داخل کابین، ارتعاش بیش‌ازحد موتور در حالت درجا و کابین نسبتاً تنگ می‌شود.

داخل

البته تنگی کابین سوبارو به دلیل این است که با یک خودروی اسپرت سنتی طرف هستیم؛ بنابراین اگر به دنبال خودرویی برای استفادهٔ هرروزه هستید و اغلب یک نفر دیگر همراه خود دارید، مطمئناً این انتخاب مناسبی نخواهد بود. بااین‌حال، صندلی‌های جلوی خودرو راحت هستند اما دو صندلی عقب در بهترین حالت فقط برای کودکان مناسب خواهند بود. تودوزی مشکی‌رنگ به همراه غربیلک فرمان با روکش آلکانترا کمک می‌کنند تا کابین BRZ حتی در ترددهای معمولی هم مسابقه‌ای‌تر احساس شود. صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی و قابل تنظیم که به لپ تایمر مجهز است نیز به حال و هوای مدرن کابین خودرو اضافه می‌کند.

بااین‌همه، فضای کلی کابین BRZ فاقد آن نوع شخصیتی است که گلف GTI دارد. صندلی‌های پارچه‌ای چهارخانهٔ سنتی فولکس‌واگن هنوز هم نمای متمایزی دارند و بسیار راحت هستند. روی کل قطعات تزئینی کابین این هاچ‌بک اسپرت هم تِم شش‌ضلعی کار شده که نمای جالبی را ایجاد کرده است. کیفیت متریال در اینجا بالا است و طبیعتاً تجهیزات و فضای بیشتری نسبت به رقیب ژاپنی دارد. GTI در عقب هم با دریچه‌های تهویه و پورت‌های USB کاملاً راحت و مجهز است.

از سوی دیگر، کنترل‌های لمسی خازنی GTI خوب نیستند، میانبر منوی اصلی در نمایشگر لمسی در مکانی بسیار دور قرار گرفته و کنترل‌های روی داشبورد و غربیلک فرمان نیز در هنگام رانندگی‌های هیجانی با برخورد اشتباهی دست به‌راحتی فعال می‌شوند. همین موضوع در مورد کنترل‌های دمای سیستم تهویه و صدای سیستم صوتی هم صدق می‌کند زیرا این کنترل‌ها در جایی قرار گرفته‌اند که ممکن است هنگام کار با نمایشگر مرکزی دست به آن‌ها برخورد کند. علاوه بر این، داشبورد GTI بیش‌ازحد شلوغ به نظر می‌رسد. بااین‌حال، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۳ گلف بسیار بزرگ‌تر از سوبارو است و گرافیک جذابی دارد. GTI همچنین با وجود وزن بیشتر، مصرف سوخت بهتری داشته و هزینهٔ سوخت‌گیری کمتری هم خواهد داشت زیرا برخلاف BRZ به بنزین پریمیوم نیازی ندارد.

کدام‌یک بهتر است؟

سوبارو BRZ یک خودروی اسپرت واقعی با ویژگی‌های اصلی خودروهای اسپرت است که نیازهای مسابقه‌ای ما را برآورده می‌کند. بعلاوه، این کوپه قیمت کاملاً مقرون‌به‌صرفه‌ای هم دارد. از سوی دیگر اما BRZ کوچک بوده و چندان کاربردی نیست. همچنین هرچند بیرون آن در نسل جدید کاملاً بازطراحی شده اما در داخل تا حد زیادی شبیه به نسل اول به نظر می‌رسد که فقط متریال بهتر و تکنولوژی بیشتری به آن اضافه شده است. این ماشین حتی در حالت درجا هم نسبت به اکثر خودروها کمی زمخت احساس می‌شود و پالایش کمتری دارد. البته برای کسانی که به این مشکلات اهمیتی نمی‌دهند، BRZ خودروی فوق‌العاده‌ای خواهد بود ولی ما برای راحتی و جاداری داخلی ارزش قائل هستیم و سوبارو فقط مقدار محدودی از هردو را ارائه می‌کند.

در دنیای واقعی یعنی جایی که اکثر مردم باید فقط یک خودرو داشته باشند که برای همه استفاده‌ای مناسب باشد، گلف GTI انتخاب منطقی‌تری است؛ بنابراین در این شاخ‌به‌شاخ دو خودرویی، ما در ازای فضای داخلی و کارایی روزمرهٔ بیشتر، قید سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بهتر BRZ را می‌زنیم. رانندگی GTI تقریباً به‌اندازهٔ BRZ جذاب است و اگر فکر می‌کنید قیمت گلف آزمایشی ما زیاد است می‌توانید سراغ تیپ‌های پایین‌تر بروید که تقریباً از همهٔ خوبی‌های این مدل اتوبان برخوردار هستند. در این مقایسه، فولکس‌واگن خودرویی است که انعطاف‌پذیری کافی برای انجام هردو وظیفه یعنی هم رانندگی جذاب و هم استفاده‌های روزانه را دارد و این چیزی است که آن‌را در جایگاه اول قرار می‌دهد.

مقام دوم: سوبارو BRZ

نقاط مثبت: هندلینگ بازیگوش، احساس مثبت کلاچ و دسته‌دنده، راهی مقرون‌به‌صرفه برای ورود به باشگاه خودروهای اسپرت

نقاط منفی: کابین تنگ، احساس زمختی، کارایی پایین برای استفاده‌های روزمره

مقام اول: فولکس‌واگن گلف GTI

نقاط مثبت: پیشرانهٔ قوی با گشتاور زیاد، بدنهٔ هاچ‌بک کاربردی، کابین زیبا و مجهز

نقاط منفی: کنترل‌های لمسی خازنی باید حذف شوند، سواری خشک در حالت رانندگی اسپرت، قیمت تیپ بالایی برای یک خودروی کامپکت گران است

نتیجهٔ کلی

جذابیت رانندگی گلف GTI فقط کمی از BRZ پایین‌تر است اما در عوض بسیار کاربردی‌تر است و زمانی که می‌توانید فقط یک ماشین داشته باشید، گزینه‌ای عالی خواهد بود

مقایسه مشخصات فنی

سوبارو BRZ

گلف GTI

پیشرانه ۲.۴ لیتری H4 ۲ لیتری I4 توربو
قدرت ۲۲۸ اسب بخار ۲۴۱ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر ۳۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب جلو
نسبت وزن به قدرت ۵.۶ کیلو/اسب بخار ۵.۸ کیلو/اسب بخار
رینگ و لاستیک ۱۸ اینچی ۲۱۵ ۱۹ اینچی ۲۳۵
فاصلهٔ محوری ۲,۵۷۵ میلی‌متر ۲,۶۳۱ میلی‌متر
طول ۴,۲۶۴ میلی‌متر ۴,۲۸۷ میلی‌متر
عرض ۱,۷۷۵ میلی‌متر ۱,۷۸۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۱۰ میلی‌متر ۱,۴۶۳ میلی‌متر
دایرهٔ چرخش ۱۰.۸ متر ۱۰.۹ متر
وزن خالص ۱۲۸۰ کیلوگرم ۱۳۹۸ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۶ به ۴۴ جلو/عقب ۶۲ به ۳۸ جلو/عقب
حجم صندوق بار ۱۷۸ لیتر ۵۶۳ لیتر
ظرفیت سرنشین ۴ نفر ۵ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۹ ثانیه ۶.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۳ ثانیه ۱۴.۶ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۲.۶ متر ۳۶.۵ متر
شتاب جانبی ۰.۹۳ جی ۰.۹۲ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۵.۷ ثانیه ۲۵.۵ ثانیه
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۵۰ لیتر
مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتر ترکیبی ۸.۴ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۳۱,۴۵۵ دلار ۳۸,۹۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۳۱,۴۵۵ دلار ۳۸,۹۹۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    به نظر من روندن یه کوپه ریزه میزه دف عقب خیلی باید لذت بیشتری داشته باشه

    موافقم 47
    مخالفم 8
    1. میثم

      ۸ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (3540 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره

      موافقم 21
      مخالفم 4
  2. arshiasvj

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    BRZ به نظرم باحال تره.

    موافقم 23
    مخالفم 9
  3. Arman

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (211 ديدگاه)

    نتیجه مشخص بود
    گلف بی نظیره

    موافقم 14
    مخالفم 22
    1. Iman99

      ۲۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      مقایسه ای حساب کنی بله گلف از همه نظر بهتره
      مگر اینکه کسی خودش سلیقه اون یه کوپه دف عقب باشه
      ولی از لحاظ فنی و مهندسی و کیفیت و کارایی و کلا از همه نظر گلف بهتره با اینکه تو یک کلاس نیستن ولی گلف اونقدر خوب ساخته شده که تمام نیاز ها رو برطرف میکنه از طرفی از لحاظ راحتی عالیه از اون طرف نیاز های حرکتی و اسپرت بودن و هیجان رو کاملا تامین میکنه و از هر لحاظ بهتره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. Sina10

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    فاصله قیمتی خیلی زیاده اونم تو این سطح قیمتی
    برای همین سوبارو با ارزش تره به نظرم
    دوست ندارم اینا رو با هم مقایسه کنم ولی گلف هم برای کسایی که دنبال یه ماشین خانوادگی هستن همیشه خوب بوده

    موافقم 17
    مخالفم 7
  5. datsun

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3502 ديدگاه)

    هر دو اینها هیجان انگیزن

    موافقم 13
    مخالفم 0
  6. ehsan fa

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1896 ديدگاه)

    قرمز چه باحاله ، منکه ماشین قرمز میبینم ناخودآگاه لبخند میزنم و هیجان زده میشم .

    موافقم 11
    مخالفم 0
  7. آرین

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (444 ديدگاه)

    از هر سمت ببینی راندن سوبارو لذت بخش تره

    موافقم 12
    مخالفم 7
  8. ارین صاحب جمعی

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    منطقم اینو میگه اگه سوبارو بهتر بود اول میشد

    موافقم 3
    مخالفم 7
  9. پاشایی

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    مقایسه درستی نیست چون دوتا کلاس متفاوت هستن
    چون سوبارو در کلاس خودش عالیه و هم چنین گلف سرآمد کلاس خودشه یا یکی از شاخ های این کلاسه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  10. حسین دهمرد

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    نقاط ضعف BRZ هم شامل ورود صدای باد و جاده به داخل کابین، ارتعاش بیش‌ازحد موتور در حالت درجا و کابین نسبتاً تنگ می‌شود.
    برنمیتابم. چجوری یه موتور تخت لرزشش بیشتر از موتور خطیه؟

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. Kato

    ۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (449 ديدگاه)

    سوبارو خیلی سرتره

    خب با اون ۸۰۰۰ دلار اضافه میشه کلی آپشن اسپرت و سیستم صوتی خفن براش نصب کرد

    از نظر هندلینگ و لذت رانندگی هم که سوبارو سرتره

    دیگه چه دلیل داره بری گلف بگیری

    موافقم 6
    مخالفم 0
  12. سعید

    ۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (13 ديدگاه)

    با ۳۵ هزار دلار یه نیسان z جدید میشه خرید که از هردو اینا قویتره

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا